LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarlampen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

De voornaamste reden dat ik de verlichting in de keuken heb vervangen was niet zozeer vanwege de energiebesparing maar dat ik het zat was om de paar weken wel een halogeenlampje te vervangen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:De voornaamste reden dat ik de verlichting in de keuken heb vervangen was niet zozeer vanwege de energiebesparing maar dat ik het zat was om de paar weken wel een halogeenlampje te vervangen.
Dat zei die Belg ook die een lamp ging kopen: hij zag op het raam staan Hallo Geen lampje.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ciske »

tenormin schreef:
bprosman schreef:De voornaamste reden dat ik de verlichting in de keuken heb vervangen was niet zozeer vanwege de energiebesparing maar dat ik het zat was om de paar weken wel een halogeenlampje te vervangen.
Dat zei die Belg ook die een lamp ging kopen: hij zag op het raam staan Hallo Geen lampje.
:lol: :lol:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik heb vorige week een spaarlamp van Philips gekocht die gelijk staat aan 25 watt, maar ik vind hem toch echt minder licht geven dan de gloeilampen die ik altijd in het wandlampje had.
Ik vind ze ook te duur in uitgave.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Die "halogeen-gloeilamp" waar ik naar verwees was een aanbieding van Dirk vd Broek à €0,99. Van het huismerk Eco-light. Geen idee of Dirk ze vast in het assortiment heeft.

Maar bij de Plus zag ik dezelfde lamp ook al liggen van Philips uit de link die ik gaf. Iets van 3 of 4 euro. Ze zouden even lang meegaan als een gewone gloeilamp. Maar goed, zoals Bprosman al aangaf zijn er nu ook redelijke led-spaarlampen te koop zonder een trage opstart. Maar die zijn nog duur in aanschaf wanneer je er bijvoorbeeld een wilt van het 75 watt gloeilampequivalent.

Voor "30 watt" heb je al een goeie voor circa 15 euro
http://www.testberichte.de/p/toshiba-te ... richt.html

Test Consumentenbond van 1 jaar geleden:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 2A&cad=rja

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door sadfly »

15 euro voor een spaarlamp ?!!
Ja moet je wel echt gek zijn, dat haal je er gewoon nooit uit. Weet bijna zeker dat de lamp veel eerder
stuk is dan dat je de 15 euro terug verdient hebt. Spaarlampen moeten hoe dan ook niet meer dan 2-3 euro kosten. Alles er boven is veel te duur en betaalt zich vaak niet terug.

1000 watt kost 22 cent. die ledlamp kost 15 euro / 0.22 cent = 68 KW, zou betekenen dat die spaarlamp meer dan 68000 watt gebruikt voordat je wat begint te besparen. Even uit mijn hoofd geven ze op dat een ledlamp minimaal 25000 uur zou moeten mee gaan.

Als mensen nu gewoon eens licht uitdoen achter hun kont, bespaart veel meer.
Gebeurd vaka genoeg dat het 8watt TL lampje in het gezamelijke vuilnishok gewoonniet word uit gedaan.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Een paar jaar terug wilde ik het hele huis voorzien van spaarlampen. Bij de Karwei waren de philipsen in de aanbieding. Die heb ik gekocht onder het motto: dure lampen van een bekend merk moeten goed zijn.
Nou niets is minder waar! Die dingen gingen super snel stuk, maar niet onder het mom dat ze geen licht geven, maar onder het mom dat er een zeer hoge pieptoon uit kwam!! Zeer iritant.

Nu heb ik een goedkoop merk, waar ik dat niet bij heb ondervonden. Wel kwam er daarvan 1 al stuk uit de verpakking (starte niet goed op en gaf daarna helemaal geen licht meer). Maar voor die prijs vind ik dat prima :) Bovendien gaan de anderen dus wel super lang mee.

Het is mij 1x opgevallen dat er een geur uit vrij kwam. Dat was wederom een philips. Voor de rest is mij geen geur opgevallen.

Wat ik zo iritant aan spaarlampen vind, is dat ze niet op mijn zeer mooie (en dure) lampen passen. Van de gloeilampen kon ik alleen maar 1 bolletje vinden die erin paste. Het heeft namelijk een smallere fitting en de lichtbron zelf mag niet te lang of te breed zijn omdat het dan ook niet in die lampen kappen past.

Zodra mijn gloeilampen op zijn, zal ik die 2 lampen dus blijkbaar weg moeten gooien. Dat vind ik erg jammer..

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Ikea heeft ledlampen die in de meeste schemerlampen wel passen :

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categ ... g/20514-2/

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

bprosman schreef:Ikea heeft ledlampen die in de meeste schemerlampen wel passen :

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categ ... g/20514-2/
Dat is even 2x 50km = 100km voor een lampje en dan nog is het afwachten of ze wel in mijn lampen passen (zie me die grote dingen niet mee sjouwen)...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door tenormin »

Nicky_The schreef:
bprosman schreef:Ikea heeft ledlampen die in de meeste schemerlampen wel passen :

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categ ... g/20514-2/
Dat is even 2x 50km = 100km voor een lampje en dan nog is het afwachten of ze wel in mijn lampen passen (zie me die grote dingen niet mee sjouwen)...
Ook dat is mijn probleem, evenals de door mij al eerder genoemde schemerlampjes. De spaarlampen komen steken er bovenuit, de ledlampen zijn, zo wat is doorgegeven voor Bob, wel wat mooier om te zien, echter, dat financiële plaatje bevalt niet zo. Het lijkt erop dat er steeds meer plichten komen wat wij burgers door de strot wordt geduwd: mateloze irritatie opwekkend. Wil best steentje aan 't milieu bijdragen, maar niet tegen elke prijs.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat is even 2x 50km = 100km voor een lampje en dan nog is het afwachten of ze wel in mijn lampen passen
Mijn ouders komen er ook nooit, maar vragen wel eens of ik lampen meebreng, bovendien heeft IKEA een vrij soepel retourbeleid.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:
Dat is even 2x 50km = 100km voor een lampje en dan nog is het afwachten of ze wel in mijn lampen passen
Mijn ouders komen er ook nooit, maar vragen wel eens of ik lampen meebreng, bovendien heeft IKEA een vrij soepel retourbeleid.

En dat alles voor het zogenaamde milieu.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

bprosman schreef:
Dat is even 2x 50km = 100km voor een lampje en dan nog is het afwachten of ze wel in mijn lampen passen
Mijn ouders komen er ook nooit, maar vragen wel eens of ik lampen meebreng, bovendien heeft IKEA een vrij soepel retourbeleid.
Ik heb niemand die ooit die kant op gaat.. Dus dat is al lastig.

Iemand anders opperde over een goed retourbeleid.. Ga jij even 2 keer 100km rijden voor een lampje?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ciske »

Ga jij even 2 keer 100km rijden voor een lampje
Ik in ieder geval niet :lol: Maar Nicky_The , ik heb bij eerdere berichten jouw woonplaats gezien, daar zijn toch van die winkels genoeg? (heb er fam. wonen).

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

ciske schreef:
Ga jij even 2 keer 100km rijden voor een lampje
Ik in ieder geval niet :lol: Maar Nicky_The , ik heb bij eerdere berichten jouw woonplaats gezien, daar zijn toch van die winkels genoeg? (heb er fam. wonen).
Dat was niet mijn werkelijke woonplaats ;) Maar ik ben hier in de omgeving alles af geweest, maar kon geen spaarlamp vinden die in deze specifieke lampen zouden passen..

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ciske »

:lol: Okee, nou ja ik rij er in ieder geval geen 100km voor :lol:

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

ciske schreef::lol: Okee, nou ja ik rij er in ieder geval geen 100km voor :lol:
Ik ook niet ;)

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door sadfly »

dat financiële plaatje bevalt niet zo. Het lijkt erop dat er steeds meer plichten komen wat wij burgers door de strot wordt geduwd: mateloze irritatie opwekkend. Wil best steentje aan 't milieu bijdragen, maar niet tegen elke prijs.
Juist ! :)
Ik zelf heb inmiddels sterk de indruk dat de spaarlampen alleen maar ingevoerdt zijn voor de commercie.
Met meschien wat lobby werk van de lampen fabrikanten. Brengt toch voor de bedrijven en regering weer extra geld in het laatje.

Me ouders hebben trouwens het zelfde probleem met kleine amaturen. spaarlampen passen er niet in,
Zelfs LED lampen zijn nog wat na de hoge kant.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar ik ben hier in de omgeving alles af geweest, maar kon geen spaarlamp vinden die in deze specifieke lampen zouden passen..
De nieuwe regering toch eens vragen de ontwikkelingsgelden elders in te zetten :wink:
Brengt toch voor de bedrijven en regering weer extra geld in het laatje.
Misschien wel, en hoe meer omzet, hoe meer mensen in dienst die een deel van hun salaris weer comsumptief besteden.
Veel mensen hier doen net of bedrijven die winst maken "eng" zijn maar vergeten dat daar ook salarissen van betaald worden.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Is het eigenlijk nogsteeds zo dat LED lampen knipperen? Dat ze net uit kwamen was dit namelijk wel zo.

Gesloten