LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarlampen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Een gloeilamp knippert ook.... 50 keer per seconde :wink: Maar nee.... dat is al heeeeeeel lang niet meer.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:Een gloeilamp knippert ook.... 50 keer per seconde :wink: Maar nee.... dat is al heeeeeeel lang niet meer.
:?: :lol: Is dat zo? nooit op gelet.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Het was eigenlijk een serieuze vraag ivm iemand die epilepsie heeft (niet ik).

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn antwoord was ook heel serieus, een gloeilamp en TL knipperen ook, zoals ik al zei... 50 keer per seconde. Maar dat gaat te snel voor het menselijk oog.
Net als een beeldbuis TV , die knippert ook 50 keer per seconde, later zijn de 100Hz TV's gekomen die dan "rustiger" zouden zijn voor de ogen. Tegenwoordig liggen die frequenties een stuk hoger.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

bprosman schreef:Mijn antwoord was ook heel serieus, een gloeilamp en TL knipperen ook, zoals ik al zei... 50 keer per seconde. Maar dat gaat te snel voor het menselijk oog.
Net als een beeldbuis TV , die knippert ook 50 keer per seconde, later zijn de 100Hz TV's gekomen die dan "rustiger" zouden zijn voor de ogen. Tegenwoordig liggen die frequenties een stuk hoger.
Hoe vaak per seconde knippert een LED lamp? En hoe vaak per seconde deden ze dat toen ze net uit waren? En is dat dan een verbetering of een verslechtering voor epilepsie patienten?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

LED stratlantaarns in ieder geval op 100Hz, de frequentie moet ook niet te hoog worden :
While photosensitivity of epileptics has scientifically been proven there are few studies which determine if the flicker frequency range > 120 Hz causes seizures.
All artificial lighting systems suffer from flicker however the frequency of the flicker will depend on the technology. For example incandescent lamps would have a frequency similar to that of the mains frequency however high frequency ballasts are now used on fluorescent tubes which have switching frequencies in the 20-90kHz range.
Of juist HEEL hoog, in de KHz gebieden.
http://www.mondoarc.com/technology/LED/ ... ssues.html

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ciske »

Weet je bprosman, ze drukken je die lampen gewoon in je strot, of je het nou wel of niet wilt.

Denk dat het milieu pas op de 2 de plaats komt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Valt wel mee, gloeilampen zijn nog steeds te koop en ik vraag me serieus af waar je in huis een gloeilamp van 100 Watt voor nodig hebt waar 98% !!! van de energie die er ingestopt wordt omgezet wordt in warmte.

wijnboer
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2005 10:11

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door wijnboer »

De LED lamp kan op 2 manieren gevoed worden. Direct electronisch in de lamp of met een voedingstrafo bijvoorbeeld naar 12 volt regelen en vervolgens de lampen voeden met 12V gelijkstroom.
Leuke wetenschapper die de piekjes verteld die de LED lamp maakt maar is ook een poging gedaan om dit met een 12V gelijkstroom te doen als voeding voor de LED lampen?
Zonnecellen (leveren gelijkstroom) dus beter te regelen ism LED en vervolgens een apart "verlichtingsnet aanbrengen lijkt me hier een makkeleijkere en betere oplossing. Bovendien kan je dat dan met andere beveiligingen doen en zal ook netvervuiling tot het verleden behoren. Je zou een buffer (accu) erbij kunnen plaatsen.
Graag tegenbericht.

zut
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2012 20:50

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door zut »

Kapotte spaarlampen kun je inleveren in de winkel. Nou zag ik bijvoorbeeld bij de Media Markt grote inzamelbakken staan waar je je spaarlamp in kunt gooien. Heeft iemand enig idee hoeveel lampen daarin kapot vallen en een continue walm van kwik verspreiden door de winkel?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

@Wijnboer,

Helemaal met je eens, vond het een beetje een bericht met een groot 'relgehalte' maar daar betrap ik de Tros de laatste tijd wel vaker op.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door 16again »

Een gloeilamp knippert ook.... 50 keer per seconde
Al is de wisselspanning 50 Hz, een gloeilamp "knippert" met 100x per seconde.
2 x per periode is opgenomen energie max, in zowel onderste als bovenste top

De slechte LED lamp uit de uitzending kan 50x per seconde knipperen: slechts bij positieve deel van golf liep er stroom. Als de ingebouwde electronica voldoende grote opslag heeft zal knipperen niet waarneembaar zijn

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Je hebt gelijk 50Hz is 100 keer knipperen.

keesdrullman
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2012 00:00

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door keesdrullman »

Alles wat "nu pas" bekend wordt over spaar- en LED-lampen, is al veel langer bekend onder elektrotechnici, ook die van Philips e.a. Als het toegevoerde elektrisch vermogen in VA (Volt x Ampère) groter is dan het opgenomen vermogen in W (Watt) van de lamp, dan is er sprake van "blind vermogen" dat echter wèl geleverd moet worden door het energiebedrijf, om de (spaar) lamp te laten werken. De spanning (in V) is hetzelfde, dus de te leveren stroom (in A) moet dan groter zijn. Dit betekent dikkere kabels voor het energiebedrijf. Dat vinden ze niet leuk. Wat ze ook niet leuk vinden is de "netvervuiling" die optreedt bij goedkope spaar- en LED-lampen. Dat was mooi te zien op de meetapparatuur van de hoogleraar van de TU-Twente (zijn naam ben ik even kwijt). Het inbouwen van een net-ontstoringsfilter in de lamp is dan de oplossing. Dit kost misschien maar € 1 per lamp. Geld speelt hier dus (zoals altijd) een belangrike rol. Verder zijn er twijfels over de opgegeven levensduur van een spaar- en LED-lamp. Het aantal keren dat de lamp wordt ingeschakeld, speelt hierbij namelijk een rol. Ook bevatten deze lampen elektronica met giftige stoffen daarin. De energie die de productie kost, moet ook worden meegerekend. En dan is er nog de kleur van het licht dat deze lampen geven. Door velen wordt dit als onaangenaam ervaren. Het argument van de overheid dat de "specifieke lichtstroom" (het aantal lumen licht per watt opgenomen elektrisch vermogen, oftewel het rendement van de lamp) van een gloeilamp slechts 5% bedraagt, klopt. Maar een gloeilamp geeft ook 95% warmte af, dus de CV kan een tandje lager worden gezet in de winter. Wordt dit ook meegerekend? Ik denk het niet. Al met al pleit ik voor de "herinvoering en eerherstel" van de (metaaldraad-) gloeilamp die Edison ons heeft gegeven !

Mees Kees - Culemborg / Amsterdam

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Al met al pleit ik voor de "herinvoering en eerherstel" van de (metaaldraad-) gloeilamp die Edison ons heeft gegeven !
Iedereen een condensator batterij in de meterkast om te compenseren.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

wijnboer schreef:De LED lamp kan op 2 manieren gevoed worden. Direct electronisch in de lamp of met een voedingstrafo bijvoorbeeld naar 12 volt regelen en vervolgens de lampen voeden met 12V gelijkstroom.
Leuke wetenschapper die de piekjes verteld die de LED lamp maakt maar is ook een poging gedaan om dit met een 12V gelijkstroom te doen als voeding voor de LED lampen?
Zonnecellen (leveren gelijkstroom) dus beter te regelen ism LED en vervolgens een apart "verlichtingsnet aanbrengen lijkt me hier een makkeleijkere en betere oplossing. Bovendien kan je dat dan met andere beveiligingen doen en zal ook netvervuiling tot het verleden behoren. Je zou een buffer (accu) erbij kunnen plaatsen.
Graag tegenbericht.
Van wie wilt u tegenbericht? Slaat dit stuk op mijn bericht? Want dan kan ik u vertellen dat ik geen miljonair ben!!

SHS_Inc
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 jun 2012 19:20

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

Spaarlampen tja ze kunnen het mooi vertellen gaan 25 jaar mee tuurlijk en wie heeft dat getest juist niemand want er brand er niet 1 25 jaar. Na 6 maanden zijn ze meestal al verrot knudde lampen slecht licht bagger.. En veelste duur. Over dat koude LED nog maar te zwijgen..

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Over dat koude LED nog maar te zwijgen..
Dan heb je niet opgelet de laatste tijd., er er zijn tegenwoordig genoeg LED lampen te koop met een (warme) kleurtemperatuur van 2700K.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:
Over dat koude LED nog maar te zwijgen..
Dan heb je niet opgelet de laatste tijd., er er zijn tegenwoordig genoeg LED lampen te koop met een (warme) kleurtemperatuur van 2700K.

Kan wel zijn, maar alsnog wordt het door je strot geduwd, velen hebben er niet om gevraagd.

Alsnog gaat het echt niet om het milieu.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Internet heb je ook niet om gevraagd en is tegenwoordig toch bijna onmisbaar. Vooruitgang heet dat :-).

Gesloten