LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te grote gasmeter?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door Radar »

Stel dat de melk die je drinkt, duurder is in een groot glas dan in een klein glas. Of dat je meer belasting moet betalen naarmate je een grotere tv bezit. Gelukkig is dat niet zo, maar waarom rekenen netbeheerders dan wel kosten voor de grootte van je gasmeter? Ook als je die helemaal niet nodig hebt?

Maandag 21 januari in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door witte angora »

TROS Radar schreef:Stel dat de melk die je drinkt, duurder is in een groot glas dan in een klein glas. Of dat je meer belasting moet betalen naarmate je een grotere tv bezit. Gelukkig is dat niet zo, maar waarom rekenen netbeheerders dan wel kosten voor de grootte van je gasmeter? Ook als je die helemaal niet nodig hebt?

Maandag 21 januari in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1
De vergelijking klopt niet volgens mij... Niet de melk is duurder, maar het grotere glas waar de melk in zit. En niet de belasting wordt hoger omdat de tv groter is; de grotere tv is duurder dan een kleinere. Waarbij er op die duurdere uiteraard wel meer BTW zit. Maar het BTW-percentage is voor tv's ten allen tijde gelijk.

En dat vindt Radar vreemd? Dat een grotere gasmeter duurder is dan een kleinere? Ook als je hem niet nodig hebt?

Ulfman
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2013 18:03

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door Ulfman »

Wij schijnen al 25 jaar een te grote meter te hebben, eind 2012 kwam dit aan het licht en we wachten nu op een nieuwe meter. Deze is aangevraagd.
Vandaag telefoontje van ENEXIS gehad met een heel goede oplossing van het probleem van de te grote gasmeter. Inmiddels is de meter vervangen en zelfs de installatie kosten worden vergoed! Lof voor de manier van oplossen van dit
probleem.
Laatst gewijzigd door Ulfman op 19 mar 2013 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Besparing1
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2013 21:01

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door Besparing1 »

Haha, bij het meter opnemen adviseren ze om kleinere meter te nemen?
Ik vind het echt jammer dat altijd trouwe klanten dupe worden van zulke taferelen. Nu tros ernaar kijkt dan willen ze opeens er over praten. Waar bleven ze al deze jaren. Mensen ik zeg wees geen dief van uw eigen portemonnee en stap over [link verwijderd door de moderator]

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door Shine »

@besparing1

Lekker die sluikreklame voor uw eigen bedrijfje! En het advies wat u geeft, ' stap lekker over' joehoeh, het gaat hier over gasmeters en daarmee dus netbeheerders. Niet over leveranciers.
Even voor uw wetenschap: netbeheerders = geen vrije keus, leveranciers= wel vrije keus.

Goed trouwens dat radar dit onder de aandacht brengt. E zijn nog steeds veel te veel consumenten die onnodig en veel te zware gasmeter (en ik weet zeker ook nog elektrameter) hebben.
Het ergelijke van de netbeheerder(s) vind ik dat ze hun verantwoordelijkheid afschuiven op de consument. De netbeheerder heeft een meter administratie en kan aan het verbruik zien of een gasmeter zwaarder dan gebruikelijk wel nodig is. Ik vind dat hier de netbeheerder de consument dient aan te schrijven en te informeren.

Wat betreft de reactie door de aanwezige netbeheerders: de meteropnemer die signaleert die....blabla. Ach kom nou toch. Dit zijn veel tijdelijk ingehuurde bijbaantjes medewerkers. Die hebben er geen kaas van gegeten.

Dit hele capaciteitstarief gedoe is sowieso al een drama en had gewoon nooit ingevoerd moeten worden.

Besparing1
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2013 21:01

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door Besparing1 »

Beste,

Het is mijn bedrijf je niet, maar laat het jaarlijks via hun uitzoeken en moet zeggen dat hun heel correct doen en mij toen ook vertelde hoe de vork in de steel zat betreft energie merkt.
Klopt inderdaad dat u aangeeft en daar ben ik ook van op de hoogte.

(Nu we het over gasmeter hebben dan bent u waarscheinlijk ook op de hoogte dat we meer betalen voor onze gas dan dat er binnen komt)
Shine schreef:@besparing1

Lekker die sluikreklame voor uw eigen bedrijfje! En het advies wat u geeft, ' stap lekker over' joehoeh, het gaat hier over gasmeters en daarmee dus netbeheerders. Niet over leveranciers.
Even voor uw wetenschap: netbeheerders = geen vrije keus, leveranciers= wel vrije keus.

Goed trouwens dat radar dit onder de aandacht brengt. E zijn nog steeds veel te veel consumenten die onnodig en veel te zware gasmeter (en ik weet zeker ook nog elektrameter) hebben.
Het ergelijke van de netbeheerder(s) vind ik dat ze hun verantwoordelijkheid afschuiven op de consument. De netbeheerder heeft een meter administratie en kan aan het verbruik zien of een gasmeter zwaarder dan gebruikelijk wel nodig is. Ik vind dat hier de netbeheerder de consument dient aan te schrijven en te informeren.

Wat betreft de reactie door de aanwezige netbeheerders: de meteropnemer die signaleert die....blabla. Ach kom nou toch. Dit zijn veel tijdelijk ingehuurde bijbaantjes medewerkers. Die hebben er geen kaas van gegeten.

Dit hele capaciteitstarief gedoe is sowieso al een drama en had gewoon nooit ingevoerd moeten worden.

Jonathan51
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2013 03:59

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door Jonathan51 »

?
Laatst gewijzigd door Jonathan51 op 22 jan 2013 09:02, 2 keer totaal gewijzigd.

talsie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2013 08:09

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door talsie »

Wij zijn kennelijk één van de 10 Stedin klanten, want wij hebben een G16 meter en ons verbruik is vanaf 2007 tussen de 1451 en 1829 m3 . De meter zat er al in toen we hier 15 jaar geleden kwamen wonen, en behalve, goh dat is een oude meter, heb ik nog nooit een advies van de meteropnemer gehoord om hem te vervangen wegens te hoge kosten. Nog een aperte onwaarheid dus. Nooit enig idee gehad dat die meter zo duur is, want de vermelding staat heel erg verstopt onder transportkosten,zeker niet expliciet als meter genoemd. Sinds november is Stedin bezig om gasleidingen te vervangen. Toen bleek onze meter zo oud te zijn dat ze niet eens beugels hadden om het ding verder te bevestigen. Op ons verzoek om de meter dan te vervangen omdat hij veel te duur is, werd door de uitvoerder gereageerd met: daar doen ze heel moeilijk over. Inmiddels zijn we 3 maanden verder, m'n voortuin ligt nog steeds open( m'n opgepotte planten kan ik allemaal weggooien na die vorst)en nog steeds geen actie van Stedin, behalve dat ze me een klachtenformulier hebben toegestuurd, maar als ze daarmee omgaan zoals met de rest, dan zal ik zelf vast wel voor alle schade moeten opdraaien.

vonk_niels
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:01

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door vonk_niels »

Ik heb ook vraag m.b.t. stedin. Ik heb in feb. 2010 een huis gekocht in Utrecht. Sindsdien betaal ik elke maand aan stedin een bedrag van € 35,00 voor transportkosten. De kosten worden bepaald, zo zegt stedin, naar aanleiding van de capaciteit van mijn aansluiting. De capaciteit voor gas op de locatie waar ik woon bedraagt G4. Dit is mijn inziens ook correct. De transportkosten voor deze capaciteit zijn vastgesteld op 242,58 voor 2012. Voor elektra geldt ook 242,58 voor transportkosten.

Nu betaalde ik ook aan de Nuon en tegenwoordig (sinds 1-11-2013) aan essent kosten voor het vastrecht.

Ik heb een kleinschalig onderzoek gehouden in mijn buurt en heb moeten vaststellen dat bijna niemand maandelijks een nota krijgt van Stedin. Ik heb dus het idee dat ik dubbel/teveel betaal.

Ik heb stedin (en encoo, zie factureren voor stedin) al een aantal keren gebeld maar krijg geen duidelijkheid. Daarbij opgeteld dat veel van mij buren niets betalen aan stedin krijg ik het idee dat het niet klopt.

J. Reintjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2013 16:54

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door J. Reintjes »

Ik kan nu niet zeggen dat de twee dames die op TV het zogenaamde probleem van de grote gasmeters over het voetlicht moesten brengen, nu bijzonder op de hoogte waren van wat ze daar hadden moeten verdedigen.
Om te beginnen hebben we in Nederland met z'n ALLEN besloten dat we vrij moeten zijn in keuzes die we maken. Dat geldt voor bijvoorbeeld telefonie, voor leveranciers van energie en ook in dit geval met de gasmeters. Er wordt nu ingehakt op de bedrijven die de meters plaatsen en beheren, maar de eerste verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de klant en nergens anders. De klant bepaalt wat voor gasmeter hij moet hebben. Een vreemd systeem, want de gemiddelde Nederlander heeft daar dus geen verstand van. Dus heeft de overheid besloten dat men een gecertificeerde installateur in de hand moet nemen, die moet dan bepalen wat men aan gas nodig heeft en dan rolt er een meter uit die voor de klant nodig is.
Dat is in kort de werkwijze.
Om nu achteraf klanten aan het woord te laten die dus zoals ik al zei, geen verstand van zaken hebben, wat ze dus niet kwalijk te nemen is, is wel een erg goedkope manier om dan de bedrijven maar te betichten van zakken vullerij. De bedrijven doen niets anders dan wat de klant wil. Dus vraagt de klant een G-10, dan krijgt hij een G-10 met de daarbij behorende kosten.
Mocht in de loop der tijd blijken dat door bijvoorbeeld verbouwingen de meter te groot is, dan is het aan de klant om dit aan te slingeren bij het bedrijf, om een verzoek tot verkleining meter aan te vragen. Doet de klant dit niet, dan gebeurt er ook niets en blijft de te grote meter dus hangen met alle kosten die daarbij horen.
Dus de grootte van de meter wordt door de klant bepaald en ook de klant bepaald of de meter verkleind kan worden. Zo is het met elkaar afgesproken en zo wordt dit dus ook uitgevoerd.
Of dit slim is, dat is een tweede maar de tendens is overal keuze vrijheid en dus ook in deze wereld van de energie.
Misschien is het weleens leuk om te kijken wat al die mogelijkheden tot keuzes voor de klant oplevert.
Men kan een energie leverancier zelf bepalen. Men kan ook zelf bepalen wat voor meter er kom te hangen, maar ook WIE de meter komt hangen. En dat geldt zowel voor gas als voor water.
Het kan dus voorkomen dat leverancier A zijn gas levert door het net van leverancier B en dat komt binnen via de meter van leverancier C. Dit hele verhaal kan dus ook met stroom. En nu moeten al die verschillende bedrijven, hun systemen zodanig op orde hebben dat dit allemaal naadloos op elkaar aansluit.
Dit heeft investeringen gevraagd van vele, vele miljoenen, die uiteraard weer afgeschoven worden naar de klant, want iemand moet het toch betalen. Schattingen zijn dat dit voor de gebruiker jaarlijks rond de 100 euro meer is gaan kosten dan met het systeem zoals het voorheen was.
Dus ook hier heeft de zogenaamde marktwerking niet iets opgeleverd voor de consument. Ja, keuze vrijheid, waar de gemiddelde Nederlander helemaal niets vanaf weet en er dus ook geen gebruik van maakt. Maar de mogelijkheid is er, daar betalen we allemaal redelijk fors voor, maat omdat dit onbekend is, hoor je er niemand over en betaald iedereen vrolijk door.
We zijn goed bezig in dit landje.

J. Reintjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2013 16:54

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door J. Reintjes »

Er zit een klein foutje in mijn bericht. De keuze vrijheid voor water is er vooralsnog niet. Dit moet stroom zijn.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door witte angora »

J. Reintjes schreef:Er zit een klein foutje in mijn bericht. De keuze vrijheid voor water is er vooralsnog niet. Dit moet stroom zijn.
Ik woon in de bollenstreek, maar ik zou zeer graag water uit de bossen van Hattem willen hebben, dat is kristalhelder... Helaas, geen keuzevrijheid, ik kan niet bepalen welk water er uit mijn kraan komt... :wink:

Flevoland
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2013 14:52

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door Flevoland »

Vandaag een toezegging ontvangen dat wij de kosten voor omzetting naar een kleinere meter terug krijgen. Echter de teveel betaalde netwerkkosten krijgen wij niet vergoed. Dit lijkt mij niet juist. Door terugbetaling van de omwisselkosten geeft Liander in mijn ogen aan een fout te hebben gemaakt. Dienen zij met terugwerkende kracht dan ook niet de netwerkkosten te restitueren???

andiss
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2013 16:14

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door andiss »

Vandaag gebeld met Enexis. Heb een G16 in huis. Vroeger was er een werkplaats aan dit huis verbonden maar dat is al heel lang geleden losgekoppeld. Betaal je € 637,- per jaar ipv € 158,-. En dat doe ik dus al 6 jaar. Moest eerst een installateur of onderhoudsbedrijf laten komen. Bel ik op: zeggen ze dat gezien mijn verbruik ik net zo goed een G6 kan nemen ipv G4. Waarom moet ik dan iemand laten komen? En nu kan het ook nog eens 3 maanden duren voordat het vervangen is. In hun brief staat dat de periodieke netwerkkosten direct omlaag gaan vanaf het moment dat de verlaging is gerealiseerd. Tsja... Nu heb ik al 6 jaar lang € 480,- per jaar extra betaald. Mag allemaal wat netter, vind ik!
Lees ik hier dat hetzelfde ook met de elektrameter kan (?)

Svenja
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2013 11:31

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door Svenja »

Beste Allemaal,

In 2011 ben ik op mijn zelf gaan wonen,mooie kans anti-kraak.
Bij het aansluiten bij Electrabel heb ik per direct gemeld dat het alleen om de woning zou gaan dus geen zakelijke aansluiting (onder mij zat vroeger een snack bar).
Ik kreeg mijn eerste voorschot brief of ik €750 per maand wou betalen. Wederom weer gebeld naar Electrabel en alles geregeld. Ik moest nu €130 gaan betalen dat was te veel maar eind Mei 2012 zou ik dan geld terug krijgen en het bedrag nog lager zakken. Ik dacht mooi,lekker spaar centje voor eventueel wat leuks.
Mei 2012,ik krijg mijn jaarafrekening en of ik nog tegen de €2100 wou betalen!!!!!! Ik ben een meid alleen,werk 6 dagen per week en ben amper thuis,dus licht en gas is hier amper gebruikt.
En ja wel hoor,ik betaalde €1300 aan netwerkkosten voor mijn gasmeter en toen ben ik er achter gekomen dat het een G16 gasmeter is.
Electrabel wou niet mee werken,dus advocaat in handen genomen. Na bijna een jaar verder zijn we nog geen stap verder.
Uitzending van Radar gezien en ik wacht nog steeds op die ene brief van Liander maar ben na 2 weken zelf maar is contact gaan opnemen met ze.
Liander ontkend dat ze per geval gaan kijken of ze geld terug krijgen en ik mag wel eventueel als ze zien dat het nodig is een nieuwe gasmeter kosteloos anders en als hun vinden dat het niet nodig is mag ik dus €600 gaan betalen er voor.
Alles is nu dus zo ver gekomen dat ik 19 Maart a.s. word afgesloten en een nieuwe energieleverancier moet zoeken met als gevolg dat ik minimaal een borg moet betalen van €500 omdat Electrabel het contract ontbind en dat zo wie zo mijn nieuwe maand bedrag €350 gaat worden waarvan ik €80euro normale gebruikskosten betaal en ja wel €280 aan netwerkkosten voor mijn gasmeter.
Ik heb de kosten niet om zoveel te betalen want helaas ben ik ook nog is een keer werkeloos geworden en die borg kan ik helaas ook niet betalen want ik heb het geld gewoon weg niet,maar heb geen keus om het te doen,dus ben nu bezig een aantal spullen te verkopen om het geld bij elkaar te krijgen (te zot voor woorden toch!!!).
Mijn advocaat krijgt geen antwoorden en is nu nog wel verder aan het kijken wat we kunnen doen nog,maar hij geeft me nog weinig kans.
Dus ik ben straks al mijn spullen kwijt en mijn omdat ik gewoon weg niks meer kan betalen en heb een schuld van duizende euros omdat Liander en Electrabel weigeren mee te werken en Liander leuk doet op tv maar hun woord niet na komt.

Radar HELP!!!! Mensen HELP!!!! Hebben jullie nog tips of iets laat het me weten want ik ben er helemaal klaar mee...

Groetjes,
Svenja

alexander polder
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2013 21:11

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door alexander polder »

Ze mij reactie op de uitzending van 18-03-2013 :D

Klaas Kaptijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2013 09:53

Re: Te grote gasmeter?

Ongelezen bericht door Klaas Kaptijn »

Door Tros Radar ben ik er achter gekomen dat ik een te grote gasmeter heb, en heb een verlichting aangevraagd(verkleining gasmeter)Gisteravond vertelde een mevrouw van Liander bij Tros Radar dat er
per geval bekeken zou worden of er per geval ook terug betaald zou worden.Vanmorgen contact gehad
met Liander(Nils van Haren) en die zei gewoon eigen schuld dikke bult wij gaan niets terug betalen.
Vanaf 2005 is betaling per doorlaatgrote van toepassing en voor die tijd niet.In 2003 is zonder mijn toestemming of medeweten een andere gasmeter geplaatst van G6 naar G16 dus daar zit een verschil van
zo´n €2200 ben heel benieuwd hoe dit afloopt.Klaas

Gesloten