LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Angorawol

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Angorawol

Ongelezen bericht door Radar »

Angora is een trend. Zachte truitjes, vesten, jassen, en zelfs onderbroeken worden van deze warme wol gemaakt. Maar waar komt deze wol eigenlijk vandaan?

Dierenrechtenorganisatie PETA in Azië ging undercover bij angoraboerderijen en kwam terug met schokkende beelden.

Maandag 25 november in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door ciske »

:lol: Is wel wat voor WA :lol:

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door witte angora »

Héééé.... :evil:

Maar ff serieus: ik heb geprobeerd wat over het item op te zoeken, en je wordt er niet vrolijk van (en voor degenen die het niet weten: mijn nicknaam is vanwege mijn kat, een witte Turkse angora).

(Edit: je was me een slag voor, Ciske, was nog aan het typen toen jij al je berichtje plaatste. :wink: )

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Voor mij geen wol want daar krijg ik jeuk van, voor mij ook
geen bont.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door tenormin »

Heremetijd, mag ik een emmer, daar ga ik echt van over mijn nek. Wat is dit meer dan afschuwelijk om te weten. Nu zijn er wel mensen, zoals ik lees Chocomelk, allergisch voor Angorawol (ik gelukkig ook) maar jammer genoeg niet voldoende over de wereld. Maar als men weet hoe zo'n dier van zijn vel word ontdaan word je toch automatisch allergisch om zoiets te kopen. Driewerf bah!!

prisma64
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:15

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door prisma64 »

had net de link geplaatst bij dierenleed laat wakker dier en de dierenbescherming hier iets aan doen

http://www.piepvandaag.nl/peta-angorawol/

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door sjohie »

Hopelijk komen er nu fokkers die gecontroleerd, en vooral diervriendelijker, die beestjes gaan fokken en scheren. Dat is met ganzenlever ook gelukt, dus dat zou hier ook moeten lijkt me? Belangrijke randvoorwaarde is dan wel dat de walgende consument, ook een eerlijke prijs gaat betalen voor de kleding van angorawol.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door tenormin »

sjohie schreef:Hopelijk komen er nu fokkers die gecontroleerd, en vooral diervriendelijker, die beestjes gaan fokken en scheren. Dat is met ganzenlever ook gelukt, dus dat zou hier ook moeten lijkt me? Belangrijke randvoorwaarde is dan wel dat de walgende consument, ook een eerlijke prijs gaat betalen voor de kleding van angorawol.
Denk dat dit nog wel eens lang zal gaan duren, diervriendelijk scheren en fokken. Kan mij niet duur genoeg worden. Dus blijft de jetset over. Ergo, dan blijft het bestaan. Ga niet zo snel over mijn nek maar dit ga ik echt niet bekijken.

cilla56
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 dec 2009 14:16

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door cilla56 »

Dit is echt misselijkmakend ik zou graag bij deze mensen hun haren er zonder verdoving uit trekken en dat meerdere keren per jaar. Hun keel doorsnijden doe ik niet dat is te genadig voor ze.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben niet zo van het terugpakken en zo. Het oordelen over anderen is niet aan mij besteed. Maar ik hoop toch wel dat er VANDAAG nog een einde komt aan dit soort wanpraktijken. Je zou je er gewoon voor schamen mens te zijn.

Wat wol betreft, ik ben er niet zozeer allergisch voor, maar ik vind katoen voor de meeste kledingstukken een stuk prettiger. Altijd al.
Laatst gewijzigd door witte angora op 22 nov 2013 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:
sjohie schreef:Hopelijk komen er nu fokkers die gecontroleerd, en vooral diervriendelijker, die beestjes gaan fokken en scheren. Dat is met ganzenlever ook gelukt, dus dat zou hier ook moeten lijkt me? Belangrijke randvoorwaarde is dan wel dat de walgende consument, ook een eerlijke prijs gaat betalen voor de kleding van angorawol.
Denk dat dit nog wel eens lang zal gaan duren, diervriendelijk scheren en fokken. Kan mij niet duur genoeg worden. Dus blijft de jetset over. Ergo, dan blijft het bestaan. Ga niet zo snel over mijn nek maar dit ga ik echt niet bekijken.
Na alle tamtam om de MKZ, varkenspest en gekke koeienziekte is de verkoop van biologisch vlees ook niet echt met grote sprongen gestegen, ondanks de grote publieke walging van het ruimen etc. Dat zal hier ook zo zijn denk ik, veel (digitale) walging en een leuk scorend item voor Radar, maar ik heb sterk mijn twijfel of het verder gaat dan dat. Die producten van angorawol blijven echt wel in de winkels liggen vrees ik.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Ik ben niet zo van het terugpakken en zo. Het oordelen over anderen is niet aan mij besteed. Maar ik hoop toch wel dat er VANDAAG nog een einde komt aan dit soort wanpraktijken. Je zou je er gewoon voor schamen mens te zijn.
De recente wereldgeschiedenis is helaas vol met dit soort wanpraktijken, en dan ook van mens naar mens, niet slechts van mens tot dier. Kijk maar naar wat er op de Balkan gebeurde (Srebenica etc), op slechts 1 dag autorijden hier vandaan. Laat staan wat je tegenkomt als je even een paar uur vliegt naar een Afrikaans land als Congo of Mali etc.

Zita1
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 apr 2013 17:05

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door Zita1 »

Walgelijk wat er met die konijnen gebeurd en ook die bontkragen en bontjes ik snap niet dat die chinezen geen gevoel hebben voor dieren. Die worden levend gevild daar sporen ze niet in dat land, maarja in het westen loopt het goed schijnbaar want al dat leed wat er vooraf gaande is staan de meeste mensen niet eens bij stil.

prisma64
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jan 2013 13:15

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door prisma64 »

zolang er bontjes worden gekocht door ja ik zeg het de rijke personen binnen nederland en buitenland blijft dit bestaan.

en zeg eens zelf, zo koud wordt het niet in nederland dat ze hier moeten pronken met angora en bont

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door tenormin »

prisma64 schreef:zolang er bontjes worden gekocht door ja ik zeg het de rijke personen binnen nederland en buitenland blijft dit bestaan.

en zeg eens zelf, zo koud wordt het niet in nederland dat ze hier moeten pronken met angora en bont
Kan wel zijn dat jij Nederland niet koud vind, ik heb 't altijd koud en nee, fleece is een goed alternatief om warm te blijven. Maar als je een Eskimo was zou je ook de huiden dragen tegen de kou :lol: .

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:
prisma64 schreef:zolang er bontjes worden gekocht door ja ik zeg het de rijke personen binnen nederland en buitenland blijft dit bestaan.

en zeg eens zelf, zo koud wordt het niet in nederland dat ze hier moeten pronken met angora en bont
Kan wel zijn dat jij Nederland niet koud vind, ik heb 't altijd koud en nee, fleece is een goed alternatief om warm te blijven. Maar als je een Eskimo was zou je ook de huiden dragen tegen de kou :lol: .
die loslatende fijne vezelstukjes van die fleece zijn anders ook niet echt gezond, dat is gewoon plastic-stof wat je onvrijwillig inademt. :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door tenormin »

die loslatende fijne vezelstukjes van die fleece zijn anders ook niet echt gezond, dat is gewoon plastic-stof wat je onvrijwillig inademt. :wink:
Jeetje, sjohie, heb je mij nu nooit eens iets positiefs te vertellen, hij is fijn, weer iets om op de berg "zorgen maken om" te stapelen. Bedankt, hoor :mrgreen:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjohie schreef: die loslatende fijne vezelstukjes van die fleece zijn anders ook niet echt gezond, dat is gewoon plastic-stof wat je onvrijwillig inademt. :wink:
Ow.. :shock:
Kijk nu toch anders tegen mijn lekker warme
fleece dekentje op wat op de bank ligt.

amfiber
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jul 2013 17:00

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door amfiber »

Ik hou van een stukje kippenvlees maar als ik een vrachtwagen zie , geladen met kippen,varkens,koeien etc die naar de slacht gaan dan huilt mijn hart :oops: En ik ben geen Vegetariër.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Angorawol

Ongelezen bericht door sjohie »

amfiber schreef:Ik hou van een stukje kippenvlees maar als ik een vrachtwagen zie , geladen met kippen,varkens,koeien etc die naar de slacht gaan dan huilt mijn hart :oops: En ik ben geen Vegetariër.
En dan hebben we hier in Nederland nog een relatief gezien goed (gereguleerd) veetransport, in verhouding met andere landen is het nog veel erger. Alternatief is vegetariër worden, maar het Israëlische bedrijf achter Tivall bijvoorbeeld, heeft een paar fabrieken pal naast de bezette gebieden, waar Palestijnen voor een habbekrats staan te werken, naast de locaties in oost Europa. Vervolgens komt al dat spul, niet echt CO2 neutraal naar Nederland. Dus da's ook niet echt een maatschappelijk verantwoorde keuze in mijn ogen.

Gesloten