LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zzp'ers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zzp'ers

Ongelezen bericht door Radar »

Je denkt je als zelfstandige zonder personeel, goed verzekerd te hebben tegen ziekte, maar je wordt ineens geconfronteerd met een premiestijging tot 25 procent. Kan dat zomaar?

Mogen de verzekeraars tegenvallende schadelasten afwentelen op de consument? Radar zoekt het uit.

Vanavond 20:30 uur op Nederland 1.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zzp'ers

Ongelezen bericht door jermen2 »

Het zijn niet alleen zzp'ers die hiermee geconfronteerd worden elke ondernemer word hiermee geconfronteerd. Premies gaan aanzienlijk omhoog dit jaar. Dus als ondernemer ga je dan op zoek naar een goedkopere manier bij een andere verzekeraar. Ze schijnen dit dus gewoon te kunnen doen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zzp'ers

Ongelezen bericht door 16again »

Heeft Radar nu officieel ook de ZZP-ers omarmd?
Eigenlijk zijn dit geen consumenten, maar (kleine) bedrijfjes.

Wel staan deze ZZP-ers, net als de gewone consument, onderaan in de voedselketen in de strijd tegen het grootkapitaal.

19henk50
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2014 14:02

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zzp'ers

Ongelezen bericht door 19henk50 »

Ik ben als zzp verzekert bij een verzekeringsmaatschappij.
. Ik zit met het probleem, dat onze regering de AOW leeftijd heeft verhoogd, maar de verzekeringsmaatschappijen willen deze verhoging niet in de polis aanpassen. Als je zoals ik een aov uitkering hebt en je wordt 65, dan heb je enkele maanden geen uitkering. Wie behoort er voor deze aanpassing te zorgen?

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zzp'ers

Ongelezen bericht door Degrelle »

16again schreef:Heeft Radar nu officieel ook de ZZP-ers omarmd?
Eigenlijk zijn dit geen consumenten, maar (kleine) bedrijfjes.
ZZPers zouden wat mij betreft moeten kunnen aanhaken bij het consumentenrecht. Velen zijn als voormalige werknemer direct of indirect tot ZZPer gedwongen.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zzp'ers

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Een aov is een persoonlijk product dat veel ondernemers (incl. zzp'ers) afsluiten omdat zij niet via de werknemersverzekeringen zijn verzekerd.

Een aov op zich heeft niets met ondernemen of een onderneming te maken. Het is een persoonlijke verzekering tegen inkomstenderving door ziekte. De zzp'er/ondernemer verzekert niet zijn onderneming maar zichzelf. Daarom is het wel degelijk een consumentenprobleem.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zzp'ers

Ongelezen bericht door sacredfour »

Het is een clausule in de alg. voorwaarden die niet strookt met art 6.227 BW. De verbintenissen die partijen op zich nemen, moeten bepaalbaar zijn. Een overeenkomst kan niet zomaar tussentijds veranderd worden zonder toestemming van de andere partij. Hel zou wel kunnen als de van te voren duidelijk is afgesproken of welke van te voren te bepalen maatstaven de verhoging in de toekomst op gebaseerd zal worden. Het is niet alleen banken die zich hieraan schuldig maken , maar dus ook verzekeringsmaatschappijen. Dit hoef je dus niet te aanvaarden. Ben je niet bereid om direct de strijd aan te gaan met de verzekeraar, maak dan in ieder geval formeel bezwaar, zodat er niet verweten kan worden dat je je bezwaar niet tijdig kenbaar hebt gemaakt.

19henk50
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2014 14:02

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zzp'ers

Ongelezen bericht door 19henk50 »

19henk50 schreef:Ik ben als zzp verzekert bij een verzekeringsmaatscnieuwehappij.
. Ik zit met het probleem, dat onze regering de AOW leeftijd heeft verhoogd, maar de verzekeringsmaatschappijen willen deze verhoging niet in de polis aanpassen. Als je zoals ik een aov uitkering hebt en je wordt 65, dan heb je enkele maanden geen uitkering. Wie behoort er voor deze aanpassing te zorgen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zzp'ers

Ongelezen bericht door sjohie »

Degrelle schreef:
16again schreef:Heeft Radar nu officieel ook de ZZP-ers omarmd?
Eigenlijk zijn dit geen consumenten, maar (kleine) bedrijfjes.
ZZPers zouden wat mij betreft moeten kunnen aanhaken bij het consumentenrecht. Velen zijn als voormalige werknemer direct of indirect tot ZZPer gedwongen.
Dat verschilt nogal per beroepsgroep. Ik ken ook wel wat ZZPers, ex-collega's die zichzelf voor een leuk bedrag lieten inhuren door opdrachtgevers van ons, en die zichzelf (als HBO+er of zelfs universitair geschoold) nu voor ~15 euro/uur wegzetten om maar wat werk binnen te krijgen. Die hebben zelf hun eigen markt verziekt, daar heb ik geen medelijden mee. Eigen keuzes maken als eigen baas? Dan ook de verantwoordelijkheden er voor dragen.

Gesloten