LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door Radar »

Als je je appartement of huis via een makelaar huurt, betaal je soms zomaar duizend euro aan bemiddelingskosten. Maar mag dit wel?

En als dat al mag, mag diezelfde makelaar dan óók nog eens datzelfde bedrag aan de verhuurder vragen? We nemen de verborgen camera mee naar een aantal bezichtigingen en kijken wat de eisen zijn.

Maandag 21 april om 20:20 in Radar, bij de TROS op Nederland 1

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door jonis »

Duitse praktijken/gebruiken?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door sjohie »

Dat mag zo te lezen alleen als er een substantiële tegenprestatie staat tegenover die bemiddelingskosten, anders is het onredelijk voordeel zoals in de zin van 7:264 lid 2 BW. Van twee walletjes eten mag ook niet, maw de bemiddelaar mag niet verhuurder én huurder voor hetzelfde werk een rekening sturen. Dit volgens BW, boek 7, art. 417 en 427. Aldus de NVM.

FouteMakelaar
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2013 08:36

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door FouteMakelaar »

De NVM is hier sinds een paar maanden vrij duidelijk in maar ik vraag mij af of hun leden zich hieraan houden. In het verleden was dit in ieder geval niet zo......
De VBO blijft mijn inziens redelijk vaag over dubbele courtage. Zij laten in ieder geval verhuurmakelaars toe die er anders over denken dan de NVM !

groet,

@FouteMakelaar

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik huur al 17 jr via makelaar,en al 3 x andere gehad,nooit wat van gehoord,
Nu nl ook niet met nw bewoners,heb het toevallig net aan nw buurman gevraagd,nee hoor niks...

Dus niet allemaal...gelukkig

Jansen en Tilanus
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 20:25

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door Jansen en Tilanus »

Mijn zoon is expert op dit gebied en studeert op dit onderwerp binnenkort op af.
Laatst gewijzigd door Jansen en Tilanus op 21 apr 2014 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

eisberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 20:45

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door eisberg »

Mijn makelaar heeft ons 'administratiekosten' in rekening gebracht van ruim 400 euro.
Nu ik deze uitzending heb gezien, lijkt dit mij eerder bemiddelingskosten.
Kan een makelaar hiermee wegkomen door de kosten simpelweg administratiekosten te noemen?

Alvast bedankt!
Christiaan

V40D
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 20:48

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door V40D »

Wij hebben vorig jaar voor onze woning een maand huur aan courtage betaald. De woning stond te huur bij een makelaar die de woning te huur aanbood namens de woningbouwvereniging hier. De makelaar heeft niks meer gedaan als de woning laten zien, wat papieren invullen, meterstanden en de sleutels overdragen. Is het legaal dat wij daar 906 euro voor hebben betaald?

lilmonkey
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2014 20:57

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door lilmonkey »

Onlangs een appartementje gehuurd via een bemiddelaar. Deze bracht één maand huur (€865, all-in), een vast bedrag van €250, en BTW in rekening. In mijn geval een totaalbedrag van €1200. De 'bemiddeling' verliep zeer vlot en zonder noemenswaardige werkzaamheden voor de bemiddelaar.

Een belachelijk bedrag, maar ik heb hier nooit over geklaagd omdat ik het appartement graag wilde hebben en ik niet het risico wilde lopen dat het aan mijn neus voorbij zou gaan. Ik woon er nu ook met veel plezier.

Zou het zinvol zijn om hier werk van de maken?


Cheers

GerPenn
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 21:25

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door GerPenn »

Ik reageerde in december verleden jaar op een huuradvertentie. Voor deze woning was al een gegadigde. De makelaar (van Remax) belde me een paar dagen later op dat hij een andere woning had die ik na bezichtiging voor een half jaar heb gehuurd. Bij het afsluiten van het contract bleek dat ik meer dan €1000 courtage moest betalen. Hem hier naar vragend legde hij me uit dat de verhurende partij een eigen makelaar had en hij dus niet voor beide partijen optrad. Omdat ik de woning snel nodig had ben ik accoord gegaan. Maar dat iemand zomaar meer dan €1000 kan verdienen zonder nauwelijks enige tegenprestatie zit me dwars.

Tristan85
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 21:30

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door Tristan85 »

Eenzelfde verhaal als hierboven, 9 maanden geleden 800 euro betaald voor bemiddelingskosten bij maxx die bovendien lid zijn van vbo makelaars. De woning gevonden op een website als funda. De makelaar was bij de sleuteloverdracht zelfs de sleutels vergeten en vroeg of ik ze later zou kunnen afhalen. Gênante vertoning na eerder die week 800 euro te hebben gepind op hun kantoor... Ze hebben niets meer gedaan voor mij dan de 10 min durende rondleiding en een kopie van een standaard huurcontract meegegeven. Destijds vond ik het al dubieus maar ik moest snel een woning hebben en In Utrecht heb je als woningzoekende op de huurmarkt geen goede positie dus ik heb alles maar netjes betaald...

Ik vond de standaard sommatiebrief op nvm maar ben bang dat die gelijk bij het oud vuil belandt. Heeft iemand ervaring met de procedure?

http://www.nvm.nl/~/media/NVMWebsite/Do ... osten.docx

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door olaf79 »

eisberg schreef:Mijn makelaar heeft ons 'administratiekosten' in rekening gebracht van ruim 400 euro.
Nu ik deze uitzending heb gezien, lijkt dit mij eerder bemiddelingskosten.
Kan een makelaar hiermee wegkomen door de kosten simpelweg administratiekosten te noemen?

Alvast bedankt!
Christiaan
Als het jouw makelaar is, ben jij opdrachtgever en ben je dus deze kosten verschuldigd. Je kunt de makelaar vragen waarvoor hij administratiekosten rekent.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door olaf79 »

lilmonkey schreef:Onlangs een appartementje gehuurd via een bemiddelaar. Deze bracht één maand huur (€865, all-in), een vast bedrag van €250, en BTW in rekening. In mijn geval een totaalbedrag van €1200. De 'bemiddeling' verliep zeer vlot en zonder noemenswaardige werkzaamheden voor de bemiddelaar.

Een belachelijk bedrag, maar ik heb hier nooit over geklaagd omdat ik het appartement graag wilde hebben en ik niet het risico wilde lopen dat het aan mijn neus voorbij zou gaan. Ik woon er nu ook met veel plezier.

Zou het zinvol zijn om hier werk van de maken?


Cheers
Zoals u het nu omschrijft lijkt dit niet te mogen. De bemiddelaar mag alleen geld in rekening brengen als u als huurder de opdrachtgever bent en de bemiddelaar dus uw belangen dient.

lilmonkey
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2014 20:57

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door lilmonkey »

olaf79 schreef:
lilmonkey schreef:Onlangs een appartementje gehuurd via een bemiddelaar. Deze bracht één maand huur (€865, all-in), een vast bedrag van €250, en BTW in rekening. In mijn geval een totaalbedrag van €1200. De 'bemiddeling' verliep zeer vlot en zonder noemenswaardige werkzaamheden voor de bemiddelaar.

Een belachelijk bedrag, maar ik heb hier nooit over geklaagd omdat ik het appartement graag wilde hebben en ik niet het risico wilde lopen dat het aan mijn neus voorbij zou gaan. Ik woon er nu ook met veel plezier.

Zou het zinvol zijn om hier werk van de maken?


Cheers
Zoals u het nu omschrijft lijkt dit niet te mogen. De bemiddelaar mag alleen geld in rekening brengen als u als huurder de opdrachtgever bent en de bemiddelaar dus uw belangen dient.
Dank je voor je reactie.

Dit hebben zij (vermoedelijk) afgedekt door mij, voor het 'huurbemiddelingsproces' voor een specifieke woning te starten, een intentieverklaring te laten tekenen waarin ik expliciet de opdrachtgever word genoemd.

Het gaat mij er meer om dat de geleverde diensten niet in verhouding staan tot de kosten (hier werd in de uitzending ook bij stilgestaan). Maar goed, dat is achteraf gemakkelijk klagen natuurlijk, ik heb er zelf voor gekozen.

Wilcoblaas
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2014 14:24

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door Wilcoblaas »

Onlangs hebben wij ook via een bemiddelaar onze woning gehuurd. Dit was precies zo gegaan als bij alle andere personen hierboven. Wij wisten voordat wij contact zochten met Domica ook af van de bemiddelingskosten. Pas nadat wij de sleutels in ontvangt namen hoorde wij van de mogelijkheid tot het terugvorderen van de courtage. Omdat deze tussenpersoon ook na de bemiddeling veel voor ons heeft betekend (we hadden wat onenigheid met de verhuurder over de woning) hebben wij besloten niet terug te komen op de betaalde vergoeding. Domica heeft bij ons heel correct gehandeld en is ook nu nog bereikbaar voor ons.

Zonder Domica hadden wij deze woning nooit gevonden op internet. Ik vind daarom niet alles terecht wat er wordt gezegd en geschreven.

Gr Wilco

Freek1985
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2014 14:42

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door Freek1985 »

Hoi Wilco,

Ik ben het niet helemaal met je eens. Tenminste ik heb via een andere bemiddelaar een woning gehuurd en hier was de service echt minimaal. Ze hebben letterlijk alleen de factuur verstuurd. Ik heb bezichtigd via de toenmalige huurder en de verhuurder heeft het contract opgesteld. In het item moet ook zeker de namen worden genoemd van diverse andere bemiddelaars.

Ik heb overigens via Domica ook enkele woningen bezichtigd en hier was niets mis mee. Ze hebben mij 3 woningen laten zien waarvan ze zelf 1 woning hebben toegevoegd. Jammer voor Domica haar tijd dat ik voor een andere woning gekozen heb.

mvg

Pauline 45
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2014 12:17

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door Pauline 45 »

Ik heb in korte tijd 2 panden gehuurd, 1 bedrijfsruimte en een woonhuis. In beide gevallen moest ik 3x de huur als borg betalen en zo'n 125,- aan administratiekosten. De borg krijg ik terug wanneer ik het pand verlaat en het in goede staat achterlaat. Is dit wel toegestaan :?:

Marjolein1988
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2014 13:50

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door Marjolein1988 »

Zelf heb ik een woning via Domica Amersfoort gehuurd. De service was erg goed en ik had snel een woning. Als de service niet goed is en zij niet bemiddelen hebben zij geen recht op bemiddelingsvergoeding, maar dit was het wel, en het lijkt mij normaal dat daar ook een vergoeding tegenover staat. Het plaatsen van de woningen, zorgen dat wij deze vinden via de platforms, kantoren, auto's die rijden etc. etc. kost toch ook geld? De snelheid waarmee het geregeld was is voor mij ook iets waard. Lijkt mij niet meer dan terecht.

Al met al dus geen slechte ervaring voor mij, alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe dit bij de andere bemiddelaars gaat.

lizettedt
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2012 09:17

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door lizettedt »

Ongeveer 1 jaar geleden ben ik via Direct Wonen aan mijn huidige woning gekomen. Op dat moment had ik snel een woning nodig en ging eigenlijk overal mee akkoord. Na het zien van de uitzending van vorige week ben ik mijzelf bewuster geworden van de onnozele kosten die ik destijds heb betaald. Ik zal mijn situatie even kort schetsen;

Vanuit Direct wonen is het volgende voor mij gedaan;
- 1 bezichtiging van maarliefst 5 minuten, de bemiddelaar had duidelijk haast en erg vriendelijk ging het allemaal niet
duur: 5 minuten!!!!!!

- opstellen van het contract (correctie, aanpassen van naam en adres van een bestaand contract)
duur: zeg MAX 1 uur

- het jagen via de mail op het geld, opstellen van deze mails
duur: 15 minuten ??

- Sleuteloverdracht
duur: 2 minuten

Ik ben heel redelijk en wil echt wel betalen voor diensten waar ik gebruik van maak maar bovenstaand is echt NIET overdreven. de bemiddelingskosten die ik heb moeten betalen waren maar liefst EURO 1050!!! en dat voor 1 uur en 22 minuten ???????
En dat is naast een maand huur (voorschot) en een maand huur borg a 750 EURO per keer.
Dat is dus al 1500 euro.

Daarnaast kwam Direct wonen nog met een ander factuur:

-Bemiddelingsvergoeding 750 euro
(verbaasde mij.. dit bedraagt 1 x de huur. voor een huis dat goedkoper is komt toch niet minder bemiddeling bij kijken?)
-contract kosten 120 euro
-btw 182 euro
Samen 1050 euro.


Ik heb hier verder niet veel verstand van, maar kan ik mijn rechtsbijstandsverzekering hier niet een keer grondig naar laten kijken?

Anja-1984
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2014 12:50

Re: Bemiddelingskosten voor huurwoningen

Ongelezen bericht door Anja-1984 »

Naar aanleiding van een huurwoning die ik via overbruggingsverhuur.nl heb gehuurd vraag ik me af of ik eventueel ook deze kosten zou kunnen terugvragen.
Zij rekenen 40 euro administratiekosten, 60 euro inschrijfkosten, en voor het opstellen van de huurovereenkomst vragen deze mensen 95 euro.
Deze mensen hebben eigenlijk niets voor mij gedaan, anders dan mij de contactgegevens van de verhuurder verstrekken en de huurovereenkomst verstrekken.
De verhuurder moet betalen voor het opstellen van het contract, en ik dus ook.
Ik vraag mij af of ik deze 195 euro terug zou kunnen vragen?

Gesloten