LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek met NHG

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Hypotheek met NHG

Ongelezen bericht door Radar »

Miljoenen mensen hebben een koophuis met Nationale Hypotheek Garantie voor als ze onverhoopt de hypotheek niet meer kunnen betalen. Een vangnet voor echtscheiding, ziekte en werkeloosheid. Maar hoe betrouwbaar is dit vangnet nog? De NHG heeft namelijk nieuwe regels ingevoerd waardoor het steeds lastiger wordt om de restschuld op je huis bij verkoop kwijtgescholden te krijgen. Radar zoekt het uit.

Maandag 17 maart 2014 in Radar, 20:30 uur op Nederland 1.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hypotheek met NHG

Ongelezen bericht door 16again »

Gelden die nieuwe regels dan ook voor bestaande hypotheken? Lijkt me dat bestaande contracten niet zomaar eenzijdig gewijzigd kunnen worden.


Voor nieuwe hypotheken is het NHG leed wel te overzien, ervan uitgaande dat de huizen prijzen inmiddels wel de bodem bereikt hebben....

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Hypotheek met NHG

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Ik denk dat die NHG-regels ook gewoon voor de "oude" hypotheken gelden.

arnowingen
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2010 20:00
Contacteer:

Re: Hypotheek met NHG

Ongelezen bericht door arnowingen »

Nieuwe regels gelden met terugwerkende kracht, dus ook voor de mensen die voor 2013 een hypotheek met NHG hebben afgesloten.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hypotheek met NHG

Ongelezen bericht door 16again »

vogels schreef: Ruim acht op de tien bleken niet op de hoogte dat de voorwaarden tussentijds kunnen worden aangepast.
Is dat niet onredelijk onredelijk bezwarend volgens art. 6:237 BW ?
Art C. Wezenlijk veranderen overeenkomst
Vermoedelijk onredelijk bezwarend is een beding dat de gebruiker de bevoegdheid verleent een prestatie te verschaffen die wezenlijk van de toegezegde prestatie afwijkt, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden.

Anna Utrecht
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2014 10:40

Re: Hypotheek met NHG

Ongelezen bericht door Anna Utrecht »

Het is terecht dat NHG de normen aanscherpt. Je merkt dat makelaars erg gemakkelijk zijn met het bepalen van een lage verkoopprijs bij scheiding e.d. Het maakt namelijk toch niet uit, de restschuld wordt toch voldaan door NHG. De makelaars worden als het ware ook nog door NHG betaalt ook voor deze wanprestatie. Daarnaast wordt de markt kapot gemaakt omdat huizen te goedkoop worden verkocht.

Het schrijnend geval uit de uitzending. Ik vraag mij sterk af of de belastingteruggave wel verwerkt is in het rekenvoorbeeld. Daarnaast is een kinderalimentatie van € 3x 235,= veel te hoog voor een netto inkomen van € 1.700,=. Er is immers geen draagkracht. Daarnaast kan deze man ook nog iets fiscaal verrekenen ivm levensonderhoud kinderen. Dus met andere woorden, de financiele situatie wordt niet volledig geschetst, en er zijn foutieve uitgangspunten. Eerst kinderalimentatie laten aanpassen aan draagkracht, daarnaast belastingsdienst vragen voor teruggave aftrekposten hypotheekrente en levensonderhoud kinderen, en daarna pas aankloppen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hypotheek met NHG

Ongelezen bericht door 16again »

Anna Utrecht schreef:Het is terecht dat NHG de normen aanscherpt. Je merkt dat makelaars erg gemakkelijk zijn met het bepalen van een lage verkoopprijs bij scheiding e.d. Het maakt namelijk toch niet uit, de restschuld wordt toch voldaan door NHG. De makelaars worden als het ware ook nog door NHG betaalt ook voor deze wanprestatie. Daarnaast wordt de markt kapot gemaakt omdat huizen te goedkoop worden verkocht.
In de voorwaarden van NHG staat simpelweg dat je bij gedwongen verkoop een makelaar in moet schakelen bij verkoop. Waarom moet NHG garantie nemer gestraft worden voor makelaars die zoals je beweert, hun werk niet goed doen? Komt op mij over als simpelweg de zwarte piet bij de zwakste partij leggen

Anna Utrecht schreef: Daarnaast wordt de markt kapot gemaakt omdat huizen te goedkoop worden verkocht.
Je kan ook stellen dat marktwerking verstoord wordt , door mensen uit te wringen te blijven betalen voor een onbetaalbaar geworden huis. Die huizen horen gewoon in verkoop te gaan, dat extra aanbod drukt de prijs. (=gezonde marktwerking)

arnowingen
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jun 2010 20:00
Contacteer:

Re: Hypotheek met NHG

Ongelezen bericht door arnowingen »

Het maakt namelijk toch niet uit, de restschuld wordt toch voldaan door NHG.
Nee, dat is niet zo. Ook nooit zo geweest trouwens. Elke woning wordt bij een verlies waar NHG en/of de bank moet inspringen verplicht getaxeerd door een plaatselijke makelaar. Dus niet door de makelaar die het verkocht heeft. Als de waarde teveel afwijkt van getaxeerde marktwaarde wordt er geen akkoord gegeven.

Overigens komt het wel regelmatig voor dat juist woningen waar de eigenaar beseft dat een verlies onvermijdelijk is ook echt worden verkocht. Woningen waarbij hardnekkig vastgehouden wordt aan de prijs van vroeger blijven jarenlang te koop staan. Dat is niet de schuld van andere huiseigenaren, makelaars, banken, NHG of noem maar een andere zondebok...dat is omdat de huizenprijzen zijn gedaald.

blafwoef
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:09

Re: Hypotheek met NHG

Ongelezen bericht door blafwoef »

Hoe zit het nu met de gewijzigde viorwarden? Ik heb net met Jos Koers gesproken hierover. Mijn dochter zit nu in de situatie dat de relatioe beeindigd is en dat zij nu het hoogste salarais van de twee heeft. Haar ex, die de relatie verbroken heeft, niet zij... komt niet in aanmerking voor de haircut, maar mijn dochter dus wel. Daardoor is de NHG nu een haircut gestart en het lijtk er op dat ze nu geconfronteerd wordt met vaste lasten van € 970 (bruto) voor de hypotheek. Verder raakt ze dan ook nog eens alle aanspraak kwijt op verder gebruik van de NHG, zoals bijvoorbeeld het failliet gaan van haar door financiele issues, welke op de loer liggen als je dergelijke maandlasten te verstouwen krijgt
De NHG legt dus een strop om je nek en je kunt niets anders dan slikken of stikken en enigen die er beter van blijven is de overheid, die keert minder uit. Overigens: Hoe zit het met het aanpssen van voorwaarden op ene lopend contract? de hypotheek in kwestie was al enekle hjjaren oud en onder de oude voorwaarden van de NHG afgesloten. Nu zijn per 1 januari de voorwaarden gewijzigd , met nogal ingrijpende gevolgen.
Mijn dochter zou nu op haar salaris een hypotheek kunnen krijgen van € 220K (volgens de NHG), terwijl ze bij ieder andere financiele instelling max een hypotheek kan krijgen van € 150K. Hoe kun je dit zo berekenen? Welke formule ligt hieraan ten grondslag en wat is draagkracht?
Mocht Tros Radar of een adere jurist nog een case willen onderzoeken en eventueel aanhanging maken: Mijn dochter zit nu in het begin van het traject en wil graag meewerken

Gesloten