LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek met risico-opslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
keeserna
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2014 10:00

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door keeserna »

Niet reageren is de gestelde vraag ontwijken. Als je het allemaal zo goed weet dan had je een duidelijk antwoord kunnen geven.
Dat doe je (weer) niet en probeert nu met steken onder water de aap weer te verplaatsen.
De korting in 2003 is een onderdeel van de hypotheekakte. Nog meer zwart op wit is dus helemaal niet aan de orde. Jou akte vermeld niets van dit soort zaken en dus ga je er vanuit dat dit bij anderen ook zo is.
"BTW als je de gelijke rentevaststelling een mooi uitgangspunt vind.....hoe verhoudt zich dat dan met de korting dan en in de strijd tot behoud ervan....". geeft aan dat je (weer) probeert er een draai aan te geven. Met deze opmerking laat je duidelijk zien dat je geen verschil ziet in een rentepercentage, gelijk voor iedereen, en een onrechtmatige toepassing van een risicotoeslag... die de Rabobank, mogelijk vanwege het rumoer daarover, maar gemakshalve opslag heeft genoemd.
Als een bank in jaar x, bij het vaststellen van een hypotheekakte, de gewoonte heeft om iedereen die al 40 jaar trouw zijn verplichtingen nakomt een rentekorting te geven, dan is dat niet uit goedheid maar omdat op dat moment een korting het verschil met de concurrent kleiner maakte. Die korting, nog maar een keer, staat dus letterlijk in mijn akte en die akte is in 2013, bij de vaststelling van de nieuwe renteperiode, niet aangepast door de Rabobank!

Met je opmerking die begint met BTW, je hebt blijkbaar een talenknobbel (tje), ben je weer aardig op dreef. Ja, ik ben er een voorstander van dat bij een rentevaststelling het principe gelijke monniken gelijke kappen wordt gehanteerd. Dat wil dus zeggen dat bij vergelijkbare hypotheken, waar dus totaal geen risico aan de orde is, zowel nieuwe klanten als oude klanten gelijk behandeld worden, dus geen risicotoeslag. Ik had de korting van 2003 helemaal niet ter discussie gesteld als de Rabobank mij niet had beledigd door mij als een risico klant aan te merken!
Dat een bank anno 2014 eindelijk eens wat kritischer naar een hypotheekverstrekking (nieuwe) kijkt, en indien nodig daar aanvullende maatregelen voor treft, is inherent aan de ontwikkeling die pas de laatste jaren boven water zijn gekomen.
In plaats van een korting vervolgens na 10 jaar een bestaande hypotheekakte, zonder dat daar enige aanleiding (risico) voor is een "boete" opleggen staat daar haaks op.

Al met al heb je dus nog steeds duidelijke vragen niet beantwoord en blijf je doorgaan in het denkpatroon van de bankenwereld en neem van mij aan: daar hebben een heleboel mensen de buik vol van.
Jij mag het laatste woord hebben want ik reageer dus niet meer op jou pogingen om DMV (gewoon Nederlands) met insinuaties overal een draai te geven IPV (gewoon Nederlands) vragen of uitgangspunten te beantwoorden.

Dirk53
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2014 13:47

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door Dirk53 »

Dit is het (standaard) antwoord van Rabobank aan mij. Dus ze doen niets.

Hoop dat Tros Radar hier nog eens aandacht aan besteed.

Bij een hypotheek met NHG is de risico-opslag onderdeel van het rentetarief.

Rabobank hecht er waarde aan dat voor u duidelijk is hoe de rente is opgebouwd. Daarom ziet u de opslag die voor u geldt, genoemd staan in uw renteverlengingsbrief.

Artikel 81a BGfo[1]:
Gelijk tarief voor een klant die een nieuwe lening sluit en een klant die zijn rentecontract verlengt.
De genoemde opslagen in de tabel in deze brief gelden voor zowel nieuwe leningen als verlengingen van het rentecontract. Artikel 81a van het BGfo verbiedt dat banken nieuwe klanten aantrekken met lage rentes of kortingen, terwijl bestaande klanten bij renteverlenging geconfronteerd worden met een ander rentetarief.

U stelt dat de regel inhoudt dat als de bank één klant korting geeft iedereen korting moet krijgen. Dat is niet zo. De regel houdt in dat de rente inclusief kortingen die voor nieuwe klanten geldt, ook moet gelden voor bestaande klanten in dezelfde risicocategorie die hun rente verlengen. Dat is bij de Rabobank ook zo geregeld.

De rente die u aangeboden heeft gekregen, is dezelfde rente die andere klanten in dezelfde risicocategorie aangeboden hebben gekregen. En zoals die ook op onze website is gepubliceerd.

Hoe zit het dan met klanten die hun opslag wel konden laten vervallen?
De genoemde twee gevallen in TROS Radar waarin een opslag kwam te vervallen, hebben we in onderzoek. Omdat het incidenten zijn, leiden deze twee gevallen er niet toe dat we in uw situatie afwijken van onze vaste werkwijze.

keeserna
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2014 10:00

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door keeserna »

Ik heb gisteravond de uitzending van Radar gevolgd.
Aan het einde van deze uitzending had de presentatrice een gesprek met een van de medewerkers die aan de telefoon reacties verwerkte.
Vrij vertaald deelde hij mee dat: de Rabobank heeft vanavond laten weten dat de klanten die een hypotheekschuld hebben tot 67.5% van de marktwaarde van de woning dit gelijk gaan trekken met het NHG tarief. Dat zou dan inhouden dat voor deze groep de 0,2% toeslag komt te vervallen.

Bij de komende rentevaststelling gaat dit voor nieuwe klanten en voor klanten die een verlenging moeten aangaan gelden. De rente boven de de 67,5% gaat dan blijkbaar met 0,2% omhoog.

Op zich een heldere ommezwaai van de Rabobank maar wat er met de mensen gebeurd die de afgelopen tijd die onnodige risico-opslag opgelegd hebben gekregen is nog niet duidelijk.
Ik denk dat de Rabobank het zich niet kan permitteren om dan bij deze groep alles bij het oude te laten.

Het is nu afwachten totdat de Rabobank met een duidelijke uitleg komt.
Ik kan mij niet voorstellen dat de Rabobank deze verandering alleen voor nieuwe gevallen gaat toepassen.

Om positief te eindigen: De Rabobank heeft hiermee laten zien dat de klachten wel degelijk serieus zijn genomen!!

keeserna
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2014 10:00

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door keeserna »

In de bijgaande link is de koerswijziging van de Rabobank aangegeven. zie:
https://www.rabobank.nl/particulieren/p ... n&pos=link

Dit is van toepassing op hypotheken of verlengingen die vanaf vandaag, 19 mei 2014, worden afgesloten.
Er is nog niet aangegeven of en zo ja wat er dan gaat gebeuren met de hypotheken waarbij de 0.2% opslag nog wel wordt toegepast.
Het zou de Rabobank sieren als die groep, die uiteindelijk de koerswijziging teweeg heeft gebracht, nu gecompenseerd worden. Dit kan d.m.v. een herberekening of door de mogelijkheid te bieden om boetevrij over te gaan op de nieuwe condities.
Een reactie van de Rabobank in dit forum, maar nog beter zou zijn als alle betrokkenen nu rechtstreeks worden geïnformeerd door de Rabobank, zou daar duidelijkheid over kunnen geven.
Mogelijk kan ook Radar hier opheldering over geven.

Dirk53
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2014 13:47

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door Dirk53 »

Naar aanleiding van de Tros Radar uitzending van 12 mei (zie bericht keesrna van 13 mei) heb ik nogmaals een mail gestuurd naar de lokale Rabobank. Na de eerste afwijzing (zie mijn vorige bericht) nu antwoord gekregen dat de mail in behandeling wordt genomen en ik zo spoedig mogelijk wat van ze hoor.
Ben benieuwd nu Rabo vandaag, 19 mei, toch actie heeft ondernomen met haar tarieven.

Dirk53
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2014 13:47

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door Dirk53 »

Antwoord van Rabo lokale bank ontvangen en risico opslag van 0,2 % blijft bestaan voor mij.
Mijn hypotheek is 37.5% van WOZ en renteverlenging was 1 mei j.l.
Voor 1 mei verzoek c.f. voorbeeldbrief TrosRadar ingediend. Dit betekent dus dat Rabo de klagers niet tegemoet komt die deze ommezwaai van Rabo mede veroorzaakt hebben. Alleen de nieuwe klanten en per rente herzien datum vanaf 19 mei komen eventueel in aanmerking.
Een relatie met de bank van tientallen jaren wordt door hun om zeep geholpen op deze manier.
Ik ben er helemaal klaar mee.
Hoop dat TrosRadar hier nog eens aandacht aan wil besteden.

Snarf01
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2014 21:33

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door Snarf01 »

Inderdaad Keeserna, Goed Nieuws voor iedereen met een lage hypotheek en toch een risico-opslag!
Rabobank geeft op haar eigen website te kennen dat er bij een basishypotheek lager dan of gelijk aan 67,5% van de marktwaarde van de woning, geen risico-opslag (meer) bestaat. Kijk op deze link!

https://www.rabobank.nl/particulieren/p ... theekrente

Ik heb ze al gevraagd om mij met terugwerkende kracht tot het moment dat ik een deel van mijn hypotheek heb afgelost en beneden de 67,5% kwam (medio 2013), de renteopslag terug te betalen.

Wie volgt?

keeserna
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2014 10:00

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door keeserna »

Ik dacht dat, na mijn laatste bericht, iedereen de moed had opgegeven maar gelukkig zijn er nog mensen die het er niet bij laten zitten.
Ik heb uiteraard direct mijn plaatselijke Rabo vestiging duidelijk aangegeven dat er nu een standpunt ingenomen moet worden voor de mensen die inmiddels die 0,2%, voor meestal 10 jaar, wel nog steeds betalen. De reactie was dat dit verzoek als een klacht behandeld zou worden, met de daarbij horende documentatie etc. Na telefonisch, en per mail bevestigd, te hebben aangegeven dat dit geen klacht was maar een voortzetting van de nog steeds lopende procedure werd aangegeven dat er spoedig een reactie zou komen. Je raad het al: nog steeds, dus een maand geleden ingediend, geen enkele reactie.
Voor de goede orde: omdat de Rabobank bij de behandeling sinds maart 2013 een aantal aantoonbare fouten heeft gemaakt heb ik de klachtenprocedure gevolgd en dus ligt de zaak nu bij de geschillencommissie (KIFID)
In de hele procedure gaf de Rabobank o.a.regelmatig aan de risicotoeslag het gevolg was van wettelijke regelgeving die sinds 1 januari 2013 van kracht is. Ik heb echter die regelgeving nooit kunnen vinden maar als die er al geweest zou zijn dan moet er nu een aanpassing van die wet zijn want sinds 19 mei 2014 wordt die toeslag ineens niet meer toegepast.
Ik heb Radar overigens verzocht om aan deze zaak verder aandacht te besteden maar blijkbaar wordt de koerswijziging sinds 19 mei 2014, (dus alleen voor nieuwe afsluitingen) voldoende gevonden.
Honderden trouwe Rabo klanten blijven dus nog jaren 0,2% risicotoeslag betalen zonder dat er een risico is.
Ik zal de uitkomst van de geschillencommissie tzt nog melden.

Dirk53
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 mei 2014 13:47

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door Dirk53 »

Ik heb inmiddels van TrosRadar te horen gekregen dat ze samen met VEH een brief gestuurd hebben naar directie Rabo Nederland om in ieder geval de mensen die geklaagd hadden n.a.v. de uitzending eind april 2014 de opslag te laten vervallen indien deze cliënten een nieuw rente voorstel hadden per 1 mei 2014.
Ook heb ik persoonlijk bezwaar aangetekend bij Rabo Nederland. Antwoord kan 3 maanden op zich laten wachten.
Tevens heb ik al mijn relaties (bankrekeningen) bij Rabo beeindigd. Hypotheek kan helaas niet i.v.m. te hoge kosten (notaris) die met overstap te maken hebben (hier maken de banken dus ook goed misbruik van).

Snarf01
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2014 21:33

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door Snarf01 »

ik heb een negatieve reactie ontvangen van de Rabobank op mijn verzoek om gedurende mijn lopende rentevaste periode de rente-opslag van 0,2% te laten vervallen. Ze zijn dus vooralsnog niet bereid om deze 'motie van wantrouwen' op te heffen en mij gelijk te behandelen als nieuwe klanten.
Ik heb mijn beklag gedaan en ga binnenkort in gesprek, voordat ik een klacht ga indienen bij het Kifid.

Ook ik hoop dat Tros Radar nog aandacht aan dit onderwerp wil besteden en waarom alleen voor de groep die per 1 mei een nieuw rentevoorstel had. Begrijp me goed, ik gun iedereen alles, maar wil zelf ook niet vergeten worden.

Snarf01
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2014 21:33

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door Snarf01 »

Ook ik heb een teleurstellende reactie ontvangen. Na allerlei uitvluchten, kwam het hoge woord er uit: ik kom pas in aanmerking als mijn rentevaste periode afloopt (over 4,5 jaar!). Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij Rabo Nederland. Een citaat uit die klacht:

"Met name het feit dat steeds weer andere (en onjuiste) argumenten worden aangevoerd om vast te kunnen houden aan de 0,2% risico-opslag, met als hoogtepunt de telefonische mededeling dat ik het maar met de brief van mevrouw Van Dijken moet doen. Dit laatste is een flagrante miskenning van mijn klacht. Immers, de brief van mw. Van Dijk is van vóór de beleidswijziging van Rabobank met betrekking tot de risico-opslag. Mijn klacht is nu juist dat ik als bestaande trouwe klant van Rabobank de risico-opslag wél moeten blijven betalen (tot mijn rentecontract afloopt), terwijl nieuwe klanten direct kunnen profiteren van deze beleidswijziging van Rabobank. Zo’n motie van wantrouwen heb ik na bijna 6 jaar onberispelijk betaalgedrag niet verdiend, lijkt me.

Voor mij is – ook na alle brieven, e-mails en een tweetal telefoongesprekken – nog steeds niet duidelijk waar ik die 0,2% risico-opslag nog voor betaal. In de eerdergenoemde brief van mw. Van Dijken (directeur Rabo Leeuwarden) wordt de opslag vergeleken met een verzekering (voor de bank dus, waarvoor ík de premie betaal). Rabobank erkent dat ik geen extra risico meer vorm (mijn hypotheek ligt sinds 8 december 2010 ruimschoots beneden de norm van 67,5% van de WOZ-waarde) en tóch moet ik de premie voor deze verzekering nog bijna 5 jaar blijven betalen. Waar gaat dat geld heen? Naar het afdekken van de risico’s van andere categorieën? Of zijn er nog andere bestemmingen te bedenken, zoals (vertrek)bonussen of boetes voor Euribor-manipulatie misschien? Daarnaast worden in de brief van mw. Van Dijken eventuele ‘gevallen’ (ík zou met iets meer respect spreken over mijn cliënten) waarbij de risico-opslag wél is komen te vervallen, afgedaan als incidenten. Dat is wel erg gemakkelijk. Kennelijk maakt Rabobank uitzonderingen, laat mij ook zo’n uitzondering zijn!

Ook wil ik graag weten hoe deze handelwijze zich verhoudt met de volgende passage uit uw eigen algemene voorwaarden:
“De bank neemt bij haar dienstverlening de nodige zorgvuldigheid in acht en houdt daarbij naar beste vermogen rekening met de belangen van de cliënt. Geen van de bepalingen van deze Algemene Bankvoorwaarden of van de door de bank gebruikte bijzondere voorwaarden, kan aan dit beginsel afbreuk doen.”

Voor mij is volstrekt onduidelijk welk belang van mij als cliënt wordt gediend met het handhaven van een risico-opslag c.q. een ‘verzekeringspremie’ (de brief van mw. Van Dijken) voor een risico dat ik helemaal niet vorm c.q. voor een ‘verzekering’ waarvan Rabobank inmiddels heeft toegegeven dat deze overbodig is en de premiebetaling dus kan worden beëindigd."

Wordt vervolgd.

Kat63
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 jun 2014 16:21

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door Kat63 »

Bij ons is deze risico opslag eraf gehaald i.d.d. Bij een renteherziening. Wel moesten we woz-verslag inleveren en foto's van ons huis inleveren (!?). Dit laatste staat absoluut nergens in de voorwaarden, maar... Na het nodige gezeur is het dus wel gelukt.

keeserna
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2014 10:00

Re: Hypotheek met risico-opslag

Ongelezen bericht door keeserna »

Even een update.
Vorige week is er een zitting geweest van KIFID. Ik heb daar uiteen gezet wat er zoal gepasseerd is. De Rabobank heeft namelijk een aantal fouten gemaakt waardoor ik eerder dan was aangegeven een beslissing moest nemen waarvoor ik zou kiezen. Schriftelijk werd namelijk op 3 mei 2013 aangegeven dat ik voor 7 mei mijn keuze kenbaar moest maken. De formele datum was echter 1 juni 2013.
Die fout is uiteindelijk toegegeven maar de Rabobank vindt niet dat zij die fout ook moeten herstellen. Vreemd genoeg gaat men er, juridisch gezien, vanuit dat ik dan maatregelen had moeten treffen om de fout van de Rabobank te herstellen. Blijkbaar is een fout, met gevolgen voor mij als consument, niet strafbaar als een bank dit doet!
Ondanks deze opvatting blijf ik uitgaan van dwaling. De Rabobank heeft namelijk door die fout van mij een onrechtmatige handtekening afgedwongen. Ik ben benieuwd welke juridische consequenties hieraan verbonden worden!
De commissie was zeer begripvol maar de vertegenwoordiger van de Rabobank was blijkbaar op pad gestuurd met de boodschap niets toezeggen. Een mogelijke oplossing werd met een kort nee afgewezen door de Raboman.
Over 8 weken zal KIFID uitspraak doen. Dan ben ik precies 2 jaar met deze zaak bezig.

Gesloten