LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veilig internetbankieren

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door ruud_a »

sjohie schreef:
ruud_a schreef:weet iemand of linux geaccepteerd wordt door de banken voor internet betalingen?
volgens mij zijn daar geen anti-virus programma's voor.
en ik lees wat geruchten dat XP nog een jaar langer wordt ondersteund, maar ik kan dit bij microsoft niet vinden.
en heeft iemand enig idee, waarom windows 7 niet meer wordt geleverd?
ik ga liever niet over op windows 8.1, omdat ik hoor dat de ondersteuning voor de muis nog steeds niet optimaal is.
en ik zou niet weten hoe je op een laptop in een excel sheet moet werken als je alles met je vingers op het beeldscherm moet doen.
los van de schouderklachten die ongetwijfeld in grote aantallen de nederlandse zorg zullen overspoelen.
Volgens mij is de term iets in de trant van "gebruik veilige apparaten om te bankieren", en dat zegt dus niks over welk OS of browser de computer draait, alleen dat deze dus up to date moeten zijn. Linux zou dus prima daar onder kunnen vallen, mits up to date etc etc.

Los daarvan heeft Microsoft hun desktop OS vernieuwd ,wat "8" geworden is. Dat is in deze context niet relevant, dat is gewoon een zakelijke beslissing van hen geweest.
de vraag is natuurlijk of als er inderdaad geen virus programma's bestaan voor linux, de bank zal vinden dat het veilig is.
voor wat betreft windows 7 ben ik alleen maar nieuwsgierig
ik kan het toch niet veranderen.
ik ben alleen verbaasd dat het niet meer wordt verkocht gezien de afkeer van veel mensen voor windows 8.
dat kan veel mensen voor linux laten kiezen.
en die mensen die eenmaal overgestapt zijn, zal microsoft nooit meer terugzien als klant.
het gerucht dat windows xp nog een jaar ondersteund zal worden is onbekend?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door tenormin »

het gerucht dat windows xp nog een jaar ondersteund zal worden is onbekend?
Nee, maar de ondersteuning zal (door banken) waarschijnlijk niet als veilig gezien worden.
http://tweakers.net/nieuws/93727/micros ... p-uit.html

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door ruud_a »

vogels schreef:
en ik lees wat geruchten dat XP nog een jaar langer wordt ondersteund, maar ik kan dit bij microsoft niet vinden.en heeft iemand enig idee, waarom windows 7 niet meer wordt geleverd?
Win 7 is nog steeds te koop.
zelfs bij microsoft niet meer.
bij alle verwijzingen waar windows 7 staat krijg je windows 8 te zien.
waarschijnlijk zijn er nog niet verkochte voorraden.
er zal links en rechts nog wel wat voorhanden zijn in een stoffige lade.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens is Microsoft voornemens om in windows 8.1 de taakbalk weer te doen terugkomen, dus dat komt ook wel goed. Frappante is dan weer wel, dat er een vergelijkbare rel uitbrak ten tijde van de introductie van het "ribbon" menu in microsoft office, maar dat uit metingen van ze bleek dat >85% van de overgestapte gebruikers, binnen 1 maand alleen nog maar die ribbon interface gebruikten. Misschien dat hetzelfde over een paar jaar ook zo is met de touch interface van "8"?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door ruud_a »

de ellende van die XP is dat je NU gedwongen een keus moet gaan maken voor Windows 8 of linux.
dit terwijl windows 8 nog steeds aangepast wordt, maar het op dit moment nog niet duidelijk is of het een fatsoenlijk systeem gaat worden voor een normale computer.
maar ik zal wat winkels gaan bellen voor windows 7.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door angel1978 »

ruud_a schreef:de ellende van die XP is dat je NU gedwongen een keus moet gaan maken voor Windows 8 of linux.
dit terwijl windows 8 nog steeds aangepast wordt, maar het op dit moment nog niet duidelijk is of het een fatsoenlijk systeem gaat worden voor een normale computer.
maar ik zal wat winkels gaan bellen voor windows 7.

wat is je bezwaar precies dan?
ik gebruik hier w8 al vanaf het begin op een normale pc en het werkt uitstekend.
heb ook nog een device met touchscreen maar die wordt ook vaker als traditioneel systeem gebruikt dan als touch.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:de ellende van die XP is dat je NU gedwongen een keus moet gaan maken voor Windows 8 of linux.
dit terwijl windows 8 nog steeds aangepast wordt, maar het op dit moment nog niet duidelijk is of het een fatsoenlijk systeem gaat worden voor een normale computer.
maar ik zal wat winkels gaan bellen voor windows 7.
Tsja, je had je de laatste paar jaar zelf ook eens af kunnen vragen of het slim was om te gaan upgraden, in plaats van het er zo op aan te laten komen. Als een auto oid 10 jaar oud is, ga je ook eens kijken wat er moet gebeuren als deze het plots zou begeven? XP is inmiddels 12 jaar oud, en als je serieus naar Linux kijkt, lijkt het me dat je genoeg IT kennis hebt, of weet te vinden, wat de gevolgen van het blijven hangen in zo'n verouderd OS met zich mee kunnen brengen.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

ruud_a schreef:de ellende van die XP is dat je NU gedwongen een keus moet gaan maken voor Windows 8 of linux.
dit terwijl windows 8 nog steeds aangepast wordt, maar het op dit moment nog niet duidelijk is of het een fatsoenlijk systeem gaat worden voor een normale computer.
maar ik zal wat winkels gaan bellen voor windows 7.
Je hebt nog ietwat meer als een maand voordat de updates stoppen en tis nu ook weer niet sinds gisteren bekend dat de stekker eruit gaat he.

Ik ben windows gebruiker vanaf W95 en vindt W8 tot nu toe een verademing op een paar zaken na welke prima zijn te ondervangen zoals de berucht startknop.

Printer welke onder W7 werkte werkt ook prima onder W8, evenals verouderde andere randapparatuur.

Zou niet weten waarom W8 geen fatsoenlijk systeem zou zijn voor een "normale" computer, wat een "normale" computer dan wel mag zijn want mijne komt bij de Kijkshop vandaan.

Heb geen ervaring met Linux, Ubuntu oid......ben een windows gebruiker en door de jaren heen behoorlijk wijs erin geworden.

Grandad
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:07

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door Grandad »

ok iets voor de banken als die jou een e-mail willen sturen laat ze dan een door jou samen met de bank afgesproken teken foto of wat dan ook meesturen in hun mail.
teveel werk ?? de banken bestaan van ons geld dus laat ze maar wat meer werk hebben

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door sjohie »

Grandad schreef:ok iets voor de banken als die jou een e-mail willen sturen laat ze dan een door jou samen met de bank afgesproken teken foto of wat dan ook meesturen in hun mail.
teveel werk ?? de banken bestaan van ons geld dus laat ze maar wat meer werk hebben
Het is al zo simpel als wat, en ook vele malen overduidelijk gecommuniceerd op velerlei manieren, banken vragen nooit, niet per mail, telefoon of brief, om je pin, loginnaam of andere persoonsgegevens.

Als iets of iemand dat wel doet is het heldere devies, mail deleten of als phising doorgeven aan de bank (je kan immers ook een stukje eigen verantwoordelijkheid tonen naar je medeklanten), en/of de telefoon er op gooien.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door ruud_a »

sjohie schreef:
Grandad schreef:ok iets voor de banken als die jou een e-mail willen sturen laat ze dan een door jou samen met de bank afgesproken teken foto of wat dan ook meesturen in hun mail.
teveel werk ?? de banken bestaan van ons geld dus laat ze maar wat meer werk hebben
Het is al zo simpel als wat, en ook vele malen overduidelijk gecommuniceerd op velerlei manieren, banken vragen nooit, niet per mail, telefoon of brief, om je pin, loginnaam of andere persoonsgegevens.

Als iets of iemand dat wel doet is het heldere devies, mail deleten of als phising doorgeven aan de bank (je kan immers ook een stukje eigen verantwoordelijkheid tonen naar je medeklanten), en/of de telefoon er op gooien.
per fax wel?

het probleem is dat heel veel mensen geen idee hebben wat zich afspeelt in de wereld van computers.
als ik niet af en toe een krant zou lezen, zou ik waarschijnlijk ook op zo'n mail reageren met het invullen van mijn gegevens.
er staat immers de naam van je bank boven?
mensen zijn niet de hele dag bezig met de gedachte dat ze opgelicht zullen worden.
als ze dat wel zijn, heet dat paranoide.
dus als er een vriendelijke mevrouw belt die zegt dat ze van de bank is, geloof je dat gewoon.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Het beste is om vanaf nu onder geen enkel beding Windows XP voor bankzaken te gebruiken, omdat na 8 april as. Microsoft stopt met de ondersteuning daarvan. Meer daarover kun je lezen op webwereld.nl. Wil je echt veiligheid hebben tijdens het internetbankieren, gebruik dan bijv. Linux Mint, of een andere goede Linux distro, uiteraard wel voor zorgen dat je de laatste veiligheidsupdates in je Linux-installatie toepast. Het up-to-date houden van je Linux-installatie doe of d.m.v. de Updatebeheer, of tik in de terminal het volgende commando in:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update && apt-get upgrade && apt-get dist-upgrade
En het beste kun je in de webbrowser Java en Flash uitschakelen, omdat er ook Java- en Flash-malware rondspookt die platform-onafhankelijk is. Ook Linux is daar gevoelig voor.

Verder is het wel verstandig om ook onder Linux een antivirusprogramma te gebruiken. AVG, Avast en Avira hebben die ook.

JeroenO
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2014 21:03

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door JeroenO »

Ik zie niet helemaal het probleem.
Als de bank eist dat we goed beveiligd zijn, dan dienen ze als aanbieder van het online bankieren een door hen goedgekeurde virusscanner gratis te verstrekken.
Dit daar men ongetwijfeld voor de "service" van het Internet bankieren betaalt.
Wanneer men deze virusscanner installeert, dan zou men zeker moeten zijn van zijn gelijk ingeval van fraude.
Maar dit zal waarschijnlijk wel een te eenvoudige oplossing zijn....

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door solleila »

Beter is om een bedrag in te stellen. Dus bijvoorbeeld instellen dat je nooit meer dan 100 euro pint of overmaakt per dag dat dit dan niet lukt.

Incasso's zijn uitgesloten omdat je dit altijd terug kan boeken behalve loterijen.
Maar loterijen zijn nooit hoger dan 100 euro over het algemeen.

Ook zou je een sms of email alert moeten kunnen instellen. Ik pin bijvoorbeeld elke week 100 euro. Als ik meer dan 100 euro pin per dag,krijg ik van de bank een mail en sms of dit klopt. Je zou dan binnen 24 uur dit kunnen terugdraaien als het niet mocht kloppen. Bij de Rabobank krijg je een alert,bij andere banken is dit niet het geval.

bejave
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2014 21:11

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door bejave »

Waarom verplichten we de banken niet te zorgen voor een goed virusprogramma voor de klanten. Dan weten ze toch dat het veilig is.

fritsu
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2014 21:13

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door fritsu »

|Beste redaktie,
Voor zover ik begreep, onlangs toen het onderwerp voor het eerst ter sprake kwam, is dat die nieuwe regeling over internetfraude en banken ook het akkoord heeft gekregen van de Consumentenbond. Als dit waar is (misschien verwar ik het met iets anders) vind ik het bedenkelijk dat jullie hier helemaal niets over gezegd hebben en vind ik het zeer verwerpelijk dat de Consumentenbond dit zomaar heeft gedaan. Die krijgt daarom hiervoor van mij de KOUDE DOUCHE.
Verder vind ik het vreemd dat je je zo uitgebreid moet registreren om op dit forum te komen, je persoonlijke gegevens vermelden. Met name jullie en soortgelijke programmaas zeggen altijd: wees hier voorzichtig mee. Die mevrouw die in de uitzending zat en alles zo zorgvuldig doet met haar computer zou daarom denk ik nooit op dit forum komen. En het hoeft niet volgens mij, want er zijn ook programmaas die een open forum hebben (bijv. van Max) en dat gaat ook allemaal goed. Beveiliging of privacy kan soms overdreven worden en zeker in dit geval, waardoor het forum zeker voor een groot aantal ouderen en digibeten ontoegankelijk wordt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door tenormin »

fritsu schreef:|Beste redaktie,
Voor zover ik begreep, onlangs toen het onderwerp voor het eerst ter sprake kwam, is dat die nieuwe regeling over internetfraude en banken ook het akkoord heeft gekregen van de Consumentenbond. Als dit waar is (misschien verwar ik het met iets anders) vind ik het bedenkelijk dat jullie hier helemaal niets over gezegd hebben en vind ik het zeer verwerpelijk dat de Consumentenbond dit zomaar heeft gedaan. Die krijgt daarom hiervoor van mij de KOUDE DOUCHE.
Verder vind ik het vreemd dat je je zo uitgebreid moet registreren om op dit forum te komen, je persoonlijke gegevens vermelden. Met name jullie en soortgelijke programmaas zeggen altijd: wees hier voorzichtig mee. Die mevrouw die in de uitzending zat en alles zo zorgvuldig doet met haar computer zou daarom denk ik nooit op dit forum komen. En het hoeft niet volgens mij, want er zijn ook programmaas die een open forum hebben (bijv. van Max) en dat gaat ook allemaal goed. Beveiliging of privacy kan soms overdreven worden en zeker in dit geval, waardoor het forum zeker voor een groot aantal ouderen en digibeten ontoegankelijk wordt.
Uw klacht over Tros Radar moet u aan de redactie sturen; hier zit het forum. De redactie leest dit niet. En als u de koude douche wilt uitdelen: bovenaan de pagina kunt u dat doen. Veel succes.

Evert47
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2014 21:17

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door Evert47 »

Waarom steken de banken de koppen niet bij elkaar.
De banken moeten gewoon een goede gratis Virusscanner uitgeven, aan iedereen
die Internet bankiert en die dagelijks up to date is.
Dan kunnen ze er zelf toch niet meer onderuit komen om niet meer te vergoeden, wanneer je
PC besmet raakt.
Dan zijn wij toch van dat probleem af.
:roll: :roll: :roll: :roll:

Hpol
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2014 21:43

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door Hpol »

Apple-computers zijn minder gevoelig voor virussen en gebruiken in de meeste gevallen geen virussoftware.
Is dat voor de banken voldoende beschermd?

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door riddert »

Hpol schreef:Apple-computers zijn minder gevoelig voor virussen en gebruiken in de meeste gevallen geen virussoftware.
Is dat voor de banken voldoende beschermd?
Ja, dat moet voor de banken voldoende zijn, denk ik.

Gesloten