LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verslavende slaapmiddelen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Verslavende slaapmiddelen

Ongelezen bericht door Radar »

Slaapmiddelen zijn net zo verslavend als heroïne, maar waarom wordt dat er niet bij verteld? Huisartsen schrijven slaapmedicatie makkelijk voor, maar als je niet meer zonder kunt, ben je op jezelf aangewezen.

Stoppen met het gebruik van slaapmedicatie is een lijdensweg met veel ondraaglijke ontwenningsverschijnselen. Is de controle op het gebruik van deze medicatie wel voldoende?

Maandag 14 april in Radar, om 20:30 uur bij de TROS op Nederland 1

ellobo64
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2010 21:16

Re: Verslavende slaapmiddelen

Ongelezen bericht door ellobo64 »

Wat een schandalige manier om op deze manier het gebruik van slaap/rustgevende middelen op televisie te brengen met dat belerende stemmetje van MEVROUW HERTSENBERG.
Alleen de negatieve kanten brengen en voorbij gaan aan veel mensen die door deze middelen een normaal leven kunnen leiden, zonder altijd bang te zijn voor b.v. paniekaanvallen e.d.
Het zou de Tros en Radar sieren om ook de andere zijde te belichten.
Zelf gebruik ik al meer dan 20 jaar deze middelen waardoor ik goed kan functioneren en mij goed voel om mijn leven te leiden met ook zeker geen zogenaamd afgevlakt gevoel.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Verslavende slaapmiddelen

Ongelezen bericht door tenormin »

ellobo64 schreef:... met dat belerende stemmetje van MEVROUW HERTSENBERG......
Alleen de negatieve kanten brengen zonder altijd bang te zijn voor b.v. paniekaanvallen e.d.

Heeft u dan wel eens een uitzending gezien van de P.O. die positief waren?
Het zou de Tros en Radar sieren om ook de andere zijde te belichten.
Dan kunt u net zo goed naar Utopia kijken :lol:
Zelf gebruik ik al meer dan 20 jaar deze middelen waardoor ik goed kan functioneren en mij goed voel om mijn leven te leiden met ook zeker geen zogenaamd afgevlakt gevoel.
Uw laatste opmerking is volledig juist; alleen de mensen die er geen hout van weten hebben het alleenrecht daar een mening over te hebben. Dus zet u zich hier fijn overheen en wees blij dat, wat u gebruikt, zich daar beter, goed, bij voelt.

R. Tuinder
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2014 08:49

Re: Verslavende slaapmiddelen

Ongelezen bericht door R. Tuinder »

goedendag, toch wel met verbazing naar deze uitzending over dit onderwerp geluisterd. Als ervaringsdeskundige lijkt mij dit geen televisie onderwerp. Deze door de farmaceutische industrie in de jaren 60 op de wereldmarkt gebrachte medicatie, heeft levens gered, maar heeft nog meer levens verwoest. Het "terugdraaien" hiervan gaat tientallen jaren duren en vergt heel erg veel begeleiding.
Die begeleiding is er veel te weinig zo ook de kennis daarvoor! Lees de het Ashton Manual op internet. Dit is mi. het beste wat er momenteel bestaat op het gebied van afkicken. Het feit dat dit onderwerp op TV. wordt besproken zal velen gebruikers in paniek brengen. Afkicken kan een hel zijn! gegroet. Ron

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Verslavende slaapmiddelen

Ongelezen bericht door G7 »

ellobo64 schreef:Wat een schandalige manier om op deze manier het gebruik van slaap/rustgevende middelen op televisie te brengen met dat belerende stemmetje van MEVROUW HERTSENBERG.
Alleen de negatieve kanten brengen en voorbij gaan aan veel mensen die door deze middelen een normaal leven kunnen leiden, zonder altijd bang te zijn voor b.v. paniekaanvallen e.d.
Het zou de Tros en Radar sieren om ook de andere zijde te belichten.
Zelf gebruik ik al meer dan 20 jaar deze middelen waardoor ik goed kan functioneren en mij goed voel om mijn leven te leiden met ook zeker geen zogenaamd afgevlakt gevoel.
Dit zouden mijn woorden kunnen zijn. Ik heb met verbazing en verbijstering naar het progamma gekeken gisteravond. Ook ik gebruik al zo'n 15 jaar 1 inslaappil per dag en dit vanwege een doorgemaakt trauma. In die jaren, in overleg met mijn huisarts en tussendoor vanwege overheidswege (bemoeienis) opnieuw gesprekken gehad met mijn huisarts. Doordat ik zelf vind, dat ik juist door dat ene pilletje goed in slaap kan komen en daardoor overdag prima functioneer, zullen anderen zich gaan mengen in het gebruik ervan, waardoor ik eerdaags wel weer een oproep zal krijgen voor een nieuw gesprek.

Mijn huisarts weet gelukkig wie ik ben, wat ik meegemaakt heb en dat ik er baat bij heb. Ik heb hem de vorige keer al uitgelegd, mocht het verboden worden, hij er weer een probleem met mij bij krijgt. Natuurlijk heb ik ook weleens geprobeerd zonder te doen, maar het lukt gewoonweg niet om in slaap te komen. Alsof er iets in mijn hersens zegt, je mag niet slapen en neem dan alsnog mijn pilletje en binnen een kwartier ben ik weg. Ik hoor u al zeggen...zal wel tussen de oren zitten. Mag u vinden. :|

Gelukkig heb ik niet zo'n verslaving als die mensen die ze lieten zien in de reportage, wat erg genoeg is daar niet van, maar ik vind het van mezelf een gewenning. Een verslaving zou bij mij zijn, als ik er meer dan 1 nodig zou hebben per avond, maar dat is nog nooit voorgekomen. Ik zeg heel eerlijk, ik zou het heel erg vinden, als het mij ontnomen zou worden, want ik heb er zelf geen enkel probleem mee en anderen hebben er geen last van. Ook niet in mijn eigen omgeving en hier thuis. Althans... ik hoor ze er niet over en de meesten weten toch wel van mijn situatie af.

Ik had gehoopt, dat ze die mensen ook aan het woord zouden laten. Maar nee dus !! Weer een beetje van 1 kant belicht. Oh ja....in mijn geval geen pammetje of zoiets, maar Zoplicon 7,5 mg.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Verslavende slaapmiddelen

Ongelezen bericht door eleven »

Ik gebruik geen slaappillen, alleen al omdat ik al medicijn moet gebruiken.
Ik vraag en krijg bij mijn arts info, welk medicijn het beste voor mij kan zijn.

Als ik iets wil nemen, beslis ik zelf en niemand anders, dus de mensen, die er baat bij hebben, doe wat jullie voor richtig vinden, het is jullie lichaam en leven.
An vele voorbeelden is te zien, dat mensen langer dan 2 maanden de inslapers gebruiken, wat volgens de "deskundigen" niet mag, maar toch goed functioneren.

pildura
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2014 18:24

Re: Verslavende slaapmiddelen

Ongelezen bericht door pildura »

De vraag werd door Antoinette gesteld aan een arts waarom de herhaalrecepten zo gemakkelijk worden voorgeschreven. Antoinette gaf een voorbeeld zoals de functiescheiding zou moeten werken nl de arts schrijft het recept uit en de apotheker verstrekt het medicijn op basis van dit recept.
Ik denk echter dat in werkelijkheid er een belangenverstrengeling plaatsvindt waarbij de arts meedeelt in de winst van de apotheker. Mijn huisarts verwijst me b.v dwangmatig naar een bepaalde apotheek.
Ziekenhuizen hebben een eigen politheek en soms is de huisarts zelfs zelf de apotheker.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Verslavende slaapmiddelen

Ongelezen bericht door tenormin »

pildura schreef: Mijn huisarts verwijst me b.v dwangmatig naar een bepaalde apotheek.
Ziekenhuizen hebben een eigen politheek (wat is dat?) en soms is de huisarts zelfs zelf de apotheker.
Vreemd statement: het zal mijn huisarts worst zijn welke apotheek ik wil/kies. Ben zelf recentelijk van apotheek verandert; U denkt toch niet dat ik aan mijn arts ga vragen of dat mag? Ja, er zijn nog huisartsen die een apotheek hebben; merendeels te vinden op het platteland; wel zo gemakkelijk voor de bewoners van dorpen. In steden vind men zoiets nog heel weinig.

Bestlander
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2014 22:23

Re: Verslavende slaapmiddelen

Ongelezen bericht door Bestlander »

Ik heb ook veel medicatie gebruikt, 4X10 mgr diazepam per dag. Ik had dit echt nodig en was blij dat mijn huisarts het mij voorschreef. De diazepam gebruikte ik om te slapen maar ook als spierverslapper i.v.m nekkramp. De patiént is zelf ook verantwoordelijk, het probleem is dat mensen veel te snel willen afbouwen. Ik gebruik nu geen diazepam meer maar ik heb er zes maanden over gedaan telkens een heel klein stukje eraf, en na drie weken weer een klein stukje op deze manier gaat het je lukken. Maar je moet echt geduld hebben om het heel geleidelijk af te bouwen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Verslavende slaapmiddelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

G7 schreef: Dit zouden mijn woorden kunnen zijn. Ik heb met verbazing en verbijstering naar het progamma gekeken gisteravond. Ook ik gebruik al zo'n 15 jaar 1 inslaappil per dag en dit vanwege een doorgemaakt trauma. In die jaren, in overleg met mijn huisarts en tussendoor vanwege overheidswege (bemoeienis) opnieuw gesprekken gehad met mijn huisarts. Doordat ik zelf vind, dat ik juist door dat ene pilletje goed in slaap kan komen en daardoor overdag prima functioneer, zullen anderen zich gaan mengen in het gebruik ervan, waardoor ik eerdaags wel weer een oproep zal krijgen voor een nieuw gesprek.

Mijn huisarts weet gelukkig wie ik ben, wat ik meegemaakt heb en dat ik er baat bij heb. Ik heb hem de vorige keer al uitgelegd, mocht het verboden worden, hij er weer een probleem met mij bij krijgt. Natuurlijk heb ik ook weleens geprobeerd zonder te doen, maar het lukt gewoonweg niet om in slaap te komen. Alsof er iets in mijn hersens zegt, je mag niet slapen en neem dan alsnog mijn pilletje en binnen een kwartier ben ik weg. Ik hoor u al zeggen...zal wel tussen de oren zitten. Mag u vinden. :|
heeft dat stemmetje niet erg veel weg van een heroinespuit die zegt:"stop mij in je ader?"
maar ik geef toe, dat als u er uw leven goed mee kunt leiden, in plaats van lijden, u van mij beslist niet hoeft te stoppen met die slaappillen.
het lijkt me volstrekt onzinnig om iemand die met die pillen al 15 jaar kan leven te proberen iets anders te laten doen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Verslavende slaapmiddelen

Ongelezen bericht door ruud_a »

pildura schreef:De vraag werd door Antoinette gesteld aan een arts waarom de herhaalrecepten zo gemakkelijk worden voorgeschreven. Antoinette gaf een voorbeeld zoals de functiescheiding zou moeten werken nl de arts schrijft het recept uit en de apotheker verstrekt het medicijn op basis van dit recept.
Ik denk echter dat in werkelijkheid er een belangenverstrengeling plaatsvindt waarbij de arts meedeelt in de winst van de apotheker. Mijn huisarts verwijst me b.v dwangmatig naar een bepaalde apotheek.
Ziekenhuizen hebben een eigen politheek en soms is de huisarts zelfs zelf de apotheker.
misschien is de apotheker familie.
die moet je ook wat gunnen.

Gesloten