LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medische keuring CBR

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door Radar »

Problemen met je gezondheid kunnen je rijvaardigheid beïnvloeden. Als je echter een stabiele aandoening hebt en prima kunt rijden, krijg je óók te maken met een medische keuring van het CBR.

Wat stelt zo'n keuring eigenlijk voor en hoe zinnig is deze?


Maandag 31 maart in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

blablatje7
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2014 12:30

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door blablatje7 »

Helaas zijn wij ook de dupe van de praktijken van het CBR. Voorafgaand aan de rijlessen van een van onze kinderen moest er een medische keuring plaatsvinden. De gehele keuring heeft bijna 300 euro gekost. Vervolgens mocht zij gaan lessen en haalt haar rijbewijs.
Bij het afgeven van het rijbewijs was gezegd dat het voor een jaar zou zijn. dit bleek echter nog geen 3 maanden.
Het CBR was even vergeten om haar te herinneren aan het feit dat haar verklaring van rijgechiktheid op 1-2-2014 zou verlopen. Binnenkort zou ze een aangapste auto krijgen maar ze heeft nu geen geldig rijbewijs. Het CBR had feitelijk de datum van de geldigheid van de verklaring van rijgeschiktheid aan moeten passen/ tijdig aan moeten geven dat er een herkeuring plaats moet vinden.

Delvin
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2014 13:38

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door Delvin »

Ik ben nu ook bezig sinds Januari om weer gekeurd te woorden door de CBR.

In 2005 heb ik een psychosis gehad en was toen pas dat ik van die psychosis af was werd mijn ribewijs ingenomen. Dit was door en arts van de CBR zelf na een 5 minuut gesprek geweest terwijl brieven van mijn psychiater, psycholoog en mijn eigen huisarts geen invloed had.

Maar goed, in 2008 dus mijn rijbewijs terug gekregen maar vervolgens wat blijkt is dat mijn rijbewijs is geldig tot 2018 voor alleen een brommer, en op de achterkant mijn motor en auto rijbewijs 1-Jan-2014 verlopen zijn.

Na een eiegen verklaring te hebben ingevuld met daarbij een vink voor ja vanwegens die psychosis een ook een vink omdat ik mijn ogen heb laten laseren.

Het heeft eerste 6 weken geduurd voordat ik antwoord kreeg op mijn eigen verklaring, en dan werd ik doorverwezen naar en door hun aangewezen keurings arts. Die heten WPEX, Wettstein & Peterse expertise. Die brief ontving ik 6-Mar, maar zij hebben niet gemeld dat ik die afspraak zelf moest maken, en okdat er ook geen adres of telefoon nummer erbij stond van WPEX heb ik zelf na veel telefoontjes naar die CBR eindelijk zelf moeten regelen voor en afspraak. Die vind plaats pas 12-Apr.

Die kosten daarvan zijn 243 Euro. Ik had ook geen vermelding op mijn rijbewijs over een beperking en kwam er pas achter toen ik ging mijn rijbewijs verlengen.

Die frustratie is nog erger bij mij omdat ik ook nog werkloos ben sinds Januari en dus naar gespreken moet gaan met het openbaar vervoer wat niet altijd ff makkelijk is.

Ik verwacht dat ook deze keuring iets van 10-15 min zal duren. Ik zal hier weer posten hoe mijn ervaringen zijn met die keuring en eventueel die tijdsduur dat ik van die CBR mijn rijbewijs eindelijk mag verlengen.

tinusdejongste
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 13:48

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door tinusdejongste »

Ik heb dus ook slechte ervaringen met het keuringsbeleid van het CBR. Het begon voor mij met de aanvraag.
In april 2012 haalde ik mijn theorie-examen. In augustus 2012 zei mijn instructeur dat we examen konden aanvragen. (Faalangst-examen) Hij wees me op de gezondheidsverklaring.
Nadat ik mijn formulier opgestuurd had duurde het enkele maanden voor ik een reactie kreeg. Op aanraden van mijn instructeur heb ik in die tijd een aantal keer met het CBR gebeld. Er werd me dan verteld dat de maximale wachttijd nog niet om was en dat de reactie nog zou komen.
Toen het CBR eindelijk reageerde bleek dat ik gekeurd moest worden door een psychiater omdat ik medicijnen slik. Na weer lang wachten kreeg ik een psychiater toegewezen. Om bij haar te komen moest ik drie kwartier reizen met het openbaar vervoer, terwijl in mijn woonplaats minsten drie GGZ instanties gevestigd zijn. Wij vroegen om iemand die dichterbij zat. Vervolgens werd mij een andere psychiater toegewezen maar die bleek nog verder weg te zitten. (minimaal anderhalf uur reizen).
Toen heb ik toch maar contact gezocht met de eerste psychiater. Zes weken later kon ik bij haar terecht. Dat hield in een kort gesprek en wat kleine evenwichts oefeningen. Aan het eind las zij haar concept verslag aan me voor. Dit was naar mijn mening erg subjectief.
Vervolgens duurde het bijna twee maand voordat het CBR (en ikzelf) het definitieve verslag ontvingen. Ook daarvoor moest ik weer diverse malen met het CBR, en nu ook de psychiater, bellen en mailen.
Het verslag was gelijk aan het concept, dus waarom daar twee maand overheen moest gaan is mij een volslagen raadsel. Er kwam uit dat ik na een jaar een herkeuring moest ondergaan.
We waren dus onderhand in juni 2013. Nu kon mijn instructeur mijn faalangst-examen aanvragen.
Omdat deze examens niet vaak ingepland kunnen worden werd het eind september voor ik af kon rijden. Ik zakte en kon nog een poging doen in oktober, een dag voor mijn theorie-examen verlopen was. Ook dit keer zakte ik en heb ik de moed maar opgegeven.
Ik heb het dan nog niet gehad over de kosten. Dat verhaal is hetzelfde als bij anderen en even absurd.
Uiteindelijk heeft het meer dan acht maanden geduurt om een psychiater te laten constateren dat me eigenlijk niks mankeert maar dat ik toch elk jaar opnieuw gekeurd moet worden.

stofzuigertje

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Fraude loonde dus!

Ja, ik zal echt niet invullen als ik iets mankeerde omdat ik weet dat je zomaar op 5 jaren of korter zit en telkens een keuring zult krijgen levenslang zonder er ooit vanaf te komen.

Alleen de CDE keuring als vrachtwagen Chauffeur maar ook daar mankeerde ik niets volgens het door mij ingevulde en door arts bevestigde dus ze werken door dure keuringen en nog korte tijden voor rijbewijs fraude zelf in de hand.

mickel12
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2015 08:24

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door mickel12 »

Ja, ik zal echt niet invullen pass4sure als ik iets mankeerde omdat ik weet dat je zomaar op 5 jaren of korter zit en telkens een keuring zult krijgen levenslang zonder er ooit vanaf te komen.
Laatst gewijzigd door Radar op 12 mar 2015 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

GeenautodoorCBR
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2015 15:02

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door GeenautodoorCBR »

Ja fraude loont zeker, eerlijk antwoord geven op je eigen verklaring niet. Omdat ik twee keer ja had op mijn eigen verklaring moest ik ook een keurig ondergaan kosten €235 en 25 minuten gesprek { echt schande }

Het ging om iets wat mij ruim drie jaar geleden is overkomen, door een ex werkgever waar ik 15 jaar had gewerkt ben ik in de problemen gekomen, jaren achterstand aan salaris en vakantiegeld en door acht jaar vechten met het FNV raakte ik volledig in de de war en depressief tot zelfs een zelfmoord poging aan toe en ook begon ik flink te drinken puur door alle stress van al die jaren om mijn gelijk te krijgen, nog steeds is daar geen oplossing, maar ik ben er door therapie en een opname voor detox er door heen gekomen. Een verklaring die mijn huisarts heeft ingevuld dat het mijn nu ruim twee jaar heel goed gaat en geen problemen meer heb.

Gisteren kreeg ik toch die grote klap, ik rij heel erg goed en theorie was voor mij heel gemakkelijk. Toch staat er in het schrijven van het CBR aan mij dat ik niet verder mag gaan voor mijn rijbewijs B omdat er sprake is alcoholmisbruik. Zo wordt er dus met je gespeeld en uit gemolken al voor je een auto heb, natuurlijk ga ik een herkeuring aanvragen maar de macht is aan hun dus ben ik bang dat het CBR gewoon het zelfde zegt, ik vind het echt schande hoe het CBR met mensen omgaan die een verleden hebben, iedereen heeft wel een verleden maar als deze narigheid achter de rug is wordt je er alsnog op aangesproken, ongelofelijk dat dit mag en ook kan, mensen ik zeg jullie lieg maar eens dan kom je met veel dingen beter door het leven.

Ik vind dat het CBR misbruik maakt van mensen zoals ik en andere, pure machtsmisbruik noem ik het anders kan ik het niet noemen. Ik hoop echt dat hier iets aan gedaan wordt omdat het zeer oneerlijk is.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door thecure »

Tja, wat is de garantie dat u na 2 jaar niet weer gaat drinken en dan de weg op gaat?

GeenautodoorCBR
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2015 15:02

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door GeenautodoorCBR »

Die garantie geef is en daar heb alleen ik invloed op en zo zal het ook gebeuren ik drink niet meer maar wordt toch gestraft voor het leven

GeenautodoorCBR
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2015 15:02

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door GeenautodoorCBR »

Ik begrijp uw gevoel maar weet u ook wat het is zoals ik heb beschreven, het gevoel van bevooroordeeld worden, gelukkig voor u en dat hoop ik ook echt maakt u dit soort misstanden nooit mee. Als u mijn verleden goed leest begrijpt u het misschien iets beter en trouwens wat is garantie in het leven, die is er niet, tijdens mijn auto lessen heb ik ik al aardig wat mensen meegemaakt met rijbewijs die zich ongelofelijk misdragen maar die rijden nu gewoon lekker door terwijl ik als een keurige weggebruiker ben veroordeeld.

sammy.boug
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2017 09:04
Contacteer:

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door sammy.boug »

mensen die überhaupt drinken of weleens achter t stuur hebben gedronken of whats'appe'n die moet een bos/speeltuin/botsauto's/rijbewijs krijgen en een psychiater in t dagelijkse leven krijgen.. maar geen AUTORIJBEWIJS.

Ik ben door dat soort grappen voor de rest van mijn leven beperkt geraken omdat er een achter t stuur WhatsApp 'n was en de eerste ongeluk omdat ie dronken was achter t stuur

zulke mensen zouden nooit meer recht moeten krijgen op een rijbewijs .

wel verdomde dronkacties achter t stuur.
jullie die drinken zouden eens goed over jullie eigen moeten nadenken.

ga fietsen of zo.
dan heb je meer jezelf ermee en niet zo zeer meer t verkeer zelf of de mensheid.

die drinken moeten eigenlijk de deur niet eens uit mogen.

want op een dag zullen jullie spijt krijgen dat jullie misschien iemand de dood in gereden hebben.

ik denk niet dat jullie daar nou op zitten te wachten. en ik vooral niet op jullie.
zuiperts die dan ook zuipen achter t stuur.

grrrrrr boooooooooooos.
en nee.
alle 2 de keren door andermans drank of WhatsApp probleem.
2 x in 5 maanden 2 debielen achter t stuur.
DENK NA DIE DRINKEN EN IK HOOP DAT JE DIE NOOIT MEER KRIJGT ALS JE AL EEN KANS HEBT GEHAD .!

GEWOON DAN IN EEN ZANDBAK SPELEN MET JE MAATJES DOE OOK DRINKEN BELACHELIJKE DRANK

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Heeft u per ongeluk zelf iets genuttigd?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door john18 »

sammy.boug schreef:mensen die überhaupt drinken of weleens achter t stuur hebben gedronken of whats'appe'n die moet een bos/speeltuin/botsauto's/rijbewijs krijgen en een psychiater in t dagelijkse leven krijgen.. maar geen AUTORIJBEWIJS.

Ik ben door dat soort grappen voor de rest van mijn leven beperkt geraken omdat er een achter t stuur WhatsApp 'n was en de eerste ongeluk omdat ie dronken was achter t stuur

zulke mensen zouden nooit meer recht moeten krijgen op een rijbewijs .

wel verdomde dronkacties achter t stuur.
jullie die drinken zouden eens goed over jullie eigen moeten nadenken.

ga fietsen of zo.
dan heb je meer jezelf ermee en niet zo zeer meer t verkeer zelf of de mensheid.

die drinken moeten eigenlijk de deur niet eens uit mogen.

want op een dag zullen jullie spijt krijgen dat jullie misschien iemand de dood in gereden hebben.

ik denk niet dat jullie daar nou op zitten te wachten. en ik vooral niet op jullie.
zuiperts die dan ook zuipen achter t stuur.

grrrrrr boooooooooooos.
en nee.
alle 2 de keren door andermans drank of WhatsApp probleem.
2 x in 5 maanden 2 debielen achter t stuur.
DENK NA DIE DRINKEN EN IK HOOP DAT JE DIE NOOIT MEER KRIJGT ALS JE AL EEN KANS HEBT GEHAD .!

GEWOON DAN IN EEN ZANDBAK SPELEN MET JE MAATJES DOE OOK DRINKEN BELACHELIJKE DRANK
Dus jij smeert iedereen maar over 1 kam! Persoonlijk denk ik als ik dit lees dat er iemand anders op dit moment een probleem heeft :roll:.
Boos achter het stuur lijd ook af en kan je reactie en manoeuvres beïnvloeden. Moeten we iedereen die boos is geweest ook maar verbieden te rijden???? Ik begrijp wel waar je op doelt. Maar niemand is perfect. En dat u 2 keer pech heeft gehad is ontzettend vervelend. Maar de schuld licht niet bij alle appers of voormalige drinkers of noem maar op!

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Medische keuring CBR

Ongelezen bericht door thetung »

Mijn advies: je moet geen slapende honden wakker maken.

Gesloten