LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pesticiden op tuinplanten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door Radar »

Lavendelplanten, klokjesbloem of de sneeuwbal. Allemaal prachtig bloeiende tuinplanten en zeer aantrekkelijk voor bijen en hommels. De tuinder is blij met zijn bloeiende tuin en bijen vinden veel stuifmeel op de bloeiende planten. Een win- winsituatie.

Maar zijn die bloeiende tuinplanten wel zo goed voor bijen en hommels? Greenpeace deed onderzoek naar pesticiden op sierplanten en de resultaten zijn schokkend.

Tuinbranche Nederland reageert in de studio op het onderzoek.

Maandag 21 april om 20:20 in Radar, bij de TROS op Nederland 1

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door witte angora »

Laat me eens raden....

Heeft al die jaren nou niemand kunnen bedenken hoe het kan dat in de tuincentra alle bloemetjes en plantjes er zo onnatuurlijk mooi bij staan? Ik heb mijn tuinplanten indertijd niet voor niets bij een kweker tegen de Belgische grens gehaald, de planten zagen er misschien minder mooi uit, maar ik wist dat de basis gewoon goed was, en dat was het ook...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door sjohie »

We hebben het hier niet over consumptie gewassen, dus ik snap alle ophef niet echt.

janrap
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 20:53

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door janrap »

Voor die bijen is elk plantje een consumptieartikel, lijkt me zo.
Wie was overigens die kweker in de uitzending die eerlijke plantjes had? Daar zou ik best eens willen kijken

Dinky21
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2008 09:55

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door Dinky21 »

"we hebben het hier niet over consumptie gewassen"
Misschien goed om je wat in te lezen voordat je een reactie plaatst. Enig idee waar bijen voor nodig zijn ? Geen bijen = geen mensen

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dinky21 schreef:"we hebben het hier niet over consumptie gewassen"
Misschien goed om je wat in te lezen voordat je een reactie plaatst. Enig idee waar bijen voor nodig zijn ? Geen bijen = geen mensen
Nou das een beetje overdreven, maar het is wel een slechte ontwikkeling.

proconsul
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2014 21:06

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door proconsul »

Ik wist dit echt niet, ik vind bijen reuze gezellig in de tuin.
Nu blijkt dat ik met al mijn intratuin bloemen ze juist de dood in jaag.
Ik heb daar behoorlijk de pest over in!
Nu vraag ik mij af hoelang die zooi in mijn langjarige planten blijft zitten die er al een aantal jaren in staan.
En kan ik die bloemen van dit jaar er maar beter meteen weer uitrukken?
Hoe kan ik dan in hemelsnaam normale planten kopen.
Ik vind dit echt choquerend!

Jezet
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 21:24

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door Jezet »

Het was schokkend. Met veel goede bedoelingen planten in de tuin gezet juist voor insecten, blijken ze mogelijk slecht te zijn. Waar kan ik een biologisch tuincentrum in de omgeving Haarlem vinden?

elly35
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 21:13

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door elly35 »

Helaas wordt dit gekoppeld aan een tuincentrum, die juist de consument het hoogst haalbare wil geven. Het is juist de consument zelf die hand in eigen boezem moet steken. Zonder kennis van planten, wilt u de mooiste planten en bloemen. In nl wordt er zeer streng gecontroleed op middelen, vandaar dat er steeds minder kwekers zijn, maar alles mag in het buitenland en dat wordt hier geïmporteerd. Daar mag op gecontroleerd worden!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jezet schreef:Het was schokkend. Met veel goede bedoelingen planten in de tuin gezet juist voor insecten, blijken ze mogelijk slecht te zijn. Waar kan ik een biologisch tuincentrum in de omgeving Haarlem vinden?
En wat denk jij dat de uitlaatgassen van de vliegtuigen van Schiphol met je tuin, en de bijtjes doen?

paladijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 21:50

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door paladijn »

Naar mijn mening is het een beetje hypocriet om het bijen probleem alleen aan allerlei bestrijdingsmiddelen op te hangen. Als ik op internet wat nazoek dan kom ik hele andere dingen tegen. Zo zou de bijensterfte ongeveer 9% zijn geweest de afgelopen 2 jaar?? Professionele imkers hoor ik nergens over!! Als ik daar reacties van lees dan zeggen een paar daarvan dat zij geen probleem hebben terwijl zij hun bijen in gewassen hebben staan die met die bij-onvriendelijke middelen worden behandeld!!
Voor zover ik weet willen wij als consument steeds apartere en bijzondere planten in onze tuin, "want het mag toch niet hetzelfde zijn als onze buren" Daardoor wordt er veel geïmporteerd vanuit het buitenland, waar andere middelen zijn toegestaan dat hier in Nederland. Dus als wij dit miet willen, dat moeten wij gaan accepteren dat wij planten in de tuin gaan zetten die in het Nederlandse klimaat thuis horen en onze wensen daarop afstemmen.
Met andere woorden wij werken hier zelf hard aan mee!!

imker
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2014 22:29

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door imker »

Tot nog toe weigerde de tuinbranche om duidelijke informatie te verstrekken aan de consument. In plaats daarvan kwam ze bijvoorbeeld met het onzinnige foldertje "bestrijding volgens het boekje". Ook komt de tuinbranche altijd weer met het excuus dat de giftige middelen wettelijk zijn toegestaan in Nederland, maar uit dit onderzoek blijkt dat er zelfs wettelijk verboden gifsoorten zijn gevonden. Hopelijk neemt de tuinbranche nu wel zijn verantwoordelijkheid, opdat er eindelijk eens iets verbeterd.

proconsul
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2014 21:06

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door proconsul »

Sommige hier verwachten dat een ieder met een balkonbakje of een border een studie maakt van wat voor een bloemetjes ze erin stoppen. Als ik in het tuincentrum loop staan er geen dodeman koppen boven de bloemetjes of borden met "koop mij vooral niet, wij zorgen voor een enorme CO2 uitstoot"
Het lijkt mij dat men ons beter moet informeren, nu krijg ik die informatie via Radar, dat zet mij aan het denken en bij de volgende aankoop ga ik hier zeker op letten.
Beter controleren, het lijkt mij niet kunnen dat verboden "gewasbeschermers" hier op de planten zitten.
Dus ga de onwetende balkonbak fan hier niet af zitten kraken! En wie smeert er nu boter op zijn hoofd, grease is zo verleden tijd!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het is Nederland nog altijd gebruikelijk dat er bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, tenzijn uitdrukkelijk wordt aangegeven dat het niet het geval is. Dat is niet alleen hierbij zo, maar ook bij voedingsmiddelen. Er ligt immers nooit "niet-biologische" groente in de supermarkt.

Gezien de schaalgrootte waar tuincentra op opereren mag het dan ook geen verassing zijn dat er bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Misschien moet Radar voortaan 1 keer in de maand worden uitgezonden. Dan hoeven ze niet zo hijgerig naar allerlei "schandalen" te zoeken om het programma gevuld te krijgen.

christyboe
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:21

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door christyboe »

Ik heb bij- en vlindervriendelijke zaden gekocht. Kan iemand mij vertellen of hier ook gifstoffen in kunnen zitten?

kruimeltjetje
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2014 23:54

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door kruimeltjetje »

Dat Tros Radar misstanden aan de kaak stelt is op zichzelf een goed stukje journalistiek.De kwestie pesticiden op tuinplanten roepen wel wat vragen op. Greenpeace stelt heel duidelijk dat neonicotinoïden de oorzaak is van bijensterfte. Tros radar neemt dit letterlijk over. Is hier sprake van een bewezen feit of sprake van slechts een aanname? Zoals door paladijn terecht wordt opgemerkt kan er ook sprake zijn van import uit diverse landen waar veel minder strenge regels worden gehanteerd en waar niet streng word gehandhaafd. Telers in Nederland laten het wel uit hun hoofd om illegale middelen toe te passen Er word wel degelijk regelmatig gecontroleerd mbv bladonderzoeken welke middelen op de planten worden aangetroffen,met zware, vergaande sancties bij een eventuele overtreding. Vervolgens vraag ik mezelf ook af of op/in de dode bijen "verhoogde" concentraties neonicotinoïden gevonden worden. Bij mijn weten wordt hier niets over vermeld in de uitzending.

Kortom, er worden dingen geroepen die vooralsnog gebaseerd lijken op aannames en onvoldoende gestoeld op harde feiten. Beter is om met alle betrokken partijen oplossingen te vinden zodat de bijensterfte teruggedrongen word, de telers geen/fors minder gewasbeschermingsmiddelen hoeven in te zetten en wij als consument met een gerust hart mooie, gezonde en veilige planten kunnen blijven kopen die vrij zijn van ziekten en plagen. Dan hebben we met elkaar een win-win situatie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pesticiden op tuinplanten

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is door diverse universiteiten al wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

Neonicotinoïden beïnvloeden de werking van genen die zijn verbonden met het immuunsysteem. Dat gebeurt door het blokkeren van een belangrijke regulator van het aangeboren immuunsysteem, een eiwit genaamd NF-kB.

Bijen worden dus niet direct door neonicotinoïden gedood. Maar de neonicotinoïden verzwakken het immuunsysteem van de insecten zodanig, dat ze aan een breed scala van infecties kunnen bezwijken.

Dat is meteen het probleem met deze situatie: de insecten gaan niet rechtstreeks dood aan de middelen. Maar er is wel een rechtstreeks verband aangetoond tussen deze middelen en de sterfte. (En tussen meer middelen en meer sterfte) Net als dat veel mensen met een ernstige ziekte niet dood gaan gaan aan die ziekte zelf maar, bijvoorbeeld, aan een longontsteking als gevolg van het verzwakte immuunsysteem.

Waarschijnlijk vanwege dit indirecte verband zijn die middelen niet verboden. (Bovendien, het zijn maat bijen, immers)

Gesloten