LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veilig internetbankieren

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door sjohie »

JeroenO schreef:Ik zie niet helemaal het probleem.
Als de bank eist dat we goed beveiligd zijn, dan dienen ze als aanbieder van het online bankieren een door hen goedgekeurde virusscanner gratis te verstrekken.
Dit daar men ongetwijfeld voor de "service" van het Internet bankieren betaalt.
Wanneer men deze virusscanner installeert, dan zou men zeker moeten zijn van zijn gelijk ingeval van fraude.
Maar dit zal waarschijnlijk wel een te eenvoudige oplossing zijn....
Wat is er mis met een stukje eigen verantwoordelijkheid van de klant?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door sjohie »

Hpol schreef:Apple-computers zijn minder gevoelig voor virussen en gebruiken in de meeste gevallen geen virussoftware.
Is dat voor de banken voldoende beschermd?
Nee, want zodra die dat zo uitspreken, verleggen de stoute mensen hun aandacht naar Apple, waarvan overigens ook een aantal oudere versies in omloop zijn. Zo staan grofweg 20% van de Apple gebruikers, die met OS X snow lion (10.6), voor eenzelfde afgrond als de XP gebruikers. Alhoewel, dat is een 4½ jaar oud OS, waar XP 12 jaar oud is.. :wink:

Daarom zeggen ze duidelijk dat elk apparaat waarop je bankiert, veilig moet zijn, zoals je kan lezen in de link die ik eerder postte.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Je vergelijkt granny smiths met elstars, want die pinautomaten draaien op XP-embedded, wat zeker tot begin 2016 nog wel van updates voorzien wordt.
Volgens mij zijn elstars en grannies prima te vergelijken aangezien het beide appels zijn...
In Nederland bevatten de meeste type Geldautomaten de gewone Windows XP professional.

frits32
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2014 21:56

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door frits32 »

Bij aanschaf van een computer wordt de keuze gemaakt Apple of Windows en de laatste wordt je bij een PC vrijwel opgedrongen.
Na aanschaf van de PC en de laptop heb ik de XP en Vista direct vervangen door Linux
(open suse (PC) en Mint 15 (laptop) Het belangrijkste verschil met Windows is dat elk bestand rechten krijgt. een binnengekomen bestand is alleen lezen, Virussen of malware plaatsen op een computer is dan ook niet mogelijk en al doe ik dat niet, ik kan elke website bezoeken zonder risico. Voor elk bestand dat moet worden geinstalleerd wordt om een wachtwoord gevraagd, dit geldt ook voor updates. Dit is de veilige kant van Linux.
Daarnaast worden Linux besturingssystemen ca elk halfjaar tot 9 maanden een nieuwe versie uitgebracht terwijl de oude tot 3 jaar worden onderhouden.

Linux Mint is net zo gemakkelijk te gebruiken als Windowsgebruikers gewend zijn maar een nadeel is dat er keuzes gemaakt moeten worden, Welk systeem, (Suse Mint, Feodora etc) en daarnaast ook welke desktop (KDE (lijkt op Win7), Gnome3 (lijkt op Win8), Mate, Cinnamon etc) al is het mogelijk ze allemaal te installeren.
Het belangrijkste nadeel van Linux is dat het gratis is, hierdoor wordt er geen reclame voor gemaakt en kan een bedrijf er dus ook niet aan verdienen.
Veel windows- applicaties draaien overigens prima onder Linux en alle software komt van eigen veilige downloadsites.

Uiteraard geldt altijd: houdt alle updates bij en vernieuw regelmatig.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als banken vinden dat XP niet meer veilig is, kunnen ze die klanten gewoon blokkeren. Is met Win98 destijds ook gebeurd. Ik snap dus niet waarom banken daar niet voor kiezen. Ze hebben tijd genoeg gehad om klanten te waarschuwen voor "XP- D-Day".

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door olaf79 »

frits32 schreef:Bij aanschaf van een computer wordt de keuze gemaakt Apple of Windows en de laatste wordt je bij een PC vrijwel opgedrongen.
Na aanschaf van de PC en de laptop heb ik de XP en Vista direct vervangen door Linux
(open suse (PC) en Mint 15 (laptop) Het belangrijkste verschil met Windows is dat elk bestand rechten krijgt. een binnengekomen bestand is alleen lezen, Virussen of malware plaatsen op een computer is dan ook niet mogelijk en al doe ik dat niet, ik kan elke website bezoeken zonder risico. Voor elk bestand dat moet worden geinstalleerd wordt om een wachtwoord gevraagd, dit geldt ook voor updates. Dit is de veilige kant van Linux.
Daarnaast worden Linux besturingssystemen ca elk halfjaar tot 9 maanden een nieuwe versie uitgebracht terwijl de oude tot 3 jaar worden onderhouden.

Linux Mint is net zo gemakkelijk te gebruiken als Windowsgebruikers gewend zijn maar een nadeel is dat er keuzes gemaakt moeten worden, Welk systeem, (Suse Mint, Feodora etc) en daarnaast ook welke desktop (KDE (lijkt op Win7), Gnome3 (lijkt op Win8), Mate, Cinnamon etc) al is het mogelijk ze allemaal te installeren.
Het belangrijkste nadeel van Linux is dat het gratis is, hierdoor wordt er geen reclame voor gemaakt en kan een bedrijf er dus ook niet aan verdienen.
Veel windows- applicaties draaien overigens prima onder Linux en alle software komt van eigen veilige downloadsites.

Uiteraard geldt altijd: houdt alle updates bij en vernieuw regelmatig.
Ja superveilig dat linux. Totdat iemand de gehele broncode met een druk op de knop van de website stal. Van apple os x zei ook iedereen dat het zo veilig was terwijl dat dus zeer dubieus is kwa beveiliging. En al die aanvallen op linux servers waardoor website down gaan is ook zo veilig.
Linux is als desktop niet interessant omdat het veel te ingewikkeld is. Daardoor is de installed base laag en dus niet interssant voor malware makers. Als mijn huis leeg ik kan ik de deur gerust open zetter. ER valt toch niks te halen.

snuutjen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2014 07:54

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door snuutjen »

Ik ben klant bij de rabobank,en lees bij voorgaande reacties dan men email van zijn bank krijgt.
Ik krijg nooit email van mijn rabobank. Indien ik email van de Rabobank, in mijn prive mailbox krijg zal ik deze niet openen, maar direct door sturen naar de rabobank met ongewenste email, waarna ik deze email verwijder.
Mijn berichten van de rabobank lees ik als ik via internetbankieren ben ingelogd.
ik heb mijn pc up to date, betaalde beveiliging, en een goede virusscanner, en controleer regelmatig mijn afschrijvingen.
ik zou niet weten wat ik nog meer moet doen.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door misterzuinig »

frits32 schreef:Het belangrijkste verschil met Windows is dat elk bestand rechten krijgt. een binnengekomen bestand is alleen lezen, Virussen of malware plaatsen op een computer is dan ook niet mogelijk en al doe ik dat niet, ik kan elke website bezoeken zonder risico. Voor elk bestand dat moet worden geinstalleerd wordt om een wachtwoord gevraagd, dit geldt ook voor updates. Dit is de veilige kant van Linux.
Daarnaast worden Linux besturingssystemen ca elk halfjaar tot 9 maanden een nieuwe versie uitgebracht terwijl de oude tot 3 jaar worden onderhouden.
Onder Linux kun je wel degelijk besmet worden door Java- en Flash-Malware door het bezoeken van kwaadaardige websites! Deze malware wordt in de browser uitgevoerd, het beste kun je dan in de browser in het menu Extra -> Add-ons Java en Flash uitschakelen, of vragen om te activeren.

Standaard versies van Linux Mint worden maar een half tot 3-kwart jaar ondersteund met veiligheidsupdates. Daarna moet je dan de nieuwste versie van Linux Mint installeren. Er bestaan ook LTS-versies (Long Time Support) van Linux Mint die 5 jaar ondersteund worden. Meer info daarover staat op sites.google.com/site/computertip/2

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door solleila »

Ik ben klant bij de rabobank,en lees bij voorgaande reacties dan men email van zijn bank krijgt
Nee je kunt een alert instellen dat je een mail of sms krijgt als je over een bepaald bedrag gaat. Tenminste dat meldde mij de rabobank toen ik dat vroeg. Ik heb geen rabobank.
http://www.rabobank.nl/particulieren/pr ... bo_alerts/

Ook zouden mensen een maximaal bedrag moeten kunnen instellen om over te boeken en te pinnen. Zodat in ieder geval NIET hun hele bank rekening geplunderd kan worden.

14peter
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mar 2010 11:41

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door 14peter »

Wat ontzettend jammer dat hier nou weer diezelfde "deskundige" voorbij kwam als een paar weken geleden in Kassa. Die linkse computerhobbyist kennen we nu wel, net als zijn drogstandpunten.

Mooie opmerking trouwens van hem dat alle gedupeerden zich altijd niet hebben gehouden aan tenminste één regel; dan weten we nu dus allemaal dat als je je aan alle regels houd, je nooit gedupeerd kunt worden, probleem opgelost.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

snuutjen schreef:Ik ben klant bij de rabobank,en lees bij voorgaande reacties dan men email van zijn bank krijgt.
Ik krijg nooit email van mijn rabobank. Indien ik email van de Rabobank, in mijn prive mailbox krijg zal ik deze niet openen, maar direct door sturen naar de rabobank met ongewenste email, waarna ik deze email verwijder.
Mijn berichten van de rabobank lees ik als ik via internetbankieren ben ingelogd.
ik heb mijn pc up to date, betaalde beveiliging, en een goede virusscanner, en controleer regelmatig mijn afschrijvingen.
ik zou niet weten wat ik nog meer moet doen.

Ik ben ook raboklant maar krijg wel mails......inderdaad nieuwsbrieven. Daar kun je je voor aan / afmelden.
Ik heb geen internetbankieren van robo opdat alleen hypotheek via rabo loopt.

Ook al heb je nog zulke goede virusscanners, ben je helemaal uptodate dan nog kun je door bepaalde sites of zogenaamde meldingen dat je gevaar loopt geinfecteert worden met eender of geender.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door olaf79 »

ruud_a schreef:de ellende van die XP is dat je NU gedwongen een keus moet gaan maken voor Windows 8 of linux.
dit terwijl windows 8 nog steeds aangepast wordt, maar het op dit moment nog niet duidelijk is of het een fatsoenlijk systeem gaat worden voor een normale computer.
maar ik zal wat winkels gaan bellen voor windows 7.
Tsja het is al sinds 2008 bekend dat dit ging gebeuren, dus om nu te zeggen dat je NU gedwongen wordt...En in 2009 had je dus prima op Vista of Windows 7 over kunnen stappen. Je hebt die keuze uitgesteld en uitgesteld en uitgesteld. Dat Microsoft XP zo goed heeft gemaakt dat mensen er niet vanaf willen is alleen maar een compliment voor MS.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door olaf79 »

snuutjen schreef:Ik ben klant bij de rabobank,en lees bij voorgaande reacties dan men email van zijn bank krijgt.
Ik krijg nooit email van mijn rabobank. Indien ik email van de Rabobank, in mijn prive mailbox krijg zal ik deze niet openen, maar direct door sturen naar de rabobank met ongewenste email, waarna ik deze email verwijder.
De bank stuurt mij regelmatig emails, helaas meestal met de mededeling dat de rente weer is verlaagd...
Mijn berichten van de rabobank lees ik als ik via internetbankieren ben ingelogd.
Dat zijn berichten over internet bankieren niet over de rabobank en haar producten.
ik heb mijn pc up to date, betaalde beveiliging, en een goede virusscanner, en controleer regelmatig mijn afschrijvingen.
ik zou niet weten wat ik nog meer moet doen.
Op zich niets en dat zal in jouw geval dan geen probleem zijn. Wel is het zo dat veel problemen ontstaan door social engineering. Daar kan de beste beveiliging niks tegen beginnen. Dat mensen zo stom zijn is nou eenmaal zo en daar hoeft de bank niet voor op te draaien.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door ruud_a »

olaf79 schreef:
ruud_a schreef:de ellende van die XP is dat je NU gedwongen een keus moet gaan maken voor Windows 8 of linux.
dit terwijl windows 8 nog steeds aangepast wordt, maar het op dit moment nog niet duidelijk is of het een fatsoenlijk systeem gaat worden voor een normale computer.
maar ik zal wat winkels gaan bellen voor windows 7.
Tsja het is al sinds 2008 bekend dat dit ging gebeuren, dus om nu te zeggen dat je NU gedwongen wordt...En in 2009 had je dus prima op Vista of Windows 7 over kunnen stappen. Je hebt die keuze uitgesteld en uitgesteld en uitgesteld. Dat Microsoft XP zo goed heeft gemaakt dat mensen er niet vanaf willen is alleen maar een compliment voor MS.
ik heb het nooit uitgesteld, ik heb me er gewoon nooit in verdiept, of mee bezig gehouden.
ik heb er helemaal geen interesse in om me met computers of besturingssystemen bezig te houden.
ik wil gewoon alleen maar dat zo'n ding doet waar het voor gebouwd is.
hoofdzakelijk excel, office, internet, internetbankieren en leesvoer downloaden.
maar nu moet ik me er noodgedwongen blijkbaar wel voor interesseren.

en ik weet niet of XP beter is dan Windows 7 of linux.
maar van windows 8 lees ik veel berichten van ontevreden mensen.
ik vind trouwens het hele idee van een touchscreen bezopen.
vingers zijn veel te dik om fatsoenlijk in excel te werken op een touchscreen.
en bij een laptop zul je ook schouderklachten gaan krijgen.

ik heb ook al een keer een artikel gelezen over je computer besturen door middel van een camera, die je hand- en armbewegingen bekijkt.
dan sta je daar als harry potter voor de camera met je armen te zwaaien, om je computer te bedienen.
ze zullen zich rot lachen bij de NSA.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door olaf79 »

ruud_a schreef:
olaf79 schreef:
ruud_a schreef:de ellende van die XP is dat je NU gedwongen een keus moet gaan maken voor Windows 8 of linux.
dit terwijl windows 8 nog steeds aangepast wordt, maar het op dit moment nog niet duidelijk is of het een fatsoenlijk systeem gaat worden voor een normale computer.
maar ik zal wat winkels gaan bellen voor windows 7.
Tsja het is al sinds 2008 bekend dat dit ging gebeuren, dus om nu te zeggen dat je NU gedwongen wordt...En in 2009 had je dus prima op Vista of Windows 7 over kunnen stappen. Je hebt die keuze uitgesteld en uitgesteld en uitgesteld. Dat Microsoft XP zo goed heeft gemaakt dat mensen er niet vanaf willen is alleen maar een compliment voor MS.
ik heb het nooit uitgesteld, ik heb me er gewoon nooit in verdiept, of mee bezig gehouden.
ik heb er helemaal geen interesse in om me met computers of besturingssystemen bezig te houden.
ik wil gewoon alleen maar dat zo'n ding doet waar het voor gebouwd is.
hoofdzakelijk excel, office, internet, internetbankieren en leesvoer downloaden.
maar nu moet ik me er noodgedwongen blijkbaar wel voor interesseren.
Prima, daar hebben we dan experts voor die je kunnen helpen.
en ik weet niet of XP beter is dan Windows 7 of linux.
maar van windows 8 lees ik veel berichten van ontevreden mensen.
ik vind trouwens het hele idee van een touchscreen bezopen.
vingers zijn veel te dik om fatsoenlijk in excel te werken op een touchscreen.
en bij een laptop zul je ook schouderklachten gaan krijgen.
Er is niks mis met Windows 8. Het is anders en dat is wennen. Mensen weigeren te wennen aan iets nieuws of beters. Een touch screen werkt veel efficienter mits de touch interface goed is. Het heeft trouwens niks met schouderklachten te maken. Die krijg je van verkeerde houding en dat kan ook met toetsenbord / muis.
ik heb ook al een keer een artikel gelezen over je computer besturen door middel van een camera, die je hand- en armbewegingen bekijkt.
dan sta je daar als harry potter voor de camera met je armen te zwaaien, om je computer te bedienen.
ze zullen zich rot lachen bij de NSA.
Sterker nog, bediening via hersengolven en oogbewegingen komt eraan. Dan doet de computer wat je wil simpel weg door eraan te denken. De smartphone kun je al bedienen met je ogen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door ruud_a »

@ olaf79;

maar wat is er mis met een muis en een toetsenbord op een bureau?
je maakt een tablet met een touchscreen, die moet je dan rechtopzetten en als je dan een stuk tekst wilt typen, moet je er een toetsenbord voor zetten, want dat typen op het beeldscherm gaat toch echt niet lukken.
wat is dan de meerwaarde van dat touchscreen.
leuk voor de jeugd op facebook of zo, dat zijn vaak korte teksten.
en met een computer onder je arm lopen voor je mobiele contacten op facebook is ook niet erg practisch.
maar voor administratieve handelingen???
gewoon een computer met muis en toetsenbord.
stel je voor dat je daar zit aan dat bureau met een hoop wijzigingen in een excelsheet.
je moet een cel kiezen
bij voorkeur de juiste en niet twee tegelijk.
dat betekent dat de cellen groot op het scherm moeten staan moet zijn voor mensen met (rook)worstvingers.
en dat betekent weinig informatie op het scherm, of een heel groot beeldscherm.
dus veel scrollen door het scherm en weinig overzicht van het totaal.
en dan zit je voortdurend met je arm gestrekt voor je uit.
dat is vragen om schouderproblemen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door olaf79 »

ruud_a schreef:@ olaf79;

maar wat is er mis met een muis en een toetsenbord op een bureau?
je maakt een tablet met een touchscreen, die moet je dan rechtopzetten en als je dan een stuk tekst wilt typen, moet je er een toetsenbord voor zetten, want dat typen op het beeldscherm gaat toch echt niet lukken.
wat is dan de meerwaarde van dat touchscreen.
leuk voor de jeugd op facebook of zo, dat zijn vaak korte teksten.
en met een computer onder je arm lopen voor je mobiele contacten op facebook is ook niet erg practisch.
maar voor administratieve handelingen???
gewoon een computer met muis en toetsenbord.
stel je voor dat je daar zit aan dat bureau met een hoop wijzigingen in een excelsheet.
je moet een cel kiezen
bij voorkeur de juiste en niet twee tegelijk.
dat betekent dat de cellen groot op het scherm moeten staan moet zijn voor mensen met (rook)worstvingers.
en dat betekent weinig informatie op het scherm, of een heel groot beeldscherm.
dus veel scrollen door het scherm en weinig overzicht van het totaal.
en dan zit je voortdurend met je arm gestrekt voor je uit.
dat is vragen om schouderproblemen.
En niemand zegt dat het verboden is om beide te gebruiken. Voor sommige dingen is het toetsenbord / muis handiger en voor sommige dingen het touch screen. Gebruik gewoon de ene als je dat handiger vind en de andere als dat weer handiger is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
ruud_a schreef:@ olaf79;

maar wat is er mis met een muis en een toetsenbord op een bureau?
je maakt een tablet met een touchscreen, die moet je dan rechtopzetten en als je dan een stuk tekst wilt typen, moet je er een toetsenbord voor zetten, want dat typen op het beeldscherm gaat toch echt niet lukken.
wat is dan de meerwaarde van dat touchscreen.
leuk voor de jeugd op facebook of zo, dat zijn vaak korte teksten.
en met een computer onder je arm lopen voor je mobiele contacten op facebook is ook niet erg practisch.
maar voor administratieve handelingen???
gewoon een computer met muis en toetsenbord.
stel je voor dat je daar zit aan dat bureau met een hoop wijzigingen in een excelsheet.
je moet een cel kiezen
bij voorkeur de juiste en niet twee tegelijk.
dat betekent dat de cellen groot op het scherm moeten staan moet zijn voor mensen met (rook)worstvingers.
en dat betekent weinig informatie op het scherm, of een heel groot beeldscherm.
dus veel scrollen door het scherm en weinig overzicht van het totaal.
en dan zit je voortdurend met je arm gestrekt voor je uit.
dat is vragen om schouderproblemen.
En niemand zegt dat het verboden is om beide te gebruiken. Voor sommige dingen is het toetsenbord / muis handiger en voor sommige dingen het touch screen. Gebruik gewoon de ene als je dat handiger vind en de andere als dat weer handiger is.
En wat in deze context nog belangrijker is, de banken maakt het ook niks uit, als het OS maar up to date is.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door WillemV »

olaf79 schreef:Ja superveilig dat linux. Totdat iemand de gehele broncode met een druk op de knop van de website stal.
Hoe kun je iets stelen wat gewoon openbaar (te downloaden) is... :roll:

https://www.kernel.org/

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Veilig internetbankieren

Ongelezen bericht door ruud_a »

WillemV schreef:
olaf79 schreef:Ja superveilig dat linux. Totdat iemand de gehele broncode met een druk op de knop van de website stal.
Hoe kun je iets stelen wat gewoon openbaar (te downloaden) is... :roll:

https://www.kernel.org/
er bestaan ook mensen die dingen stiekem stelen die ze ook gewoon mee mogen nemen.

Gesloten