LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door Radar »

Klanten van ABN AMRO krijgen een verkeerde berekening voorgeschoteld waardoor ze honderden of wel duizenden euro’s te veel betalen aan boeterente. En pas als de klant daar zelf over begint, herstelt de bank de fout.

Mensen die willen profiteren van een lage hypotheekrente en dus naar een lage rente willen overstappen krijgen te maken met deze boete, net als mensen die extra willen aflossen.

Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... ge-boetes/

Maandag 11 mei in Radar, 20:30 uur op NPO 1

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Welke andere kosten (zoals administratie kosten) brengt ABN in rekening voor hun klanten?

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Tja, een logisch verhaal. De banken pakken je linksom en als dat niet werkt rechtsom en dat doen ze omdat ze er mee weg komen.

mh73

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door mh73 »

Dit stukje van de uitzending gezien gisteren en wat blijkt: het is niet alleen ABN die dit doet. Andere banken doen dit ook. Dus waarom dan zo'n stemmingmakerij titel er weer boven? En het staat op deze manier nog tig keren op de website. Deze manier van doen valt me de laatste tijd meer en meer op. Op deze manier wordt Radar als neutraal consumentenprogramma een lachertje.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:Op deze manier wordt Radar als neutraal consumentenprogramma een lachertje.
Volgens mij zijn de banken het lachertje, die kunnen niet eens foutloos een boeterente berekenen, dat lijkt me toch hun vak.
Specificatie meesturen kon destijds niet, hoe kon die boeterente dan wel berekend worden vraag ik me af.
Of werd het bedrag uit de hoge hoed getoverd?

Fouten zijn structureel in nadeel van klant, en lijken een vooropgesteld plan.
"een vergissing van de bank in uw voordeel...." kennen we alleen van het bekende bord spel.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door Moneyman »

mh73 schreef:Deze manier van doen valt me de laatste tijd meer en meer op. Op deze manier wordt Radar als neutraal consumentenprogramma een lachertje.
Radar neutraal...? Daar merk ik niet zoveel van hoor ;)

mh73

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door mh73 »

Moneyman schreef:Radar neutraal...? Daar merk ik niet zoveel van hoor ;)
Dat bedoel ik. Vreemde onderwerpkeuzes, weinig diepgang, soms enorm aangedikt op de verkeerde punten en wat mij betreft mogen ze op zoek naar een andere presentatrice.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door 16again »

@Moneyman en mh73:
Klassiek geval:
Als de boodschap je niet bevalt, dan verleg je de focus door de boodschapper aan te vallen

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niet uitgaan van aannames, 16again... ik heb nog geen woord over de boodschap gezegd, dus je hebt geen idee of die mij bevalt ja of nee. Alleen bevalt de manier waarop Radar ermee omgaat me überhaupt al niet. Los van de vraag of de boodschap an sich correct is, is de wijze waarop die gepresenteerd wordt het in ieder geval niet.

mh73

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door mh73 »

Precies, het gaat mij erom dat alleen ABN wordt beschuldigd, terwijl andere banken het ook blijken te doen. Of het goed of fout is wat er gebeurd, daar heb ik me niet over uitgelaten.
En dat geldt ook voor allerlei andere onderwerpen die aan bod komen, de feiten worden vaak beperkt of zelfs ietwat gekleurd weergegeven. Sommige onderwerpen zijn gewoon onzin, zoals dat webshops uit China zich aan Nederlandse regelgeving moeten houden. De douche is negen van de tien keer gewoon lachwekkend tegenwoordig.

Annastegen
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2015 10:13

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door Annastegen »

Wij hebben een klein hypotheekje bij de ABNAMRO van 39900 euro tegen 4%. rente. loopt af op 1 februari 2016. Nu de rentes iets beginnen op te lopen, Obvion is 0,2 omhoog, willen we nu al wijzigen. Belletje met ABN leerde me dat wanneer ik 2.6% krijg voor 10 jaar vast ik voor die 8 resterende maanden bijna 800 euro boete moet betalen. Ze konden me niet uitleggen waarom het zo hoog is. Een telefonist beweerde dat de 132 die we nu betalen ook voor de komende 8 maanden betaald moet worden minus 10% die boetevrij is. Dat we vanaf 1 juni 86 per maand moeten betalen ( 2,6% rente) deed daar volgens hem niets aan af. Daarbovenop gewoon 132 per maand. Pardon! Een andere telefoniste beweerde dat het boetebedrag berekend wordt over het oorspronkelijke bedrag. Dat was 58800. we hebben braaf bijna 20000 afgelost. Hallo, moet ik daar ineens rente over betalen. Laatste telefoniste wist het ook niet meer en stuurde me naar mijn eigen kantoor. Die hebben me vandaag met dezelfde snelheid teruggestuurd naar het hoofdkantoor en meldde dat ze er zelf ook niet goed van worden dat zij als laatste redmiddel gebruikt worden en heeft ook geen idee hoe die boetes berekend worden. Nou, het Radarprogramma heeft dus niet veel opgeleverd, want dit speelde zich allemaal op dinsdag en woensdag 11 en 12 mei af. Na de uitzending van 10 mei. Wat gebeurt daar allemaal? Nou kan ik een offerte aanvaarden en later proberen mijn onterecht boete terug te krijgen of ik moet wachten tot 1 november en dan kan de rente weer opgelopen zijn. Wat n puinhoop.Aan de telefoon weten ze in ieder geval niets.

sbontje
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2015 15:21

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door sbontje »

ABNAMRO gaat ook op andere gebieden willekeurig te werk.
Een BV in Nederland met als enige aandeel houder in het buitenland wordt plotseling aangemerkt als “Corporate not resident”. Hoewel deze BV al ruim 5 jaar bestaat is dit dus een reden tot aanzienlijke maandelijkse lastenverhoging tot € 105 per maand. De reden ontgaat mij echter volledig. Een BV kan alleen naar Nederlands recht opereren en is ook naar Nederlands recht opgericht. Non residence is dus niet van toepassing en uitsluitend een dekmantel voor kosten verhoging.
Bestaat deze bank over 5 jaar nog?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door 16again »

Annastegen schreef:Laatste telefoniste wist het ook niet meer en stuurde me naar mijn eigen kantoor. Die hebben me vandaag met dezelfde snelheid teruggestuurd naar het hoofdkantoor en meldde dat ze er zelf ook niet goed van worden.
Kunnen ze je niet gewoon doorverbinden met Michiel Meijer, die man uit de uitzending? :D

Sevilla01
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2015 12:42

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door Sevilla01 »

Heb laatst met Florius gebeld, dochter van ABN. De boete wordt volgens Florius berekent door het percentage van 1 jaar en 3 jaar te delen. Het resultaat hiervan, bijvoorbeeld 2,90% trek je af van je huidige rente percentage bijvoorbeeld 4,50%. Het percentage wat hier uitkomt 1,60% is de boetepercentage. Indien je huidige rentepercentage nog 24 maanden doorloopt en je hypotheek is 100.000 euro is de boete 3200 euro.

servetoempower
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2015 11:06

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door servetoempower »

ABN AMRO zegt contact op te nemen met een ieder die daadwerkelijk voortijdig heeft afgelost en een te hoge boete heeft betaald. Er zijn wellicht ook mensen die op grond van een foutieve berekening hebben besloten niet af te lossen. Het kan verstandig zijn zelf het initiatief tot een nieuwe berekening te nemen.

Annastegen
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2015 10:13

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door Annastegen »

Even reagerend op Sevilla1. Die rekenmethode lijkt mij de juiste. Hoewel ik die 1 en 3 jaar niet begrijp.
Dus gewoon de nieuwe rente aftrekken van de huidige rente en dat verschil loopt de bank mis, dus da's de boete. Simpel en dor iedereen te begrijpen. Helaas gebruikt grote groene moeder van Florius kennelijk een andere methode want het verschil tussen de huidige 4% en 2,6% straks is 1,4%. Nog 8 maanden te gaan zou de boete dan 375 euro moeten zijn.Op dit moment vragen ze meer dan het dubbele!

Tibor83
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2015 23:35

Re: ABN benadeelt klanten met te hoge boetes

Ongelezen bericht door Tibor83 »

eind vorig jaar heb ik mijn huis verkocht vanwege het beeinidgen van mijn Relatie. Dus ik was daardoor ook verplicht om het huis te verkopen. Omdat we binnen 5 jaar het huis hadden verkocht, zat er een boete aan. Omdat ze anders inkomsten zouden mislopen.

Mijn vraag is, valt dit ook onder boete rente? Ik schrok namelijk van het bedrag. En ik begreep dat dat nu niet meer mag.

Graag zie ik een reactie tegemoet.

Alvast bedankt.

Gesloten