LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apotheekbereidingen niet meer vergoed

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Apotheekbereidingen niet meer vergoed

Ongelezen bericht door Radar »

Zorgverzekeraars berichtten onlangs aan apothekers dat zij per 1 maart een groot aantal apotheekbereidingen (medicijnen die door de apotheek zelf worden gemaakt) niet meer vergoeden. Patiënten die deze geneesmiddelen krijgen voorgeschreven, zouden die voortaan uit eigen zak moeten betalen. Sommige patiënten kregen opeens rekeningen van wel duizend euro voor de kiezen.

Hoe kan het dat deze ingrijpende wijziging zo plotseling aangekondigd en doorgevoerd werd?
Welke medicijnen worden nu niet meer vergoed? En hoe gaat dit aflopen?

Maandag 16 maart in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Apotheekbereidingen niet meer vergoed

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou wel eens willen weten waaróm die medicatie ineens niet meer vergoed wordt. Daar moet toch een reden voor zijn?

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Apotheekbereidingen niet meer vergoed

Ongelezen bericht door acjzr1 »

MichielFRL schreef:Beetje jammer om de zorgverzekeraars zwart te maken.
Wel of niet vergoeden is afhankelijk van de GVS lijst.
De zorgverzekeraars voeren alleen maar uit.
De verzekeraars mogen nog wel vergoeden!
Zonder overleg hebben ze besloten om dat van het ene op het andere moment niet meer te doen!
Geen overleg vooraf, geen uitleg achteraf.
Ook geen mogelijkheid voor verzekerden om over te stappen aangezien het polisjaar reeds is begonnen...
Verzekerden kunnen dus niets meer wijzigen in hun verzekering.
Verzekeraars blijkbaar wel?

Verzekeraars bepalen dus wie leeft, wie lijdt en wie sterft...
Laten we ze Verziekeraars gaan noemen.

Ziekenfonds terug a.u.b.
Goedkoper en beter.

bravier
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2012 14:23

Re: Apotheekbereidingen niet meer vergoed

Ongelezen bericht door bravier »

Ik kreeg een medicijn zelfbereid door een groep apothekers die daar toestemming voor hadden.Het was een klysma ,een plastic flesje met daarin gel en opgelost beclamethason. Zowel de inhoud de gel als de hoeveelheid beclamethason waren bij opzoeken als grondstof erg goedkoop in de orde van centen in plaats van gulden. Per flesje ,dat ik elke dag moest gebruiken, was ik 10 euro kwijt. Dus voor het recept 90 stuks 900 euro. Deze apothekers worden dus schatrijk. De verzekering betaalde dit toen nog. Momenteel hebben de verzekeraars ook ontdekt dat voor flesjes gedestilleerd water met een bepaalde zoutoplossing veel geld gevraagd wordt. De arts die dit recept voorschrijft moet dus ook weten dat dit een zelfbereide medicijn is . Dus in feite zorgen de verzekeraars ervoor dat te dure medicijnen niet meer vergoed worden en hebben ze ontdekt dat die apothekers de boel aan het oplichten zijn, dat is dus de andere kant van de medaille. Mevrouw Hertzenberger had alleen maar apothekers of belanghebbenden hiervan op bezoek. Een beetje eenzijdige voorlichting! Voor middelen die bewezen helpen bij een patient moet wel een uitzondering worden gemaakt maar ze hoeven dan geen 1000 euro per maand te kosten. De prijs van de grondstoffen moet bepalend zijn.

ddssbayy
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2015 13:43

Re: Apotheekbereidingen niet meer vergoed

Ongelezen bericht door ddssbayy »

Ik zou wel eens willen weten waaróm die medicatie ineens niet meer vergoed wordt. Daar moet toch een reden voor zijn????

Gesloten