LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Burgerinitiatief Ons Geld

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door Radar »

Burgerinitiatief Ons Geld wil dat er een punt wordt gezet achter de huidige ontoereikende manier waarop geld door schuld wordt gecreëerd. Het geld wordt door private banken gecreëerd en als er een tekort is aan geld, wordt het geld verhaald op de burgers door bezuinigingen. Het Burgerinitiatief roep het Nederlandse parlement op om de problematiek rondom geldschepping daadkrachtig aan te pakken. Tekenen kan hier: https://www.burgerinitiatiefonsgeld.nu/home/#home

Meer in de uitzending van maandag 26 januari, om 20:30 uur bij de AVROTROS op NPO 1

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Leuk link. Vraag me af wat die lui nou precies willen, want dat verhaal lijkt me van het kaliber "cool story bro".

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door newmikey »

Julie4444 schreef:Leuk link. Vraag me af wat die lui nou precies willen, want dat verhaal lijkt me van het kaliber "cool story bro".
+1

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door sjohie »

Leuk bedacht hoor, en het zal vast aanslaan als de heersende buikgriep in de onderbuiken van Henk en Ingrid, maar meer dan een theoretische oefening zal het niet blijken te zijn vrees ik.

Wat hebben theatermakers (De Verleiders, de mensen achter die site zo te zien) precies voor geopolitieke, of ten minste financiële, achtergrond dat ze hier iets substantieels van kunnen maken?

En Ad Broere wordt uiteraard wat meer waard in het lezingencircuit, en zal een paar boeken extra verkopen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door puma73 »

Een bericht wat de aanhangers van complottheorieën leuk in de oren zal klinken en sommige forumleden zullen zich hier ook in kunnen vinden.

Ik vindt het een sterk staaltje dikke duimen zuigen. Je kunt niet zomaar geld creëren.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door tenormin »

sjohie schreef:Leuk bedacht hoor, en het zal vast aanslaan als de heersende buikgriep in de onderbuiken van Henk en Ingrid, maar meer dan een theoretische oefening zal het niet blijken te zijn vrees ik.
+10

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2015 21:17

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door [email protected] »

Waarom zo negatief reageren. Niemand dwingt je om eraan mee te doen toch?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door sacredfour »

Puma73 schreef:
Ik vindt het een sterk staaltje dikke duimen zuigen. Je kunt niet zomaar geld creëren.
Dit verklaart veel van puma73 ’s reacties. Het kwartje is nog steeds niet gevallen! Ik zou zeggen ga eens wat onderzoek doen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:Puma73 schreef:
Ik vindt het een sterk staaltje dikke duimen zuigen. Je kunt niet zomaar geld creëren.
Dit verklaart veel van puma73 ’s reacties. Het kwartje is nog steeds niet gevallen! Ik zou zeggen ga eens wat onderzoek doen.
Ik hoef geen onderzoek te doen, ik sta met beide benen stevig op de aarde. dit hele verhaal is een grote hoax en dikke duimzuigerij.
En natuurlijk, mensen die dol zijn op complottheorieën om daarmee een mogelijkheid zien om hun gefantaseerde eisen kracht bij te zetten in de rechtbank zullen dit soort nonsens met een groot gebaar en misbaar in de armen sluiten.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik zal het makkelijk maken.
Peter Blom directievoorzitter van de Triodos bank legt hier uit hoe het zit met de geldcreatie van de banken:
http://www.aardespiegel.nl/artikelen/ho ... eter-blom/
puma73 is dit ook dikke duimen zuigen?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door puma73 »

IK vertrouw geen enkele bank(directeur), geen enkele politieke partij en zeker niet allerlei linkje naar allerlei wazige complottheorieverhalen.

Maar goed sommige mensen geloven dit soort onzin onmiddellijk en gebruiken dan in hun gefantaseerde eisen tegen dezelfde banken die dan blijkbaar met echt geld over de
brug mogen komen. Of is dat geld ook met een pennenstreek op papier gekomen en bestaat ook dat geld niet echt? Is dat ook gecreëerd geld?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:Leuk bedacht hoor, en het zal vast aanslaan als de heersende buikgriep in de onderbuiken van Henk en Ingrid, maar meer dan een theoretische oefening zal het niet blijken te zijn vrees ik.

Wat hebben theatermakers (De Verleiders, de mensen achter die site zo te zien) precies voor geopolitieke, of ten minste financiële, achtergrond dat ze hier iets substantieels van kunnen maken?
You called it. Leuk fragment vol onzin, maar wat men nou concreet denkt te gaan bereiken door middel van wat precies is volledig onduidelijk.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door tenormin »

Julie4444 schreef: You called it. Leuk fragment vol onzin, maar wat men nou concreet denkt te gaan bereiken door middel van wat precies is volledig onduidelijk.
Men denkt "iets" concreets te gaan bereiken; met dat "iets" (door de gewenste 1 miljoen handtekeningen :!: ) hopen ze misschien een oproer á la Greece. Vol onmogelijk beloftes etc. Ach..

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door sacredfour »

De geldcreatie bij de banken weghalen is een van de oplossingen. Er zijn vele andere te bedenken.
Kijk ook hier nog eens naar:
https://media-service.vara.nl/player.php?id=332030

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tenormin schreef:
Julie4444 schreef: You called it. Leuk fragment vol onzin, maar wat men nou concreet denkt te gaan bereiken door middel van wat precies is volledig onduidelijk.
Men denkt "iets" concreets te gaan bereiken; met dat "iets" (door de gewenste 1 miljoen handtekeningen :!: ) hopen ze misschien een oproer á la Greece. Vol onmogelijk beloftes etc. Ach..
Leuk voor "the masses" zullen we maar zeggen. :lol:

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:De geldcreatie bij de banken weghalen is een van de oplossingen. Er zijn vele andere te bedenken.
Kijk ook hier nog eens naar:
https://
Banken creëren geen geld, dat is een complottheorie waar sommige mensen handig gebruik van maken door die banken de schuld te geven van hun problemen.

Vervolgens gaan die zelfde mensen proberen om dat geld terug te krijgen via allerlei niet bestaande claims bij die zelfde banken neer te leggen.

Dat is voor mij het toppunt van hypocrisie.

Old Dean
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2015 22:23

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door Old Dean »

Leuk bedacht, maar wat denken de mensen over aandelen, dat is nog veel vager dan klinkklare munt.
En juist op de beurzen wordt er in gehandeld alsof het geld is. Het zijn slecht schuldbrieven.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Old Dean schreef:Leuk bedacht, maar wat denken de mensen over aandelen, dat is nog veel vager dan klinkklare munt.
En juist op de beurzen wordt er in gehandeld alsof het geld is. Het zijn slecht schuldbrieven.
Aandelen zijn slechts schuldbrieven? Dat is niet helemaal hoe het werkt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door tenormin »

Old Dean schreef:Leuk bedacht, maar wat denken de mensen over aandelen, dat is nog veel vager dan klinkklare munt.
En juist op de beurzen wordt er in gehandeld alsof het geld is. Het zijn slecht schuldbrieven.
Dacht dat obligaties schuldbrieven waren. :(

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Burgerinitiatief Ons Geld

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tenormin schreef:
Old Dean schreef:Leuk bedacht, maar wat denken de mensen over aandelen, dat is nog veel vager dan klinkklare munt.
En juist op de beurzen wordt er in gehandeld alsof het geld is. Het zijn slecht schuldbrieven.
Dacht dat obligaties schuldbrieven waren. :(
Ja. Als je een obligatie koopt, leen je in feite geld uit aan een onderneming of een overheid.
Aandelen zijn niet het zelfde als obligaties.

Gesloten