LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Honden met erfelijke ziektes

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bron rtlz

Binnen tien jaar mag nog slechts 10 procent van de rashonden erfelijk ziek zijn of lijden onder extreme uiterlijke kenmerken, zoals een zo plat mogelijke snuit of zoveel mogelijk huidplooien. Daarom hebben de hondenfokkers een plan opgesteld.
Omdat bij het fokken op specifieke kenmerken vaak hetzelfde mannetjesdier wordt ingezet, is er meer kans op erfelijke aandoeningen. Om die kans te verkleinen, komen er regels voor de hoeveelheid nestjes en op welke leeftijd een hond puppy’s mag krijgen.

Welzijn pups
Die regels staan in het plan Fairfok opgesteld door de organisatie van hondenfokkers. Het moet een einde maken aan het fokken op overdreven uiterlijke kenmerken.



Het is de bedoeling dat in 2018 het 'Fairfok'-keurmerk is doorgevoerd. Het keurmerk in de stamboom van de honden maakt duidelijk dat bij het fokken veel aandacht was voor gedrag, gezondheid en welzijn van zowel ouderdieren als pups.

In Nederland worden 1,5 tot 1,8 miljoen honden gehouden. Ongeveer 500.000 daarvan zijn rashonden, verdeeld over ongeveer 300 erkende rassen. Bijna één op de vijf huishoudens heeft één of meer honden.


NOU KIJKEN OF ER IDD VERANDERING KOMT!!!

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door Josephien12 »

eddy123 schreef:Ik vind het erg kort door de bocht de schuld bij de fokkers neer te leggen. Die fokken net zo lief iets anders als daar vraag naar is. Rasverenigingen spelen ook een rol. Uiteindelijk is het toch de klant die bepaalt, net zoals bij een kiloknaller uit de supermarkt.
En dat werkt dus niet, net als dat bij de kiloknaller niet werkt. Dus moet er vanuit de gemeenschap wat geregeld worden. Dus laten ze in Den Haag maar eens iets nuttigs doen en dit aanpakken.

edit: tekst nagelezen en spelfout gecorrigeerd (zouden meer mensen moeten doen :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door Josephien12 op 27 nov 2014 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

mh73

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door mh73 »

In het programma werd gelijk ontkracht dat 88% van de probleemgevallen honden zonder stamboom zouden zijn. Er werd gesproken over een 50-50 verhouding. Een ieder legt de cijfers natuurlijk zo uit, zoals hem het beste uitkomt. Wat de waarheid is, zou ik dan ook niet weten.

Wij hebben een Golden Retriever. In dat ras zijn ook best veel problemen. Heupdysplasie, oogafwijkingen en tegenwoordig ook huidafwijkingen. Problemen waar wij gelukkig nooit mee te maken hebben gehad, omdat de fokker de ouderdieren test op die afwijkingen. Ze fokt dus alleen met dieren die geen afwijkingen hebben. Regelmatig haalt ze dieren uit nieuwe lijnen uit het buitenland. Dat kost allemaal geld, maar dan heb je ook wat. Natuurlijk kan er altijd wat zijn met een pup, maar de kans erop is wel een stuk kleiner.
Niet elke fokker zal dit even nauwkeurig doen. En zeker bij gelegenheidsnestjes of broodfokkers loop je dan dus een risico op een hondje met problemen.

Toch is dit nog een ander verhaal dan de honden die een lichaamsbouw hebben die al problemen oplevert. Ik kan er eigenlijk niet over uit dat men de honden bewust zo fokt, dat er problemen ontstaan. Voor mij heeft dat helemaal niets met dierenliefde te maken.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door eddy123 »

Josephien12 schreef:En dat werkt dus niet, net als dat bij de kiloknaller niet werkt. Dus moet er vanuit de gemeenschap wat geregeld worden. Dus laten ze in Den Haag maar eens iets nuttigs doen en dit aanpakken.
Op zich is er niets tegen goedkoop vlees, maar wel tegen de manier hoe het vlees zo goedkoop wordt geproduceerd. Daar is gemakkelijk wat tegen te doen middels wetgeving door eisen te stellen aan de huisvesting en het gebruik van bepaalde middelen. Zo is de legbatterij inmiddels al uitgebannen.
Ik zie niet in hoe je het fokken van specifieke kenmerken wettelijk aan banden zou moeten leggen. Een hok kun je opmeten, aan voedsel kun je eisen stellen en groeihormonen kun je verbieden.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door Josephien12 »

eddy123 schreef:Ik zie niet in hoe je het fokken van specifieke kenmerken wettelijk aan banden zou moeten leggen.
Ik ook niet, maar ik ben ook geen expert. Daarom is het goed dat hier aandacht voor is geweest en dat mensen die wel expert zijn zich moeten mogen buigen over dit probleem.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door eddy123 »

Josephien12 schreef:
eddy123 schreef:Ik zie niet in hoe je het fokken van specifieke kenmerken wettelijk aan banden zou moeten leggen.
Ik ook niet, maar ik ben ook geen expert. Daarom is het goed dat hier aandacht voor is geweest en dat mensen die wel expert zijn zich moeten mogen buigen over dit probleem.
Het volgende topic van gisteren geeft wel aanleiding tot een andere mogelijkheid:
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... &p=2096548
Stel gewoon de fokkers aansprakelijk voor aandoeningen die zich vlak na de aankoop voordoen en voel dierenartsen die gezondheidsverklaringen afgeven eens goed aan de tand. Je zou een gezondheidsverklaring, een soort van APK-tje voor de hond, verplicht kunnen stellen voordat je een hond mag verkopen. Die artsen kunnen dan net als APK-garages worden gecontroleerd. De hond hoeft dan niet persé volledig gezond te zijn, de klant weet dan wel wat hij koopt. Zo inventariseer je meteen hoe groot het probleem landelijk is en slechte fokkers vallen vanzelf door de mand of zullen hun leven beteren.

Gesloten