LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gerard1948
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2014 21:26

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Gerard1948 »

Ik baseer mij op de laatste inzichten van wetenschappers. In de VS is de levensverwachting officieel naar beneden bijgesteld.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door czarczar »

Gerard1948 schreef:Ik baseer mij op de laatste inzichten van wetenschappers. In de VS is de levensverwachting officieel naar beneden bijgesteld.
Heb je een linkje naar die onderzoeken?
Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor, als je het vetgehalte van de jeugd in de VS gaat extrapoleren.

Gerard1948
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2014 21:26

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Gerard1948 »

Dr.Paul Clayton is een van die wetenschappers die ik hier citeer.
Met name de Omega-6:Omega-3 balans is de laatste 60 jaar dramatisch verschoven.
Gemiddeld is die in Europa 15:1 en de VS 25:1
Dat betekent dat ons lichaam (100 triljoen cellen) in een voortdurende staat van ontsteking is, in brand staat. De gevolgen zijn desastreus te noemen, hart en vaatziektes, huid haar en oogproblemen, diabetes en Alzheimer, verstoord immuunsysteem en kanker. De Raad van Volksgezondheid beveelt een verhouding van 5:1 of lager aan , in Japan 2:1. maar 5% van de bevolking zit op 5:1 of lager.
Uit bloedtesten, ruim 50.000, zijn deze gegevens verzameld.
Uit testen afgenomen in Nederland zien wij nu al dat 30 jarigen op verhoudingen van 30:1 of hoger zitten.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door prem »

Gerard1948 schreef:Dr.Paul Clayton is een van die wetenschappers die ik hier citeer.
Met name de Omega-6:Omega-3 balans is de laatste 60 jaar dramatisch verschoven.
Gemiddeld is die in Europa 15:1 en de VS 25:1
Dat betekent dat ons lichaam (100 triljoen cellen) in een voortdurende staat van ontsteking is, in brand staat. De gevolgen zijn desastreus te noemen, hart en vaatziektes, huid haar en oogproblemen, diabetes en Alzheimer, verstoord immuunsysteem en kanker. De Raad van Volksgezondheid beveelt een verhouding van 5:1 of lager aan , in Japan 2:1. maar 5% van de bevolking zit op 5:1 of lager.
Uit bloedtesten, ruim 50.000, zijn deze gegevens verzameld.
Uit testen afgenomen in Nederland zien wij nu al dat 30 jarigen op verhoudingen van 30:1 of hoger zitten.
Kunnen we genoeg vette vis en koolzaadolie nuttigen om dat te herstellen?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door prem »

czarczar schreef:
Gerard1948 schreef:Ik mis de actuele informatie over het feit dat de komende generaties eerder dood gaan en eerder ziek worden.
Je draait de zaken om. De levensverwachting van elk meisje dat nu wordt geboren is 100 jaar, van elke jongen die nu wordt geboren 97 jaar. Juist omdat die leefstyle wordt beïnvloed. Roken wordt zwaar ontmoedigd (40 jaar geleden nog volop gepromoot), drank wordt ontmoedigd (niet onder de 18) etc. en de gezondheidszorg is enorm verbeterd. Niet dat we er gelukkiger op worden, maar gemiddeld gezien wel veel ouder, zeker over 80-100 jaar gerekend vanaf nu.
Gelukkig ben ik er dan niet meer om dat mee te maken. Jullie kinderen zullen me een rotzorg zijn :-)
Nou cc als je een beetje om je heen kijkt in de US of A, geef je de gemiddelde voorbijganger nog geen 60.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door czarczar »

Dank Gerard, nu weet ik in welk perspectief ik je reactie moet plaatsen.
Het menselijk lichaam bestaat overigens niet uit 100 triljoen cellen, maar 100 biljoen cellen, da's een factor 1000 lager.
Gerard1948 schreef:Dr.Paul Clayton is een van die wetenschappers die ik hier citeer.
Met name de Omega-6:Omega-3 balans is de laatste 60 jaar dramatisch verschoven.
Paul Clayton, dat is dus deze meneer: http://www.youtube.com/watch?v=9qt-2fORdwE
Er bestaat geen twijfel over dat Omega-3 en -6 goed zijn voor het menselijke lichaam en zeker vis bevat veel onverzadigde vetzuren die veel beter zijn dan de verzadigde vetzuren van bijvoorbeeld boter en vleesproducten.
Voor de rest is het een hoop geloof en gelul. Diabetes komt voornamelijk door het te veel innemen van Sacchariden (dubbel-suikers, beter bekend als gewoon suiker), omdat dat overal in overmaat in zit. Kijk maar op de verpakkingen om te zien dat het overal in zit.
Gerard1948 schreef: Uit testen afgenomen in Nederland zien wij nu al dat 30 jarigen op verhoudingen van 30:1 of hoger zitten.
Ja, en neem het aantal GB aan dataverkeer waar we nu allemaal op zitten gemiddeld, dat is ook dramatisch gestegen, maar geen verklaring voor het feit dat we steeds ouder worden.

Probleem met dit soort gezondheidsclaims is steeds dat er geen degelijk causaal verband wordt aangetoond. Dat maakt het tot een geloof.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door czarczar »

prem schreef:Nou cc als je een beetje om je heen kijkt in de US of A, geef je de gemiddelde voorbijganger nog geen 60.
Mee eens, de UK is ook niet veel beter, daar lopen de kindertjes ook al tonnetje rond rond.
Let's look at it from the bright sight: is goed voor onze pensioenen.

Gerard1948
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2014 21:26

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Gerard1948 »

Inderdaad 1000 trillion :)
Causale verbanden zijn er genoeg, zelfs sterker dan de 2500 medicijnen waarvan de werking onderzocht is. In het British Medical Journal staat een artikel dat slechts 12% van deze onderzochte medicijnen doet wat het moet doen, 57% niets doet en is zelfs schadelijk.
Waar en door wie wordt er geluld en bedrogen?
Hippocrates zei het al... voeding is ons medicijn :)

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door czarczar »

Gerard1948 schreef:Inderdaad 1000 trillion :)
Ohh, je doet er nog even een factor 10 bovenop waardoor je 10.000 keer te hoog zit?

Dit zijn van die onmogelijke onderwerpen/discussies in een forum.
Jij kunt een paar onderzoeken noemen, ik kan een paar tegen-onderzoeken noemen, maar we krijgen het in een forum nooit goed gecoverd.
Laat ik de reactie algemeen houden: Ja, helemaal mee eens dat de meeste mensen veel te veel medicijnen nemen. Als het goed is komt er binnenkort op persoonlijke basis (dus iedere patient individueel) een consult om te kijken of die medicijnen allemaal wel nodig zijn en in hoeverre die elkaar beïnvloeden. Goede zaak, had al veel eerder moeten gebeuren en vooral apothekers hadden al veel eerder aan de bel moeten trekken.
Gerard1948 schreef: In het British Medical Journal staat een artikel dat slechts 12% van deze onderzochte medicijnen doet wat het moet doen, 57% niets doet en is zelfs schadelijk.
Da's een hele Switch van Amerikaans onderzoek naar Brits onderzoek. Het zegt ook niets meer over die Omega-3 of -6 vetzuren en al helemaal niets over jouw stelling dat de levensverwachting een daling vertoonde.
Je ziet wel dat het een veel te groots onderwerp is. Het enige wat ik nog even kwijt wil over die zgn. dr. Paul Clayton is dat het filmpje dat ik aangaf gewoon een reclame-filmpje is, door dr. Paul Clayton.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door kweenie »

Michelvo schreef:Wat ik bij het onderwerp/onderzoek mis is dat de huidige pensionadas hun eindlootoeslagenn als start pensioenuitkering krijgen en de rest een middelloon als start pensioenuitkering. Dit geeft volgens mij een heel ander beeld!
Dat zit grotendeels verwerkt in een hoger opbouwpercentage en lagere franchise. Plus, in mindere mate, in theorie toeslagen.

DaanMaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2014 18:46

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door DaanMaan »

Beste Iedereen,

Ik ben het totaal niet eens met het beeld dat hier geschetst wordt dat 30-ers er het beste uit komen. De jongeren moeten onevenredig langer doorwerken en daarbij ook het hoogste pensioenpremie afbetalen. Daarbij heb ik zelf een reactie gekregen van een pensioenfonds die zelf toegeven dat de jongeren veel meer moeten afdragen voor een veel lager pensioen ten opzichte van de ouderen. Lees hieronder zelf een reactie die ik van pensioenfonds PME heb gekregen:

Het Nederlandse pensioenstelsel is mede gebaseerd op solidariteit
Met name jongeren zijn solidair met ouderen (solidariteit tussen generaties). U bent nu solidair met de ouderen in deze bedrijfstak, zoals straks de jongeren solidair zijn met u (als u ouder bent).
Op andere terreinen zijn ouderen weer solidair met de jongeren. Het pensioenstelsel kent ook andere vormen van solidariteit. Arbeidsgeschikte deelnemers zijn solidair met arbeidsongeschikte deelnemers. Werknemers zijn ook solidair met partners en kinderen van overleden deelnemers. Solidariteit houdt mede in dat de hele groep de risico’s van de individuele deelnemer draagt.
Als u alle risico’s zelf zou moeten dragen (en betalen) dan zou uw individuele premie nog hoger zijn.

U betaalt meer premie voor minder pensioen
Voor alle werknemers/deelnemers in de bedrijfstak geldt dezelfde premie. Deze wordt de doorsneepremie genoemd. U betaalt in feite ‘teveel’ premie terwijl de oudere werknemer ‘te weinig’ premie betaalt. PME (en elk ander bedrijfstak- en ondernemingspensioenfonds) is wettelijk verplicht om de doorsneepremie te gebruiken. Daarmee wordt ondermeer de solidariteit tussen generaties gewaarborgd.

Voor iedereen geldt dat het pensioen niet geïndexeerd is. Het pensioen is zelfs verlaagd. Uitkeringsgerechtigden merken direct de gevolgen van de verlaging van hun pensioen. Hun besteedbaar inkomen wordt lager. U, als jongere deelnemer, merkt ook direct de gevolgen van de financiële positie van het fonds. De premie is hoger en u bouwt minder pensioen op.
De kans bestaat wellicht dat in de (verre) toekomst de financiële positie van het fonds zich gunstig ontwikkelt. U trekt daar op uw beurt als jongere meer profijt van dan de huidige oudere generatie. U heeft (vermoedelijk) nog een tijd te gaan voordat uw pensioen tot uitkering komt waardoor de kans op herstel voor u groter is dan voor de oudere generatie.

Wij danken u voor uw e-mail
U heeft de moeite genomen om ons een e-mail te sturen waarin u uw zorgen uit. Dit soort reacties vinden wij belangrijk. Het geeft ons een beeld wat er leeft en het geeft ons de gelegenheid met u ‘in gesprek te gaan’. U betaalt inderdaad meer premie voor minder pensioen. Anderen doen nu een beroep op uw solidariteit. Wellicht moet u in de toekomst een beroep doen op de solidariteit van anderen.
(einde email)

Dit laatste geeft al naar mijn mening aan dat de jongeren de grote rekening moeten gaan betalen waar ze uiteindelijk zelf niks meer hebben aan hun eigen pensioen. De solidariteit van de jongeren wordt op deze manier misbruikt. Daarom als niemand tevreden is met dit huidige pensioenstelsel kan het beter opgebroken worden. Het is op deze manier geen eerlijk pensioensysteem. Pensioenstelsel opbreken en iedereen de vrije keus geven is de enige eerlijke uitkomst voor dit probleem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je doet alsof je je hele leven lang 30 jaar zou zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Naarmate je ouder wordt , 'krijg' je meer waar voor je geld en vanaf ongeveer halverwege ga je meer krijgen dan waar je voor betaalt. Dat is het idee van de doorsneepremie: iedereen betaalt het zelfde percentage en krijgt daarvoor de zelfde uitkering op de pensioenleeftijd, maar omdat het geld als jongere veel langer kan renderen,hoeven ze voor jongeren minder geld opzij te zetten en voor ouderen juist veel.

Daar is bij de doorrekening rekening mee gehouden.
Iedereen is dus gebaat bij een stabiel systeem dat niet om de paar jaar weer op de schop gaat of moet.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

czarczar schreef:
Miepje1 schreef:Ik begrijp de frustratie van Josephien wel. Ik betaal ook al jarenlang VUT-premie terwijl het voor mijn generatie is afgeschaft.
Is dat dan niet allang afgekocht of in je pensioen gestort?
Bij afschaffing van de VUT is het bij mij gewoon afgekocht en kon ik kiezen het zelf BRUTO in een pensioen te storten, in de levensloopregeling of het uitgekeerd te krijgen. Kijk dat eens na, ik kan me niet voorstellen dat dat geld gewoon is verdampt. Ik heb het destijds in de levensloop laten storten. Was toch 6500 euro Bruto.
Nee hoor. Staat nog braaf elke maand op mijn loonstrook. Zit bij ABP en waar ik werk heet het 'FPU'. Is dus afgeschaft, al 2 jaar geleden.
In een niet zo lang verleden heb ik ook maar liefst 3500 euro 'AOW-gat' bij elkaar afgedragen. Toen ik bij dat bedrijf vertrok was het geld ook weg. Toen die AOW-gat verzekering niet meer nodig was, kreeg ik het geld ook niet meer terug.
Volgens meneer ABP wordt ik ongeveer 80. Dus ik 'mag' nog 10 jaar 'genieten' van een uitgekleed pensioen en een afgeroomde AOW. Kan me nu al verheugen :( .

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door kweenie »

Van een aow gat verzekering heb ik nog nooit gehoord. Wel van een wao gat verzekering. Zulk soort verzekeringen zijn net als bijvoorbeeld een brandverzekering, risicoverzekeringen: je dekt het risico af dat er het komende jaar een incident gebeurt. Je bouwt er dus geen waarde in op. Dus logisch dat als het risico er niet meer is,je de premies uit het verleden niet terugkrijgt.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het kan best zijn dat je gelijk hebt maar gek genoeg is dat dus op een gegeven moment afgeschaft. Ik heb de papieren uit die tijd niet meer allemaal. Er werd op mijn vraag toentertijd wat er gebeurde met het opgebouwde vermogen gezegd dat dit ten goede ging komen aan andere zaken. Welke weet ik ook niet precies meer (jee, dom dat ik dat niet meer weet).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet wel dat er inderdaad het laatste jaar dat de wao nog bestond, wel premies zijn ingehouden, maar dat er toen feitelijk geen risico meer was. Immers, voordat je in de wao komt, moet je eerst twee jaar ziektewet hebben en degenen die dat laatste jaar ziek zouden worden, zouden niet meer wao maar Wia krijgen. Daarom is die premie achteraf vaak ofwel terugbetaald, ofwel omgezet in een klein beetje extra pensioen. Zou iets van een of twee tientjes extra pensioen opleveren.

nellekeb
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2014 13:58

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door nellekeb »

mijn vertrouwen is helemaal weg in de pensioenen.
hoe ziet je pensioen er over 30 a 40 jaar uit?
wat nu 1200 euro waard is dat is tegen die tijd nog maar 400 euro waard.
nu kun je er van rondkomen maar straks echt niet meer.
beter sparen en in eigen beheer houden.
wat denk je van alle personeelskosten van die lui die het beheren.
alles verdampt.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door prem »

nellekeb schreef:mijn vertrouwen is helemaal weg in de pensioenen.
hoe ziet je pensioen er over 30 a 40 jaar uit?
wat nu 1200 euro waard is dat is tegen die tijd nog maar 400 euro waard.
nu kun je er van rondkomen maar straks echt niet meer.
beter sparen en in eigen beheer houden.
wat denk je van alle personeelskosten van die lui die het beheren.
alles verdampt.
Van 1200 ??????

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus als je spaart, dan kun je op wonderbaarlijke wijze ineens wél rondkomen van 1200? Of denk je dat je zelf een beter rendement krijgt via sparen, want banken doen natuurlijk alles als vrijwilliger,die maken helemaal geen kosten....

ceesos
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2009 15:46

Re: Je pensioen als ‘toetje’: wat komt er straks uit de vriezer?

Ongelezen bericht door ceesos »

Als we echt sociaal willen zijn moeten we het pensioen meer gaan zien als sociale voorziening. We gaan dan niet meer kijken naar de gewerkte arbeidsuren van mensen in hun arbeisverleden, maar we gaan dan gewoon uit van een sociale verdeling.
Het voordeel hiervan is dat de regering(en) de AOW niet meer hoeven te verhogen en misschien ook iets verlagen. En kunnen zij vervolgens indirekt gebruik maken van de potten van de pensioenfondsen. Trouwens door hun dan een veel slimmere wijze dan destijds toen ook hiervan gebruik gemaakt werd. Volgens mij is de de politiek hier al aardig ver mee gekomen.
Van een ouderen partij hoeft niets worden gevreesd want er wordt al toch wel voor gezorgd dat deze intern aardig ruzie aan het maken is. Komt er een zekere inbreng in de Kamer dan is het zielig om te zien hoe een Krol wordt weggezet door een Samson.

Gesloten