LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lage rentes en betutteling op de hypotheekmarkt

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Lage rentes en betutteling op de hypotheekmarkt

Ongelezen bericht door Radar »

De hypotheekrente is nog nooit zo laag geweest en de laatste weken signaleert Radar een bijzonder fenomeen: de rente voor een rentevaste periode van bijvoorbeeld vijf jaar is lager dan de variabele rente.

Hoe kan dat? En betekent deze lage rente ook dat we meer kunnen lenen? Radar praat met hoogleraar Peter Boelhouwer over de regels die bepalen hoeveel we maximaal mogen lenen: deze regels zijn voor veel Nederlanders te streng.

Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... heekmarkt/

Maandag 11 mei in Radar, 20:30 uur op NPO 1

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lage rentes en betutteling op de hypotheekmarkt

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoezo "te streng"? Wie bepaalt dat waarde-oordeel?
Of is het de bedoeling dat mensen nu de rente zo laag staat lekker veel gaan lenen zonder de rente lang vast te zetten en vervolgens, als de rente over vijf jaar twee of drie keer zo hoog staat, in de problemen komen omdat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Lage rentes en betutteling op de hypotheekmarkt

Ongelezen bericht door langste adem »

Ben ik helemaal mee eens.
Maar afgezien van de rente zijn de banken natuurlijk wel een stuk strenger geworden met de bedragen die geleend kunnen worden. Is ook zeer begrijpelijk .
Maar het betekent ook dat als je nog geen huis bezit en verder geen flinke bankrekening hebt dan kun je het als starter bijna wel vergeten om nog een huis te kunnen kopen. Het hypotheekbedrag wat je dan maximaal kunt lenen is bij lange na niet voldoende om een "standaard" huis te kopen, zeker niet als je in de randstad woont.
De huizenprijzen zijn gewoon veel en veel te hoog geworden door allerlei oorzaken uit het verleden (grondspeculatie, woekerwinsten bij doorverkoop, de HRA,schaarste aan woingen, etc etc). Niet omdat de bakstenen nou opeens zo duur zijn geworden.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lage rentes en betutteling op de hypotheekmarkt

Ongelezen bericht door 16again »

langste adem schreef:De huizenprijzen zijn gewoon veel en veel te hoog geworden door allerlei oorzaken uit het verleden (grondspeculatie, woekerwinsten bij doorverkoop, de HRA,schaarste aan woingen, etc etc).
Belangrijkste reden mis ik, namelijk de hypotheekrente aftrek.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Lage rentes en betutteling op de hypotheekmarkt

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Radar schreef: Hoe kan dat? En betekent deze lage rente ook dat we meer kunnen lenen? Radar praat met hoogleraar Peter Boelhouwer over de regels die bepalen hoeveel we maximaal mogen lenen: deze regels zijn voor veel Nederlanders te streng.
Is de redactie van Radar compleet van de pot gepleurd of hebben ze geen geheugen. Jullie zullen verdomme toch ook wel weten hoeveel mensen nog steeds in de financiële ellende zitten omdat er zo makkelijk (te) veel geld werd uitgeleend. Gaan jullie nu promoten dat het wel weer die kant op kan gaan? Zo ja, dan mag de overheid per direct de geldstroom naar de publieke omroep fors beperken.

bravura
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2015 19:26

Re: Lage rentes en betutteling op de hypotheekmarkt

Ongelezen bericht door bravura »

Heb zelf een verknipte hypotheek met stuk variabel en stuk vast voor 5 jaar en stuk vast voor 10 jaar. Mijn voorstel naar de bank was om boetevrije deel van duurdere rente af te mogen lossen door het variabele stuk nu de lagere rente te verhogen. Waardoor ik in totaal minder rente per maand hoef te betalen. Dit zonder van bank te hoeven wisselen en dit bij voorkeur te regelen met mijn huidige vertrouwde bank. Het telefonisch antwoord was dat dit niet kon omdat anders iedereen het zou gaan doen. Naar mijn mening moet, als Radar niet samen met de bank als semi overheid door het leven wil gaan, juist een programma als Radar wel kei en kei hard de banken moet aanpakken om gebruik makend van deze regelgeving juist de hardwerkende middenklasse lagere lasten te gunnen dan nu de ouderwetse hogere rentes. Bank zal dan net als ieder ander bedrijf nog verder en sneller moeten reorganiseren tot een slanke en efficiënte organisatie voor het verstrekken van kredieten, zonder alle bijzaken of hobby's zoals nu er omheen.

Ik vond de uitzending van afgelopen maandag over een verschil in boete bij te veel aflossing dan ook veel en veel te soft. Er is op dit moment een gigantische misstand dat bank heet. De nu twee verdieners moeten veel te hard werken om hier ook maar iets in te kunnen veranderen.
Kom op Radar team. Ik reken op jullie !

Gesloten