LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Stel je trapt er in. Al die talloze aanwijzingen niet gezien. Iedereen begaat wel eens een foutje. Dat komt gewoon voor. Maar is het dan terecht het beschuldigende vingertje naar die webwinkel te wijzen en ze af te doen als een stel oplichters? Moet je niet een klein beetje zelfkritiek hebben?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Julie4444 »

newmikey schreef:Het heeft ook uiteindelijk niets met de webshop zèlf te maken. Je betaalt die invoerrechten/BTW aan de Nederlandse overheid omdat jij zèlf besluit goederen van buiten de EU te importeren. Dat het van buiten de EU komt is werkelijk aan alles op de site te zien. Je kunt moeilijk van een webshop verwachten dat ze de wetten van 190 landen nalopen, dat doen Nederlandse webshops die naar het buitenland verkopen ook niet.
Precies ja. Die mevrouw uit de uitzending heeft gewoon niet goed gekeken. Het item was ook nog eens incompleet, onduidelijk, en weinig zeggend. Hier heeft de consument die niet op de hoogte was en wel radar kijkt dan ook helemaal niets aan.

De uitzending zegt in feite dat lightinthebox en miniinthebox malfide zijn en zich onwettig gedragen terwijl dat niet zo blijkt uit de ervaringen (ze leveren immers de producten voor de afgesproken prijs en geven van te voren informatie over de inklaringskosten).

Om een Chinese webshop te meten aan de wet Koop op Afstand m.b.t. de volledige prijs is onredelijk. De shop is immers gebonden aan de Chinese wet en heeft niets te maken met de Nederlandse consumentenwetgeving in de huidige situatie. Dit geldt voor allerlei webshops buiten Europa, en ondertussen zwijgt radar over wat inklaringskosten precies inhouden.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 18 nov 2014 12:46, 3 keer totaal gewijzigd.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door prem »

Hier is het opgenomen want we hebben buitenlandse loges, ik ga het later niet eens kijken. Het lijkt wel of Radar het volk imbeciel vindt en/of zo wil houden.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door eddy123 »

Volgens Radar, ik citeer uit de uitzending "buiten Europa dus, en dan moeten voor aankopen boven de 20 euro invoerrechten worden betaald". FOUT! dat geldt pas bij aankopen vanaf 22 euro excl. verzendkosten. Tot 150 euro betaal je dan alleen omzetbelasting (21% dus), maar geen douanerechten.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 nov 2014 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic en beledigende berichten verwijderd

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door eddy123 »

prem schreef:Hier is het opgenomen want we hebben buitenlandse loges, ik ga het later niet eens kijken. Het lijkt wel of Radar het volk imbeciel vindt en/of zo wil houden.
Dus je hebt al stiekem wel iets bekeken?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door prem »

eddy123 schreef:
prem schreef:Hier is het opgenomen want we hebben buitenlandse loges, ik ga het later niet eens kijken. Het lijkt wel of Radar het volk imbeciel vindt en/of zo wil houden.
Dus je hebt al stiekem wel iets bekeken?
Nee mijn beslissing is aan de hand van de commentaren hier.

mh73

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door mh73 »

newmikey schreef:Het heeft ook uiteindelijk niets met de webshop zèlf te maken. Je betaalt die invoerrechten/BTW aan de Nederlandse overheid omdat jij zèlf besluit goederen van buiten de EU te importeren. Dat het van buiten de EU komt is werkelijk aan alles op de site te zien. Je kunt moeilijk van een webshop verwachten dat ze de wetten van 190 landen nalopen, dat doen Nederlandse webshops die naar het buitenland verkopen ook niet.
Dit heb ik ook al een paar keer verteld, maar toch is men het niet met mij eens.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mh73 schreef:
newmikey schreef:Het heeft ook uiteindelijk niets met de webshop zèlf te maken. Je betaalt die invoerrechten/BTW aan de Nederlandse overheid omdat jij zèlf besluit goederen van buiten de EU te importeren. Dat het van buiten de EU komt is werkelijk aan alles op de site te zien. Je kunt moeilijk van een webshop verwachten dat ze de wetten van 190 landen nalopen, dat doen Nederlandse webshops die naar het buitenland verkopen ook niet.
Dit heb ik ook al een paar keer verteld, maar toch is men het niet met mij eens.
Dan val ik ook niet onder "men". :lol:
Dat maakt alvast drie.

R.Duits
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2014 09:39

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door R.Duits »

Bijzonder onsmakelijk en slordig item.

Dat het niet oplettend en verstandig is dat de mevrouw niet heeft gezien dat het een Chinese webshop betreft staat als een huis.

-De mevrouw geeft aan dat het toch wel lang duurde- Mevrouw heeft niks doorgelezen en klakkeloos besteld, anders wist je dat dit een maand kan duren vanuit China.
-De webshop houdt zich niet aan de wet koop of afstand en dit is moeilijke te handhaven- De betreffende webshop hoeft zich niet aan die wet te houden aangezien deze niet geld op de gevestigde locatie.
-Voorwaarden die in de webshop staan worden voorgelezen en bespot, "geen verdere kosten.. ja ja."-
Deze voorwaarden zijn gewoon juist, de producten zijn goedkoop en ze laten je geen belasting betalen die worden opgelegd door je eigen land. Het is namelijk ook zo dat de meeste pakketten wel zonder belasting aan je deur kunnen komen.

Een verwijzing naar de info van de belastingdienst van het land waar je in verblijft is een zeer goede tip. Dit is iets wat de consument gewoon zelf uit hoort te zoeken als je helemaal uit China gaat bestellen.

Natuurlijk gaat er wel eens wat mis met de bestellingen, dit heeft alles te maken dat het van de andere kant van de wereld moet komen. Als ik binnen Nederland besteld dan kan dit zelfs ook mis gaan, is dit de schuld van de verkoper?

Het enigste wat je deze Chinese webshop kwalijk kan nemen is dat het iets netter zou zijn om het duidelijker te vermelden voor de onervaren en onoplettende bezoeker.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

-De webshop houdt zich niet aan de wet koop of afstand. De betreffende webshop hoeft zich niet aan die wet te houden aangezien deze niet geld op de gevestigde locatie.
Het is denk niet eens een uitgemaakte zaak of er is strijd met de wet op afstand gehandeld wordt:
Tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, moeten aan de wederpartij met alle aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand aangepaste middelen en op duidelijke en begrijpelijke wijze, de volgende gegevens worden verstrekt, waarvan het commerciële oogmerk ondubbelzinnig moet blijken:

...

c. de prijs, met inbegrip van alle belastingen, van de zaak
Volgens de wet gaat het dus om de prijs van de zaak. Wat is "de prijs van de zaak"? Ik denk dat het bedrag wat je aan de verkopende partij betaalt geen onredelijke interpretatie is. Kortom, of de wet geschonden wordt, daar kunnen advocaten nog heel rijk van worden.

Dit artikel is bedoeld voor vliegtickets waar de reserveringskosten en brandstoftoeslag in het verleden niet vermeld werd. Of de wetgever ook bedoeld geeft dat webwinkels douanekosten die vreemde mogendheden in rekening brengen moet vermelden? Ik betwijfel het, en als het toch zo is, dan stel ik voor dat de ACM onmiddelijk Bol.com Wehkamp en alle andere Nederlandse webwinkels gaat beboeten, want geen één geeft aan klanten buiten de EU aan dat er mogelijk douanekosten zijn als mensen uit vreemde landen in Nederland bestellen.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Daniël Mantione schreef:
Haleluja.......en das het enige waar ik op doel. Voor sommige is het blijkbaar verwarrend, en daarom een uitzending. Ik zie de uitzending meer als een waarschuwing.
Het gaat om de toon: Het was namelijk een waarschuwing van "koop daar niet". Mensen angst aanpraten, dat is naar mijn mening niet juist. Je moet mensen erop wijzen wat het is, waar de kansen en valkuilen liggen. Mensen afraden er te kopen is nergens voor nodig. Het zijn bedrijven die eerlijk zaken doen, waar je dingen kunt kopen waar je elders niet goed voor terecht kunt.

Mwah, zo is de uitzending geheel niet op mij overgekomen. Ik koop met behoorlijke regelmaat van buiten de EU en heb ook ooit via miniinthebox gekocht. Sinds langere tijd bestel ik direct via ebay icm paypal en laat miniinthebox er tussen uit.

De uitzending is niet op mij overgekomen dat wordt afgeraden "daar" te kopen. Wel dat meer duidelijker gemaakt mag worden dat niet een NL site is van origine ondanks de NL taal.

Dat radar de plank mis slaat dat de wet koop op afstand hierin zou gelden ben ik eens. Natuurlijk geld er geen koop op afstand met dit soort buitenlandse sites maar daar gaat het verder niet om.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

eddy123 schreef:
Teunbosseman schreef:Is het nou zo moeilijk te begrijpen dat er mensen zijn die niet zo snel in de gaten hadden dan geen NL site was maar een Chinese website met NL taal.
Ja, eigenlijk wel.
Net zoals die ...denigrerende opmerking verwijderd.....die hun pincode doorgeven omdat een mailtje erom vraagt.
Als je geen idee hebt hoe dat apparaat werkt dat voor je snufferd staat, dan kun je er ook maar beter vanaf blijven. Ik ben niet tegen waarschuwen hoor, maar dat Radar-filmpje behandelt iedereen als geestelijk gehandicapten en ohh ohh, al die chinezen zijn onbetrouwbaar. Helemaal niet, alles keurig volgens de regeltjes, als je iets invoert, dan moet je invoerrechten betalen. Zoals Daniël al zei zijn er legio aanwijzingen dat je aan het invoeren bent, je moet wel bijna zo blind zijn als een paard om dat allemaal niet te zien. 90% van Nederland heeft geen enkel probleem, 10% heeft dat kennelijk wel. Aan hen is zo'n apparaat niet besteed. Er zijn ook mensen die een boormachine niet kunnen hanteren en dat aan anderen overlaten.

Jammer voor jou dat jij niet begrijpt dat niet iedereen hetzelfde is, weet, kent en ondervindt. Inlevingsvermogen is helaas niet aan jou besteed......dat kan die mensen heb je ook.

Gedeelte van jou bericht heb ik gemeld als denigrerend.....dat jij zooooooo slim bent maakt een ander nog niet zoooooo dom of een sukkel.
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 18 nov 2014 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Teunbosseman schreef:De uitzending is niet op mij overgekomen dat wordt afgeraden "daar" te kopen. Wel dat meer duidelijker gemaakt mag worden dat niet een NL site is van origine ondanks de NL taal.

Dat radar de plank mis slaat dat de wet koop op afstand hierin zou gelden ben ik eens. Natuurlijk geld er geen koop op afstand met dit soort buitenlandse sites maar daar gaat het verder niet om.
Radar stelt dat die sites de wet breken en zich dus onwettig gedragen. Dat is voor de meeste mensen dan een reden juist niet bij deze bedrijven producten te bestellen. Door (naar mijn inziens) onterecht impliciet te stellen dat deze bedrijven lak hebben aan de wet schaadt radar de naam van deze bedrijven.

Ze zijn gebonden aan de Chinese wetgeving en verzwijgen kosten noch de locatie van hun bedrijf, en voor wie een beetje rondkijkt is dit allemaal zeer makkelijk te vinden. Ja, ze zouden het beter kunnen aangeven, maar dat is ook niet ter sprake gekomen in de uitzending.

Mensen die niet goed kijken, niet nadenken over waar ze bestellen, en niet opletten worden verrast door de invoerkosten, net als die mevrouw uit de uitzending. Dat valt die mevrouw (en ieder ander in die situatie) aan te rekenen want de informatie was gewoon tot haar beschikking. Ze heeft gewoon niet goed gekeken naar de website.

Wat Radar kwalijk te nemen valt is de onduidelijkheid en onjuiste informatie in de uitzending m.b.t. invoerkosten, de wet koop op afstand, en het daglicht waarin ze deze sites neerzetten. Het wekt de indruk dat de bedrijven malfide zijn en expres de wet overtreden, en dit is helemaal niet aan te tonen. Ze leveren immers netjes de bestelde producten tegen de afgesproken prijs en geven aan dat er de mogelijkheid is dat er in het land van bestelling belasting geheven kan worden.

Het zou naar mijn idee beter zijn geweest als Radar aandacht had besteed aan het controleren van webshops en duidelijke (en correcte) informatie had gegeven over wat invoerrechten zijn en wanneer je ze moet betalen. Een aantal bedrijven als zondebok aanwijzen omdat ze in China zitten en zich aan de wetten houden die daar gelden in plaats van hier heeft geen praktisch nut.

R.Duits
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2014 09:39

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door R.Duits »

Daarnaast kan dit Chinese bedrijf zich niet zo heel eenvoudig verdedigen tegen deze standpunten. Laten we dat ook niet vergeten.

Laat ik overigens toevoegen dat ik van mening ben dat het heel goed is dat er een consumenten programma als radar is. Ik hoop dat ze mijn punten van kritiek zien als verbeterpunten.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Dat valt die mevrouw (en ieder ander in die situatie) aan te rekenen want de informatie was gewoon tot haar beschikking. Ze heeft gewoon niet goed gekeken naar de website.
Opdat iedereen in deze discussie weet waar we het over hebben:

http://www.lightinthebox.com/nl/knowled ... a4116.html

... de informatie lijkt me juist.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Daniël Mantione schreef:
Dat valt die mevrouw (en ieder ander in die situatie) aan te rekenen want de informatie was gewoon tot haar beschikking. Ze heeft gewoon niet goed gekeken naar de website.
Opdat iedereen in deze discussie weet waar we het over hebben:

http://www.lightinthebox.com/nl/knowled ... a4116.html

... de informatie lijkt me juist.

Maar feit blijft dat je daar wel naar moet zoeken zoals jezelf reeds ook aangeeft.
Ja, ze zouden het beter kunnen aangeven, maar dat is ook niet ter sprake gekomen in de uitzending.
En helaas is dat ind niet ter sprake gekomen.....

Ik lees ook niet altijd alle AV's, FAQ, etc etc etc etc. Tis veelal gewoonweg teveel info om ff door te lezen en veelal zo juridisch opgesteld dat de gemiddelde consument dit echt niet allemaal doorneemt.


Anyway, o.a. jij vindt dat duidelijk op de site staat alhoewel je toch ff moet zoeken en ik vindt van niet en dat wel wat duidelijker gemeld mag worden zonder daarnaar opzoek te moeten.

Ieder zo zijn mening.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Maar feit blijft dat je daar wel naar moet zoeken zoals jezelf reeds ook aangeeft.
Ja, maar ik bekijk het van de positieve kant: Ze hebben zich wél de moeite genomen om ons Nederlandse consumenten correct te infomeren. Die informatie zit echt niet verstopt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door GJvdZ »

prem schreef:Hier is het opgenomen want we hebben buitenlandse loges, ik ga het later niet eens kijken. Het lijkt wel of Radar het volk imbeciel vindt en/of zo wil houden.
Een imbeciel volk is goed voor hun bestaansrecht....

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Daniël Mantione schreef:
Maar feit blijft dat je daar wel naar moet zoeken zoals jezelf reeds ook aangeeft.
Ja, maar ik bekijk het van de positieve kant: Ze hebben zich wél de moeite genomen om ons Nederlandse consumenten correct te infomeren. Die informatie zit echt niet verstopt.

Diep verstopt niet nee, maar overduidelijk zichtbaar nu ook weer niet.

Anyway, ik heb mijn zegje gedaan betreft dat voor mij wel wat duidelijker mocht dat om een buitenlandse site gaat en geen NL en dus er aanvullende kosten kunnen komen. Jij ziet anders.....ieder zo zijn mening.

R.Duits
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2014 09:39

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door R.Duits »

Wereldwijd winkelen.. alle talen beschikbaar, thanksgiving.
Als je dit niet door hebt dan ligt het toch echt aan de bezoeker, je hebt wel gelijk dat ze dit niet helder beschrijven.

Als ik een computeronderdeel in Nederland besteld dan ga ik al kijken waar ze gevestigd zijn. Als een website je zo veel twijfel geeft dan zou ik het al helemaal uit gaan zoeken.

Het is gewoonweg aan de persoon zelf om jezelf in bescherming te nemen.

Gesloten