LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: De prijs van de Euro

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door Radar »

Wat heeft de invoering van de Euro nou wérkelijk gekost voor Europa, Nederland en de gewone consument? In een speciale tweedelige uitzending gaat Antoinette Hertsenberg op onderzoek uit: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... 5-05-2015/

Maandag 1 juni, 20:30 uur, NPO 1

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door Julie4444 »

MichielFRL schreef:Er kan wel een conclusie getrokken worden wat de invoering van de euro gekost heeft, wat echter nooit te achterhalen is wat het gekost zou hebben als Nederland niet mee had gedaan aan de euro.
Het niet meedoen aan de euro maar toch de wisselkoers vasthouden i.v.m. de handel had mogelijk nog veel meer gekost, kijk naar de situatie in Zwitserland.
En waarschijnlijk zullen ze het tegenovergestelde uitzenden, want dat trekt immers meer publiek.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Natuurlijk zal het wat gekost hebben maar we moet de voordelen ook niet onderschatten. Alleen al het feit dat je in veel landen met de Euro kunt betalen maakt het al de moeite waard. In het verleden werd op vakanties toch maar al te vaak een "makkelijke" omrekenkoers gebruikt als je naar de prijzen waardoor je na de vakantie toch schrok van wat je nu eigenlijk had uitgegeven. Voor bijvoorbeeld de Belgische frank gebruikte je voor het gemak 5 cent zodat je prijzen door 20 kon delen. Dat de werkelijke prijs dan 10 procent hoger was zag je thuis pas op je bankafschriften....

En dit is maar 1 voordeel. Er zijn er nog veel meer.

PS: de problemen die nu in Griekenland spelen hadden er ook geweest zonder de Euro: ook dan hadden andere landen grote belangen in Griekenland.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef: Alleen al het feit dat je in veel landen met de Euro kunt betalen maakt het al de moeite waard. .... Dat de werkelijke prijs dan 10 procent hoger was zag je thuis pas op je bankafschriften....

En dit is maar 1 voordeel. Er zijn er nog veel meer.
De 10% tegenvaller op vakantie budget als een voordeel benoemen komt op mij kortzichtig over.

GJvdZ schreef:PS: de problemen die nu in Griekenland spelen hadden er ook geweest zonder de Euro: ook dan hadden andere landen grote belangen in Griekenland.
Maar de grieken hadden dan tenminste de eigen munt kunnen devalueren, griekse export en interne werkgelegenheid raken daardoor automatisch in de lift. (en dan had je nog goedkoper op vakantie gekund...)
Met de Euro is dat onmogelijk, enige recept dat Griekenland aangereikt krijgt is om de boel kapot te bezuinigen.

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

Is het niet zo dat we door onze vriend Zalm al belazerd zijn met de invoering
van de euro.Hij had de gulden toch ondergewaardeerd zodat heel Nederland
er met zijn loon op achteruit ging. In plaats van 1100 euro had ik 1200 euro
moeten krijgen.Natuurlijk is het makkelijk en zal het zijn voordelen wel hebben
maar tot op de dag van vandaag worden we nog steeds belazerd met die euro.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:Met de Euro is dat onmogelijk, enige recept dat Griekenland aangereikt krijgt is om de boel kapot te bezuinigen.
Of ze moeten uit de euro stappen, maar laten we eerlijk zijn: de problemen in griekenland zijn niet de schuld van de euro, maar van interne problemen in het land zelf en die zouden er ook zonder euro zijn geweest.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
GJvdZ schreef: Alleen al het feit dat je in veel landen met de Euro kunt betalen maakt het al de moeite waard. .... Dat de werkelijke prijs dan 10 procent hoger was zag je thuis pas op je bankafschriften....

En dit is maar 1 voordeel. Er zijn er nog veel meer.
De 10% tegenvaller op vakantie budget als een voordeel benoemen komt op mij kortzichtig over.

GJvdZ schreef:PS: de problemen die nu in Griekenland spelen hadden er ook geweest zonder de Euro: ook dan hadden andere landen grote belangen in Griekenland.
Maar de grieken hadden dan tenminste de eigen munt kunnen devalueren, griekse export en interne werkgelegenheid raken daardoor automatisch in de lift. (en dan had je nog goedkoper op vakantie gekund...)
Met de Euro is dat onmogelijk, enige recept dat Griekenland aangereikt krijgt is om de boel kapot te bezuinigen.
Wat zouden ze moeten exporteren dan? Ze maken niet iets substantieels wat echt geld waard is op de wereldmarkt.

En de reden dat de overheid daar zoveel geld moet lenen, is omdat de gewone Grieken, belasting betalen niet zien als een noodzakelijk iets om het land draaiende te houden, en om wegen te hebben om op te rijden etc, maar als een soort van straf van de overheid, welke ze zoveel mogelijk ontwijken. De Griekse fiscus heeft over de afgelopen ~10 jaar nog 75 miljard aan niet geïnde belasting in de boeken staan, en de meeste betrouwbare schattingen gaan uit van een schaduw (zwart) deel van de economie van zeker ~25%, wat met een BBP van 200 miljard, staat voor 50 miljard waar geen belasting over betaald wordt. Dat laatste is in Nederland iets van 8%, en hier betaalt 95% zijn/haar inkomstenbelasting, waar dat in Griekenland ~75% is.

Die lekken dichten zouden genoeg zijn om hun acute problemen op te lossen, de EU infusen af te kunnen koppelen, en zelfstandig en in een gematigd tempo te kunnen werken aan hun pensioenstelsel etc, zoals dat bijvoorbeeld in Nederland en Duitsland gebeurd. Nog steeds niet leuk, maar wel te dragen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door 16again »

Inderdaad is alom bekend dat belasting moraal van de Grieken niet zo best is.
Maar door de Grieken zomaar aan de Euro mee te laten doen, is dat wel ONS probleem geworden waar WIJ de rekening van gepresenteerd krijgen!

Overigens, bij export Griekenland denk ik vooral aan landbouw producten, en daarnaast toerisme.
Beide zouden baat hebben bij devaluatie...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:Maar door de Grieken zomaar aan de Euro mee te laten doen, is dat wel ONS probleem geworden waar WIJ de rekening van gepresenteerd krijgen!
Zelfde geldt voor oost-Europese landen en andere landen waar het slecht gaat. Ook een goede reden om Turkije te weigeren, maar dat wil niet zeggen dat de Euro an sich slecht is, alleen dat financieel kreupele staten een probleem zijn in de huidige situatie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:Inderdaad is alom bekend dat belasting moraal van de Grieken niet zo best is.
Maar door de Grieken zomaar aan de Euro mee te laten doen, is dat wel ONS probleem geworden waar WIJ de rekening van gepresenteerd krijgen!

Overigens, bij export Griekenland denk ik vooral aan landbouw producten, en daarnaast toerisme.
Beide zouden baat hebben bij devaluatie...
Aan de andere kant, wij hebben via de Grieken onze economische groei ook lekker lopen subsidiëren. NL en DE waren een soort van DSB in het hele verhaal. Onze staatsleningen hebben een lage, of zelfs negatieve rente, en kosten ons dus onder de streep niks. Daarmee betalen wij de EU afdracht, die meer is dan wij ontvangen. Maar vanuit de EU gingen die gelden oa naar Griekenland, die er weer (deels) diensten en producten uit Noord Europa van kochten, en zo kon de hele EU groeicijfers blijven produceren.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat de grootste veroorzakers de Grieken zelf zijn, en dat het ook aan hen is om de fundamentele problemen op te lossen, maar lid van een club als de EU ben je in voor- en tegenspoed wat mij betreft, en dus vind ik dat we de Grieken voor een deel moeten helpen.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Op http://www.z24.nl/economie/griekenland- ... oen-562931 lees ik dat Griekenland zijn rekening bij het IMF niet kan voldoen. Stel dat Griekenland failliet gaat en daardoor de Eurozone moet verlaten, zal dit tot een buitengewoon ernstige financiële crisis in Europa leiden met omvallende banken en daardoor de complete ineenstorting van het huidige financiële systeem? Als dat gebeurt, kunnen we nergens meer pinnen en raken de schappen in de supermarkt leeg.

Dottore
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2015 11:20

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door Dottore »

Gisteren (25 mei) uitzending gezien. Erg informatief, maar hierbij een aantal preciseringen als het mag.

1. Er werd gesproken over het feit dat Duitsland ten tijde van de Euro invoering zelf ook een veel te hoog begrotingstekort/staatsschuld had (en daarom niet andere landen op de vingers kon tikken). Klopt. Maar dan moet Radar wel de reden daartoe geven; reden hiervoor was de enorme hoeveelheid Deutschmarks die nodig waren om de failliete en volkomen ingestorte DDR op te kalefateren en niet door fiscaal mismanagement zoals in bijvoorbeeld in Zuid Europa.

2. Radar haalde de swap door Goldman aan voor Griekenland en het feit dat politici hiervan op de hoogte waren. Klopt maar niet zo relevant. Wat Radar niet heeft verteld — wellicht omdat ze dat niet weten — is de enorme fraude gepleegd door Romano Prodi cum suis die een groot gedeelte van de Italiaanse staatsschuld onderbracht bij een aantal grote Italiaanse steden en zo dus een mindere staatsschuld kon laten zien dan werkelijk aanwezig was. Zo werd mij medegedeeld door J.P. Morgan dat er in 2004 een interest rate swap van 32miljard euro is uitgevoerd voor de stad Rome. Hoe de situatie nu is weet ik niet; ik woon niet meer in Italië.

Ik weet niet of het onderwerp ‘’Het niet aftekenen van de EU begroting door auditors’’ nog aan de orde komt, maar daar zou Radar een hele uitzending aan kunnen wijden denk ik.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door sjohie »

misterzuinig schreef:Op http://www.z24.nl/economie/griekenland- ... oen-562931 lees ik dat Griekenland zijn rekening bij het IMF niet kan voldoen. Stel dat Griekenland failliet gaat en daardoor de Eurozone moet verlaten, zal dit tot een buitengewoon ernstige financiële crisis in Europa leiden met omvallende banken en daardoor de complete ineenstorting van het huidige financiële systeem? Als dat gebeurt, kunnen we nergens meer pinnen en raken de schappen in de supermarkt leeg.
Dat valt ook wel weer wat mee, de banken en institutionele beleggers zijn inmiddels een stuk geïsoleerder van Griekenland als toen dit begon, en de grootste schuldeisers zijn landen, zowel direct als indirect via de Europese bank en het IMF. Los daarvan is de Eurozone nog steeds een groot economisch blok met honderden miljoenen mensen die van alles maken wat op de wereldmarkt zeer gewild is, gedragen op sterke economische peilers als Duitsland en ook Nederland als "grootste" kleine lid. Het zal zeker schade veroorzaken, maar grotendeels op papier (heb jij in je dagelijkse leven ook maar iets gemerkt van de 12 miljard die we al aan Griekenland geleend hebben?), en uiteraard zal dit politiek ook niet zonder gevolgen blijven.

Maar als bijvoorbeeld onze pensioenfondsen in dekkingsgraad zakken van 105 naar zeg 90% hierdoor, dan krijgen alle pensionado's gewoon hun pensioen betaald. Die hebben ~1000 miljard in kas, als daar zeg 100 miljard van verdampt, betekent dat niet dat het geld ineens op is. Dan doen we kort gezegd de financiele crisis nog een keer over. Erg vervelend, maar het zal niet Nederland door de hoeven laten zakken zoals nu bij de Grieken gebeurd. Daar zijn hele bevolkingsgroepen die én 40% minder pensioen kregen, en 50% lastenverzwaring, en dat in 1 jaar. Hier piepen we al als er eens een procentje of 2 à 3 koopkracht verdampt.

Let wel ik wil de crisis en de gevolgen zeker niet bagatelliseren, maar de gevolgen zullen zeker niet zo erg zijn als het doemscenario wat jij schetst.

Gerard Pensionado
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2015 12:08

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door Gerard Pensionado »

Is het niet zo dat het "project" Euro eigenlijk wél geslaagd is. Heerlijk één munt in zoveel landen zonder geknoei met devaluaties en wisselkoersen perikelen. Alleen, het is nog niet áf. Dat zal in de toekomst moeten gebeuren door een hechtere gemeenschap te creëren. Zonder die "kromme banaan" regeltjes. Timmerman, doe je best. Daarbij word wel voorbijgegaan aan het feit dat door die bliksemse NINJA leningen in USA, als trigger hiervoor, een crisis is ontstaan die er nog steeds volop is. En dus ook in Europa. Dat heeft de vorming van één Europa geheid op een achterstand gezet van minstens één decade en misschien wel meerdere. Over het besluit van de ECB om de rente naar bijna nul te brengen ( om de crisis te overwinnen ) zijn de meningen verdeeld en de toekomst zal het uitwijzen. Wat hierbij wel aanwijsbaar is dat het spaargeld van de Europeanen rendeert tegen bijna niets en dus uitgehold wordt. Ook dat de pensioenen door die ridicule rekenrente voor gepensioneerden én werkenden minder en minder worden. Daar staat het voordeel van goedkoper lenen tegenover echter dat geldt maar voor een beperkt percentage van de bevolking. Geen wonder dat het vertrouwen ver te zoeken is.
Maar om nu in de aflevering "De prijs van de Euro" allen maar tegenstanders van de Euro en één Europa aan het woord te laten, vond ik wel een beetje zozo.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door sjohie »

Gerard Pensionado schreef:Is het niet zo dat het "project" Euro eigenlijk wél geslaagd is. Heerlijk één munt in zoveel landen zonder geknoei met devaluaties en wisselkoersen perikelen. Alleen, het is nog niet áf. Dat zal in de toekomst moeten gebeuren door een hechtere gemeenschap te creëren. Zonder die "kromme banaan" regeltjes. Timmerman, doe je best. Daarbij word wel voorbijgegaan aan het feit dat door die bliksemse NINJA leningen in USA, als trigger hiervoor, een crisis is ontstaan die er nog steeds volop is. En dus ook in Europa. Dat heeft de vorming van één Europa geheid op een achterstand gezet van minstens één decade en misschien wel meerdere. Over het besluit van de ECB om de rente naar bijna nul te brengen ( om de crisis te overwinnen ) zijn de meningen verdeeld en de toekomst zal het uitwijzen. Wat hierbij wel aanwijsbaar is dat het spaargeld van de Europeanen rendeert tegen bijna niets en dus uitgehold wordt. Ook dat de pensioenen door die ridicule rekenrente voor gepensioneerden én werkenden minder en minder worden. Daar staat het voordeel van goedkoper lenen tegenover echter dat geldt maar voor een beperkt percentage van de bevolking. Geen wonder dat het vertrouwen ver te zoeken is.
Maar om nu in de aflevering "De prijs van de Euro" allen maar tegenstanders van de Euro en één Europa aan het woord te laten, vond ik wel een beetje zozo.
Het is helaas niet de eerste keer dat een Radar item of hele uitzending gemaakt wordt met een grotendeels vooringevulde agenda.. :(

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:
Gerard Pensionado schreef:Is het niet zo dat het "project" Euro eigenlijk wél geslaagd is. Heerlijk één munt in zoveel landen zonder geknoei met devaluaties en wisselkoersen perikelen. Alleen, het is nog niet áf. Dat zal in de toekomst moeten gebeuren door een hechtere gemeenschap te creëren. Zonder die "kromme banaan" regeltjes. Timmerman, doe je best. Daarbij word wel voorbijgegaan aan het feit dat door die bliksemse NINJA leningen in USA, als trigger hiervoor, een crisis is ontstaan die er nog steeds volop is. En dus ook in Europa. Dat heeft de vorming van één Europa geheid op een achterstand gezet van minstens één decade en misschien wel meerdere. Over het besluit van de ECB om de rente naar bijna nul te brengen ( om de crisis te overwinnen ) zijn de meningen verdeeld en de toekomst zal het uitwijzen. Wat hierbij wel aanwijsbaar is dat het spaargeld van de Europeanen rendeert tegen bijna niets en dus uitgehold wordt. Ook dat de pensioenen door die ridicule rekenrente voor gepensioneerden én werkenden minder en minder worden. Daar staat het voordeel van goedkoper lenen tegenover echter dat geldt maar voor een beperkt percentage van de bevolking. Geen wonder dat het vertrouwen ver te zoeken is.
Maar om nu in de aflevering "De prijs van de Euro" allen maar tegenstanders van de Euro en één Europa aan het woord te laten, vond ik wel een beetje zozo.
Het is helaas niet de eerste keer dat een Radar item of hele uitzending gemaakt wordt met een grotendeels vooringevulde agenda.. :(
Geheel volgens mijn verwachting per mijn eerste post op dit topic. Het zal ook niet de laatste keer zijn. Ik hoop dan ook dat mensen hiervan leren kritisch te denken over wat op TV (en in de krant/op internet) allemaal beweerd wordt.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Geheel volgens mijn verwachting per mijn eerste post op dit topic. Het zal ook niet de laatste keer zijn. Ik hoop dan ook dat mensen hiervan leren kritisch te denken over wat op TV (en in de krant/op internet) allemaal beweerd wordt.
De mensen waren al voldoende kritisch toen alleen euro voorstanders aan het woord kwamen! De meerderheid van de Nederlandse bevolking kotste in 2005 de euro al uit: In 2005 kreeg de bevolking voor het eerst een kans om zich uit te spreken voor/tegen Europese grondwet dmv referendum.
Door het reeds ontstane anti-Europa sentiment stemde de meerderheid toch echt NEE.
Van dit nee waren de heren politici niet gediend, en aangepast verdrag werd daarna goedgekeurd zonder nieuw referendum . Blijkbaar kan Europa een democratische toets doorstaan.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:(heb jij in je dagelijkse leven ook maar iets gemerkt van de 12 miljard die we al aan Griekenland geleend hebben?)
Elke inwoner in Nederland heeft 700 euro bijgedragen.
Tel daarbij nog eens op de bedragen voor redden banken, en ellende van woningbouw corporaties
(Vestia) waardoor huren jarenlang fors boven inflatie stijgen.

Er is 1 bank die jou vraag duidelijk kan beantwoorden: De voedselbank!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
sjohie schreef:(heb jij in je dagelijkse leven ook maar iets gemerkt van de 12 miljard die we al aan Griekenland geleend hebben?)
Elke inwoner in Nederland heeft 700 euro bijgedragen.
Tel daarbij nog eens op de bedragen voor redden banken, en ellende van woningbouw corporaties
(Vestia) waardoor huren jarenlang fors boven inflatie stijgen.

Er is 1 bank die jou vraag duidelijk kan beantwoorden: De voedselbank!
Die 700 euro heeft niemand in moeten leveren, of is bij ook maar 1 Nederlander ingehouden. Dat geld is gewoon toegevoegd aan de staatsschuld, welke een negatieve rente kent, en dus netto geld oplevert voor de belastingbetaler.

Maar goed, die Griekse staatsleningen, à~6% rente, hebben ook een klap geld opgeleverd voor de institutionele beleggers die ze opkochten, oa de Nederlandse pensioenfondsen. Als we dan toch aan het rekenen zijn, zullen we dat bloedgeld dan ook maar terugbetalen aan de Grieken? Want de noord Europese landen hebben zich toch een beetje als DSB gedragen, geld lenen aan de Grieken, terwijl iedereen met een maandje MAVO economie kennis wel kan en kon inzien dat die Grieken dat never nooit niet konden dragen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De prijs van de Euro

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:Die 700 euro heeft niemand in moeten leveren, of is bij ook maar 1 Nederlander ingehouden. Dat geld is gewoon toegevoegd aan de staatsschuld, welke een negatieve rente kent, en dus netto geld oplevert voor de belastingbetaler.
-Geld voor griekenland is uitgeleend voordat de rente negatief werd.
-Al zou geld lenen daadwerkelijk geld opleveren (in advertenties staat juist dat geld lenen geld kost...) dan nog verhoogt dat de staatschuld , die volgens europese (!!) afspraken niet boven de 3% mag komen.
Regeringsbeleid is er op gericht dat getal te behalen, daarvoor zijn belastingen (bijv BTW) toch echt verhoogd. En dat merkt Jan met de pet.


sjohie schreef:Maar goed, die Griekse staatsleningen, à~6% rente, hebben ook een klap geld opgeleverd voor de institutionele beleggers die ze opkochten, oa de Nederlandse pensioenfondsen. Als we dan toch aan het rekenen zijn, zullen we dat bloedgeld dan ook maar terugbetalen aan de Grieken? Want de noord Europese landen hebben zich toch een beetje als DSB gedragen, geld lenen aan de Grieken, terwijl iedereen met een maandje MAVO economie kennis wel kan en kon inzien dat die Grieken dat never nooit niet konden dragen.
Er is inderdaad meer (=teveel) en te makkelijk geld aan Griekenland geleend door de banken. Dat deden die banken juist omdat Griekenland in de Euro zat. Kern van dit probleem is de gebrekkige toetsing van economische cijfers en gesjoemel van de Grieken bij de toetreding tot de Euro

Gesloten