LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te vet, te zoet, te zout

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door Radar »

Het is al jaren een bekende boodschap: ons eten is te vet, te zoet en te zout. Zo komt 80% van de dagelijkse zoutinname binnen via voeding. De levensmiddelenindustrie speelt een belangrijke rol bij het verminderen van vet, suiker en zout in onze voeding. Maar wat gebeurt er nu concreet en doet de levensmiddelenindustrie wel voldoende?

Maandag 9 maart in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Zo komt 80% van de dagelijkse zoutinname binnen via voeding.
ehhh, hoe wilde die dan anders binnenkomen?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door angel1978 »

Isabel1 schreef:
Zo komt 80% van de dagelijkse zoutinname binnen via voeding.
ehhh, hoe wilde die dan anders binnenkomen?
net zoals die andere 20% natuurlijk ;)

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ja vond ik ook al interessant hoe die dan binnen kwamen...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Isabel1 schreef:ja vond ik ook al interessant hoe die dan binnen kwamen...
Gewoon zo uit het zoutpotje. Nom nom.

Maar ja, dacht dat het wel algemeen bekend was dat de voedselindustrie alleen in winst geïnteresseerd is en dus niet concreet effectieve actie onderneemt.

De gemiddelde consument boeit het verder ook niet, want ongezond eten doen veel mensen, dus ja. Leuk.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Gewoon zo uit het zoutpotje. Nom nom.
ja dus ook gewoon via voeding, ik begrijp niet wat radar nou probeert te zeggen: alle zout inname komt binnen via inname? lijkt me logisch

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door angel1978 »

Isabel1 schreef:
Gewoon zo uit het zoutpotje. Nom nom.
ja dus ook gewoon via voeding, ik begrijp niet wat radar nou probeert te zeggen: alle zout inname komt binnen via inname? lijkt me logisch
Wat ze proberen te zeggen is dat veel inname van zout verborgen blijft omdat mensen simpelweg niet weten dat het in de voeding zit / is toegevoegd. De meeste mensen rekenen alleen het zout dat ze zelf toevoegen ( via het potje ) of dat ze kunnen proeven ( meeste mensen weten wel dat bouillon zout is ).

Ze zeggen het alleen op een nogal kromme wijze ;)

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door Isabel1 »

oh juist het begint te dagen: ze bedoelen 80% van het zout zit 'verstopt"

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door tenormin »

Neem dan maar aan dat de uitzending van 9 Maart a.s. minder cryptisch zal worden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Gemiddeld zit 80% van het zout dat we binnenkrijgen in het eten en drinken dat we kopen in de winkel of in de horeca. De overige 20% van het zout voegen we toe bij het koken of aan tafel.

Bron: voedingscentrum

chicken2knight
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2015 20:38

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door chicken2knight »

Door minder zout krijgen we ook te weinig jodium binnen en dat geeft weer ander soort klachten die ook ellendig zijn.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door witte angora »

Te vet, te zoet, te zout...

Komt een beetje zuur over, eigenlijk. Die uitzending zal dan wel weer een bittere pil worden.

Polvo
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2012 21:21

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door Polvo »

Ik heb toch zware twijfels of die hetze tegen zout terecht is.
Ten eerste is het allemaal veronderstelling op veronderstelling op veronderstelling, bewezen is het niet.
Ten tweede krijgt een gezond persoon geen hoge bloeddruk van een paar gram teveel zout.
Ten derde heeft mij nog niemand uit kunnen leggen waarom intensief sporten wel gezond is terwijl je dan je bloeddruk torenhoog opjaagt.

Degene die hoge bloeddruk hebben krijgen die meestal door stress, onderliggende ziektes of ouderdom.
De beste bestrijding is de oorzaken aanpakken, al blijft er bij ouder worden niet veel anders over dan een zoutarm dieet.
Maar meestal wordt de makkelijke weg van een zoutarm dieet voorgeschreven zonder de oorzaak aan te pakken.

De hele bevolking op een zout arm dieet zetten is ook niet gezond, het is net zoiets als drinkwater medicineren.
Iemand die zwaar lichamelijk werk doet valt om als hij alleen maar water drinkt en geen zout binnen krijgt.

Natuurlijk is het belangrijk dat een nier patiënt weinig zout binnen krijgt, maar voor mensen met onderliggende ziekten is al zout arm voedsel te krijgen.

hoen
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2015 21:19

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door hoen »

Sorry maar ben beetje boos!, kan begrijpen dat hart/ nier patienten problemen hebben/ krijgen met Te veel Zout. hiervoor maakt iedereen zich sterk voor, zelf in ziekenhuis zijn er protocollen voor als iets mis gaat tijdens onderzoeken. Maar Hoe Ziet UIT met mensen die te Lage Bloeddruk hebben!! ZOAlS ikke!! ik zelf ga regelmatig van mijn stokje af ( hoelang dit is? weet ik niet)ivm te lage bloeddruk!! ADVIES van Doktoren/Ziekenhuis zorgen dat ik genoeg zout binnen krijg! ga altijd op stap met genoeg duppel zoutdrop! Laats onderzoek gehad was er geen protocollen in ziekenhuis hiervoor, moest meteen onderzoek Stoppen. Voel mee beetje gediscrimineerd dat mensen die te lagge bloeddruk hebben Niet Mee TELLEN in deze Maatschappij!!. Nu willen jullie voedingsmiddelen overal zout eruit/ verminderen voor hart/ nier patienten. Maar hoe ziet eruit voor ONS!!!!. vriendelijke groet, Jolanda.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door tenormin »

Polvo schreef:.

Maar meestal wordt de makkelijke weg van een zoutarm dieet voorgeschreven zonder de oorzaak aan te pakken.
Wil best minder zout gebruiken, kook ook zoutloos en met de bekende zoutstrooier kan men wel zijn eigen smaak toevoegen. Maar aan brood zonder zout ga ik wel over mijn nek. En, laten we eerlijk zijn , in alles wat we kopen is zout en suiker toegevoegd. Is gewoon onvermijdelijk. Een patatje zonder zout kan nog maar dan kwakt men er meestal mayo overheen, haha, zit vol met en suiker en zout. Ik persoonlijk maak me er niet (meer) zo druk om. Snack smakelijk, chips hebben geen zout toch :lol:

Stevens5
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 feb 2015 11:28

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door Stevens5 »

Isabel1 schreef:
Gewoon zo uit het zoutpotje. Nom nom.
ja dus ook gewoon via voeding, ik begrijp niet wat radar nou probeert te zeggen: alle zout inname komt binnen via inname? lijkt me logisch
Dat er standaard te veel zout en suiker door kant en klaar producten zit wat ongezond is en tot gezondheidsklachten kan leiden.

Stevens5
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 feb 2015 11:28

Re: Te vet, te zoet, te zout

Ongelezen bericht door Stevens5 »

hoen schreef:Sorry maar ben beetje boos!, kan begrijpen dat hart/ nier patienten problemen hebben/ krijgen met Te veel Zout. hiervoor maakt iedereen zich sterk voor, zelf in ziekenhuis zijn er protocollen voor als iets mis gaat tijdens onderzoeken. Maar Hoe Ziet UIT met mensen die te Lage Bloeddruk hebben!! ZOAlS ikke!! ik zelf ga regelmatig van mijn stokje af ( hoelang dit is? weet ik niet)ivm te lage bloeddruk!! ADVIES van Doktoren/Ziekenhuis zorgen dat ik genoeg zout binnen krijg! ga altijd op stap met genoeg duppel zoutdrop! Laats onderzoek gehad was er geen protocollen in ziekenhuis hiervoor, moest meteen onderzoek Stoppen. Voel mee beetje gediscrimineerd dat mensen die te lagge bloeddruk hebben Niet Mee TELLEN in deze Maatschappij!!. Nu willen jullie voedingsmiddelen overal zout eruit/ verminderen voor hart/ nier patienten. Maar hoe ziet eruit voor ONS!!!!. vriendelijke groet, Jolanda.
EEn ongezonde lage bloeddruk is niet gezond en ook niet standaard.
Dus standaard veel zout door het eten doen lijkt mij niet gezond.
Tip, probeer eens ongeraffineerd zout, dit zout is meestal moeilijk te krijgen omdat het vaak toch geraffineerd blijkt te zijn.
Dit zout is te herkennen aan de grijzige tint en is meestal wat vochtige door de magnesium die er in zit, of Himalaya sttenzout is ook ongeraffineerd maar bevat minder magnesium en is schoner dan ongeraffineerd zeezout.

Gesloten