LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugvordering persoonsgebonden budget

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Terugvordering persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Radar »

Verstandelijke gehandicapten worden nog steeds geconfronteerd met tienduizenden euro’s aan terugvorderingen van hun persoonsgebonden budget (pgb).

Omdat hun zorgverleners de zaak niet op orde hebben, moeten de cliënten - die vaak niet kunnen lezen of schrijven - hiervoor opdraaien. Zorgkantoren die het geld terugvorderen hebben de zaken stilgelegd in afwachting van een oplossing van staatssecretaris Van Rijn.

http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... et-deel-2/ of bekijk de uitzending van 23 maart 2015 over dit onderwerp: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... en-budget/

Maandag in Radar, 20:30 uur op NPO 1

trebron
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2015 20:51

Re: Terugvordering persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door trebron »

Wat mij is opgevallen tijdens een info avond van, per saldo, is dat in geuren en kleuren wordt verteld hoe je moet frauderen, er wordt wel gezegd dat dit niet mag.

ellenmarg
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2015 20:54

Re: Terugvordering persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door ellenmarg »

Ik vind dat de terugvordering van het PGB moet worden terugbetaald door de zorgverleners die met driedubbele pen de gefingeerde uren in rekening hebben gebracht. Het is toch duidelijk dat degenen die de boel oplichten ook aansprakelijk moeten worden gesteld? Of kom ik van een andere planeet?

Doortje1950
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2010 23:21

Re: Terugvordering persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Doortje1950 »

Wat een schandalig handelen van Fundament.
Heel erg dat dit soort praktijken in Nederland kan gebeuren en er blijkbaar niet tegen opgetreden wordt.

P.A. Keuning
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2015 20:53

Re: Terugvordering persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door P.A. Keuning »

Opmerkelijk dat er in de uitzending geen enkele opmerking is gemaakt over de controlefunctie van de rechtelijke macht op de werkzaamheden van de bewindvoerder. Ook niet door de twee kamerleden.
De zekerheid namelijk die bij wet wordt geboden, doordat bewindvoerders en mentoren worden aangesteld en gecontroleerd door de rechter, blijkt in het geheel niet gewaarborgd. De rechtbank controleert niet. Daarbuiten neemt de rechtelijke macht geen verantwoordelijkheid als er fouten zijn gemaakt en is niet aansprakelijk te stellen voor het falen van zijn controlefunctie.

Petronella57
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2015 21:09

Re: Terugvordering persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Petronella57 »

Banken worden gered door de overheid . Aan het hoofd van die banken waren ( hopelijk ) geen verstandelijk gehandicapten aan het werk . Die banken worden "gered ",door de belastingbetaler . Zorgverlerinstantie schiet tekort , client moet ( terugbetalen ) boeten voor wanbeleid . In wat voor land leven wij ?

Bram Prom
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2015 21:54

Re: Terugvordering persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door Bram Prom »

Ik zou graag namens iemand die dit bedrijf persoonlijk kent een reactie willen plaatsen. In de aflevering wordt Fundament neergezet als de boosdoener die geld "steelt" van deze zeer kwetsbare groep. In mijn optiek heeft Fundament altijd goede zorg verleend aan haar cliënten. Ik vind het dan ook erg jammer dat er vanuit radar een eenzijdige visie wordt gepresenteerd. Er is meer aan het verhaal dan dat radar zo doet lijken. Zover ik weet behartigd Fundament tot op heden nog steeds de belangen van al haar "cliënten",en zou denk ik nooit willen dat deze problemen richting de cliënten worden gericht. En het doet mij dan ook veel verdriet dat dit op deze manier wordt gepresenteerd.

miekevloon
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2013 14:16

Re: Terugvordering persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door miekevloon »

Al ben je geen bewindvoerder of gehandicapt, soms is het heel moeilijk om te controleren of je PGB gelden goed besteed worden. Ingeval je het hele budget uitbesteedt aan 1 Stichting (b.v. een kleinschalige woonvorm), die dan de verzorging, verpleging en begeleiding doet, weet je niet wat de functie van de medewerkers is en wie wat doet en krijg je geen urenverantwoording.
Je moet dan ook vertrouwen, dat het geld goed besteed wordt.
Hier heb je dus als PGB houder ook geen toezicht op, noch heeft het zorgkantoor dat.
Uitermate verontrustend is het dat de politiek, dat onderwerp al maanden heeft liggen er niets tegen doet. Er zijn al verschillende gevallen bekend, waar terugvordering geeist werd van de PGB houder, terwijl de zorgverlener vrijuit gaat. Deze spekt zijn kas met het PGB geld en de PGB houder is de dupe.
Dit werkt toch nog meer strafbare feiten in de hand. De dader gaat vrijuit.

donkey7
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2015 16:28

Re: Terugvordering persoonsgebonden budget

Ongelezen bericht door donkey7 »

Wij waren destijds blij dat wij PGB kregen, de regie in eigen handen, geen thuishulp meer, die dan om 7 uur, dan om 9 uur aanbelt, terwijl je klaar moet zitten en tijdig je bed uit moet. Die blijdschap is voorbij. Voor 1 januari 2015 liep het allemaal nog goed, n a die datum is het knudde met een rietje. Er is gestiggel over het feit of ik nu wel of niet verpleegkundige handelingen uitvoer, de SVP en Menzis zeggen van niet, terwijl het WEL zo is (stomahulp). Nu noemen ze me maar "wijkverpleegkundige", terwijl ik alleen mijn eigen man verzorg. Kreeg in januari, februari en maart 2015 onwaarschijnlijk hoge bedragen, als zijnde "wijkverpleegkundige", daarna niets meer. Ene keer werd er nog bruto een bedrag afgehouden bij mijn man, de zorgnemer, maar het werd schielijk weer teruggestort, zonder opgaaf van reden. Steeds krijg ik salarisbrieven, met nu het goede bedrag erop, maar geen geld. Heb voor de zoveelste keer een brandbrief geschreven naar de SVB, want er wordt weer eens geld teruggevorderd. Ik hoef toch snotdorie hun werk niet te doen en hun fouten te verbeteren?? Ik hoef toch geen geld terug te storten terwijl wij verder niets horen als ik direct een mail stuur dat er iets niet goed is gegaan?? Weken duurt het eer je iets hoort! "Wegens grote drukte" krijg je dan op de mail, ja, lees de media maar, dan snapt iedereen hoe veel en hoe vaak dingen fout gaan! Ik heb hen nu geschreven dat ik zwart-op-wit op papier hebben wil wat er gebeurd is en wat er fout gegaan is, want ik ben ter goeder trouw geweest. Ben ik ervan overtuigd dat ze inderdaad geld terug zouden moeten krijgen: dan houden ze maar een stel maanden mijn PGB netto salaris in. Je krijgt de idiootste brieven en/of mailtjes en excuses: ho maar! Bellen doe ik allang niet meer, want ik ben in staat de telefoon uit de muur te rukken, zeker nadat er tegen me gezegd is dat wij niet meewerkten. De SVB en de Menzis hoeven er niet op te rekenen dat, als zij ineens het licht zien, wij direct en slaafs geld terugstorten, dan verrekenen ze het maar, of wij betalen in termijnen terug. Als het op deze manier moet - met ook nog dat achterlijke nieuwe declareren - dan werk ik net zo lief voor niks en ga ik weer een krantenwijk doen!!!!!!! I.N-H.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 aug 2015 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Veelvuldig gebruik hoofdletters gewijzigd en ongefundeerde bewering verwijderd

Gesloten