LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door Radar »

Een groep van ongeveer vijfhonderd huisartsen heeft het zorgcontract met verzekeraar VGZ niet ondertekend omdat de groep vindt dat de zorgverzekeraar zo te veel macht krijgt.

Door dit conflict wordt bepaalde zorg niet meer vergoed. Wat betekent dit voor de patiënt?

Maandag 19 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Meer over dit onderwerp: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... gcontract/

petermusters
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2015 20:43

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door petermusters »

Helaas praat u nu alleen over VGZ, maar Achmea zilveren kruis hanteert dezelfde praktijken

petermusters
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2015 20:43

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door petermusters »

De zorgverzekeraar speelt nu Bank en gaat op de stoel van de huisartsen en zorgverleners zitten.
Wie is hier weer de dupe van, de consument.

ggf
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2015 20:49

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door ggf »

Alle zorgverzekeraars hebben te veel macht. Politiek moet op de hoede zijn.
Voor de huisartsen adviseer je klanten een andere verzekeraar.

Paoline
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2015 20:57

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door Paoline »

Hartelijk dank voor de aandacht voor dit probleem waarvoor de huisartsen staan. Door het beleid van de Zorgverzekeraars én de minister (Mw. Schippers) die pal achter hen staat, gaat het de komende jaren helemaal mis met het fenomeen huisarts. Alle aandacht om de echte huisarts en zijn zorg voor de patiënt te tonen is welkom. De patiënten willen gewoon de huisarts zoals hij was en moet blijven. Vanaf de geboorte tot en met de dood de dokter die hen daarbij begeleidt. De huisarts die iedereen uit zijn praktijk kent en weet wat er zich af (heeft) gespeeld. De huisarts kan veel zelf, allerlei kleine verrichtingen, ingreepjes, injecties of het plaatsen van een spiraal, tegen een kleine vergoeding van enkele tientjes. Nu krijgt de huisarts deze vergoeding niet meer en moet hij iedereen verwijzen naar het ziekenhuis, tegen het hoge tarief van enkele honderden Euro's. Dan die bonus die de huisarts wordt voorgehouden om alleen de goedkopere medicijnen voor te schrijven, dat percentage wordt zelden gehaald: de huisarts krijgt geen bonus en de zorgverzekeraar houdt het geld in de zak. Het geld dat eerst is weggehaald bij de huisarts, krijg je terug áls je het percentage haalt. Tja...Leuk vak, huisarts zijn, maar niet onder deze minister en met deze zorgverzekeraars aan de macht.

dirk stegeman
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2015 21:12

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door dirk stegeman »

Jammer dat het net begin januari is.
Iedereen zou moeten overstappen van VGZ naar een andere verzekeraar.
Dan worden de huisartsen ook niet meer gedwongen om te tekenen, want
ze hebben immers geen patienten meer, die bij VGZ zijn aangesloten.

jojonge
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2015 21:15

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door jojonge »

Belachelijk dat de zorgverzekeraar gaat bepalen waar je een bepaalde behandeling laat uitvoeren. Je huisarts kent je door en door. Een "intieme behandeling als een spiraaltje laten zetten wil je toch het liefst in een vertrouwde omgeving door een vertrouwd persoon laten doen. Ook kleine ingrepen die de huisarts meteen kan doen dan wil je toch niet weken wachten tot je ergens anders terecht kunt? Ook wat betreft medicijnen is het toch de huisarts die weet wat voor jou het beste is. Nee het gaat compleet de verkeerde kant op. Verzekeraars moeten gewoon doen wat ze moeten doen en dat is verzekeren en niet mengen in medische zaken. Gelukkig zijn we net weg bij VGZ

JanDeDisieu
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2015 21:22

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door JanDeDisieu »

Ik vind het jammer dat VGZ nu in het slechte kwaadlicht wordt gesteld. Jammer van het arrogante optreden van Antoinette, zij is zo partijdig ingesteld dat de manager van VGZ niet eens zijn opbouwende reactie kan geven. Daarbij ontzettend jammer dat er maar zo weinig tijd gereserveerd is in de uitzending voor dit onderwerp

Daarbij is het zo dat de meeste mensen in Nederland vergeten dat de vergoedingen van de basisverzekering voor elke zorgverzekeraar hetzelfde zijn, datzelfde geldt voor de voorwaarden welke aan deze vergoedingen gesteld zijn. De VVD stemmers zullen nu op de blaren moeten zitten, net als de mensen die niet hiervoor hebben gekozen. Dit is het beleid van de regering.

Paul Hufman
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2015 21:59

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door Paul Hufman »

De andere verzekeraars zijn mogelijk nog slechter. O.a. met Menzis zijn er identieke problemen.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door kss »

dit probleem doet zich al jaren voor. verzekeraars die de zorg zo goedkoop mogelijk (willen) inkopen, liefst bij een beperkt aantal zorgverleners en dat aanbod weer willen verkopen aan hun eigen verzekerden en die hele keten waar de zorgverzekeraar de vinger in de pap heeft groeit elk jaar.

vooral mensen met een goedkope budget of natura polis krijgen daardoor hoge prijzen voorgeschoteld, met wat geluk ben je snel bij je eigen risico en daarna worden zorgverleners dus achter je rug om bijgestuurd om goedkopere alternatieven te vinden met als lokkertje een bonus als ze hun ingekochte waren verkopen. op die manier eet de verzekeraar de winsten van twee walletjes.

de consument kan niet op een normale manier prijzen vergelijken en de zorgverzekeraars laten open marktwerking niet zomaar toe, als je niet naar een gecontracteerde zorgverlener gaat dan zal de verzekeraar dwars te zitten, want ze moeten de aangekochte zorg natuurlijk wel kwijt.

het toont maar weer aan dat hoe achterlijk marktwerking in de zorg is, het is totaal een wassen neus.

bww1
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2015 13:32

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door bww1 »

Typisch radar.

zeer eenzijdig en stennis schoppen.

hou daar nu toch eens mee op en denk na voor je iets dergelijks uitzend.

en een beetje respect voor de gesprekspartner zou Antoinette sieren.

hans42
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2005 12:45

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door hans42 »

Ik heb VGZ de bons gegeven en ben naar een kleine verzekeraar gegaan, hopelijk met menselijk handelen.
20 maanden geleden vertelde mijn apotheker mij, dat VGZ de 12 jaar gebruikte medicijnen niet meer vergoedde aan hem , en dat ik een generiek middel moest gebruiken. Dat heb ik gedaan , ben er maanden doodziek van geweest. Daarna steeds andere generieke middelen op mij uitgeprobeerd.
De huisarts was bij de initiële wisseling van medicijnen niet betrokken. Dat kon de verzekeraar bepalen, ook geen toezicht. Nu eist VGZ dat je eerst 3 soorten generieke medicijnen moet gebruiken, voor je weer echte kunt gebruiken. Ik moet nu de echte zelf betalen en dan declareerde ik ze bij VGZ. En de extra kosten ? 10 euro per maand. De verzekeraars vormen een kartel en handelen als maffiosi.
20 maanden ben ik ziek , zwak en misselijk. Maar ik kan niet bewijzen dat het door de generieke middelen is veroorzaakt. Feit is dat het begon toen ik overging naar de generieke middelen. En nu gaat het langzaam vooruit, bij gebruik van de originele medicijnen.
VGZ stelt dat generieke middelen even goed zijn. Is vaak zeker het geval. Echter voor complexere medicijnen is de katalysator zeker zo belangrijk. Maar die test VGZ niet?

thiefinthenight
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2008 16:26

Re: Conflict huisartsen met VGZ om zorgcontract

Ongelezen bericht door thiefinthenight »

hans42 schreef:Ik heb VGZ de bons gegeven en ben naar een kleine verzekeraar gegaan, hopelijk met menselijk handelen.
20 maanden geleden vertelde mijn apotheker mij, dat VGZ de 12 jaar gebruikte medicijnen niet meer vergoedde aan hem , en dat ik een generiek middel moest gebruiken. Dat heb ik gedaan , ben er maanden doodziek van geweest. Daarna steeds andere generieke middelen op mij uitgeprobeerd.
De huisarts was bij de initiële wisseling van medicijnen niet betrokken. Dat kon de verzekeraar bepalen, ook geen toezicht. Nu eist VGZ dat je eerst 3 soorten generieke medicijnen moet gebruiken, voor je weer echte kunt gebruiken. Ik moet nu de echte zelf betalen en dan declareerde ik ze bij VGZ. En de extra kosten ? 10 euro per maand. De verzekeraars vormen een kartel en handelen als maffiosi.
20 maanden ben ik ziek , zwak en misselijk. Maar ik kan niet bewijzen dat het door de generieke middelen is veroorzaakt. Feit is dat het begon toen ik overging naar de generieke middelen. En nu gaat het langzaam vooruit, bij gebruik van de originele medicijnen.
VGZ stelt dat generieke middelen even goed zijn. Is vaak zeker het geval. Echter voor complexere medicijnen is de katalysator zeker zo belangrijk. Maar die test VGZ niet?
Helaas komt het meer en meer voor dat de zorgverzekeraar op de stoel van de arts gaat zitten. Generieke middelen zijn soms zo goedkoop gemaakt en komen soms uit landen, bijvoorbeeld India, waar men het niet zo nauw neemt met wet en regelgeving. Soms durf je geen medicatie meer in te nemen, omdat je vermoedelijk eerder sterft aan de vergiftigingsverschijnselen ervan dan dat het je weer op de been zal helpen.

Gesloten