LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dataverbruik

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Dataverbruik

Ongelezen bericht door Radar »

Je probeert zuinig te zijn met internet op je telefoon, maar schrikt je rot als je een torenhoge rekening krijgt.

In september besteedden we aandacht aan de klachten omtrent onverklaarbaar dataverbruik bij Vodafone. Maandag in Radar een vervolg; wat zijn de resultaten van het onderzoek naar de eerdere klachten, hoe spelen de providers in op wensen van de consument en wat kun je zelf doen om je dataverbruik inzichtelijk te krijgen?

Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... -telefoon/

Maandag 16 maart in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Dataverbruik

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Volgens de woordvoerder van vodafone in de studio wordt het nummer van hun klanten nooit geblokkeerd terwijl net daarvoor in het filmpje het tegendeel bewezen is ? Lekker geloofwaardig! Eerst stelen ze je geld, vervolgens dwingen ze je om over te stappen naar een ander (duurder) abonnement en als je klaagt wordt je geblokkeerd??? Wordt nooit klant bij vodafone! Telecombedrijven hebben veel te veel macht!
De overheid zou miljoenenboetes op moeten leggen aan bedrijven als vodafone als ze zo duidelijk niet mee willen werken aan de oplossing van HUN probleem wat ze bij de klant neerleggen als zijnde het probleem van de klant.

compie2250
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2015 21:21

Re: Dataverbruik

Ongelezen bericht door compie2250 »

Goedeavond,
Zojuist zag ik uw uitzending.
Sedert midden vorig jaar heb ik een probleem met Vodafone over ten onrechte in rekening gebrachte kosten voor een databundel terwijl ik een abonnement had zonder databundel.
Men restitueerde het ten onrechte in rekening gebrachte gebruik gedurende 3 maanden. Meer kon niet telefonisch geregeld worden met de servicedesk en voor restitutie van het resterend bedrag moest ik een brief schrijven.
Inmiddels ben ik 5 brieven verder zonder een verdere tegemoetkoming te hebben ontvangen. Vorig jaar werd ik n.a.v. een brief 2 maal teruggebeld met de boodschap dat de betreffende medewerker niets voor mij kon doen. In het laatste gesprek zegde de medewerker toe dit schriftelijk aan mij te zullen bevestigen, maar dit gebeurde niet.
Hierna ging ik door met schrijven maar reageerde men NIET.
Kunt u iets voor mij doen?
Vriendelijke groet,
Edo Companjen

Jordan peeters
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2015 21:19

Re: Dataverbruik

Ongelezen bericht door Jordan peeters »

mijn vraag is het volgende en wat kan ik hier aan doen.
Ik sluit een nieuwe abbo af bij vodafone omdat ik bij me vorige abbonoment €160 per maand kwijt was, en nu €54 per maand onbeperkt bellen.
Krijg ik doodleuk een rekening binnen van €395 omdat er overzet kosten bij komen.
De keer daarna krijg ik een rekening van €595 binnen die ik weiger te betalen.
Ik gelijk Vodafone bellen, waarna de vrouw aan de telefoon mij doodleuk vertelt dat ik 8000mb dataverkeer gebruikt heb.
Ik zou begod niet weten waaraan dus weiger om te betalen. Omdat ik wil weten hoe dat kan.
Waarna ze doodleuk me nr blokkeren en ik een rekening krijg van €3000 die ik ook weer weiger te betalen.
Omdat ik 2 jaar abonnement moet afkopen! Nu bel ik netjes op voor betaling voorstel omdat ik voor mij gevoel geen poot heb om op te staan. Omdat ik nergens bewijzen van heb. Dus die mvr vraagt wat kan je missen. Ik zeg 50 euro mvr. ze zegt ja daar gaan we niet mee accoord sorry. Waarop ik zeg ja sorry dan houd het hier voor mij op. Ik ben net gescheiden heb een bedrijf dat misschien falliet gaat Ivm met de crisis en een ander bedrijf waar ik voor gewerkt heb en die falliet is gegaan en mij doodleuk meetrekt misschien.
Dus ik een prepaid kaart gehaald.
Na een tijdje krijg ik telefoon van iemand van Vodafone met de mededeling dat ik €110 prepaid per maand verbruik.
Waarop ik zei: kunt u mij dat zwart op wit toesturen of toe mailen? Maar dat kon ze niet want ze was van de afdeling verkoop dus kon dat niet doen.
Want ik vind het knap dat ik zo een hoge rekening krijg terwijl ik niet anders met me telefoon doe als wat ik altijd ermee doe. Nu vroeg ik om alles zwart op toe te sturen waar aan ik dan 8 gb verbruikt heb. Maar dat mogen ze niet ivm privacy.
Werd er verteld tegen mij aan de telefoon. Hoe kan ik dit nu het beste oplossen.
Want ik weet het echt niet meer wat ik moet doen en dat geld kan ik echt niet missen.

vrgt Jordan peeters

jos48
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2015 08:38

Re: Dataverbruik

Ongelezen bericht door jos48 »

ik heb gisteren gekeken
de site van Vodafone werkt niet en bij de hulpdesk zeggen ze dat er niks aan de hand is

Netwerker-
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2014 11:10

Re: Dataverbruik

Ongelezen bericht door Netwerker- »

Hallo forum-leden,

Ik ben van mening dat het het beste is als de redactie van RADAR bovenstaande klachten doorzet naar Vodafone Director Commercial Operations, die ook in de uitzending van 16 maart 2015 aanwezig was. Bovenstaande klachten hebben een zodanig individueel karakter, dat er geen enkele andere mogelijkheid is om deze tot een goed einde te brengen.

Van zogenaamde "overzet-kosten" ter grootte van €395,00 heb ik nog nooit gehoord. Wel van aansluitkosten in de orde van €30,00

Laat [Persoonsgegevens verwijderd door de Moderator] bovenstaande klachten maar naar tevredenheid van de klagers oplossen. Hij is immers verantwoordelijke voor de Klantenservice bij Vodafone. Of liever gezegd: het gebrek aan klantenservice bij Vodafone.

Hopelijk komt RADAR aan het einde van het huidige uitzendingsseizoen nog terug op de afhandeling van alle klachten, gericht aan Vodafone. Dat zou mooi zijn. En een stok achter de deur voor Vodafone om alle klachten naar tevredenheid af te handelen.


Succes!

Netwerker-
Laatst gewijzigd door Radar op 17 mar 2015 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

Maxtijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2008 11:50

Re: Dataverbruik

Ongelezen bericht door Maxtijn »

Hollands Nieuwe is een dochter van Vodafone. Wij namen een 275Mb abonnement omdat we zelden bellen of internetten. De eerste maand ging het goed. Daarna ging het mis. Het tegoed was verdwenen. De klantenservice keek in het systeem en zag dat er 23 pagina's A4 internetcontacten waren. Men kon niet zien waardoor dit veroorzaakt werd.
Inmiddels wat wijzer geworden op dit gebied:
* Samsung en apps werken op de achtergrond, ze maken steeds contact met internet (pushberichten).
* Het contact wordt ook gemaakt terwijl je op Wifi zit, maar dan wel via "gegevensverbruik".
* Je moet alle apps doorlopen en "meldingen", "achtergrond" e.d. uit zetten. Let ook op nieuwe apps.
* Als het kan zet je het apparaat op "wifi gebruiken als er wifi is".
* Ze "gegevensgebruik" uit als je dit niet nodig hebt; je kunt altijd wel gewoon bellen.

Ondanks dit ervaar ik dat er wéér een maandbedrag bijna op 0 stond zonder dat we gebruik hadden gemaakt van het apparaat.
Het vervelende is dat je pas twee weken na de afschrijving de factuur kunt downloaden. Dan ben je al te laat want het gedoe loopt gewoon door.
Er zijn apps die pushberichten traceren, zodat je kunt zien wat je uit moet zetten. En er zijn apps die laten zien welke apps het gebruik veroorzaken. (Het belgedrag is daarmee dan nog niet inzichtelijk).
Deze apps vertonen, althans bij ons, nauwelijks gebruik. Het zit hem toch waarschijnlijk in de pushberichten die niet getraceerd worden.

Een pushbericht gebruikt maar één Kb. Wat doet Hollands Nieuwe? Hollands Nieuwe rondt elk contact VAN MINDER DAN 100Kb af op 100kB. Dat staat in de voorwaarden; het wel even zoeken maar dat is zo.
Het hebben van een smartphone en het gebruik daarvan is geen onverdeeld genoegen. We zitten wel twee jaar aan Hollands Nieuwe vast. We overwegen om hem helemaal uit te zetten en het verlies op de koop toe te nemen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Dataverbruik

Ongelezen bericht door sjohie »

Maxtijn schreef:Hollands Nieuwe is een dochter van Vodafone. Wij namen een 275Mb abonnement omdat we zelden bellen of internetten. De eerste maand ging het goed. Daarna ging het mis. Het tegoed was verdwenen. De klantenservice keek in het systeem en zag dat er 23 pagina's A4 internetcontacten waren. Men kon niet zien waardoor dit veroorzaakt werd.
Inmiddels wat wijzer geworden op dit gebied:
* Samsung en apps werken op de achtergrond, ze maken steeds contact met internet (pushberichten).
* Het contact wordt ook gemaakt terwijl je op Wifi zit, maar dan wel via "gegevensverbruik".
* Je moet alle apps doorlopen en "meldingen", "achtergrond" e.d. uit zetten. Let ook op nieuwe apps.
* Als het kan zet je het apparaat op "wifi gebruiken als er wifi is".
* Ze "gegevensgebruik" uit als je dit niet nodig hebt; je kunt altijd wel gewoon bellen.

Ondanks dit ervaar ik dat er wéér een maandbedrag bijna op 0 stond zonder dat we gebruik hadden gemaakt van het apparaat.
Het vervelende is dat je pas twee weken na de afschrijving de factuur kunt downloaden. Dan ben je al te laat want het gedoe loopt gewoon door.
Er zijn apps die pushberichten traceren, zodat je kunt zien wat je uit moet zetten. En er zijn apps die laten zien welke apps het gebruik veroorzaken. (Het belgedrag is daarmee dan nog niet inzichtelijk).
Deze apps vertonen, althans bij ons, nauwelijks gebruik. Het zit hem toch waarschijnlijk in de pushberichten die niet getraceerd worden.

Een pushbericht gebruikt maar één Kb. Wat doet Hollands Nieuwe? Hollands Nieuwe rondt elk contact VAN MINDER DAN 100Kb af op 100kB. Dat staat in de voorwaarden; het wel even zoeken maar dat is zo.
Het hebben van een smartphone en het gebruik daarvan is geen onverdeeld genoegen. We zitten wel twee jaar aan Hollands Nieuwe vast. We overwegen om hem helemaal uit te zetten en het verlies op de koop toe te nemen.
Samengevat, je moet als gebruiker tijdens de installatie van apps goed opletten wat voor permissies die allemaal nodig acht om te kunnen werken, die moet je accepteren voordat je de app überhaupt kán installeren trouwens, en de apps vervolgens goed instellen. Wat betreft het afronden naar 100Kb, dat is een kwestie van lezen waar je je handtekening onder zet, en is gewoon zoals overeengekomen tussen Hollandse Nieuwe en jezelf.

Los van alle terechte klachten, en matige reactie van Vodafone, zijn wat jij noemt dingen die onder de noemers gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid vallen, niet iets waar een Vodafone/T-mobile/Hi/KPN, of specifiek Hollandse Nieuwe, iets aan kan doen.

Maxtijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2008 11:50

Re: Dataverbruik

Ongelezen bericht door Maxtijn »

Je hebt gelijk, ik had het apparaat beter niet kunnen aanschaffen en/of niet met Hollands Nieuwe in zee kunnen gaan.
Overigens biedt Hollands Nieuwe een app: 100% controle over je Mb gebruik. Die app laat slechts zien hoeveel je tegoed nog is. Dat is alles. Behalve dan een link om op te waarderen.
Als dat 100% controle is....

Deniseargos1997
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2015 18:55

Re: Dataverbruik

Ongelezen bericht door Deniseargos1997 »

Beste lezers/ Radar


Ik heb een vraag na aanleiding van de vorige aflevering (Vodafone), hopelijk worden wij hier wel geholpen en worden we niet van het kastje naar de muur gestuurd.

Mijn naam is Denise het gaat om een abonnement van mijn vriend Richard
hij heeft een abonnement afgesloten (2 jaar geleden) bij Vodafone van 35 euro Per maand.
iedere maand is hij behoorlijk over zijn abonnement heen en dat is dan niet 20 of 30 euro maar dat is 108 euro per maand of wel meer !
nu zijn wij gisteren Zaterdag 21-03-2015 naar de Vodafone winkel gegaan en hebben wij ons verhaal daar neer gelegd, en vroegen of wij het verbruik eens mochten zien waar al die tijd het geld heen is gegaan.
daar viel mijn mond ter plekken open.
mijn vriend had onbewust 3 abonnementen ernaast lopen die hij per ongeluk via een reclame zou geopend hebben dus als jij per ongeluk op z`n reclame spotje klikt dan hang je onbewust al vast aan een abonnement "ja zij die goede man dat klopt, de prijzen die zijn vaak ook nog eens heel verschillend" nu hebben wij een website ontvangen van Vodafone (http://www.payinfo.nl) als je naar die website gaat zei die dan kun je zoal zien waar je kosten naar toe gaan.
wij komen thuis van een uurtje Vodafone en ja hoor
mijn vriend had een abonnement lopen op
- Playboy 5 euro per week
-Wikyleaks ( weet niet hoe je het schrijft) 5 euro er week
- en nog een en die was 2 euro per 7 dagen

kort om hij had 3 abonnementen lopen waar hij niets van wist en het mooie was ook nog dat een paar van die abonnementen stil zweigend werden verlengt

we hebben dus maanden veel te veel betaald en worden elke keer van het kastje naar de muur gestuurd en komen maar niet verder graag roep ik jullie hulp ik want IK VIND DIT NIET KUNNEN!!!!

Hopelijk zouden jullie mij kunnen helpen en komen we eindelijk wat verder!

Met vriendelijke groet Denise Mieves

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Dataverbruik

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar deze abonnementen zullen toch gewoon op de factuur hebben gestaan? Lijkt mij dat als je zo'n hoge rekening krijgt, je eerst op je factuur gaat kijken waar de kosten in hebben gezeten. (tenzij je vriend eigenlijk wel van die abonnementen afwist, natuurlijk :wink: )

Netwerker-
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2014 11:10

Re: Dataverbruik

Ongelezen bericht door Netwerker- »

Hallo Denise Mieves,

Jouw verhaal heeft niets te maken met hoog dataverbruik bij Vodafone. En dat is waar dit topic over gaat.
Vodafone heeft al zeker anderhalf jaar het beleid dat de dienstverlener van de sms-diensten moet kunnen aantonen dat de klant op een accoord-button heeft geklikt om zich aan te melden voor de sms-dienst. Of Content Media dienst.
Als de sms-dienstverlener dat kan aantonen. Dan is er een rechtsgeldige overeenkomst tussen die sms-dienstverlener en jouw vriend. En dan zijn alle kosten terecht in rekening gebracht. Hoe vervelend dat ook is.

Indien de sms-dienstverlener dat niet kan aantonen. Dan is er geen rechtsgeldige overeenkomst. En dan zal Vodafone de ten onrechte in rekening gebrachte bedragen vergoeden. En deze bedragen verhalen op de dienstverlener die heeft gefraudeerd of misleid.

Het aanklikken van een button is al voldoende om aan zo'n Content Media dienst vast te zitten. Ook als het gaat om een peperduur wekelijks abonnement.

Dit is wat de Vodafone Support website daarover vermeldt:
"Wat doet Vodafone?
Vodafone gaat nog een stap verder door de bewijslast om te draaien. Bij het geringste vermoeden van misleiding door sms dienstverleners krijgen klanten direct hun geld terug. De kosten hiervan verhaalt Vodafone vervolgens op de aanbieder van de sms-dienst. Bij herhaaldelijke overtreding, sluit Vodafone de aanbieder af van zijn netwerk.
Vodafone heeft sinds de start van deze aanpak diverse aanbieders van betaalde sms-diensten verzocht hun dienst aan te passen of te stoppen. Inmiddels zijn verschillende aanbieders afgesloten van het Vodafone netwerk omdat zij zich niet hielden aan de regels. Het aantal klachten van misleiding is sinds deze strengere aanpak drastisch afgenomen."

Ga dus op de Vodafone Support website op zoek naar het formulier: "klachten sms-diensten"

Vul dat online-formulier eerlijk en volledig in. En verzend dat formulier met de verzend-button. En verzoek om bewijs dat er een rechtmatige aanmelding heeft plaats gevonden, met data en tijdstippen !!!

Onterecht in rekening gebrachte bedragen worden binnen vier weken terug betaald door Vodafone aan de klant.

Succes!


Netwerker

Gesloten