LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door Radar »

Vodafone-klanten kampen met torenhoge rekeningen door mysterieus dataverbruik. Ze hebben onverklaarbaar hoge kosten voor internetten buiten de bundel. Vodafone gaf eerder aan coulant om te gaan met deze klachten, maar in de praktijk blijkt de provider weerbarstiger. Hoe kan dat en waarom stelt Vodafone zich zo op?

Maandag 8 september 2014 in Radar, om 20:30 bij de AVROTROS op NPO 1

harley68
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 dec 2010 12:56

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door harley68 »

Ik heb die ervaring totaal niet. Ben inmiddels jaar of 10 Vodafone klant. Enige jaren geleden bij het gebruik van een iphone wel een hoge rekening gehad door onverklaarbaar internetgebruik maar dat is geheel (bijna 400,-) kwijtgescholden. Bleek te liggen aan mijn instellingen en automatisch updaten en synchroniseren. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Heb zojuist mijn contract weer met 2 jaar verlengd. Ben een tevreden Vodafone klant.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Een groot deel van deze problemen wordt veroorzaakt door bugs in smartphones. Ik heb diverse (Android) toestellen gehad die overschakelden op 3G terwijl er gewoon een goede wifi verbinding was. Als je niet constant in de gaten houdt op wat voor verbinding je zit loop je het risico op onverwachte kosten.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Heb ook al zolang ik me kan heugen en man ook vodafone.
Nog nooit problemen gehad!

idd kijken als je bv thuis bent op wifi zetten( ik heb automatisch wifi aan) gaat prima.
Heb 2 gig pmnd gebruik minimaal en man had wel ff veel zitten doen zo op 4 g,op werk even paar keer in pauze en kreeg netjes melding,u heeft nog zoveel mb tot einde vd mnd,perfect!

Dus voor mij ja sorry ,goede provider...

bertus1982
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2014 11:13

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door bertus1982 »

Afgelopen jaar ook een rekening van 150 euro.
Ik gebruik normaal nog niet een 1gb in de maand maar deze keer zou ik
1,2 gb op 1 dag gebruikt hebben.
Ik weet zeker dat de iphone in de tas zat omdat het koninginnedag was.
Gebeld maar gewoon pech gehad en het was ook niet mogelijk
om te zien waar het dataverkeer aan opgegaan was ivm privacy.
Heel raar! Na een aantal jaar klant van Vodafone geweest te zijn overgestapt
naar een andere provider. Vodafone vertrouw ik dus niet meer.

dvhees
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2012 21:16

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door dvhees »

Ik had meer dan 10 jaar een Vodafone abonnement en altijd een rekening van rond de 30 euro, totdat Vodafone mij een "Red" abonnement had aangesmeerd. Daarna werd de rekening ineens 140 euro door dataverbruik! Nu zit ik bij Hollandse Nieuwe waar ik slechts 11 euro per maand betaal. Nooit meer Vodafone, ik raad al hun klanten aan deze afzetterij te melden op de Facebook pagina 'Vodafone Nederland', daar zijn ze vast niet blij mee.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door encore »

danku dvhees, maar dat laatste heeft verdacht weinig te maken met het topic.

Hoewel ik een eersteklas nerd ben en zelfs een bedrijfje heb in de ICT ben ik pas sinds 3 jaar mobiel online. Bij Vodafone. In de eerste maanden heb ik welgeteld één keer een vreemd onverklaarbaar verbruik gehad van een tiental MB's in een uurtje of twee. Dataverkeer uitgezet, een dataverbruikapp geïnstalleerd ( ja duh, toen ik weer op de Wifi zat natuurlijk ), ingesteld zodat de data uit gaat bij een verstookt verbruik van 95% van het abo en nooit meer problemen gehad.
Toch blijft het vreemd dat ik toentertijd die piek heb gehad. Het was letterlijk en figuurlijk in the middle of nowhere met een bereik van nul. Zelfs SMSen was niet mogelijk. Hoe de telefoon het dan toch voor elkaar krijgt om MB's te verzenden/ontvangen is mij nog steeds een raadsel. Of Vodafone heeft inderdaad ergens een fout.

70res
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 mar 2014 14:04

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door 70res »

dvhees schreef:Ik had meer dan 10 jaar een Vodafone abonnement en altijd een rekening van rond de 30 euro, totdat Vodafone mij een "Red" abonnement had aangesmeerd. Daarna werd de rekening ineens 140 euro door dataverbruik! Nu zit ik bij Hollandse Nieuwe waar ik slechts 11 euro per maand betaal. Nooit meer Vodafone, ik raad al hun klanten aan deze afzetterij te melden op de Facebook pagina 'Vodafone Nederland', daar zijn ze vast niet blij mee.
Hollandse Nieuwe is van Vodafone......

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door sjohie »

GJvdZ schreef:Een groot deel van deze problemen wordt veroorzaakt door bugs in smartphones. Ik heb diverse (Android) toestellen gehad die overschakelden op 3G terwijl er gewoon een goede wifi verbinding was. Als je niet constant in de gaten houdt op wat voor verbinding je zit loop je het risico op onverwachte kosten.
Kunnen we dat onder de noemer "eigen verantwoordelijkheid" scharen? :wink:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

sjohie schreef:
GJvdZ schreef:Een groot deel van deze problemen wordt veroorzaakt door bugs in smartphones. Ik heb diverse (Android) toestellen gehad die overschakelden op 3G terwijl er gewoon een goede wifi verbinding was. Als je niet constant in de gaten houdt op wat voor verbinding je zit loop je het risico op onverwachte kosten.
Kunnen we dat onder de noemer "eigen verantwoordelijkheid" scharen? :wink:

Idd je moet gewoon opletten,maar mensen doen dat niet,daarbij wat ik zei...je krijgt sms,u zit bijna aan u datalimiet...

Nu is het op tv...
Ik heb ook red...no problem..

rabartels
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 nov 2004 23:02

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door rabartels »

zoals de meeste zeggen door bugs wordt bv van wifi naar 3g overgeschakeld. ook bv, hoeveel het lijkt dat er een wifi verbinding is kan door authenticatie problemen naar 3g worden overgeschakeld.


Tips
- per app kun je zeggen of er 3G (mag) of wifi gebruikt moet worden. (dit geld ook voor updates)
- schakel auto update van apps uit.
- zet 3G uit als je op je werk / thuis bent (wifi)
- gebruik apps. om het bij de houden (wifi / 3g)
- samsung / google hebben standaard apps die dit op de achtergrond bij houden.
- dit kan zelfs per app gezet worden
- gebruik geen Youtube op 3g, tegenwording wordt standaard een hoge ? kwaliteit gekozen,
- voorzichting met streaming etc, zet gewoon mp3 / mpa op je telefoon.

Sanimal
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2014 21:04

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door Sanimal »

DE OPLOSSING,

beste mensen, hier ook 2 maanden dezelfde rekeningen (ruim 200euro) van Vodafone gekregen. Uiteindelijk na meerdere malen bellen iemand aan de telefoon die de oplossing had. Bij mij was het mijn MB verbruik door een bug in mijn mail. Die bleef mb's vreten. Binnen half uur 100 MB erdoor.Overigens alle rekeningen door Vodafone betaald.

Zet je GSM terug naar fabrieksinstellingen. Gaat hier inmiddels al maanden goed!! Echt DE oplossing!!

Silske
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2014 21:14

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door Silske »

Ik heb nu een paar jaar een abonnement bij Vodafone. Op het begin had ik ook torenhoge rekeningen, maar dit kwam omdat ik toen nog geen internet abonnement had en wel per ongeluk op internet zat. Via instellingen heb ik mobiele netwerken uit gezet en daarna geen last ervan meer gehad.

Nu heb ik wel internet bij mijn abonnement en heb nu 500 MB per maand. Daarvan gebruik ik bijna niks van.
Mijn zus adviseerde mij om alleen 2g netwerken te gebruiken en geen filmpjes op YouTube te gaan kijken. Dit heb ik ook via mijn mobiele netwerken instellingen gedaan. Ik kan gewoon ook op YouTube, Facebook en whatsapp, maar dan haal ik nog steeds geen 500 MB per maand.

Wel is het 1 keer voorgekomen dat ik per ongeluk op een 3g netwerk zat in 1 nacht. Toen is er ineens 75 MB van mijn 500 MB afgegaan.
Al met al is het puur waar heb je de instellingen van je telefoon op staan voor het internet en als je op een 3g of een 4g netwerk zit gebruik je sneller meer internet dan als je op alleen 2g netwerken zit. Oké 2g netwerken zijn wel slomer, maar het werkt wel.

Misschien is dat wel een tip voor diegene die zulke torenhoge rekeningen blijven houden. Ik ben hier ook aangekomen via heel veel zoekwerk op de Vodafone website zelf.(ben er wel 2 dagen mee bezig geweest om die informatie te zoeken, maar het staat er wel)

Groetjes

ErtjeTheFreeze
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2014 21:01

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door ErtjeTheFreeze »

Let op bij een iPhone!
Ik zie in de uitzending allemaal iPhones. Als een iPhone "merkt", dat hij via WiFi niet naar internet kan, gaat hij automatisch 3G/4G gebruiken! Daarbij blijft het WiFi-symbool aan, omdat hij wèl met de WiFi-router verbonden is. Als dus de verbinding tussen de router en de provider wegvalt, "ziet" de iPhone wel de WiFi-router en laat het WiFi-symbool zien, maar gebruikt in werkelijkheid 3G/4G.
Dat merk je dus pas later aan de rekening. Als je dan ook nog automatisch updaten van apps aan hebt staan, kan het zo maar zijn dat tijdens je slaap al je data verbruikt wordt. Of als je 's nachts veel WhatsApp- en/of Facebook-berichten met plaatjes/filmpjes binnenkrijgt.
Ik gebruik zelf al heel lang de app DataMan van Johnny Ixe. Die houdt je verbruik bij, waarschuwt en laat zien wanneer en waar welke app de data verbruikt heeft.
Groetjes,
Rene

Silske
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2014 21:14

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door Silske »

rabartels schreef:zoals de meeste zeggen door bugs wordt bv van wifi naar 3g overgeschakeld. ook bv, hoeveel het lijkt dat er een wifi verbinding is kan door authenticatie problemen naar 3g worden overgeschakeld.


Tips
- per app kun je zeggen of er 3G (mag) of wifi gebruikt moet worden. (dit geld ook voor updates)
- schakel auto update van apps uit.
- zet 3G uit als je op je werk / thuis bent (wifi)
- gebruik apps. om het bij de houden (wifi / 3g)
- samsung / google hebben standaard apps die dit op de achtergrond bij houden.
- dit kan zelfs per app gezet worden
- gebruik geen Youtube op 3g, tegenwording wordt standaard een hoge ? kwaliteit gekozen,
- voorzichting met streaming etc, zet gewoon mp3 / mpa op je telefoon.
Rabartels,
Je hebt inderdaad gelijk. Alleen de app waarmee je de internet verbruik bij kunt houden daar kun je nog niet goed in aflezen wat er nu verbruikt wordt. Er staat alleen de hoeveelheid Mb's die je per dag verbruikt en dat was het, maar er wordt niet weergeven waarvoor die Mb's gebruikt worden.

georgearends
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2014 21:38

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door georgearends »

Ik heb het zelfde probleem ik heb een vodafone red abonnement van 71.95 onbeperkt bellen sms en 2 gb internet nu krijg ik rekeningen van 1100 euro heb al meerdere malen gebeld met Vodafone en een klachten brief gestuurd maar ze kunnen mij niet vertellen hoe dat kan maar ik moet het wel betalen en hebben mij al geblokkeerd voor uitgaande gesprekken ik vindt dit echt belachelijk

wietsmagirbes
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2014 12:27

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door wietsmagirbes »

Hallo, ik heb de uitzending gezien gisteren en het was net alsof het mijn verhaal was met de Torenhoge dataverbruik, maar....het is niet alleen Vodafone, helaas zit ik nog steeds vast aan Tele2. Het zit namelijk zo, Ik wil van mijn abonnement af en heb al opgezegd, dit nav dat ik geen vertrouwen meer heb in het Telecommunicate bedrijf. Ik zou in de maand juli en augustus ontieglijk veel datagebruikt verbruikt hebben en moest daarvoor ineens veel geld betalen. In de maand juni 2013 115 euro, die ik gelijk netjes betaald heb ook al was ik het er niet mee eens, naast mijn abonnement van 24,92 en in juli 211 euro extra.Nu is het zo dat mijn toestel alleen werkt via WIFI, niet buitenshuis gebruikt wordt en NIET werkt buitenshuis. dat heb ik ook heel vaak aangegeven bij Tele2. Ik ben sinds 1995 al lid van Tele2 en had nog nooit problemen gehad tot vorig jaar juli.Ik heb mijn beklag gedaan en een klacht ingediend bij Tele2, moest zelf navraag doen per telefoon of ze het ook ontvangen hebben en ipv dat ze mij persoonlijk op de hoogte hebben gebracht en een oplossing gezocht hebben, hadden ze contact gezocht met een Incassoburo. En dat na zoveel jaren trouwe klant te zijn, dan wordt je dus zo behandeld.Het Incassoburo heeft nog een poging gedaan om dingen uit te zoeken maar Tele2 kreeg gelijk. Moet ik er nog aan toevoegen dat Incasso buro Bos voor Tele2 werkt. Nu zeggen ze dat mijn abonnement nog tot 2015 doorloopt. Daar is mij niets van bekend. Dat is mij niet verteld door Tele2. Ik betaal elke maand dus bijna 25 euro voor niets, ik kan geen gebruik maken van mijn telefoon want ben doodsbang dat ik weer opgezadeld wordt met een hele hoge rekening. Mijn toestel staat sinds vorig jaar uit. Nu zeggen ze dat ik nog moet betalen voor een Nokia toestel en dat daarom mijn abonnement pas afloopt in oktober 2015.Ik heb een aanbod voor een 2-jarig abonnement gekregen van Tele2 met een Samsung toestel. Ik kon de Nokia niet meer gebruiken omdat deze niet goed functioneerde. Nu verwachten ze van mij dat ik nog ga betalen voor een toestel die kapot was. Ik heb geen vertrouwen meer in Tele2 want ze zadelen me iedere keer op met andere problemen. En er is mij gezegd dat mijn abonnement per oktober 2014 afgelopen is. Nu zeggen ze dat dat per 2015 is. Ik ga toch niet een jaar lang nog betalen voor iets wat niet werkt? Ik heb mijn abonnement opgezegd per 1 juli dit jaar.Ik voel me echt genaaid door Tele2 en wil zsm niets meer met hun te maken hebben. Maar ja wat moet ik nu doen he, ze zeggen dat ik het abonnement doorloopt tot oktober 2015 en verwachten dus dat ik elke maand een bedrag betaal voor NIETS. Met vriendelijke groet, Terry Wietsma

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Heeft iemand al eens geprobeerd een maand het mobiele netwerk alleen aan te zetten als er daadwerkelijk via mobiel internet iets gedaan moest worden?

Dus: standaard mobiel internet uitschakelen en alleen ff aandoen als je buiten een wifi zone iets doet, dan daarna weer uitzetten?

Dan heb je controle over je gebruik. Als GPRS aanstaat zoekt het namelijk continue naar een verbinding en nieuwe data, dus blijf je altijd data verbruiken, ook al doe je zelf niets. Dit doet hij dus ook als je met wifi verbonden bent.

Gioia
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2006 09:24
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door Gioia »

Ook ik deel een ervaring via jullie forum over extreem hoge kosten die niet nader of onverklaarbaar gespecificeerd zijn.Het lijkt wel een spooknota. Moest in juli maar liefst meer dan € 50 extra betalen.
Zojuist heb ik de klantenservice gebeld afdeling Loyalty gesproken met Joanne om mijn abonnement af te kopen. Ik vroeg haar te willen berekenen, hoeveel ik moet betalen om van het abonnement af te komen.
Hierop kon zij GEEN concreet antwoord geven. :evil:
Ze zei: "rond de 276 euro, maar het kan een beetje meer of minder zijn en het zou weleens over de 300e uro kunnen worden".
Nu weet ik wel de betekenis van het woord "willekeur", maar dit is niet normaal denk ik.
Ook de afdeling annuleringen ..... kreeg ik niet aan de telefoon. Zij weigerden mij hiermee door te verbinden. Nu moet ik maar een brief schrijven ( per postduif denk ik ) en dan een verzoek tot afkoop indienen. Ik ben erg verbolgen en snap niet dat dit bedrijf zo met haar klanten omgaat.
:?:

Labia Oris
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2014 11:21

Re: Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog

Ongelezen bericht door Labia Oris »

Na de uitzending van radar gezien te hebben met het onderwerp 'Dataverbruik Vodafone onverklaarbaar hoog' dacht ik: Dit had ik ook.
In eerste instantie dacht ik dat het volledig aan mezelf lag. Maar na de uitzending gezien te hebben en mensen met dezelfde klachten te horen denk ik toch niet dat het aan mij ligt.
Vanaf mei heb ik veel meer datatgebruik dan eerst. Ik heb geen groot bundel (500 MB) maar ik gebruik me telefoon ook niet veel omdat ik eigenlijk constant wifi heb: thuis, in de trein & bus, op de universiteit.
Op 12 juli om 8 uur 's ochtends wordt ik wakker van een bericht van vodafone: Je hebt tot einde kalendermaan minder dan 125MB over van je datategoed. Vervolgens kijk ik op de My vodafone App en daar staat dat ik inmiddels al €90,- over mijn bundel heen ben. Nu op de rekening zie ik: 12.07.14 04:02 658.704 KB 53,18€ (excl. BTW) Dus toen ik lag te slapen is er ineens een piek aan data gebruik.
Ik had met iemand gechat van vodafone in de My vodafone App, maar zij kon mij ook alleen vertellen dat ik zoveel data had verbruikt die nacht maar verder niets...
Ik heb de rekening betaald omdat ik niet in problemen wil komen met betaal achterstanden. Ik dacht toen dat het mijn eigen fout wat, dat de stroom er bijvoorbeeld 's nachts af was gegaan zodat de Wifi het niet meer deed oid, maar nu realiseer ik me dat de fout misschien toch bij vodafone ligt.

Gesloten