LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe gezond is rode wijn?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door Radar »

Een glaasje rode wijn is goed bij een verhoogd cholesterol, en beschermt je tegen hart- en vaatziekten.

Dat wordt althans gezegd. Hoe gezond is rode wijn écht?

Maandag 15 december in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... rode-wijn/

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door prem »

Drink matig maar regelmatig.
Een paar glazen kan geen kwaad, en die twee per dag...da's een hoeveelheid die ophoudt bij de Nederlandse grens. Ik krijg rond elven meestal een pintje aangeboden hier in Vlaanderen, lekker voor de nadorst.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door eddy123 »

Inderdaad, nietszeggend onderwerp.
'Gezond' is een relatief begrip. Definieer 'gezond'.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Er de loop van de evolutie van aap tot mens heeft de mens zich enkele essentiële voedseltechnologieën eigen gemaakt die ervoor gezorgd hebben dat we als soort zo'n succesvolle geschiedenis hebben doorgemaakt. De meest bekende is het vuur. Door ons voedsel door bereiding makkelijker verteerbaar te maken, konden we er meer energie uithalen, wat het mogelijk maakte dat onze hersenen in omvang toenamen, zonder dat dat evolutionaire nadelen gaf wat betreft de hoeveelheid voedsel die we nodig hadden.

Een andere essentiële technologie was tarwe. Voor de ontwikkeling van tarwe moesten we grote afstanden afleggen om te jagen of ander voedsel te verzamelen. Tarwe heeft er voor gezorgd dat er op een vaste plaats konden gaan wonen in nederzettingen.

En alcohol is ook zo'n essentiële technologie. Wij mensen zijn enige van de weinige diersoorten die alcohol in ons lichaam kunnen afbreken. Het is niet giftig voor ons. Daardoor konden we voedsel laten rijpen, en later vergisten. Dankzij het vergisten van voedsel konden we in de zomer een grote hoeveelheid voedsel houdbaar maken voor de winter. Het maakte het voor de mens mogelijk om in koudere streken te gaan wonen, waar in de winter geen voedsel verbouwd kon worden.

En dat is waar wijn vandaan komt. De druiven die in de zomer verbouwd worden, kunnen houdbaar gemaakt worden, waarna de wijn het hele jaar door geconsumeerd kan worden. In dit licht is het niet zo interessant of wijn nu gezond is of niet. De mensheid zou niet niet zijn wat ze nu is zonder alcoholische dranken, waaronder wijn.

Ik weet niet wat Radar morgen gaat tonen. Er zitten hele gezonde stoffen in wijn... en alcohol heeft ook stevige nadelen. Daar kan je alle kant mee uit. Wat de uitkomst ook gaat zijn, ik denk niet dat iemand een druppel meer of minder gaat drinken aan de hand van de uitzending.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door eddy123 »

Daniël Mantione schreef:Ik weet niet wat Radar morgen gaat tonen.
Ik wel, morgen komt Radar met helemaal niks, want de uitzending is pas op maandag.
Morgen is het tijd voor dat andere consumentenprogramma, Kassa!
Ik verwacht helemaal niks van dit onderwerp, ik vraag me zelfs af of het kijken naar die uitzending wel gezond is (in de trend of een half uurtje hardlopen niet gezonder is dan op de bank hangen).
Radar zit volledig in de gezondheidsmanie, geen uitzending die er niet over gaat en dat al vele uitzendingen lang.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door tenormin »

Komt er weer z'n voorgekauwde uitzending over rode wijn? Nou ja, Aptoinnette zal wel instructies krijgen.
http://preventievegezondheidszorg.com/wijn.php
Denk dat het woordje te het wel weer gaat doen, logisch. Niets mis met rode wijn, mits...bla bla bla. Als men zich niet kan inhouden, net als met alle andere verslavingen, coke, heroïne, drugs etc. ja, dan zal ook rode wijn tot een zeer vergrootte lever lijden (los van het feit dat, als men niet drinkt de lever ook aangetast kan worden). Maar als ik er aan denk ga ik ook even kijken. Maar eerlijk gezegd word ik een beetje moe van alle "biologische, niet vleesetende, groene knagers", het lijkt er op dat we allemaal seniel zijn en niet weten wat we doen (of laten) met eten en drinken.

stofzuigertje

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Sulfiet?

Vele Rode hebben die kleurstof die hoofdpijn geeft dus ik kijk daar na, voor ik verder proef, tot maandag want nu is het maar raden wat ze testen en hoe....

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door tenormin »

stofzuigertje schreef:Sulfiet?

Vele Rode hebben die kleurstof die hoofdpijn geeft dus ik kijk daar na, voor ik verder proef, tot maandag want nu is het maar raden wat ze testen en hoe....
Ach, een Chateau Migraine drinken we (als men tenminste geen geheelonthouder is) allemaal wel eens.
En krijg er niet eens hoofdpijn van. Maar ja, daar komt het saaie: alles met mate weer.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door dhc »

Ik ga helemaal niet kijken. Een onderzoek over wijn interesseert me geen snars..

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door sjohie »

Zoals al gezegd, gezond is een relatief begrip. Echter, in landen met een relatief hoge rode wijn consumptie, ziet men een relatief lager aantal hart- en vaatziekten. Frankrijk bijvoorbeeld. Er lijkt dus een serieuze correlatie te bestaan tussen die 2. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat Resveratrol, het stofje waar men de heilzame werking van rode wijn aan toedichtte, het tóch niet is, dus men is weer terug bij af. Rode wijn lijkt gezond te zijn, de correlatie tussen rode wijn consumptie en lager aantal hart- en vaatziekten is er wel degelijk, dat is geen statistische anomalie, maar verder dan dat is men op dit moment nog niet. Overigens is het aantal mensen met een leveraandoening in Frankrijk dan weer iets hoger dan gemiddeld, dus er zijn meer factoren die bepalen of rode wijn gezond is of niet. Ook zijn wijndrinkers gemiddeld iets iets hoger opgeleid, voorzien van een relatief goed betalende baan, en eten en drinken ze daardoor ook gezonder, waardoor ze sowieso al langer en gezonder leven.

De wijnen in onze kelder zie ik dan ook gewoon als hobby, niet als medicijnkastje.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door berndv »

sjohie schreef:Ook zijn wijndrinkers gemiddeld iets iets hoger opgeleid, voorzien van een relatief goed betalende baan, en eten en drinken ze daardoor ook gezonder, waardoor ze sowieso al langer en gezonder leven.
Dat geldt voor Nederlandse begrippen wel, aangezien Nederland een "bierland" is, Frankrijk daarentegen is wijn drinken veel algemener. Daarnaast zijn veel vrouwelijke alcoholisten verslaafd aan de slobberwijnen uit de mooie kartonnen pakken. Persoonlijk voor mij is het meer seizoensgebonden. In de warmere maanden drink ik liever koude pils, in de koudere maanden drink ik liever een goed glas rode wijn(of een lekkere trappist of een goede whisky).

Of wijn nu gezond o ongezond is hangt volledig af in de mate waarin het geconsumeerd wordt. In mijn studententijd namen we er ook regelmatig 2 per dag, maar dat waren dan niet 2 glazen, maar 2 flessen :lol: . Het heeft voor en nadelen, zo is het nadeliger voor je lever, maar aan de andere kant weer beter voor je hart.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door tenormin »

@berndv, echt waar dat vrouwen verslaafd raken aan "pakken wijn in karton"? Nou, heb ik wel een verklaring voor, als ik @sjohie mag geloven: de hoger opgeleiden beter de wijn in de hand kunnen
houden. Die fles is natuurlijk wat duurder en, als je niet oplet, door karton kan men niet heenkijken. Dus, kortom, drinkt men waarschijnlijk meer dan/als de bedoeling is. Zijn die pakken (bedoel de inhoud) te drinken? Ja, tjeetje, 3 liter: is me nogal wat. Herinner me alleen uit mijn studententijd de goedkope 2 liter flessen Pescaro of zoiets. (Ja, 50 jaar geleden sloeg men al gauw op hol met die bagger) maar we hadden wel lol, goedkoop, maar oei, geen rode wijn. Nou ja, maakt ook niet meer uit.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 dec 2014 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: reactie op verwijderde quote

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door tenormin »

@berndv, denk dat je bier bedoelt bij mannen. Als ik wel eens zo'n programma "verslaafd" zie, zijn er, buiten de witte lijntjes, coke, weet ik veel hoe het allemaal heet toch geen mannen die aan bier verslaafd zijn maar mannen die flessen sterke drank naar binnen klokken, glas niet nodig. Zie de bierdrinkers meer in programma's als: geen cent te makken. :mrgreen: Dat ik de door jou genoemde liter pakken niet zie: kan niet te diep (meer) door de knieën, dus geen idee. Maar uiteindelijk gaat het niemand iets aan wat een ander drinkt: moeten ze zelf weten. Verantwoord drinken is ook al een eigen beslissing, net zoals totaal geen drank. Op mijn W.W. opname slaat de balans al snel uit naar de eerste W van water. Hoewel ik wijn sinds een tijdje ook wel lekker vind. Maar dat heeft @sjohie me al een tijd geleden uitgelegd/geleerd in een ander topic over wijn. Wat ik wel interessant vond.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:@berndv, denk dat je bier bedoelt bij mannen. Als ik wel eens zo'n programma "verslaafd" zie, zijn er, buiten de witte lijntjes, coke, weet ik veel hoe het allemaal heet toch geen mannen die aan bier verslaafd zijn maar mannen die flessen sterke drank naar binnen klokken, glas niet nodig. Zie de bierdrinkers meer in programma's als: geen cent te makken. :mrgreen: Dat ik de door jou genoemde liter pakken niet zie: kan niet te diep (meer) door de knieën, dus geen idee. Maar uiteindelijk gaat het niemand iets aan wat een ander drinkt: moeten ze zelf weten. Verantwoord drinken is ook al een eigen beslissing, net zoals totaal geen drank. Op mijn W.W. opname slaat de balans al snel uit naar de eerste W van water. Hoewel ik wijn sinds een tijdje ook wel lekker vind. Maar dat heeft @sjohie me al een tijd geleden uitgelegd/geleerd in een ander topic over wijn. Wat ik wel interessant vond.
Ik denk dat men een alcoholverslaving op meerdere manieren "in kan vullen", dus met bier, wijn, sterke drank etc. Dan is het drankje in kwestie niks meer dan het transportmechanisme voor de alcohol. Maar hoe verder je bent, hoe meer je moet hebben als verslaafde, en dan is wijn gewoon niet zo efficiënt als zeg vodka.

Maar waarom prutsen met literpakken, als er (oa bij de Appie) zakken van 1½l mét kraantje op ooghoogte staan, ik meen van Wild Pig oid. Ken ze trouwens niet van smaak, maar zag ze laatst staan.

Wat wel een aanrader voor de feestdagen is, is de Bordeaux van Ilja Gort, dus niet die Slurp of la Tulipe, maar zijn "betere" wijn zegmaar. Die is voor ~10 euro erg leuk bij een mooie biefstuk. :D

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door eddy123 »

sjohie schreef:Zoals al gezegd, gezond is een relatief begrip. Echter, in landen met een relatief hoge rode wijn consumptie, ziet men een relatief lager aantal hart- en vaatziekten. Frankrijk bijvoorbeeld. Er lijkt dus een serieuze correlatie te bestaan tussen die 2.
Dat is geen causaal verband, tenminste nog niet aangetoond.
Er is een groot verschil tussen statistisch en wetenschappelijk onderzoek.
In Frankrijk zijn er gemiddeld ook meer zonuren, misschien komt het daar wel door en niet door die wijn.
En ze eten gemiddeld meer knoflook en beschimmelde kazen, ze spreken er ook veel vaker vloeiend Frans en ze maken zich gemiddeld gezien veel drukker om niks.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door prem »

Dat geraaskal van Katan is vrij verdacht vind ik.
Staat ie op de loonlijst van Radar ?
Fungeert slechts als bevestiging van de ideeën van de redactie en gaat zo ver DDT te vergelijken met alcohol wat betreft de invloed op cholesterol.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door tenormin »

@prem, weet dat ik dom ben maar wie is Katan in vredesnaam?

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Het was inderdaad riooljournalistiek: Eén professor die het niet op wijn heeft begrepen spuit zijn gal over wijn. Propaganda zou ik zelfs zeggen. Van het type dat men in Rusland toepast om voor de eigen bevolking van alles te bewijzen.

Als ik dit soort propaganda hoor... dan ga ik als onafhankelijk denkend persoon op zoek naar wat anderen erover denken. En een niet onbelangrijke visie komt vanuit de landen waar men veel wij drinkt. Ik vond dit Italiaanse artikel, vertaling via Google:

http://translate.google.com/translate?h ... &sandbox=1

In het artikel komen veel aspecten die in de uitzending genoemd zijn terug, zoals de overschatting van reservatrol en niet-neutrale wetenschappelijke onder zoeken. Er blijkt dus toch wel iets te kloppen van wat we vanavond gehoord hebben. De conclusie van dit artikel is evenwel iets anders: De hoeveelheden wijnconsumptie waarbij het gezond is, liggen zeer laag.

Heeft iemand nog interessante artikelen uit andere hoeken? Dan krijgen we de waarheid misschien toch boven tafel. :D

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door olaf79 »

prem schreef:Dat geraaskal van Katan is vrij verdacht vind ik.
Staat ie op de loonlijst van Radar ?
Fungeert slechts als bevestiging van de ideeën van de redactie en gaat zo ver DDT te vergelijken met alcohol wat betreft de invloed op cholesterol.
Zo'n geraaskal is het niet. Wat hij bedoelt is dat je op elke manier over elk product wel wat positiefs kan zeggen. Als een product 1 goede / gezonde eigenschap bezit maar 20 slechte en je focust op die 1 goede, dan lijkt het een gezond product. In werkelijkheid is het vergif.
Jaren geleden was al bekend dat wijn en alcohol slecht voor je zijn. Dat er ook goede eigenschappen in zitten mag best zo zijn maar dat is meer goedpraten voor de verstokte wijndrinkers. Het is ook niets voor niets dat de veilige hoeveelheden steeds verder naar beneden worden bijgesteld.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Hoe gezond is rode wijn?

Ongelezen bericht door eddy123 »

prem schreef:Dat geraaskal van Katan is vrij verdacht vind ik.
Ik vermoed dat @prem 2 onderwerpen door elkaar haalt.
Wijzig: Ohh die Katan (wees dan ook een beetje duidelijk). Tja, is wel wat voor te zeggen dat tíe raaskalt.

Gesloten