LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensduur van apparaten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vind de weggooimentaliteit eerlijk gezegd niet acceptabel. Waarom kunnen spullen niet gewoon van betere kwaliteit worden gemaakt? Omdat het niks mag kosten, en omdat de fabrikant werk wil houden? Leg dat het milieu maar eens uit.

Naar mijn mening, als spullen veel langer mee zouden gaan, houden mensen meer geld over waarvan ze weer andere dingen kunnen kopen.

Deze jongen heeft veel kringloopspullen in huis - gekocht voor een habbekrats, maar er mankeert weinig aan, en het kostte bijna niks. Toch ziet het er bepaald niet armoedig uit. Integendeel. Juist omdat het ouder, kwalitatief goed spul is, er weinig aan mankeert. Op deze manier kun je ook met weinig geld nog steeds goed rondkomen. En wat is daar mis mee? Tot voor kort was dit volkomen normaal.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:
MichielFRL schreef:En omdat apparaten voor een prikkie gemaakt worden in China en de loonkosten in Nederland erg hoog zijn in verhouding tot China is reparatie vaak niet rendabel.
Niks mis mee. Is gewoon een gevolg welke we moeten accepteren.
Dat reparatie niet lonend is wil ik nog wel accepteren.
Maar dat is geen reden om inferieure kwaliteit te aanvaarden, met bijbehorende afvalstromen.
welke afvalstromen, ooit bij grof vuil geweest en kennis genomen van de verwerking van afval ??????
wie praat over inferieure kwaliteit ? onzin, de spullen zijn zo goedkoop dat een levensduur wel beperkt moet worden, vrijheid blijheid je kunt ook op de hei gaan zitten :roll:

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door 16again »

Har06 schreef:welke afvalstromen, ooit bij grof vuil geweest en kennis genomen van de verwerking van afval ??????
Welk percentage afval wordt daadwerkelijk gerecycled?
Gezien het bestaan van oorden als Agbogloshie onvoldoende.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
MichielFRL schreef:En omdat apparaten voor een prikkie gemaakt worden in China en de loonkosten in Nederland erg hoog zijn in verhouding tot China is reparatie vaak niet rendabel.
Niks mis mee. Is gewoon een gevolg welke we moeten accepteren.
Dat reparatie niet lonend is wil ik nog wel accepteren.
Maar dat is geen reden om inferieure kwaliteit te aanvaarden, met bijbehorende afvalstromen.
Dat is de keus die de meeste consumenten tegenwoordig wel maken. Vroeger waren de producten, ook van de goedkopere merken, relatief veel duurder dan nu. En daarmee samenhangend (vaak) ook dergelijker. Er zijn nu ook nog wel degelijke apparaten, maar die zullen vaak ook twee keer zo duurzijn als een gewoon apparaat. Dan kiezen de meeste mensen er toch voor om dan maar twee keer zo vaak (of vaker) een nieuw apparaat te kopen.

(overigens betekent duurder ook niet altijd dergelijker, maar dat is weer een ander verhaal...)

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Onderzoekers van de universiteit van Bonn gaan toetsen of het inderdaad zo is dat apparaten minder lang meegaan en of dit het gevolg is van 'geplande veroudering'.
zie: http://www.euractiv.com/sections/sustai ... oks-312698

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door tenormin »

Wim2007 schreef:Onderzoekers van de universiteit van Bonn gaan toetsen of het inderdaad zo is dat apparaten minder lang meegaan en of dit het gevolg is van 'geplande veroudering'.
zie: http://www.euractiv.com/sections/sustai ... oks-312698
Volgens mij behoeft zo'n onderzoek niet te komen: "geplande veroudering" lijkt me perfecte omschrijving. 't Zou me niet eens verbazen dat er afspraken (kartelvorming) aan te pas komt bij de makers van diverse merken (waar het waarschijnlijk ook nog uit maar een paar fabrieken komt). Naam erop en hoppa: klaar voor de verkoop.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door Har06 »

wij zijn een consumptie maatschappij , kapot weg ermee , de prijzen van de spullen dalen ook gigantisch

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Dat apparaten sneller stuk gaan is in sommige gevallen het gevolg van snode plannen van fabrikanten, maar in het algemeen een logisch gevolg van keuzes van de consument. De consument heeft bij aankoop van een apparaat vaak erg weinig oog voor duurzaamheid. Het gevolg is dat fabrikanten door moordende concurrentie compenten van lagere kwaliteit gaan gebruiken. Niet omdat ze het persé leuk vinden dat hun apparaat na 3 jaar de geest geeft, maar het eeuwige gevecht om de laagste kosten dwingt ze daartoe als de consument er niet om geeft.

We krijgen precies waar we voor betalen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door tenormin »

@Daniël Mantione, denk dat toch niet echt. Vroeger was de slogan: Miele, er is geen betere ook echt wel waar in tegenstelling met de Miele van vandaag. Echt in prijs niet gezakt (uiteraard t.o.v. inflatie e.d. meegerekend) maar dat die slogan nog juist is, nou, niet in mijn belevenis en ervaring. Goedkoop hoeft niet meer een miskoop te zijn als een apparaat veel sneller kapot gaat. Men moet dan simpelweg uitrekenen hoeveel (weinig) jaar men het heeft gebruikt (ook b.v. wel het intensieve gebruik ervan incalculeren) en is zo'n goedkoop apparaat misschien toch de moeite waard bij het berekenen per jaar van de afschrijving.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Ik vind de weggooimentaliteit eerlijk gezegd niet acceptabel. Waarom kunnen spullen niet gewoon van betere kwaliteit worden gemaakt? Omdat het niks mag kosten, en omdat de fabrikant werk wil houden? Leg dat het milieu maar eens uit.

Naar mijn mening, als spullen veel langer mee zouden gaan, houden mensen meer geld over waarvan ze weer andere dingen kunnen kopen.

Deze jongen heeft veel kringloopspullen in huis - gekocht voor een habbekrats, maar er mankeert weinig aan, en het kostte bijna niks. Toch ziet het er bepaald niet armoedig uit. Integendeel. Juist omdat het ouder, kwalitatief goed spul is, er weinig aan mankeert. Op deze manier kun je ook met weinig geld nog steeds goed rondkomen. En wat is daar mis mee? Tot voor kort was dit volkomen normaal.
Het is niet alleen inferieure kwaliteit dat er voor zorgt dat dingen korter meegaan. Ook het feit dat producten steeds ingewikkelder worden is een probleem. Neem een auto. Die is volgepropt met electronica en dat is allemaal zeer gevoelig voor uitval. Niet dat de auto dan niks meer waard is of afgedankt moet worden maar het leidt wel tot dure reparaties.
Ook het feit dat normale gebruiksartikelen mooi moeten zijn (smartphones) draagt hieraan bij. Daardoor kun je bv een smartphone zelden nog open maken zonder dat ding te vernielen en dus is repareren duur, en moeilijk. Laat staan zaken als zelf batterij vervangen wat onmogelijk wordt.

Het zijn dus ook keuzes van de consument die zorgen dat fabrikanten spullen maken die eerder kapot gaan of moeilijker te repareren zijn

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door Har06 »

olaf79 schreef:
witte angora schreef:Ik vind de weggooimentaliteit eerlijk gezegd niet acceptabel. Waarom kunnen spullen niet gewoon van betere kwaliteit worden gemaakt? Omdat het niks mag kosten, en omdat de fabrikant werk wil houden? Leg dat het milieu maar eens uit.

Naar mijn mening, als spullen veel langer mee zouden gaan, houden mensen meer geld over waarvan ze weer andere dingen kunnen kopen. Geloof ik niet in

Deze jongen heeft veel kringloopspullen in huis - gekocht voor een habbekrats, maar er mankeert weinig aan, en het kostte bijna niks. Toch ziet het er bepaald niet armoedig uit. Integendeel. Juist omdat het ouder, kwalitatief goed spul is, er weinig aan mankeert. Op deze manier kun je ook met weinig geld nog steeds goed rondkomen. En wat is daar mis mee? Tot voor kort was dit volkomen normaal.
Het is niet alleen inferieure kwaliteit dat er voor zorgt dat dingen korter meegaan. Ook het feit dat producten steeds ingewikkelder worden is een probleem. Neem een auto. Die is volgepropt met electronica en dat is allemaal zeer gevoelig voor uitval. Niet dat de auto dan niks meer waard is of afgedankt moet worden maar het leidt wel tot dure reparaties.
Ook het feit dat normale gebruiksartikelen mooi moeten zijn (smartphones) draagt hieraan bij. Daardoor kun je bv een smartphone zelden nog open maken zonder dat ding te vernielen en dus is repareren duur, en moeilijk. Laat staan zaken als zelf batterij vervangen wat onmogelijk wordt.

Het zijn dus ook keuzes van de consument die zorgen dat fabrikanten spullen maken die eerder kapot gaan of moeilijker te repareren zijn
Alles is te repareren, eerder kapot gaan ? ik geloof er niet in, meestal ruilen de consument spullen om voor nieuwere en geavanceerdere spullen , de fabrikant doet wat de consument wil, kijk hoe vlug alle geproduceerde spullen een upgrading onder gaan, ergo de klant bepaalt wat de fabrikant doet

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door kweenie »

Miele, er is geen betere ook echt wel waar in tegenstelling met de Miele van vandaag. Echt in prijs niet gezakt (uiteraard t.o.v. inflatie e.d. meegerekend) maar dat die slogan nog juist is, nou, niet in mijn belevenis en ervaring.
Dat is niet helemaal waar. Als je bijvoorbeeld in kranten van 35 jaar geleden kijkt naar advertenties met de prijzen van apparaten, en dat relateert aan de modale inkomens, dan zul je zien dat je toen een heel wat groter deel van je inkomen kwijt was aan, bijvoorbeeld, een nieuwe wasmachine.

De prijzen van de goedkopere merken toen ligt meer in de lijn met de apparaten die nu tot het top segment behoren, met bijvoorbeeld 10 jaar garantie. Niet vreemd dat die apparaten dus langer meegaan dan de goedkopere types van nu.

Daar komt bij dat de apparaten tegenwoordig veel intensiever worden gebruikt. Vroeger werden een paar wassen per week gedaan, tegenwoordig draait de machine bijna dagelijks. Dus als de machine evenveel wassen zou meegaan, dan zou dat tegenwoordig na een paar jaar al zijn bereikt, en vroeger misschien pas na twintig jaar.

Daar komt bij het simpele gegeven dat weer vroeger veel 'ruwer' werd gewassen. Hogere temperatuur, meer water, heftiger wasmiddelen... De machines werden zo vanzelf schoon gespoeld. Tegenwoordig gaat het allemaal veel subtieler. Beter voor de was, minder voor de machine.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door tenormin »

Har06 schreef: de fabrikant doet wat de consument wil, kijk hoe vlug alle geproduceerde spullen een upgrading onder gaan, ergo de klant bepaalt wat de fabrikant doet
Niet mee eens, de (snelle) upgrading wordt door de fabrikant gedaan: veel mensen willen nieuw, nieuwer, nieuwst. Denk ff aan die nieuwe Apple 06: stonden de mensen rijen dik voor het "glaspaleis" van de toko. Was niet eens duur: €800.00 of zo. :mrgreen: Hoezo, de mensen (les vooral jongeren) hebben geen geld? 't Is dat ik het met eigen ogen zag maar blijf me verbazen.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Ik heb even een foto genomen van een elco uit de jaren '80 van 4700 uF en om het in nostalgische sfeer te houden heb ik er ook nog even een rijksdaalder naast gelegd:

Afbeelding

Als je dat vergelijkt met moderne elco's van 4700 uF (plaatje van internet geplukt):

Afbeelding

... dan valt op dat moderne elektronische componenten stukken kleiner zijn. Ik hoop dat het uit de foto's een beetje duidelijk wordt, maar de jaren '80-elco heeft waarschijnlijk meer dan tweemaal zoveel inhoud als de moderne elco.

Natuurlijk is er in 30 jaar grote technische vooruitgang geweest, maar het is ook zo, dat een dergelijke miniaturisering zorgt dat er op bepaalde marges beknibbeld moet worden. Zeer waarschijnlijk bevat de moderne elco minder elektroliet en heeft hij dunnere isolatiewanden dan de jaren '80-elco.

De jaren '80-elco komt uit West-Duitsland, moderne elco's komen uit China. Ik heb even gezocht, de fabrikant van de elco, Frako, bestaat nog wel, maar ik krijg op hun website niet de indruk dat ze nog elco's voor consumentenelektronica maken. Elektronica-onderdelen worden nergens anders meer geproduceerd dan in China.

Het gevolg is dat ook kwaliteitsmerken als Miele met deze realiteit te maken hebben. De elco's in een Miele-wasmachine komen "gewoon" uit China. De fabrikant daarvan moet ze ook voor de laagst mogelijke prijs bieden en is ook genoodzaakt om ze zo eenvoudig mogelijk te produceren als verantwoord is. De kans is ook groot dat de elco's even degelijk zijn als degene die in een wasmachine van een goedkoper merk gestopt worden.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door Har06 »

tenormin schreef:
Har06 schreef: de fabrikant doet wat de consument wil, kijk hoe vlug alle geproduceerde spullen een upgrading onder gaan, ergo de klant bepaalt wat de fabrikant doet
Niet mee eens, de (snelle) upgrading wordt door de fabrikant gedaan: veel mensen willen nieuw, nieuwer, nieuwst. Denk ff aan die nieuwe Apple 06: stonden de mensen rijen dik voor het "glaspaleis" van de toko. Was niet eens duur: €800.00 of zo. :mrgreen: Hoezo, de mensen (les vooral jongeren) hebben geen geld? 't Is dat ik het met eigen ogen zag maar blijf me verbazen.
met andere woorden, de fabrikant doet wat de klant graag heeft, hoezo ik ben het er niet mee eens :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door bprosman »

met andere woorden, de fabrikant doet wat de klant graag heeft, hoezo ik ben het er niet mee eens
Laat je toch een TV maken met Mil-Spec, kunstmatig verouderde producten, hangt wel een prijskaartje aan maar dan heb je ook wat :lol: .

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Levensduur van apparaten

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:
met andere woorden, de fabrikant doet wat de klant graag heeft, hoezo ik ben het er niet mee eens
Laat je toch een TV maken met Mil-Spec, kunstmatig verouderde producten, hangt wel een prijskaartje aan maar dan heb je ook wat :lol: .
Kan je ook Refurbishing noemen, toch :lol:

Gesloten