LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loopmachine Innowalk niet vergoed

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door Radar »

De achtjarige Wesley Hoenderdos kan door een hersenverlamming niet zelfstandig lopen. De blijdschap is groot als hij dankzij een gemotoriseerde loopmachine zijn benen wel kan gebruiken.

'Het is onbeschrijflijk, hij is net als een ander kind', vertelt zijn moeder Anneke Hoenderbos. Er is een probleem: het apparaat kost 15.000 euro en de verzekeraar vergoedt ’t niet.

Maandag 22 september 2014 in Radar, om 20:30 bij de AVROTROS op NPO 1

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door sjohie »

En de reden dat ze het (nog) niet vergoedden is omdat het nog niet is goedgekeurd door het College voor Zorgverzekeringen (CVZ), aldus dit artikel.

Maar is dit nou een moreel verwerpelijke PR/lobby actie van de importeur over de rug van een onschuldig slachtoffertje, of niet? Ze hebben dat apparaat blijkbaar kosteloos mogen proberen, wees dan een fatsoenlijk bedrijf en verleng die periode totdat het apparaat is goedgekeurd, en vergoed kan worden, dat zit zo te lezen wel in de pijpleiding.

mh73

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn dochter heeft ook cerebrale parese, dus ik begrijp de emoties van moeder. Maar ik snap die verzekering wel. Iedereen zit maar te klagen over zorgkosten die de pan uitrijzen en dan zouden verzekeringen dit soort apparaten ook maar moeten vergoeden? Tel volgend jaar dan nog maar eens 500 euro op bij je premie.

Mijn dochter heeft een driewieler waar ze niet goed mee kan fietsen. Nou kwamen wij op diezelfde beurs een fietsenleverancier tegen die een prachtige fiets voor haar had. Een soort ligfiets met kuipstoel, elektrische trapondersteuning, noem maar op. Maar helaas, het ding kost net zo veel als een kleine auto. Dat gaat de gemeente niet vergoeden natuurlijk.

Waar we eigenlijk eens stil bij moeten staan is hoe veel beter onze gehandicapte kinderen het hebben ten opzichte van kinderen in dezelfde situatie 50 jaar terug. Verbeterde therapieën, allerlei soorten rolstoelen, spalken en ondersteunende hulpmiddelen.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Aan degenen die vinden dat de zorgverzekeraar dit soort technologie niet moet vergoeden: Ik hoor u hier niet klagen over de bijdrage die u als verzekerde levert voor de ruim 330000 wanbetalers in de zorg. Heeft u er al eens over nagedacht wat DAT per maand kost ??????? Meer dan een loopmachine voor een kind met hersenverlamming..............

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door prem »

sjohie schreef:En de reden dat ze het (nog) niet vergoedden is omdat het nog niet is goedgekeurd door het College voor Zorgverzekeringen (CVZ), aldus dit artikel.

Maar is dit nou een moreel verwerpelijke PR/lobby actie van de importeur over de rug van een onschuldig slachtoffertje, of niet? Ze hebben dat apparaat blijkbaar kosteloos mogen proberen, wees dan een fatsoenlijk bedrijf en verleng die periode totdat het apparaat is goedgekeurd, en vergoed kan worden, dat zit zo te lezen wel in de pijpleiding.
Ja of geef een flinke korting want de marges zijn hoog op dat soort apparatuur en/of maak een betalingsregeling. Helemaal vergoeden? Ik weet niet of te veel precedenten zou scheppen en dus niet te doen voor verzekeringsmaatschappijen.

mh73

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik lees net dat het ventje de loopmachine nu wel krijgt van de verzekering, als eenmalige donatie.

En hoewel ik dat deze familie natuurlijk van harte gun, heb ik er toch een naar gevoel bij. Want hoeveel andere mensen in Nederland zitten op de één of andere manier in hetzelfde schuitje? En die krijgen niets.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door encore »

Volgens mij zijn die dingen zo duur omdat de verkopers weten dat het vergoed wordt. Ik zie nooit een hightech apparaat, ze maken altijd gebruik van bestaande technologie, zo duur kan het nooit zijn.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ik snap dat maar met moeite..... Ben blij voor dat jochie hoor. Maar mijn zoon van 14 die door zijn verstandelijke beperking en autisme niet zelfstandig het verkeer door kan krijgt geen aangepaste tandem vergoedt...... :( Maar ja, dat is dan weer de gemeente he.....

mh73

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door mh73 »

Auti-Mama schreef:Ik snap dat maar met moeite..... Ben blij voor dat jochie hoor. Maar mijn zoon van 14 die door zijn verstandelijke beperking en autisme niet zelfstandig het verkeer door kan krijgt geen aangepaste tandem vergoedt...... :( Maar ja, dat is dan weer de gemeente he.....
En dat verschilt dan ook nog weer per gemeente. Zo krom is het alleen maar in Nederland.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Naja, gelukkig heeft mijn zoon wel een begeleiders pas voor het OV. Mag hij een gratis begeleider meenemen. ;) En voor de broodnodige beweging lopen we wel een extra rondje met de hond. :D

Reina19
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2014 21:43

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door Reina19 »

Als ik de uitzending goed heb begrepen, gaat dit over een gehandicapte jongen, die door "te wandelen" in een automatisch wandelapparaat een betere doorbloeding en stimulatie van de ingewanden krijgt. Ik kan me dit goed voorstellen, ware het niet dat tegenwoordig veel goedkopere oplossingen aanwezig zijn. IPC-thuistherapie is een therapie, waarbij je de benen in beenmanchetten doet, en met behulp van lucht worden 4 tot maximaal 12 kamers automatisch volgens een vooringesteld programma opgeblazen. Deze op lucht gebaseerde automatische massage wordt veel toegepast voor de volgende aandoeningen: lymfoedeem, behandeling van lipoedeem, open wond bij een zogeheten diabetische voet, waardoor veel amputaties worden vermeden en ze worden o.a. ingezet bij spataderen. Door de massage wordt het bloedvatenstelsel en de lymfeafvoer gestimuleerd. Bij gebruik van een middelmanchet worden de ingewanden gemasseerd, waardoor obstipatie wordt opgeheven en een normale ontlastingscyclus ontstaat. Wilt u meer weten, bezoek eens de volgende pagina's: http://drlife.nl/over-ipc/wat-is-ipc/
In dit specifieke geval kan IPC een betere keuze zijn, zowel voor de verzekeraar als voor de verzorgende, want een IPC-therapie systeem kost gemiddeld tussen de 500 en 3000 euro afhankelijk van uitvoering, leverancier (van de verzekeraar) en het wordt door de verzekeraars vergoed vanuit de basisverzekering voor aandoeningen aan het lymfestelsel en soms het bloedvatenstelsel. Veel gehandicapten, die niet meer kunnen lopen, hebben baat bij IPC-therapie blijkt uit allerlei onderzoeken. Er is dus een alternatief!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door tenormin »

mh73 schreef:Ik lees net dat het ventje de loopmachine nu wel krijgt van de verzekering, als eenmalige donatie.

En hoewel ik dat deze familie natuurlijk van harte gun, heb ik er toch een naar gevoel bij. Want hoeveel andere mensen in Nederland zitten op de één of andere manier in hetzelfde schuitje? En die krijgen niets.
Heb het gezien; kan me toch wel heel goed voorstellen dat je er dubbele gedachten over hebt. Natuurlijk gunt iedereen het ventje (en ouders) dit maar het zou dan ook gegund moeten worden in jullie omstandigheden. Uiteindelijk gunnen we iedereen alles wat mogelijk is voor verlichting met handicaps; maar probleem is natuurlijk (weer): waar moet al dat geld vandaan komen. De enige kans op dit soort "verkrijgen van" zijn artikelen in de krant: dan word er spontaan geld ingezameld. Veel mensen voelen daar niet voor, maar 't helpt wel. Lees wekelijks dat ondenkbare zaken werkelijkheid kunnen worden.

mh73

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door mh73 »

@tenormin
Mijn dochter kan gelukkig heel veel, het gaat bij ons 'alleen' maar om een fiets. Ik klaag niet hoor. Maar ik kan me voorstellen dat er ook veel mensen zijn met zwaardere beperkingen die niet de hulp of behandeling krijgen die ze nodig hebben.

Maar ik ben het ook eens met Reina19. De berichtgeving in de media is natuurlijk heel eenzijdig en heeft alleen maar tot doel dat iedereen de kant van het gezin kiest. Wesley is niet het enige zwaar gehandicapte kind in Nederland. Die krijgen ook allemaal niet zo'n loopmachine. En er zijn inderdaad allerlei behandelingen waar dit soort kinderen mee geholpen zijn. Er is ook een speciale watertherapie voor, een jongen uit de klas van mijn dochter moet daar drie keer per week heen. Gewoon zwemmen is al heel goed, dat heeft mijn dochter ook twee en een half jaar gedaan. Er zijn hulpmiddelen, zoals een statafel, waardoor een kind ook een deel van de dag rechtopstaand (bevestigd in een soort harnas) door kan brengen. En er zijn vast nog wel meer mogelijkheden.

walker22
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2014 11:24

Re: Loopmachine Innowalk niet vergoed

Ongelezen bericht door walker22 »

Wat de Innowalk betreft is de leverancier niet helemaal open in de zaken namenlijk over de onderzoeken.
Er is wel degelijk onderzoek gedaan over dit hulpmiddel.Er zijn genoeg onderzoeksrapporten bekend maar niet in Nederland.
In het land van herkomst(Noorwegen) heeft men al een aantal jaren het apparaat onderzocht en zo ook in duitsland.
Dit apparaat is al eerder in de media geweest en er zijn ook uitvoerig rapporten geschreven die bekend zijn bij het C.V.Z. en deze instantie geeft aan dat het gern hulpmiddel maar een therapiemiddel betreft en dit is ook bij de leverancier bekend.
Met andere woorden een therapiemiddel in deze omvang word niet als hulpmiddel erkend en dus ook niet ondergebracht binnen de wet met betrekking hulpmiddelen.
Daar nog eens een prijskaartje aan hangen waar niemand vrolijk van word zorgt dat iedere zorgverzekeraar afhaakt.
Het meest wrange van dit verhaal is nog dat de leverancier maar blijft proefplaatsen terwijl ze weten dat het toch niet word vergoed.....

Gesloten