LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Radar »

Nog altijd kampen Vodafonegebruikers met dataverbruik dat de provider niet kan verklaren, maar waarvoor ze tóch moeten betalen. Vorige week besteedden we hier al aandacht aan. Vodafone beperkte zich toen tot een reactie op enkele individuele gevallen. Wij openden daarop een meldpunt voor klanten met hetzelfde probleem, en meteen stroomden honderden reacties binnen. Inmiddels zijn het er zo'n 2000. Reden genoeg voor een vervolguitzending.

Hoe lang gaat Vodafone de klachten van zijn klanten nog negeren?

Maandag 15 september in Radar, om 20:30 bij de AVROTROS op NPO 1

rlwgnr
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 13:25

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door rlwgnr »

Ik kreeg gister te horen over de vervolg uitzending dus ik heb nog snel even gemaild.
Over de maand juni kreeg ik een rekening van 520 euro waar mijn normale abbonementskosten 58 euro zijn.
Na veel contact (van mijn kant) hebben ze uiteindelijk toegezegd een kredit nota te sturen voor het hele bedrag. Helaas heb ik die brief nooit ontvangen en ben ik inmiddels geblokkeerd.
Alle keren dat ik daarna contact met ze heb opgenomen zeggen ze dat ze niks voor me kunnen doen en dat ze het heel vervelend vinden maar dat ik toch alles moet betalen.
Ik weiger te betalen voor kosten die ik niet gemaakt heb met het gevolg dat ik extra kosten moet maken voor een pre-paid kaart.
Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben die problemen heeft met Vodafone en ik hoop dat ze actie gaan ondernemen na deze uitzending.

JessicaTolhoek
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 17:50

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door JessicaTolhoek »

Ook ik kamp met dit probleem, onverklaarbare nachtelijke gebruiken terwijl niets via 3G zou mogen gaan.
Ik weet eigenlijk zeker dat alles goed staat. Ik heb het volledige bedrag teruggeboekt (kan tegenwoordig met 1 druk op de knop via internet bankieren) om een reactie uit te lokken.
Uiteraard wil ik wel gewoon betalen voor mijn abonnement. Vodafone gaf me telefonisch aan dat een deurwaarder het geld dan wel zou komen ophalen. Daar kijk ik naar uit.

Ik denk als de gedupeerden allemaal hun geld terugboeken dat Vodafone eerder geneigd is actie te ondernemen.
Groeten,
Jessica

JGBH
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 20:19

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door JGBH »

En ook ik heb al een torenhoge rekening. Al bijna 2 jaar keurig binnen mijn 300MB en nu al twee keer er mega overheen. Twee keer een rekening van E 100 extra omdat ik 's nachts Apps update en films download. De meneer houdt vol dat alles goed staat in de verbindingen. Wat ik dan download kan hij helaas niet vertellen. In 5 dagen zit ik al op 75% van de beschikbare data! De afgelopen 20 maanden er altijd binnen gebleven, geen veranderend gebruikersgedrag. Het maakt Vodafone niets uit, ik moet gewoon betalen. En mijn klacht, daar krijg ik binnen 10 dagen antwoord op. Meneer Vodafone vind dat helemaal niet lang duren. Ik wel!

Fassar
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 20:33

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Fassar »

In mijn ogen is dit grote verbruik heel eenvoudig te verklaren Vodafone rekent af per 10 kb of 10000 byte. Dit houd in als uw telefoon even contact maakt met internet om te kijken of er nog email is of ander contact met de server wordt dat afgerond naar 10 kb zelfs als dit maar 1 kb is.
Als vergelijk dit is ongeveer het zelfde als per telefoon gesprek 10 minuten in rekening te brengen in plaats van bellen per seconde.
Andere providers rekenen af per 1000 byte of 1 kb.
Hier door kan je data bundel er zeer snel doorheen zijn.

rene2010
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:48

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door rene2010 »

Het dataverbruik bij Vodafone is weliswaar erg hoog, maar wij zien het ook bij een andere provider.

Wat wij gemerkt hebben is dat Iphones veel meer last hebben van mysterieus dataverbruik dan Android phones. DAt scheelt wel tot 75%.
Wij hebben 65 abonnementen binnen ons bedrijf en hebben sinds juni inzicht in alle verbruiken van de abonnementen. Helaas kan je niet zien wat de oorzaak is van dataverbruik maar wel wanneer precies en hoeveel.
Wij zien dat de Ipones regelmatig snachts om precies 0.00 uur en om 08.00 hoog dataverbruik hebben. Het automatisch updaten van apps, software, synchroniseren van foto's films etc staat allemaal uit op de mobile data.
Dit is ALLEEN mogelijk via WiFi en toch gebruiken de Ipones data.
Rara hoe kan dat?

Er zijn dus een aantal vragen:
Zijn de klachten bij Vodafone alleen met Iphones of ook met Android phones?
Hoe kan het dat er precies om 0.00 uur een fors data verbruik is (bijna dagelijks)?
Hoe kan het dat er via mobiele data verbruik is, terwijl alle synchronisatie, updates etc. via instellingen niet mogelijk moet zijn op het mobile netwerk
Is dat iets wat Apple doet of zijn dit verborgen dataveters van bepaalde apps. En zo ja, wie heeft daar voordeel van (lijkt mij alleen de providers).
Misschien dat Radar daar ook eens in kan duiken.

Groet Rene

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:16

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door [email protected] »

Mijn probleem met Vodafone begon al 3 jaar geleden en aangezien ik meerdere keren contact heb gehad met ze en iedere keer te horen kreeg dat ze niets kunnen doen heb ik de betalingen stop gezet aangezien ze mij ook zomaar kunnen blokkeren.
Ik krijg nu wel een deurwaarder achter mij aan maar zolang het daar een zooitje is en het niet opgelost word kunnen ze lang wachten.
Die meneer vanavond kan dingen gaan beloven maar daar geloof ik niet veel van.
En in de site van Vodafone heb ik ook erg veel vertrouwen (niet).

A&MvanHulzen
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:20

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door A&MvanHulzen »

Ik heb zelf geen Vodafone maar er schiet me een ideetje te binnen. Misschien is het een aardige test om de telefoon uit te zetten en dan het dataverbruik te checken in de tijd dat hij uit staat. Als hij dan toch data verbruikt doet dan een derde partij iets in Vodafone's netwerk waar Vodafone niet van op de hoogte is?
Is de eigenaar van de data die gedownload wordt ook belanghebbende? De oudste truc om snel rijk te worden was werkte vroeger met een betaald telefoonnummer. Iemand opende zelf een nummer en belde vanuit een kantoorgebouw naar dat nummer en legde de hoorn naast de haak. Gebeurd hier ongeveer zoiets met een app? Misschien blijkt er later dat iets anders aan de hand is maar even checken moet makkelijk kunnen denk ik.

sps
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door sps »

Ik kreeg zondag eerst bericht dat ik 80 % van mijn data bundel had verbruikt en nog geen 2 uur later kreeg ik bericht dat er 100 % was verbruikt. Ik heb een bundel van 1 gb waar ik nog nooit overheen ben geweest. Ik ben gelijk gaan kijken in mijn telefoon wat het kon zijn en kwam tot de conclusie dat ik wifi wel aan had maar hij was niet meer verbonden wat normaal automatisch gaat zodra ik thuis ben. Ik heb de modem opnieuw opgestart en opnieuw verbonden. wat mij op viel was dat mijn wifi tekentje gelijk weer in beeld kwam en toen ging ik er bij nadenken en besefte ik dat die al een tijdje weg was, er stond steeds 3 of 4 g. Voor mijn gevoel is dit gebeurd toen Vodafone de 4 g heeft geactiveerd (bij ons in het noorden was dat pas een aantal weken geleden) Ik ben totaal niet technisch maar dacht dat daardoor mijn modem en telefoon niet meer verbonden waren en dat ik zo steeds dacht op wifi te zitten maar ondertussen mijn bundel helemaal aan het verbruiken was. Dat zeg ik ik ben totaal niet technisch maar wou dit toch even melden en misschien heeft dit er helemaal niks mee te maken.

Gadgetfreak1983
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:48

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Gadgetfreak1983 »

Hier wat tips voor Android toestellen en de iphone.

Voor Android:
Een Tip voor iedereen met een android toestel. Ga naar de playstore
vervolgens gaat u naar instellingen en selecteer Apps automatisch bijwerken daar krijg u 3 opties:
1 Apps niet automatisch bijwerken
2 Apps op elk moment Automatisch bijwerken (brengt mogelijk hoge kosten met zich mee)
3 Apps alleen via wifi automatisch bijwerken.

Als u alles automatisch wil bijwerken doe dat dan alleen via Wifi dat kost u geen data.

Voor de iphone:

Ga naar instellingen
kies Itunes en App store
schakel onder het kopje automatische Downloads
Apps, muziek en updates uit.
Zo kan uw iphone niet zomaar allerlei dingen downloaden en voorkomt u hoog data verbruik

ik hoop dat ik jullie hier mee een volgende hoge rekening kan besparen.
Laatst gewijzigd door Gadgetfreak1983 op 15 sep 2014 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

straanman
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:47

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door straanman »

Het gebeurt ook bij gebruikers van Hollands Nieuwe! Deze maakt gebruik van Vodafone.
Onze dochter heeft nu al 3 keer al heel snel haar bundel van 500 mb op. Dan krijgt ze in de 1e week van haar tegoed al een sms dat haar databundel op is.. Ook HN geeft aan dat ze geen inzage kunnen geven in het gebruik van mb's. Gelukkig kun je bij HN niet over je tegoed heen. Dus geen onverwachte hoge rekening maar wel sneu dat ze de rest vd maand geen mb's meer heeft.

Ik hoop dat hier snel meer duidelijkheid over komt.

Judithd
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:44

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Judithd »

Wat deze Harry directeur van de klantenservice verteld zijn een hoop leugens, ik heb een foto van het verbruik waar ik nog 1gb nog wat over heb tot 20 dagen ik heb onbeperkt bellen en sms'en dus hoe dan dat ik al 47 euro over mijn maandelijkse bedrag heen zit?
Ik vind dit echt een heel vies spelletje waar de Vodafone mee bezig is nog een half jaar contract uitzitten en zeker nooit nooit meer Vodafone!!!!!

Gadgetfreak1983
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:48

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Gadgetfreak1983 »

Judithd schreef:Wat deze Harry directeur van de klantenservice verteld zijn een hoop leugens, ik heb een foto van het verbruik waar ik nog 1gb nog wat over heb tot 20 dagen ik heb onbeperkt bellen en sms'en dus hoe dan dat ik al 47 euro over mijn maandelijkse bedrag heen zit?
Ik vind dit echt een heel vies spelletje waar de Vodafone mee bezig is nog een half jaar contract uitzitten en zeker nooit nooit meer Vodafone!!!!!
Sorry hoor maar bij andere providers bent u niet veel beter af. Er zijn genoeg manieren om u data gebruik zelf in de gaten te houden. zowel voor de iphone als voor Android toestellen.
Laatst gewijzigd door Gadgetfreak1983 op 15 sep 2014 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door encore »

Gadgetfreak1983 schreef:
Judithd schreef:Wat deze Harry directeur van de klantenservice verteld zijn een hoop leugens, ik heb een foto van het verbruik waar ik nog 1gb nog wat over heb tot 20 dagen ik heb onbeperkt bellen en sms'en dus hoe dan dat ik al 47 euro over mijn maandelijkse bedrag heen zit?
Ik vind dit echt een heel vies spelletje waar de Vodafone mee bezig is nog een half jaar contract uitzitten en zeker nooit nooit meer Vodafone!!!!!
Sorry hoor maar bij andere providers bent u niet veel beter af. Er zijn genoeg manieren om u data gebruik zelf in de gaten te houden. zowel voor de iphone en voor Android.
Maar je gaat offtopic Gadgetfreak...En dat je weet hoe een telefoon werkt, dat hebben we kunnen lezen. Terug ontopic aub

Goudschaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:42

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Goudschaal »

Vodafone biedt onder de paraplu van <Mijn Vodafone> een App om zicht op het het dataverbruik te kunnen houden.
Helaas is deze App al langere tijd instabiel. Vodafone meldt de ene keer dat het aangegeven gebruik niet correct is of zoals nu dat de App niet werkt.
Het is alsof je rond rijdt met een auto waarvan de snelheidsmeter defect is om achteraf bij thuiskomst te moeten horen dat je de snelheid in totaal overschreden hebt.
De Vodafone helpdesk kan niet aangeven wanneer de technici met een oplossing voor dit brakke dashboard gaan komen.
Ook een alternatief voor het opvragen van de actuele meterstand bijvoorbeeld door direct in te loggen op de Vodafone internet site is niet in zicht.
Het blijft dus een verrassing wat Vodafone aan het eind van de maand op de rekening gaat zetten.
Overgaan met mijn goedkope SIM only abo op het duurdere RED dat (in het ongunstigste geval) al aan het begin van de maand meldt dat je bundel is opgebrand en dat je bij mag gaan kopen of op een laag pitje verder mag gaan is geen echte optie.

Ik kijk uit naar een App die een logbestand bijhoudt van het data verkeer dat over de antenne van en naar Vodafone gaat. Of misschien bestaat die al?
Het zou mooi zijn wanneer Radar of de Consumentenbond hier meer over zouden kunnen melden.

JVaandels
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:59

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door JVaandels »

Als ik zo alle alle klachten lees en hoor, vraag ik me toch een ding sterk af. Waar is de eigen verantwoordelijk heid? Heb je wel eens de voorwaarden van een contract bekeken? Heb je wel eens je nieuw te kopen toestel getest? Heb je wel eens naar andermans ervaringen gevraagd? Of, ben je maar een contract aangegaan omdat je die nieuwe, gave, mooie en snelle móest hebben?
Iets waar Nederlanders erg sterk in zijn, is het klagen en het liefst een ander de schuld geven. Alles om maar zelf niet in de spiegel te hoeven kijken.
Tegenwoordig heb je niet meer een mobiel opzak, maar een complete pc. Jij wilt toch zo'n gemak? De techniek gaat vooruit en dient je daarin. Dan is het ook logisch dat je nu meer data gebruikt dan voorheen.
Zeker je kan Vodafone, net als alle andere providers, producenten en dienstverleners verwijten maken, maar ben je ook zeker dat jezelf niet te laconiek bent?
Ik heb nog steeds geen problemen met mijn data, maar dat komt omdat ik alert blijf en ingrijp voordat ik onterecht begin te klagen.

Gadgetfreak1983
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:48

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Gadgetfreak1983 »

encore schreef:
Gadgetfreak1983 schreef:
Judithd schreef:Wat deze Harry directeur van de klantenservice verteld zijn een hoop leugens, ik heb een foto van het verbruik waar ik nog 1gb nog wat over heb tot 20 dagen ik heb onbeperkt bellen en sms'en dus hoe dan dat ik al 47 euro over mijn maandelijkse bedrag heen zit?
Ik vind dit echt een heel vies spelletje waar de Vodafone mee bezig is nog een half jaar contract uitzitten en zeker nooit nooit meer Vodafone!!!!!
Sorry hoor maar bij andere providers bent u niet veel beter af. Er zijn genoeg manieren om u data gebruik zelf in de gaten te houden. zowel voor de iphone en voor Android.
Maar je gaat offtopic Gadgetfreak...En dat je weet hoe een telefoon werkt, dat hebben we kunnen lezen. Terug ontopic aub
Ik geef jullie tips die jullie van Vodafone of welke andere provider dan ook niet zullen krijgen. Die hebben er alleen maar baat bij als jullie over je bundel heen gaan. Dus gebruik mijn tips om zo een volgende hoge rekening te voorkomen.

Dit is de eerste en laatste keer dat ik jullie probeer te helpen. Succes met zeuren over hoe slecht vodafone is.
Laatst gewijzigd door Gadgetfreak1983 op 15 sep 2014 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door encore »

Gadgetfreak1983 schreef:...Ik geef jullie tips die jullie van Vodafone of welke andere provider dan ook niet zullen krijgen. Die hebben er alleen maar baat bij als jullie over je bundel heen gaan. Dus gebruik mijn tips om zo een volgende hoge rekening te voorkomen.
Het gaat juist om gefactureerd data-verbruik dat NIET verklaard kan worden. Of waarbij men zelfs kan bewijzen dat er geen factureerbaar datagebruik mogelijk kon zijn en er tòch een rekening voor kwam. Het Vodafone-systeem klopt niet. Er zitten fouten in. Dat dat aan de orde is wordt al duidelijk dat Voda zo nu en dan komplete rekeningen vergoedt. Da's schuld-bekennen. En heeft NIETS met je "tips" te maken.

JVaandels
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:59

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door JVaandels »

encore schreef:
Gadgetfreak1983 schreef:...Ik geef jullie tips die jullie van Vodafone of welke andere provider dan ook niet zullen krijgen. Die hebben er alleen maar baat bij als jullie over je bundel heen gaan. Dus gebruik mijn tips om zo een volgende hoge rekening te voorkomen.
Het gaat juist om gefactureerd data-verbruik dat NIET verklaard kan worden. Of waarbij men zelfs kan bewijzen dat er geen factureerbaar datagebruik mogelijk kon zijn en er tòch een rekening voor kwam. Het Vodafone-systeem klopt niet. Er zitten fouten in. Dat dat aan de orde is wordt al duidelijk dat Voda zo nu en dan komplete rekeningen vergoedt. Da's schuld-bekennen. En heeft NIETS met je "tips" te maken.
Op welke manier is dan bewezen dat er geen factureerbaar datagebruik mogelijk 6is? Kom nu niet met het argument "ik was thuis en zat op wifi, 's nachts slaap ik, ik doe niet anders dan normaal". Dat zijn geen valide feiten, dat zijn aannames. Tevens wijzen die niet alleen naar Vodafone, maar kan je ook vraagtekens zetten bij de fabrikant van het toestel, je betrouwbaarheid van je internetprovider en ja... ook jezelf. Dat vodafone 'schikt' lijkt me niet meer dan normaal. Zij worden hier negatief in het daglicht gezet en proberen dat recht te zetten, terecht of niet.

Peter Richards
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 22:56

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Peter Richards »

Had tot en met medio juni een abonnement bij t mobile
Eind afrekening kreeg ik in juli
Ruim 500 euro

Natuurlijk gebeld met de klantenservice.
De rekening was gebaseerd op 2dagen internet ergens in juni.

Nee ik hèb geen voetbal gekeken.
Slechts de webbrowser stond open (geef toe) met mogelijk meerdere pagina's open

Maar ruim 500 euro!!
En nee zij konden mij niet vertellen wat nou de veroorzaker was van de enorme download

Prepaid 500 mb zou tussen de 10 en 15 euro kosten.
Dus bij benadering 25000 mb in twee dagen?

Gesloten