LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Radar »

Je bestelt een product bij een Nederlands ogende webwinkel. Bij bezorging blijkt echter dat de webwinkel in China zit, en vanaf daar jouw product heeft verzonden. Gevolg is dat je aan de deur nog eens tientallen euro's aan douanerechten en omzetbelasting moet betalen:

Maandag 17 november in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door 53078 »

Daar zijn de AlgemeneVoorwaarden voor..en ook het stukje"Over ons/ Wie zijn wij" geeft duidelijkheid over de verzending van een bestelling. Maar ja, dat leest bijna niemand. En dan krijg je dus dit soort televisie.

mh73

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik vind het ook een beetje een onzin onderwerp.

Als je ergens wat koopt en je controleert helemaal niet waar de webwinkel gevestigd is of zelfs of de website betrouwbaar is, moet je achteraf ook niet zeuren.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

53078 schreef:Daar zijn de AlgemeneVoorwaarden voor..en ook het stukje"Over ons/ Wie zijn wij" geeft duidelijkheid over de verzending van een bestelling. Maar ja, dat leest bijna niemand. En dan krijg je dus dit soort televisie.

Je hoeft uiteraard niet te kijken :mrgreen:

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

mh73 schreef:Ik vind het ook een beetje een onzin onderwerp.

Als je ergens wat koopt en je controleert helemaal niet waar de webwinkel gevestigd is of zelfs of de website betrouwbaar is, moet je achteraf ook niet zeuren.

Ik controleer ook niet altijd waar een webwinkel gevestigd is. Ik heb een vermoeden welke website trosradar bedoelt.......inthebox.....en deze komt toch erg NL over. Als je via google bv opzoek bent naar iets en je komt op deze site uit dan kan ik mij voorstellen dat je voor een verrassing komt te staan als aan de deur meer moet worden afgerekend.

Ik bestel vrij veel via ebay.com en heb tot nu toe nog geen invoer / inklaringskosten hoeven te betalen.....mijn geluk :mrgreen:

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Nee he, niet weer? Mensen staren zich blind op de (lage)prijs en kijken niet meer verder.
Als iedereen nu eerst eens de faq op de website leest voordat er besteld wordt en niet klakkeloos aan het bestellen slaat.
Ik krijg op mijn werk die mensen dagelijks aan de lijn. De meeste ontvangers gaan er van uit dat ze bestolen worden door de transporteur. De verzender heeft er niks over gezegd........Of ze denken het al aan de verzender betaald te hebben......... Of de waarde (waar de transportkosten bijkomen)is te hoog......... Mensen, LEES voor de bestelling de site eens door, ook de kleine lettertjes! Zelfs op radio en tv zijn er spotjes over. Maar mensen die zich blind staren op een koopjes, willen gewoon niet verder kijken. Die mensen krijg ik dan weer aan de lijn.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door newmikey »

Radar schreef:Je bestelt een product bij een Nederlands ogende webwinkel. Bij bezorging blijkt echter dat de webwinkel in China zit, en vanaf daar jouw product heeft verzonden. Gevolg is dat je aan de deur nog eens tientallen euro's aan douanerechten en omzetbelasting moet betalen:
Altijd oppassen met een mes wat aan twee kanten snijdt. Vermoedt dat de eis die in de uitzending aan de orde komt betrekking heeft op het opnemen van wettelijk verplichte waarschuwingen op de website die het de consument duidelijk maakt dat de goederen van buiten de EU komen en dus belast kunnen worden bij invoer.

Complicerende factor is dat de website wel NL talig kan zijn maar de webshop gewoon op een server in een ver buitenland draait waar de nederlandse wetgeving gewoon niet rijkt.

Dat zou zomaar omgedraaid kunnen worden met de eis dat vreemdtalige websites van Nederlandse bedrijven allerlei bepalingen uit een ver buitenland moeten gaan opnemen. Handel werkt immers twee kanten op.

Consumenten maken het zichzelf soms onnodig moeilijk door helemaal niet op zo'n site naar voorwaarden of locatie te kijken, aan de andere kant zijn er webshops die dusdanig goed vertaald zijn dat men zou mogen verwachten dat ook die informatie iets toegankelijker en duidelijker wordt weergegeven.

Interessant te zien hoe Radar hier mee omgaat...

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Heel goed dat Radar hier aandacht aan gaat besteden. Niet iedereen is zo geweldig als de super oplettende eerste reaguurders in deze topic.

mh73

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door mh73 »

Oplettend, daar zeg je een waar woord.
Als je de weg oversteekt, kijk je ook eerst naar links en rechts.
Waarom zou je dan niet oplettend moeten zijn als je ergens wat bestelt? Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid.

Op sites als miniinthebox kun je gewoon vinden dat je nog invoerrechten kunt verwachten.
Maar men bestelt er omdat het zo goedkoop is. Dat is het enige dat telt. Waaróm het zo goedkoop is, daar denkt men niet over na.

Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook vaak zo.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door moederslink »

Snel besteld , snel geld " verdiend " , niet dus.
Goed opletten en nadenken . Mensen worden toch vaak verleid en dan vaak bedonderd.
Idem met telefonische verkooptrucs.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

vogels schreef:
Josephien12 schreef:Heel goed dat Radar hier aandacht aan gaat besteden. Niet iedereen is zo geweldig als de super oplettende eerste reaguurders in deze topic.
Niks met geweldig te maken. Gewoon even verder kijken dan je neus lang is; daar hoef je geen HBO opleiding voor te hebben.

Dus wel met geweldig te maken want NIET IEDEREEN let op zoals jij en diverse andere en ikzelf wellicht wel doen. Niet iedereen over 1 kam scheren......niet iedereen was in 1 keer wijs geworden.

Als ik de site ...inthebox bekijk en een proefbestelling plaats boven de 22 euro wordt ik tot aan moment van betalen niet gewaarschuwd dat er extra kosten kunnen zijn ivm dat uit buitenland komt.......als dat nu eens duidelijker op de website zou komen te staan ondervang je al een hoop mensen welke dit niet wisten. Daarbij ook zo mooi dat gratis verstuurd wordt.......tsja das tegenwoordig ook een magisch woord.

Als je dan nog doorbesteld ( en dan zijn er nog mogelijkheden om zonder bijkomende kosten te ontvangen ) tsja........dan houd het ind een keer op.

mh73

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door mh73 »

Als je vanuit China of de VS van een Nederlandse site besteld, dan staat er bij het afrekenen toch ook niet bij dat je nog extra invoerkosten moet verwachten? Dat is toch je eigen verantwoordelijkheid?

Die extra kosten betaal je namelijk niet aan die site, maar aan de douane. Daar heeft die website niets mee te maken.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

mh73 schreef:Als je vanuit China of de VS van een Nederlandse site besteld, dan staat er bij het afrekenen toch ook niet bij dat je nog extra invoerkosten moet verwachten? Dat is toch je eigen verantwoordelijkheid?

Die extra kosten betaal je namelijk niet aan die site, maar aan de douane. Daar heeft die website niets mee te maken.

Ja en das nu juist het hele onderwerp. Staat er blijkbaar niet duidelijk genoeg.

Die website doet voorkomen dat een NL site is. Ik kan wel begrijpen dat diverse hiermee de mist in gaan en daar mag dus wel beter en duidelijker voor geinformeerd worden door die websites

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door 53078 »

Teunbosseman schreef:... Staat er blijkbaar niet duidelijk genoeg....
Dat hoeft ook niet. Jij als Nederlander hoort gewoon te weten dat je over dat soort dingen belasting hoort te betalen. Dat is gewoon NIET de verantwoordelijkheid van de website. En voor elk land gelden weer andere regels. En omdat er maar 195 landen zijn is dat ook niet te doen. Doen de Nederlandse websites ook niet. Beetje nadenken/hersengebruik mag wel hoor. Je weet toch ook dat je BTW betaalt over je dagelijkse boodschappen?

mh73

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door mh73 »

53078 schreef:Dat hoeft ook niet. Jij als Nederlander hoort gewoon te weten dat je over dat soort dingen belasting hoort te betalen. Dat is gewoon NIET de verantwoordelijkheid van de website. En voor elk land gelden weer andere regels. En omdat er maar 195 landen zijn is dat ook niet te doen. Doen de Nederlandse websites ook niet. Beetje nadenken/hersengebruik mag wel hoor. Je weet toch ook dat je BTW betaalt over je dagelijkse boodschappen?
Inderdaad. Eigen verantwoordelijkheid dus.

Er mag dan zoiets bestaan als Europese wetgeving, wereldwijde wetgeving zie ik voorlopig nog niet komen. En dus kan Radar er aandacht aan besteden, maar dat is volstrekt zinloos. Een website in China zal zich heus niet aanpassen aan Nederlandse wensen.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Dat jij het zinloos vind weten we nu al voldoende. Radar vind dat blijkbaar niet en ik ook niet. Nogmaals, niet iedereen is zo perfect als jij om er niet in te trappen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

53078 schreef:
Teunbosseman schreef:... Staat er blijkbaar niet duidelijk genoeg....
Dat hoeft ook niet. Jij als Nederlander hoort gewoon te weten dat je over dat soort dingen belasting hoort te betalen. Dat is gewoon NIET de verantwoordelijkheid van de website. En voor elk land gelden weer andere regels. En omdat er maar 195 landen zijn is dat ook niet te doen. Doen de Nederlandse websites ook niet. Beetje nadenken/hersengebruik mag wel hoor. Je weet toch ook dat je BTW betaalt over je dagelijkse boodschappen?

Ja daaag. Waarom denk je dat er programma's bestaan als radar ? Juist omdat dus blijkbaar niet duidelijk is.

Nogmaals, voor jou zal het duidelijk zijn, voor mij veelal ook maar voor vele vele niet. Het gaat er niet om dat je moet weten dat er belasting over wordt betaald maar dat alles zo NL oogt dat je ervan uit gaat dat je GEEN belasting oid nog moet betalen.

Dat is in mijn ogen WEL de verantwoordelijkheid van de website om hier duidelijk op te wijzen. Ik vindt bijna misleidend, op het randje.

BTW over dagelijkse boodschappen is appels met peren vergelijken. Daarbij weet je dat reeds in de verkooprijs zit en niet nog eens achteraf erbij wordt opgeteld.

Ik vindt dat op zon site als ........inthebox wel duidelijker gemaakt mag worden dat vanuit buiteland komt ( Azie, USA etc etc ) en dat er nog bijkomende kosten KUNNEN komen.
Als het dan nog niet duidelijk is, ja dan heb je wel met een "beetje dom" persoon te maken.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

mh73 schreef:
53078 schreef:Dat hoeft ook niet. Jij als Nederlander hoort gewoon te weten dat je over dat soort dingen belasting hoort te betalen. Dat is gewoon NIET de verantwoordelijkheid van de website. En voor elk land gelden weer andere regels. En omdat er maar 195 landen zijn is dat ook niet te doen. Doen de Nederlandse websites ook niet. Beetje nadenken/hersengebruik mag wel hoor. Je weet toch ook dat je BTW betaalt over je dagelijkse boodschappen?
Inderdaad. Eigen verantwoordelijkheid dus.

Er mag dan zoiets bestaan als Europese wetgeving, wereldwijde wetgeving zie ik voorlopig nog niet komen. En dus kan Radar er aandacht aan besteden, maar dat is volstrekt zinloos. Een website in China zal zich heus niet aanpassen aan Nederlandse wensen.

Ik vindt van niet dat geheel eigen verantwoordelijk is. Lijkt mij kleine moeite om dit iets duidelijker aan te geve.


Tis trouwens reeds paar keer voorbij gekomen, waaronder.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 9&t=131453

En hier
http://www.klacht.nl/miniinthebox-com/

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door tenormin »

Het zal inderdaad wel om o.a. Light in de box gaan. Lijkt me gewoon, voor men iets bestelt even door te lezen wat voor voorwaarden e.d. er staan. Zoals iemand al opmerkt: douane kosten komen daar altijd bij uit bepaalde landen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onverwachte bezorgkosten aan de deur

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

tenormin schreef:Het zal inderdaad wel om o.a. Light in de box gaan. Lijkt me gewoon, voor men iets bestelt even door te lezen wat voor voorwaarden e.d. er staan. Zoals iemand al opmerkt: douane kosten komen daar altijd bij uit bepaalde landen.

Als dat dan wat meer duidelijker wordt aangegeven op de website dan is dit hele onderwerp niet meer nodig.
Want daar gaat het uiteindelijk om.

Gesloten