LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgepakt voor openstaande boete

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door tenormin »

Teunbosseman schreef:
Wat een k*t regering hebben wij soms toch.
Soms?? Lijkt mij een eeuwigheid inmiddels.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door kss »

oog om oog tand om tand, ach het was zo'n leuke gedachte. we zijn lui geworden in nederland door alles met boetes op te willen lossen. een beetje weldenkende mens had deze mensen gewoon schuldhulpverlening aangeboden.

zullen ze op een of andere manier wel vergeten zijn, daar in denhaag of bij de politie.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door puma73 »

kss schreef:oog om oog tand om tand, ach het was zo'n leuke gedachte. we zijn lui geworden in nederland door alles met boetes op te willen lossen. een beetje weldenkende mens had deze mensen gewoon schuldhulpverlening aangeboden.

zullen ze op een of andere manier wel vergeten zijn, daar in denhaag of bij de politie.
Dat zijn ze niet vergeten, eind jaren '90, begin jaren 2000 zijn er mensen geweest die massaal hun verkeersboetes hebben laten wegsaneren.

Omdat dit niet de bedoeling was van de wettelijke schuldhulpverlening, heeft men bepaald dat mensen met openstaande boetes bij het CJIB niet worden toegelaten tot de WSNP en de schuldhulpverlening via de gemeenten.

stofzuigertje

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Foutje, mijn eerdere reactie...

Ja, ik weet dat vele konden kiezen, betalen of zitten en dan was je er vanaf!

Maar nu, wet Mulder betekend dat je dus moet betalen en met zitten alleen uitstel kreeg.
Omdat ik nu een boete heb gezien maar nergens een waarschuwing dus vele gaan daarom bewust de fout in omdat ze het verschil niet weten.

Bij tekort geld wil je liever zitten dan betalen en als je dan niet het verschil tussen oude en de Wet Mulder boete weet, ja die naam zegt me niets....

Ik vind dat ze dat duidelijker moeten aangeven, want nu gaan mensen meerdere keren zitten wat de Nederlandse bevolking veel geld kost en niets opleverde.
En hoeveel keer moet je zitten voor je er vanaf bent?

Hoewel de wet jaren terug is ingevoerd, ik wist dit verschil niet, wel dat je soms vooraf moet betalen, bij andere juist niet omdat je dan niet meer kunt protesteren en bij 3e groep mag je zelf weten of je betaal of niet...
Dus een boete en onder welke van de 3 vallen ze dan?

Het CJIB stuurde dus 3 verschillende zonder echt duidelijk te zijn op een niets zeggende letter rechts boven na...

Verder word er geen rekening gehouden met Analfabeten of zwakkeren die niet alles begrepen.
Dus de tekst is vaak te moeilijk en verwarrend.
Maar na de uitzending is het voor een groep nu wel bekend....
En wie gaat nu deze Gijzelingen betalen?

Mensen gijzelen die niet kunnen betalen is verspilling, voor mensen die niet willen prima maar ik denk dat vele zitten omdat ze al erg veel schulden hebben...
Of je veroorzaak door dit soort harde maatregelen elders juist meer schulden....

stofzuigertje

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De wet is goed maar als je als overheid zo hard opstelde en niet coulant bent voor mensen die vaak voor eerste keer hier in aanraking mee komen en de regels voor protest niet weten?

De Wet Mulder is goed, maar voor onredelijke situatie de eerste keer enige souplesse zou beter zijn.
De overheid is van ons en voor ons en daar lijkt het nu totaal niet meer op!
Laatst gewijzigd door Radar op 21 jan 2015 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdragen verwijderd

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Als je de boetes niet kunt betalen moet je ze verkomen door of geen overtredingen te begaan, of niet te rijden. Daarnaast zijn auto's een dure luxe en voor mensen die weinig te besteden hebben zijn er vaak goedkopere oplossingen. Helaas realiseren veel mensen zich dit niet en komen ze in de problemen.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 21 jan 2015 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Als je het relaas van die jongeman van de uitzending van de Rijdende Rechter bekijkt slaat CJIB totaal door. En maar verhogen en verhogen zodat iemand totaal geen kans meer krijgt om eruit te komen.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 jan 2015 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaalde offtopic bijdragen verwijderd

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

stofzuigertje schreef:De wet is goed maar als je als overheid zo hard opstelde en niet coulant bent voor mensen die vaak voor eerste keer hier in aanraking mee komen en de regels voor protest niet weten?

De Wet Mulder is goed, maar voor onredelijke situatie de eerste keer enige souplesse zou beter zijn.
De overheid is van ons en voor ons en daar lijkt het nu totaal niet meer op!

Laatste kan ik mij ook in vinden. Te lang sluiten de ambtenaren hun ogen en oren voor diverse instanties als bv de nationale ombudsman. Zoals de Rijdende Rechter heeft aangedragen om tot de instantie van - kamer tot verzoeken geloof ik - te richten opent hopelijk de ogen en oren.

Voor diegene welke tussen wal en schip vallen, dus wel willen betalen maar niet kunnen. Diegene welke moedwillig niet betalen, ja eens dat gijzelen wordt ingezet.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door puma73 »

Teunbosseman schreef:
Laatste kan ik mij ook in vinden. Te lang sluiten de ambtenaren hun ogen en oren voor diverse instanties als bv de nationale ombudsman. Zoals de Rijdende Rechter heeft aangedragen om tot de instantie van - kamer tot verzoeken geloof ik - te richten opent hopelijk de ogen en oren.

Voor diegene welke tussen wal en schip vallen, dus wel willen betalen maar niet kunnen. Diegene welke moedwillig niet betalen, ja eens dat gijzelen wordt ingezet.
ER zijn tegenwoordig mogelijkheden om in termijnen te betalen als je je boete niet in een keer kunt betalen.

Mensen vinden de nieuwste mobiele telefoon met dat leuke aantrekkelijke abonnement veel interessanter dan de geldboete, die kan nog betaald worden tot......... En die rekening van de energieboer, kan ook wel 14 dagen later.

Zo is de betalingsmoraal tegenwoordig in Nederland.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 jan 2015 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante bijdrage verwijderd

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Teunbosseman schreef:Ik vindt het een punt van niks. Als je het relaas van die jongeman van de uitzending van de Rijdende Rechter bekijkt slaat CJIB totaal door. En maar verhogen en verhogen zodat iemand totaal geen kans meer krijgt om eruit te komen.
Nee hoor. En het ging helemaal niet om de verhogingen, maar om de oorspronkelijke boete.

Overigens vind ik dat ze wel betalingsregelingen aan moeten gaan als deze redelijk zijn, maar laten we wel even acknowledgen dat mensen vaak gewoon die brieven negeren en niet actief contact opnemen maar gewoon wachten op de deurwaarder.

Het moet van twee kanten komen.

En als je non-essentiële dingen niet kan betalen moet je ze niet kopen/veroorzaken.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

puma73 schreef:
Teunbosseman schreef:
Laatste kan ik mij ook in vinden. Te lang sluiten de ambtenaren hun ogen en oren voor diverse instanties als bv de nationale ombudsman. Zoals de Rijdende Rechter heeft aangedragen om tot de instantie van - kamer tot verzoeken geloof ik - te richten opent hopelijk de ogen en oren.

Voor diegene welke tussen wal en schip vallen, dus wel willen betalen maar niet kunnen. Diegene welke moedwillig niet betalen, ja eens dat gijzelen wordt ingezet.
ER zijn tegenwoordig mogelijkheden om in termijnen te betalen als je je boete niet in een keer kunt betalen.

Mensen vinden de nieuwste mobiele telefoon met dat leuke aantrekkelijke abonnement veel interessanter dan de geldboete, die kan nog betaald worden tot......... En die rekening van de energieboer, kan ook wel 14 dagen later.

Zo is de betalingsmoraal tegenwoordig in Nederland.

Rijdende Rechter sloeg de spijker precies op zn kop ! Dat jij dat niet vindt, mag maar o.a. ik mag het daar wel mee eens zijn.

Kijk de uitzending nog een keer --> http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... op_cj.html
Laatst gewijzigd door Radar op 22 jan 2015 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beledigende en offtopic informatie verwijderd

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door dhc »

Teunbosseman schreef:Ik heb nogmaals het filmpje van de Rijdende Rechter gezien....................ik zal mij heel heel heeeel voorzichtig uitdrukken.

Wat een kl**te klappers hebben wij toch in de regering zitten. Dat het zover moet komen voor die mensen welke tussen wal en schip vallen. En op deze manier alleen maar dieper en dieper in de stront worden geduwd.

Verhogingen van 50% en meer en meer en meer.

Let, ben eens dat bij boetes betaald moet worden maar dit soort verhogingen slaan nergens op. Gijzel dan iemand eerder oid.


Wat een k*t regering hebben wij soms toch.
Gijzeling is geen compensatie, de boete blijft gewoon staan...
Laatst gewijzigd door Radar op 21 jan 2015 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende uitingen verwijderd

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Julie4444 schreef:
Teunbosseman schreef:Ik vindt het een punt van niks. Als je het relaas van die jongeman van de uitzending van de Rijdende Rechter bekijkt slaat CJIB totaal door. En maar verhogen en verhogen zodat iemand totaal geen kans meer krijgt om eruit te komen.
Nee hoor. En het ging helemaal niet om de verhogingen, maar om de oorspronkelijke boete.

Overigens vind ik dat ze wel betalingsregelingen aan moeten gaan als deze redelijk zijn, maar laten we wel even acknowledgen dat mensen vaak gewoon die brieven negeren en niet actief contact opnemen maar gewoon wachten op de deurwaarder.

Het moet van twee kanten komen.

En als je non-essentiële dingen niet kan betalen moet je ze niet kopen/veroorzaken.
Neen, het ging JUIST om die verhogingen van 50% en daarna 100% waardoor opliep tot 15.000 !

Eens, dat de betalingsregelingen redelijk moeten zijn, en dat men zich er ook aan moet houden. Ook eens dat er personen tussen zitten welke alles negeren.....ja dan houdt het op ja.

Het gaat er helemaal niet om of je non-essentiële zaken wel / niet kunt betalen. Iemand krijgt een terechte boete met zijn auto ( non-essentiële zaak ?? ) en vraagt om een betalings regeling en machthebbertje CJIB geeft 0 en knalt er diverse verhogingen overheen.

r. van hese
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2015 15:59

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door r. van hese »

Ook ik heb de ervaring met de wet Mulder. Terwijl de boete dezelfde dag door een vriend werd betaald
heb ik een week in de koepel in Breda gezeten.
Hebben de heren wel eens nagedacht wat de kosten zijn om mensen achter de tralies te zetten inzake de wet Mulder. En je daar tussen de criminelen moet zitten.
De kosten werd mij gezegd worden geraamd op 475 euro per dag.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

ER zijn tegenwoordig mogelijkheden om in termijnen te betalen als je je boete niet in een keer kunt betalen.
Je draait de zaak om. Die tegenwoordige mogelijkheden zijn zeer recent en er enkel gekomen omdat een aantal mensen misstanden aan kaak begonnen te stellen.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Overigens vind ik dat ze wel betalingsregelingen aan moeten gaan als deze redelijk zijn, maar laten we wel even acknowledgen dat mensen vaak gewoon die brieven negeren en niet actief contact opnemen maar gewoon wachten op de deurwaarder.
Dat soort mensen bestaan zeker. Er zijn hele volksstammen die zich in de nesten weten te werken. Kern van het systeem moet echter wel zijn dat iemand zijn leven moet kunnen beteren en daarmee uit de ellende moet kunnen komen. Op het moment dat iemand in een situatie komt waar hij nooit meer uit kan komen, dan deugt het systeem niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Echt de beste manier om het vertrouwen in de Overheid om zeep te helpen is om dit soort praktijken voort te laten bestaan en gewone mensen de vernieling in te helpen. En aan de andere kant echt erge misstanden gewoon te laten lopen. Bijvoorbeeld vanavond deel 2 gezien van het programma Rambam over de criminele praktijken in de glazenwassersbranche. Vre-se-lijk. Daar zie je politie en OM niet optreden want daar krijgen ze toch geen grip op. Dan maar gewone mensen criminaliseren en megaboetes opleggen. Persoonlijk vind ik dat uitermate on-topic.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door kokka »

Ondanks dat ik vind dat, als je een overtreding hebt begaan,je sowieso moet betalen.Vind ik dat er wel een limiet zou moeten zijn aan de verhogingen die erop komen.
deze mag best flink zijn, maar een boete maar blijven verhogen tot hij 15000 euro is is natuurlijk belachelijk. je zou bijvoorbeeld tot maximaal 5 x de originele boete kunnen verhogen dan gaat er nog behoorlijk dwang vanaf om te betalen, maar voorkom je dat mensen voor een relatief klein vergrijp hun hele leven in de schulden zitten.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door puma73 »

Daniël Mantione schreef:
ER zijn tegenwoordig mogelijkheden om in termijnen te betalen als je je boete niet in een keer kunt betalen.
Je draait de zaak om. Die tegenwoordige mogelijkheden zijn zeer recent en er enkel gekomen omdat een aantal mensen misstanden aan kaak begonnen te stellen.
Ik draai niks om, de mogelijkheden zijn er gewoon. En er zijn geen misstanden, er zijn alleen mensen die hun boetes niet betalen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door puma73 »

Daniël Mantione schreef:
Overigens vind ik dat ze wel betalingsregelingen aan moeten gaan als deze redelijk zijn, maar laten we wel even acknowledgen dat mensen vaak gewoon die brieven negeren en niet actief contact opnemen maar gewoon wachten op de deurwaarder.
Dat soort mensen bestaan zeker. Er zijn hele volksstammen die zich in de nesten weten te werken. Kern van het systeem moet echter wel zijn dat iemand zijn leven moet kunnen beteren en daarmee uit de ellende moet kunnen komen. Op het moment dat iemand in een situatie komt waar hij nooit meer uit kan komen, dan deugt het systeem niet.
Als je geen apk of verzekering kunt betalen moet je geen auto rijden. Mensen hebben tegenwoordig een betalingsmoraal van 0,0000 % en zijn veel meer geïnteresseerd in de nieuwste mobiele telefoon of andere zaken en ach die boete kan nog tot ...... of de rekening voor die leverancier kan nog wel 14 dagen. De voorbeelden komen hier dagelijks langs.

Gesloten