LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgepakt voor openstaande boete

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Radar »

Een APK vergeten, iets te hard gereden of een onverzekerde brommer in de schuur laten staan: je kunt er een fikse boete voor krijgen.

Jaarlijks worden er honderden mensen in de gevangenis gezet omdat zij hun boete niet kunnen betalen. De Raad voor de Rechtspraak en de Nationale Ombudsman zijn te gast in de studio.

Maandag 19 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Meer over dit onderwerp: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... nde-boete/

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door wieder »

de gevangenis in omdat je een brommer onverzekerd in de schuur hebt staan? Is dat niet een beetje erg veel overdreven? En dat het systeem automatisch werkt is beslist geen voordeel. Een ongebruikte brommer van bijv. een overleden familielid lijkt me een goede reden om em in de schuur te laten staan. Dat systeem is gewoon rot..

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

"Jaarlijks worden er honderden mensen in de gevangenis gezet"

Een jaar is heel lang en "honderden" is op 17 miljoen Nederlanders heel erg weinig.
Dit kunt je lezen als: er wordt bijna nooit bijna niemand in de gevangenis gezet omdat ze hun boetes niet kunnen betalen.

En bij deze extreme uitzonderingssituaties kun je zelf wel invullen wat voor extreme randgevallen dit zijn. Mensen met idioot hoge schulden, licht verstandelijk beperkt, junks, etc.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zelfs de Rijdende Rechter walgt van deze wantoestanden. Het is een ernstig probleem.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door kokka »

Bob Schurkjens schreef:Zelfs de Rijdende Rechter walgt van deze wantoestanden. Het is een ernstig probleem.
Het is inderdaad ernstig. Als mensen de boete niet betalen en daar dan mee wegkomen, ondermijn je de rechtsstaat

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door puma73 »

Bob Schurkjens schreef:Zelfs de Rijdende Rechter walgt van deze wantoestanden. Het is een ernstig probleem.
Het zijn geen wantoestanden, dit is een probleem van alle tijden. Vroeger had je bij de grenscontrole dat de marechaussee of de douane je naam controleerde in het grote dikke boek.

Na de komst van geautomatiseerde bestanden is de pakkans vele malen groter geworden, dus daarmee ook de problemen voor de (om welke reden dan ook) wanbetalers.

En het probleem van de cel ingaan? Tja, helaas kunnen niet alle wanbetalers betalen en die gaan dan de cel in, worden gegijzeld of het voertuig wordt buiten gebruik gesteld voor een x tijd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door sjohie »

In principe ben ik het eens met niet betalen = achter de tralies, maar zo zwart/wit is het helaas lang niet altijd. Wat mij betreft bieden ze naast het zitten in de cel, een optie tot sociale afbetaling door zeg onkruid te wieden op straat, als je niet kan betalen. En/of de mogelijkheid tot executieverkoop van zeg het niet geschorste voertuig, waarvan de opbrengst dan ten goede komt aan de staat.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door tenormin »

Met niet betalen en dan maar schoffelen ben ik het totaal oneens. Iedereen weet dat er betaald moet worden. En over APK: de RDW stuurt een mail; je eigen garage herinnert je eraan: dus totaal geen excuses voor "het niet weten". En over snelheidsovertredingen wil ik het al helemaal niet hebben (op de drie en 5 km te hard na): soms komt er, terwijl je wilt inhalen een "flitstrein" aan: de snelle jongen/man wiens auto een verlengstuk is van zijn... Dus wat mij betreft: mogen ze even zitten om na te denken. Ik kan net zo goed of slecht als een ander rijden: zodra ze een "oud wijf" achter het stuur zien moet er een show gemaakt worden. Nou, ze doen maar.

hidr
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jan 2015 19:01

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door hidr »

Belachelijk om mensen die het al zo moeilijk hebben in de gevangenis te gooien.
Ze kunnen beter het geld halen waar het zit, de bankdirecteuren, de ceo's en alle andere graaiers in deze wereld inclusief het koninklijk huis

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door prem »

hidr schreef:Belachelijk om mensen die het al zo moeilijk hebben in de gevangenis te gooien.
Ze kunnen beter het geld halen waar het zit, de bankdirecteuren, de ceo's en alle andere graaiers in deze wereld inclusief het koninklijk huis
Of wat korten op al die sociale uitkeringen van de handenophouders.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door kokka »

hidr schreef:Belachelijk om mensen die het al zo moeilijk hebben in de gevangenis te gooien.
Ze kunnen beter het geld halen waar het zit, de bankdirecteuren, de ceo's en alle andere graaiers in deze wereld inclusief het koninklijk huis
het gaat er niet om of mensen wel of geen geld hebben, het gaat erom dat ze niet voor niets een boete krijgen. het idee van Sjohie vind ik ook wel wat..laat ze er maar wat voor doen. aan de andere kant zijn een heleboel mensen die de boete niet kunnen betalen afhankelijk van de uitkering en die zouden toch al wat moeten doen voor hun geld.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door VCampen »

Radar schreef:Een APK vergeten, iets te hard gereden of een onverzekerde brommer in de schuur laten staan: je kunt er een fikse boete voor krijgen.

Jaarlijks worden er honderden mensen in de gevangenis gezet omdat zij hun boete niet kunnen betalen. De Raad voor de Rechtspraak en de Nationale Ombudsman zijn te gast in de studio.
Wat schiet je er mee op om mensen achter de tralies te zetten als ze geen geld hebben om een boete te betalen?
Wat is de boodschap? Je moet harder werken? Je moet meer loon vragen? Minder eten?
Het kost ons juist geld als deze mensen in de gevangenis belanden.

Het nadeel van regels is dat veel mensen vinden dat ze dan hun hersens niet meer hoeven te gebruiken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door puma73 »

VCampen schreef:
Radar schreef:Een APK vergeten, iets te hard gereden of een onverzekerde brommer in de schuur laten staan: je kunt er een fikse boete voor krijgen.

Jaarlijks worden er honderden mensen in de gevangenis gezet omdat zij hun boete niet kunnen betalen. De Raad voor de Rechtspraak en de Nationale Ombudsman zijn te gast in de studio.
Wat schiet je er mee op om mensen achter de tralies te zetten als ze geen geld hebben om een boete te betalen?
Wat is de boodschap? Je moet harder werken? Je moet meer loon vragen? Minder eten?
Het kost ons juist geld als deze mensen in de gevangenis belanden.

Het nadeel van regels is dat veel mensen vinden dat ze dan hun hersens niet meer hoeven te gebruiken.
If you cannot pay the fine, donot do the crime.

Oftewel nadenken voor je iets doet, de grote jongens betalen hun boetes wel. Linksom of rechtsom.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door VCampen »

puma73 schreef:
VCampen schreef:
Radar schreef:Een APK vergeten, iets te hard gereden of een onverzekerde brommer in de schuur laten staan: je kunt er een fikse boete voor krijgen.

Jaarlijks worden er honderden mensen in de gevangenis gezet omdat zij hun boete niet kunnen betalen. De Raad voor de Rechtspraak en de Nationale Ombudsman zijn te gast in de studio.
Wat schiet je er mee op om mensen achter de tralies te zetten als ze geen geld hebben om een boete te betalen?
Wat is de boodschap? Je moet harder werken? Je moet meer loon vragen? Minder eten?
Het kost ons juist geld als deze mensen in de gevangenis belanden.

Het nadeel van regels is dat veel mensen vinden dat ze dan hun hersens niet meer hoeven te gebruiken.
If you cannot pay the fine, donot do the crime.

Oftewel nadenken voor je iets doet, de grote jongens betalen hun boetes wel. Linksom of rechtsom.
Dat geldt alleen voor het te hard rijden. Een mens kan een APK vergeten of een oude brommer.
Wil jij dan betalen voor een verblijf achter tralies voor deze mensen?

Die grote jongens hebben dan waarschijnlijk wel het geld en sommige grote jongens zorgen dat ze wel aan het geld komen. Linksom of rechtsom. Ik weet ook niet of je daar voor moet zijn.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door puma73 »

VCampen schreef:
Dat geldt alleen voor het te hard rijden. Een mens kan een APK vergeten of een oude brommer.
Wil jij dan betalen voor een verblijf achter tralies voor deze mensen?

Die grote jongens hebben dan waarschijnlijk wel het geld en sommige grote jongens zorgen dat ze wel aan het geld komen. Linksom of rechtsom. Ik weet ook niet of je daar voor moet zijn.
Zo is het systeem hier opgezet, het is zo al zolang ik mij kan herinneren. Ik ben niet voor verandering. Ik heb al eerder geschreven dat door automatisering de pakkans vele malen groter is.

Het verhaal is heel simpel, betaal je boete op tijd, zo niet dan moet je de gevolgen daarvan ook dragen.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Er is een verschil tussen een strafrechtboete (bijv. voor vernieling) en een administratieve boete (bijv. voor te hard rijden). In het eerste geval vervangt hechtenis de boete: Daar is het namelijk het doel je te straffen. Als je al gestraft bent door je vrijheid te ontnemen, dan zou de geldstraf dubbelop zijn.

Bij administratieve boetes geldt dat niet. Natuurlijk zijn er een hoop agenten die oprecht proberen het verkeer veiliger te maken. En boetes kunnen daarbij helpen. Maar belangrijk bij administratieve boetes is dat er een bepaald begrotingsdoel in de begroting van het Ministerie van Justitie gehaald moet worden. En dat doel wordt niet gehaald als mensen gaan zitten i.p.v. betalen. Bij administratieve boetes is het daarom zo dat als je "gegijzeld wordt", je na afloop van de gijzeling nog steeds de boete moet betalen.

En dat leidt bij mensen die het niet breed hebben en dom zijn geweest ertoe dat zij de torenhoge boetes niet kunnen opbrengen, gegijzeld worden, weer niet kunnen betalen, opnieuw gegijzeld worden e.d. Dit is een misstand in onze maatschappij.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

hidr schreef:Belachelijk om mensen die het al zo moeilijk hebben in de gevangenis te gooien.
Ze kunnen beter het geld halen waar het zit, de bankdirecteuren, de ceo's en alle andere graaiers in deze wereld inclusief het koninklijk huis
[Aanvallende / beledigende bijdrage verwijderd door de Moderator]

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door puma73 »

Daniël Mantione schreef:
Maar belangrijk bij administratieve boetes is dat er een bepaald begrotingsdoel in de begroting van het Ministerie van Justitie gehaald moet worden.
Ik neem aan dat je deze onzin kunt onderbouwen??

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door VCampen »

puma73 schreef:
VCampen schreef:
Dat geldt alleen voor het te hard rijden. Een mens kan een APK vergeten of een oude brommer.
Wil jij dan betalen voor een verblijf achter tralies voor deze mensen?

Die grote jongens hebben dan waarschijnlijk wel het geld en sommige grote jongens zorgen dat ze wel aan het geld komen. Linksom of rechtsom. Ik weet ook niet of je daar voor moet zijn.
Zo is het systeem hier opgezet, het is zo al zolang ik mij kan herinneren. Ik ben niet voor verandering. Ik heb al eerder geschreven dat door automatisering de pakkans vele malen groter is.

Het verhaal is heel simpel, betaal je boete op tijd, zo niet dan moet je de gevolgen daarvan ook dragen.
Dat systeem is opgezet toen het economisch heel goed ging in Nederland.
Toen kon de overheid aan elke overtreding een peperduur prijskaartje hangen.
In die gouden tijden bedacht de overheid ineens dat menselijke fouten ook best als overtredingen konden worden beschouwd. Kassa!
Alle burgers konden die gekkigheid toen betalen en dan is het goed voor de economie.

Datzelfde systeem werkt niet in een economische crisis.
Het levert geen geld meer op. Het kost juist geld om mensen in de gevangenis vast te houden.
Dit systeem in stand houden omdat je niets anders gewend bent en geen verandering wil of omdat het er al zolang is dat is niet slim.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Opgepakt voor openstaande boete

Ongelezen bericht door VCampen »

puma73 schreef:
Daniël Mantione schreef:
Maar belangrijk bij administratieve boetes is dat er een bepaald begrotingsdoel in de begroting van het Ministerie van Justitie gehaald moet worden.
Ik neem aan dat je deze onzin kunt onderbouwen??
Je mag best met wat meer respect reageren. Bijvoorbeeld: Wil/Kan je dit onderbouwen?
Is toch niet zo moeilijk?
Ik vind de post van Daniël Mantione heel nuttig.

Gesloten