LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De koe en melk

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

De koe en melk

Ongelezen bericht door Radar »

In de melkveehouderij worden pasgeboren kalfjes direct bij de moeder weggehaald. Bij sommige boeren kunnen koeien regelmatig naar buiten, bij andere niet. Radar laat onder andere zien wat het verschil is tussen gewone, weide en biologische melk. Wat moet een koe doorstaan zodat jij je glaasje melk kan drinken?

http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... e-en-melk/

Maandag 10 november in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Marjanna52
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 20:42

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Marjanna52 »

Als boerendochter heb ik als 60+er het hele boerenleven zien veranderen.
Wat de consument vraagt dat produceert de boer. De supermarkten maken alles kapot door altijd maar met de prijzen te stunten. Consumenten zijn hypocriet. Praten over dierenliefde maar betalen daar liever niet voor. Het gaat bij alle producten zo. Aardappelen, groenten, fruit en alle vlees.
Alle romantiek is weg op de boerderij.
Het gaat alleen maar om een goedkoop product voor de consument.
Daar, bij de consument, ligt dus ook de oplossing!!! Betaal voor een goed, diervriendelijk, product!!

Fijndam
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 20:53

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Fijndam »

Mensen laten we alsjeblieft realistisch blijven. De mensen die reageren vanuit gevoel, weten vaak niet wat er allemaal bij komt kijken. De wet heeft zoveel eisen, dat ze elkaar tegenspreken. Er zijn zoveel verschllende soorten veehouderij, dat je ze niet allemaal over 1 kam kan scheren. Tuurlijk zijn er ook missers, maar de meeste veehouders beoefenen hun vak uit liefde voor hun vak. Hierbij geld dat zonder gezonde koeien, je niet ver komt. Dus doe je er alles voor wat je kunt. Heb alsjeblieft respect voor deze mensen, of ga idd zelf eens een weekje mee lopen.

samans
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 20:57

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door samans »

Hier krijg je een heel negatief beeld van dat echt niet klopt.
Als je het hiermee niet eens bent kom dan maar eens bij ons op de boerderij.
Hier worden de koeien én kalfjes met liefde verzorgt.

Jullie laten het nu overkomen alsof de boer de grootste misdadiger is die er bestaat!
Als je zoals ons heel hard moet werken dan doe je dit met liefde anders hou je het niet vol en zoals ik zeg............Welkom op de boerderij !

Emilia
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:06

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Emilia »

Maar Samans, hoeveel "liefde" je ook geeft, het kalfje wordt bij de moeder weggehaald. Daar zit weinig liefde in! We zouden met z'n allen moeten ophouden met anderen de schuld te geven. De consument geeft de boeren de schuld, de boeren de supermarkten, en de supermarkten komen weer bij de consument uit. Lekker makkelijk. Iedereen heeft verantwoordelijkheid. Ik als consument hoef geen melk meer. Wanneer vegen we die dikke laag boter van onze kop?

EMU
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:12

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door EMU »

Tsja...en ik maar denken dat boeren liefde hebben voor hun vak en hun beesten! Ik ben verschrikkelijk geschrokken van de manier waarop met dieren wordt omgegaan, crimineel en misselijkmakend.

Wij gaan doen wat wij kunnen en al deden dus nog meer producten kopen van bedrijven die rekening houden
met dierenwelzijn, hoop dat meer mensen dit zich aantrekken en er naar gaan handelen.

Draak2603
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:06

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Draak2603 »

Beste Radar
Wat jammer weer een eenzijdig tamelijk negatieve uitzending over de veehouderij. De reguliere veehouderij op een negatieve manier belicht met negatief onjuist commentaar. Daarna de biologische veehouderij belicht maar zeer positief. Zonder kritiek. Beide vormen van veehouderij zijn goed.
Een uitzending vol kortzichtige eenzijdige conclusies. Bijvoorbeeld het zuigreflex van een kalf. Denk daarbij aan een baby die op vingers en fopspenen zuigt. Heeft deze dan ook altijd honger?
De speenemmer en kalfdrinkautomaat die werden getoond zijn juist bedoeld zodat het kalf kan drinken wanneer hij wil.
Bij reguliere veehouderij kregen de koeien plekken van het ijzeren hek. Maar bij de biologische veehouderij is er ook een hek, krijgen ze daar dan geen schuurplek van?
De biologische koe die op het eind van het filmpje even in beeld was voordat de boer er voor ging staan had een anti drink beugel in zijn neusgeklemt. Waarvoor is dit dan nodig als een kalf na een half jaar niet meer wil drinken bij de moeder? Dit is namelijk niet waar.
Zeer eenzijdig negatief. Had een net programma gemaakt die de voors en tegens van beide eerlijk belicht had.
Jammer dacht dat Radar een goed en betrouwbaar programma was.
Vriendelijke groet,
Een teleurgestelde tot op heden trouwe kijker.

hans76
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:20

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door hans76 »

Vind de beelden niet erg overeenkomen met de praktijk zie geen stro hokken terwijl dat in de praktijk wel gangbaar is (beelden komen waarschijnlijk uit buitenland) .
Aangaande Para tbc is het wel degelijk zo dat wanneer een kalf langer bij de koe blijft dit kalf ook weer besmet wordt ...trek dit anders ff na bij Gezondheids Dienst voor Dieren GD :idea:

Wordt allemaal wel erg positief gebracht om kalveren bij koeien te houden maar vraag me af of de consument wel melk wil drinken waaraan ook tegelijk een kalf loopt te sabbelen..

Kalveren niet bij de moeder is niet heel raar hoeveel moeders geven nu geen borstvoeding en gaan na
2 maanden weer werken en dumpen hun jonge kroost bij de chrash terwijl kind nog VOLLEDIG afhankelijk is van moeder!

Maar goed .. ga eens kijken bij een melkveehouder krijg je een beter beeld dan die rare peta beelden :idea:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door moederslink »

Marjanna52 schreef: Het gaat alleen maar om een goedkoop product voor de consument.
Daar, bij de consument, ligt dus ook de oplossing!!! Betaal voor een goed, diervriendelijk, product!!

Een waarheid als een koe!
Elkaar de schuld blijven geven lost niets op..
de boer kan boeren op een diervriendelijke manier
de supermarkten kunnen producten niet verkopen die dieronvriendelijk zijn geproduceerd
de consument kan blijven vragen naar plofkippen
enz enz.
Ik denk echt dat bij de consument het antwoord ligt.

Als wij het niet meer kopen/ eten/ willen gaat er pas iets veranderen , of niet.....het buitenland vraagt ook...

Een kalfje hoort bij de koe...( heeft niks met emotionaliteit te maken )....zo hoort het in de natuur.


Hoe dan ook , de discussie zal wel ontploffen!

SDH88
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:24

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door SDH88 »

Ik vind het zo jammer dat veel van de Radar documentaires alleen maar gemaakt word van één oogpunt, er is totaal geen hoor en wederhoor toegepast bij deze documentaire. ? Tuurlijk is het mooi om een issue in de maatschappij hoog op de kaart te zetten en te scoren met je programma wanneer je iets presenteert waar iedereen een zwak voor heeft, namelijk dieren en in het bijzonder de kalfjes.

Waarom is er met werkelijk geen één boer geïnterviewd die het op de traditionele manier doet. Iedereen heeft zijn eigen visie, boeren hebben enorm veel kennis en zijn heel lang met een dier bezig. Deze mensen zijn er echt niet op uit om dieren zeer of pijn te doen. Ik vind dat Radar een bijzonder goedkope manier van televisie maken uitzend, iedereen vind het erg dat een koe omvalt en dat een kalfje in een klein hokje bokkesprongen maakt. Waarom is er niet simpel aan de boer gevraagd "waarom doen jullie dit zo? "

Ik wil ook graag aan de mensen die met zeer veel afgrijzen hebben gekeken naar dit programma zeggen, ga naar een melkveebedrijf, iedere boer zal je in alle rust het bedrijf waar ze trots op zijn rondleiden. creëer alsjeblieft niet je mening door een programma als Radar.

pietklaas87
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:20

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door pietklaas87 »

in deze uitzending word heel negatief gepraat over de melkveehouderij maar filmen weer uitzonderlijke dingen, een koe is normaal nooit zo gestrest als in deze uitzending. normaal word de koe juist rustig omdat zij niet meer hoeft op te letten op het kalf. zij zal gaan eten wat Groote voordelen heeft op de gezondheid van de koe. het kalf word in een eenling box gedaan omdat het de eerste weken erg vatbaar is voor ziekten, doordat ze allemaal apart zitten kunnen ze geen ziekten overdragen. ook word bijna nergens de kalveren zo gehuisvest als in de uitzending(groeps-huisvesting) vaak is dit een groter hok en aparte boxen in plaats van zo'n klein stukje. ik probeer alleen maar te zeggen dat mensen weer aandacht zoeken op de verkeerde manier, ze laten alleen slechte dingen zien en wat (volgens hun de beste manier is)"biologisch" elke boer zorgt goed voor zijn of haar dieren anders zal hij/zij geen geld verdienen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door moederslink »

hans76 schreef:
Kalveren niet bij de moeder is niet heel raar hoeveel moeders geven nu geen borstvoeding en gaan na
2 maanden weer werken en dumpen hun jonge kroost bij de chrash terwijl kind nog VOLLEDIG afhankelijk is van moeder!

Deze vergelijking gaat mank vind ik. Baby.s worden niet na een uur bij de moeder weggehaald voor de rest van hun babytijd 24H.

Er zullen ongetwijfeld goede boeren zijn die het diervriendelijk doen , wel met stro en zo , het gros boert anders , praat u niet uit mn hoofd.
De consument vraagt , de boer levert en iedereen wil verdienen...toch .? :evil:

En het woord is crèche , (of het is een crash , maar dat is echt iets anders , never mind)
Laatst gewijzigd door moederslink op 10 nov 2014 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Jurjen1991
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:10

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Jurjen1991 »

Wat ontzettend jammer dat radar met kwalitatief teleurstellende documentaire komt. Het is een ongelooflijk subjectieve documentaire. Het verhaal wordt hier eenzijdig belicht en een complete sector wordt negatief weggezet. Wanneer het om een negatief punt gaat worden alleen maar vuile hokken en slechtlopende koeien en of kalveren laten zien, terwijl wanneer het om de zogenaamde 'biologisch dynamische' melkveehouderij gaat allemaal prachtige plaatjes worden laten zien (overigens hoor ik deze mevrouw wel klagen over een zogenaamd harde ijzeren balk maar niet over de scherpe neusring welke een van de 'biologische' kalveren inheeft). Ik heb persoonlijk nog nooit van deze organisatie gehoord of iets over gelezen in vakbladen, dus zo begaan zal deze organisatie ook weer niet zijn met het 'dierenwelzijn'. Waarom wordt er in deze documentaire ook niet naar de mening van een melkveehouder gevraagd om de andere kant van her verhaal toe te lichten. Zoals hieronder ook al werd aangegeven is een boer niks zonder gezonde koeien en zal er dus altijd alles aan doen om zijn dieren optimaal te verzorgen. Mensen hebben geen flauw idee hoe het er aan toe gaat op een boerderij. Ik zou iedereen die hier zijn ongegronde mening geeft willen vragen een keer bij een melkveehouder in de buurt aan te bellen en te vragen of je eens een dagje mee mag kijken. Je zult je erover verbazen wat een boer allemaal doet voor zijn koeien ('s ochtends om 5 uur als jij nog in je bed ligt tot 's avonds een uur of 9 als jij allang onderuit gezakt op de bank voor de tv zit, en snachts als er een koe moet kalven terwijl jij ligt te slapen).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door moederslink »

pietklaas87 schreef: ook word bijna nergens de kalveren zo gehuisvest als in de uitzending(groeps-huisvesting) vaak is dit een groter hok en aparte boxen in plaats van zo'n klein stukje. ik probeer alleen maar te zeggen dat mensen weer aandacht zoeken op de verkeerde manier, ze laten alleen slechte dingen zien en wat (volgens hun de beste manier is)"biologisch" elke boer zorgt goed voor zijn of haar dieren anders zal hij/zij geen geld verdienen.

Bijna nergens .....gequote .....het komt dus wel voor!
Ja een biologische boer is goed voor zn dieren , eens!


( Off topic....
de boeren( ?) melden zich massaal als nieuw forumlid , dat weer wel :lol: )

Tes123
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:41

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Tes123 »

met verbazing naar de uitzending gekeken.......... Wat ontzettend jammer dat Radar zo'n eenzijdig verhaal laat zien. beelden van buitenlandse bedrijven en een zeer kortzichtige kijk op de veehouderij.
Als veehouders geen dierenliefhebbers waren geweest hadden ze wel een ander vak gekozen. .........ik zou zeggen ga eens kijken bij een melkvee-bedrijf voordat je oordeelt.........

kalfbijdekoe
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:15

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door kalfbijdekoe »

Ik hoef zelf niet aan de tiet van een ander diersoort te hangen, want ik ben een volwassen (gespeend) mens, en geen koeien-baby. Bovendien is uit tal van wetenschappelijke publicaties al lange tijd bekend dat calcium uit koeienmelk(producten) helemaal niet zo gezond is voor mensen; eerder schadelijk. Als we met ons met z'n allen eens zouden beperken tot alleen af en toe een klein likje zuivel 'voor het lekker'; wat zou dat schelen.... Ik sta echt paf van het nieuws dat in de uitzending van 10 nov. werd genoemd, nl dat het in prijs niet eens uit maakt of het kalf wel of niet bij de moeder wordt weggehaald! Natuurlijk wil dan iedereen zuivel van koeien waar het kalf bij mag blijven: nu alleen nog de verkrijgbaarheid: ik kan op deze site niks vinden over het genoemde bedrijf Zonnehoeve en de start van hun zuivelfabriekje met kalf-bij-koe-garantie: hoe kom ik daar aan? Want inderdaad: de verantwoordelijkheid ligt bij de consument: afschuiven naar 'de boer' of 'de supermarkten' is laf. Als wij consumenten een schoon, sociaal verantwoord en zo diervriendelijk mogelijk product willen, dan moeten we dat kenbaar maken en er een fatsoenlijke prijs voor betalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door moederslink »

Tes123 schreef:met verbazing naar de uitzending gekeken.......... Wat ontzettend jammer dat Radar zo'n eenzijdig verhaal laat zien. beelden van buitenlandse bedrijven en een zeer kortzichtige kijk op de veehouderij.
Als veehouders geen dierenliefhebbers waren geweest hadden ze wel een ander vak gekozen. .........ik zou zeggen ga eens kijken bij een melkvee-bedrijf voordat je oordeelt.........
zijn dat buitenlandse bedrijven?!
Hoe dan ook ~~~~~schunnig!
En ja ik weet dat boeren van hun dieren houden , maar het is ook handel cq broodwinning.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door moederslink »

SDH88 schreef:"waarom doen jullie dit zo? "

.

Bij deze: mijn vraag ......


En of koeienmelk wel zo gezond is...nee , maar die discussie hebben we ook al gehad.

pietpraat
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:49

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door pietpraat »

Als Melkveehouder heb ik ook met verbazing zitten kijken. Ik denk dat het Programma Boer zoekt vrouw nog een beter beeld geeft, dan wat ik hier heb gezien. Wat een misleidende documentaire, met een totaal onrealistisch beeldt wat eerspiegeld word van de sector. Inhoudelijk worden er dingen gezegd die totaal niet waar zijn. Als mensen dit willen geloven, moeten ze het eerst met hun eigen ogen even gaan kijken bij de boer. zo niet dan kan net zo goed een documentaire laten zien over kindermishandeling, en er even bij vermelden dat dit bij bijna alle gezinnen gebeurd. Radar zou zich moeten schamen zich in te laten met zulke geiten wollen sokken figuren. Het is zo makkelijk met wat verknipte plaatjes het imago van onze Sector, die zo zijn best doet om het plattelandsleven in stand te houden zo te beschadigen. Zonder gezonde kalveren is er geen toekomst voor elke Boer!!!

Ik ga me kalfjes voeren....

pietklaas87
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:20

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door pietklaas87 »

moederslink schreef:
SDH88 schreef:"waarom doen jullie dit zo? "

.

Bij deze: mijn vraag ......


En of koeienmelk wel zo gezond is...nee , maar die discussie hebben we ook al gehad.
Omdat er hier een verkeerd beeld word geschetst van de boeren!!! daarom doen wij zo!
Laatst gewijzigd door pietklaas87 op 10 nov 2014 22:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten