LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Test: printers en originele cartridges

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door Radar »

Dure printerinkt die ondanks de prijs snel op is, het is een veelgehoorde klacht. Radar test: wat beweert de fabrikant op de verpakking van de inkt, en wat zegt de praktijk?

Maandag 12 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... artridges/

Wat is jullie ervaring met verschillende merken printers en de (originele) cartridges?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het is niet zozeer van belang wat de praktijk zegt, maar of de claim van de fabrikant klopt met de toegepaste norm die wordt gehanteerd. Wat wij printen zegt natuurlijk niets. Als je alleen maar korte briefjes print is het resultaat anders dan als je rapporten print.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door sjohie »

Mijn ervaring is dat vooral die tussentijdse schoonmaakacties, die dat apparaat zelf inzet, relatief veel inkt kosten. Maar tegenwoordig worden printers ook wel voorzien van transportcartidges, dat zijn wel normale, maar dan voor zeg de helft gevuld. Dus ook daar moet je bij de koop op letten.

Onze HP6500 is redelijk zuinig, maar dat is ook niet echt een consumentenproduct, die valt in de mkb/soho productrange van ze.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door wieder »

Tegenwoordig kopen wij een nieuwe goedkope printer bij een prijsvechter (à 40 euri) als de inkt op is. Zo erg is het al. Woekerprijzen, die printerinkt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door tenormin »

Zelfs als ik er een gloednieuwe cartridge in heb gedaan krijg ik al na een paar printen een waarschuwing van Epson dat de inkt vervangen moet worden. (Epson SX125, dus oudje). Gaat geen lampje branden en kan gewoon nog lang door. Als ie zegt dat zwart leeg is en ik op andere kleur wil geef ik okay. Lijkt me bijna "vals alarm" van Epson); maar goed, als ie echt leeg is print hij natuurlijk niet meer. Maar dat is heel veel later pas.

justers*
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:17

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door justers* »

tenormin schreef:Zelfs als ik er een gloednieuwe cartridge in heb gedaan krijg ik al na een paar printen een waarschuwing van Epson dat de inkt vervangen moet worden. (Epson SX125, dus oudje). Gaat geen lampje branden en kan gewoon nog lang door. Als ie zegt dat zwart leeg is en ik op andere kleur wil geef ik okay. Lijkt me bijna "vals alarm" van Epson); maar goed, als ie echt leeg is print hij natuurlijk niet meer. Maar dat is heel veel later pas.
Had ik maar zo'n printer :D

alphe301
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2009 13:39

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door alphe301 »

Ik wilde als aanvulling een Tip geven die ik van Inkclub kreeg de patronen deden raar , ik dacht dat ze leeg waren en de Printer een HP Deskjet 370 was heel traag in het heen en terug lopen.
Inkclub stuurde 2 patronen zwart en color 17 ml extra voor niets met de tip , heeft u dichtbij een verwarming staan probeer daar dan eens een waterverdamper op te hangen in de winter.
De Printer werkt weer naar behoren en de patronen doen gewoon wat ze moeten doen.

stofzuigertje

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het beste is een doorkijk cartridge merkloos te kopen en regelmatig kijken en bijvullen....
Dat is goedkoper.

Inkt is vanaf E11,- voor 500 ml te koop dus verdien je na 4 flessen voor E44,- het erg snel terug en je kunt zelfs de oude HP Cartridge van 40 ml hiermee dus meer dan 15x vullen....
Niet leeg printen, raken koppen verstopt dus bij half vol reeds bijvullen...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door eleven »

stofzuigertje schreef:Het beste is een doorkijk cartridge merkloos te kopen en regelmatig kijken en bijvullen....
Dat is goedkoper.

Inkt is vanaf E11,- voor 500 ml te koop dus verdien je na 4 flessen voor E44,- het erg snel terug en je kunt zelfs de oude HP Cartridge van 40 ml hiermee dus meer dan 15x vullen....
Niet leeg printen, raken koppen verstopt dus bij half vol reeds bijvullen...
Met ondefinieerbare/waardeloze kleuren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik ben overigens wel benieuwd hoe succesvol de eerste printerfabrikant wordt die "eerlijke" prijzen gaat hanteren. Dus pak m beet zo'n 100...150 euro voor een basic all-in-one printer en 5..7 euro voor een cartridge.

Ik vrees dat de meeste consumenten dan toch de goedkoopste (of te goedkope) printer kopen om later weer verrast te worden door de hoge cartridgeprijzen.

Jorge1980
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:31

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door Jorge1980 »

Is en blijft altijd een heel lastig te onderzoeken fenomeen.

Toevallig ben ik afgelopen week bezig geweest met de aanschaf van een A0 plotter. Dit is een printer voor A0 formaat. Hierbij is inktgebruik dus helemaal belangrijk.

Ben begonnen met het vergelijken van de ml prijs voor een ml inkt. Alleen bleek daarna dat bijvoorbeeld Canon plotters heel veel inkt spoelen en ook nog onderhoudscartridges moeten worden gekocht.

DE HP plotters hebben weer wat hogere cartridge prijzen maar de prijs van de printkop is bij Canon weer veel duurder en staat bekend dat deze vaak kapot gaat.

Als je bijvoorbeeld kijkt op plotterwinkel zie je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer.
Uiteindelijk ben ik afgegaan op hun advies en enkele onderzoeken van GH een onanfhankelijk testbureau. Het is uiteindelijk een HP geworden terwijl de inkt van een Canon per ml goedkoper was.

Voor plotters was dit dus het geval maar bij andere printers kan bijvoorbeeld Canon weer goedkoper zijn
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jan 2015 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

ArjanSO
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:46

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door ArjanSO »

beste testpanel,
en anderen die belangstelling hebben.

al jaren waarschuw ik voor de inkt-cartridges, het is een gouden handel.

jammer dat er in de uitzending geen vergelijk is gemaakt met een
goede eenvoudige kleuren laserprinter. je hebt dan weinig geknoei
met de kleine cartridges en inkt. je zit immers ook nog met vochtgevoeligheid.

mijn tip: neem een kleurenlaserprinter, bijna nooit cartridges vervangen en minder ergenis.

groet, ArjanSO.

Wilma62
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:50

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door Wilma62 »

[quote]hallo,

Graag wil ik reageren op de inktcatriges zoals aan gegeven in jullie filmpje.
Als je kiest voor inktcatriges van een alternatief merk vervalt de garantie van je printer hebben wij gemerkt. Dus het advies van de dame in jullie filmpje is dus een heel slecht advies.

Met vriendelijke groet,

W.Jansen

stofzuigertje

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je 2x een merkloze gekocht hebt is de printer gratis... dus hoezo garantie?

En ik gebruik een merkloze cartridge met slangetje... en daar zitten 100 Ml flesjes aan die wekelijks gevuld moeten worden.
Hoeveel Cartridge zou ik dan nodig hebben?

Als ik de uitzending bekijk dus 20 stuks per week?

Ja, ik print veel, niet alleen privé en zakelijk, maar ook de diverse verenigingen als sponsor in natura zijn er erg blij mee....
Zoals je in de uitzending zag, E3000,- per liter en ik betaal maar E19,95 voor een liter flesje en dat is niet eens de goedkoopste, nu een voor E13,50 kleur en E14,75 zwart gevonden incl. verzenden naar NL...

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Inkt moet je inderdaad nooit origineel kopen... Het garantieverhaal is een fabeltje van de fabrikant. Je hebt als consument voor garantie echter niets met de fabrikant te maken. Voor de winkel waar je hem koopt geldt het normale consumentenrecht. Daar geldt dat als de printer buiten jouw schuld defect is gegaan dat je recht hebt op garantie. Daar is wettelijk geen spelt tussen te krijgen.

Concreet betekent het wel dat als je er ondeugdelijke inkt in stopt dat je geen garantie hebt... maar leveranciers van alternatieve inkt weten in de regel heel goed wat deugdelijke inkt is.

Verder is het zoals hier boven gezegd wordt geheel niet van belang of de garantie vervalt. Zelfs als dat zo is, bespaar je bakken met geld.

Zelf ben ik nog veel makkelijker met printers: Bedrijven geven vaak bakken met geld uit aan dure printers en doen ze na een paar jaar al weg. De technische levensduur van zo'n kwaliteitslaserprinter is echter dik 10 jaar. Het internet staat vol van winkeltjes die handelen in tweedehands printers en ook veilingwebsites zijn uitstekende plaatsen om goede printers te kopen.

Ik heb zelf 2 jaar geleden een HP 2600N kleurenlaserjetprinter op een veilingwebsite gekocht voor 70 euro. Hij heeft imiddels zo'n 1500 velletjes afgedrukt en ik heb in tussentijd 1 van de 4 tonercassettes moeten vervangen. Die tonercassette heb ik uiteraard met een niet-origineel exemplaar vervangen, dat ik gekocht heb op Ebay. Die cassette heeft me 23 euro gekost.

Je kunt dus luxe printen voor niet teveel geld.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Test: printers en originele cartridges

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb vroeger een HP-printer aangeschaft voor 99 gulden (ja zolang terug al) in een leuke aanbieding.
Nadat de inkt die erbij zat op was ging ik voor een nieuwe cartridge naar de plaatselijke boekhandel en schrok me een hoedje, die cartridges alleen kostten me toen iets van 90 gulden.
Nadeel van de printer was dat de kleurencartridges 3 kleuren bevatten, en als de kleur geel op was, moest je meteen alle kleuren vervangen.
Ik heb weleens geprobeerd zelf imitatie inkt bij te vullen, maar dat was altijd zo'n kliederzooi.
In de loop der jaren heb ik veel imitatiecartridges gekocht, of liever nog, originele cartridges gekocht via marktplaats en ebay. Qua kwaliteit heb ik zelf geen kwaliteitsverlies kunnen ontdekken met echte of namaakinkt. Ook als de cartridges maanden over de expiry date heen waren was dat geen probleem.
Sterker nog de printkwaliteit was nog steeds als zoals ik hem net kocht. EN ik heb heel veel geprint in al die jaren. Alleen de cartridges zijn nu bijna niet meer te krijgen, dus ik heb onlangs geinvesteerd (jawel, na ruim 10 jaar !) in een nieuwe printer .

Het is een Epson printer geworden van de Gamma aanbieding voor 59 euro ,: hij kan printen/scannen/copieren (zelfs draadloos) en er zaten al inktcartridges in.....
Mijn eerste indruk is dat de afdrukkwaliteit ietsjes minder is (maar dat is misschien nog kwestie van instellen, want hij print wel erg snel), maar de kleuren zitten in aparte cartridges wat gunstiger is. En ik heb gelezen dat deze printer stopt met printen als de cartridge nog niet helemaal leeg is. Maar daar heb je weer " chipresetters" voor.

Gezien mijn eerder ervaringen zal ik niet aarzelen om imitatie-inkt te kopen.
En dat de garantie van de printer zou vervallen dan ? Ach, met zulke prijzen van printers heb je de aanschaf er zo weer uit als je namaakinkt gebruikt. Dus dan koop je gewoon een nieuwe voor een heel laag bedrag. (ook al druist dat misschien tegen je gevoel in)

Gesloten