LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Antidepressiva

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Antidepressiva

Ongelezen bericht door Radar »

Antidepressiva staan al jaren ter discussie. Toch gebruiken ruim 1,3 miljoen Nederlanders antidepressiva, en deze groep blijft groeien. Hoe is dit mogelijk?

Meer informatie: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... ressiva-2/

Maandag 2 mei 2016 in Radar, 20:30 uur op NPO 1

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Misschien hebben artsen geen zin meer in gesprekken met enigszins depressieve mensen en schrijven ze gauw pillen voor zodat ze alleen nog maar vrolijke klanten krijgen?

lynden
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 jul 2015 09:49

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door lynden »

De groep blijft groeien, omdat meestal de ziekte volgens de artsen tussen de oren zit.

Een pilletje en het is, zoals mijn voorganger heeft vermeld!

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

Deze medicatie neem je niet even makkelijk hoor. Je wordt hier heus niet ineens vrolijk van. Buitend at heeft het redelijk veel bijwerkingen en is het echt wel zwaar deze medicatie

Mucha

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

In het begin worden je klachten vaak erger. Je krijgt hartkloppingen, zweetaanvallen, misselijk, duizelig. Dit trekt wel weg na een tijdje. Maar zodra je je dosis verhoogt of verlaagt krijg je de klachten weer. Ik slik het nu al 3 jaar en het is echt rete zwaar. Het heeft me zeker geholpen maar makkelijk is het niet. Ik ben nu aan het afbouwen en dat is echt heel pittig.

Mucha

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

ja die zijn ook erg. Ik slik het vanwege een paniekstoornis dus dan ben je je al heel bewust van alles wat je in je lijf voelt. Uiteindelijk helpt het mij wel heel erg en als het dan goed gaat dan ben je ook die bijwerkingen we snel vergeten hoor.

nuchterekijk
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2016 19:23

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door nuchterekijk »

ik spreek slechts uit eigen ervaring .
afgelopen 4 jaar meer dan 7 verschillende psychiaters en PIO's gehad, slechts 1 vroeg hoe het met me was. rest vroeg of medicatie beviel en bleef bij wat
de eerste in lijn verstrekte.
De werkdruk is zo hoog bij hun dat er gewoon geen tijd meer is om dit serieus te bekijken. triest.
Verders als men in het herhaal recepten circuit terecht komt , raakt alles uit zicht totdat er iets gebeurd.

CindySchouten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2016 22:50

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door CindySchouten »

Onze vader is na aanvraag van huisarts afgelopen januari gestart met paroxetine (een antidepressiva).
Hij en wij als familie zijn niet mondeling ingelicht over de eventuele bijwerkingen.
Daarnaast stond in de bijsluiter die hij mee kreeg niet als bijwerking dat je er suïcidale gedachten van kan krijgen.
Voor ons alle geheel onverwacht heeft onze vader 3 dagen na starten van antidepressiva een einde aan zijn leven gemaakt.
Geschokt, onbegrijpelijk en totaal niet verwacht....voor ons gevoel heeft de antidepressiva hier toe geleid.

Marco Haamans
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2016 19:17

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Marco Haamans »

In de laatste bijsluiter van Efexor XR staat nog steeds na 15 jaar op de markt te zijn:

Het is niet volledig bekend hoe antidepressiva werken, maar zij kunnen helpen door het verhogen van de hoeveelheden serotonine en noradrenaline in de hersenen.

Hieronder de link van de bijsluiter uit 2015:

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h20863.pdf

Weet men het echt niet of wil men het niet bekend maken?

Hoe kan men spreken over bijwerkingen als de werking niet bekend is.

Ik heb ook de bijsluiter uit 2000, maar die kan ik helaas niet plaatsen omdat het een eigen pdf-bestand is. Als je die naast legt kun je je afvragen of deze "medicatie" überhaupt wel juist gecontroleerd is op werking en/of bijwerkingen.

nuchterekijk
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2016 19:23

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door nuchterekijk »

CindySchouten schreef:Onze vader is na aanvraag van huisarts afgelopen januari gestart met paroxetine (een antidepressiva).
Hij en wij als familie zijn niet mondeling ingelicht over de eventuele bijwerkingen.
Daarnaast stond in de bijsluiter die hij mee kreeg niet als bijwerking dat je er suïcidale gedachten van kan krijgen.
Voor ons alle geheel onverwacht heeft onze vader 3 dagen na starten van antidepressiva een einde aan zijn leven gemaakt.
Geschokt, onbegrijpelijk en totaal niet verwacht....voor ons gevoel heeft de antidepressiva hier toe geleid.
Ten eerste veel sterkte toegewenst om dit verlies te verwerken.
Verders is je gedachte dat antidepressiva een rol speelde hierin niet raar, het is namelijk zo dat bij start van deze medicatie
je in het begin een terugval krijgt, nog depressiever dus, dat kan voor iemand in bepaalde gemoedstoestanden fataal zijn.
Ben persoonlijk van mening dat men in veilige omgeving dient te starten, hierin ook voorlichting of advies krijgt, tis een beetje kort door de bocht als huisarts om deze medicatie voor te schrijven, De vraag is dan: wie begeleid diegene en past indien nodig medicatie aan.
Vaak vervalt men in het herhaalrecepten circuit en de noodzaak om er naar te kijken vervalt, gaat toch goed. ( misschien zonder ook wel, weet jij veel)
Kortom zo slikken we jarenlang soms medicatie welk al lang niet meer nodig zouden kunnen zijn.
Ook een kwestie van begeleiding.
daar is het geld voor op, dus doe maar weer een herhaal recept. jammer maar waar.

PietzieDeprie
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2016 20:43

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door PietzieDeprie »

Daar gaan we weer. En worden de extreme negatieve uitzonderingen weer voor het voetlicht gebracht. Graag aandacht voor de bijna onmogelijkheid om van het middel af te komen. Dat is volgens mijn een groter probleem. In ieder geval in mijn situatie (20 jaar gebruiker van paroxetine/seroxat).

Deb44
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2016 20:51

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door Deb44 »

Anti depressiva heeft mij een leven gegeven. Ik heb het idee dat men bij Radar niet weten wat het werkelijk inhoud om psygisch te lijden. De bijwerkingen zijn zwaar maar niet zwaarder dan zonder. Voor mij is het mijn redding.

l3srouss3s
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2016 21:05

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door l3srouss3s »

Goed verslag, maar wat vergeten werd is dat veel patiënten antidepressiva voorgeschreven krijgen vanwege de bijwerking.
Ik heb polyneuropathie en het gebruik van antidepressiva vermindert de prikkeling in de voeten.
Maar omdat ik ook suffig en lusteloos werd ben ik daar snel me gestopt.
Vele anderen zoals ik zullen daar nog steeds aan vast zitten.

JoAnneke2
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2016 21:08

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door JoAnneke2 »

CindySchouten schreef:Onze vader is na aanvraag van huisarts afgelopen januari gestart met paroxetine (een antidepressiva).
Hij en wij als familie zijn niet mondeling ingelicht over de eventuele bijwerkingen.
Daarnaast stond in de bijsluiter die hij mee kreeg niet als bijwerking dat je er suïcidale gedachten van kan krijgen.
Voor ons alle geheel onverwacht heeft onze vader 3 dagen na starten van antidepressiva een einde aan zijn leven gemaakt.
Geschokt, onbegrijpelijk en totaal niet verwacht....voor ons gevoel heeft de antidepressiva hier toe geleid.
hoi! Ik geloof zeker dat dit kan! Ik heb dit middel gehad en was de eerste dagen vreselijk ziek van. En weet datk id auto zat en op weg was om een einde eraan te maken. Heb kleine kinderen en geniet vh leven dus dit pastte totaal niet bij. God die me op tijd mn verstand terug gaf. Maar toen voelde ik totale onverschillogheid als t om kids gaat oid. Waar je normaal heel veel om geeft.
Heel veel sterkte.

MarianneKruit
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2016 21:09

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door MarianneKruit »

Ik ben apothekersassistente en zie dat patienten helemaal niet zo vaak ter controle bij de arts moeten langs komen.
Ze krijgen makkelijk een herhaling voor 3 maanden zonder dat ze een arts spreken.
Dus het is ook makkelijk om t langdurig te gebruiken zonder de stimulans om na een tijdje te proberen te stoppen. :(

greenlady
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2016 21:09

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door greenlady »

Mijn ervaring met antidepressiva is goed. Na bijna 3 jaar met een depressie te hebben rondgelopen toch Hulp gezocht. Terecht gekomen bij een fijne psychiater die mij mirtazapine voorschreef. Ik was toen ik begon zwaar depressief en uitgeput door ernstige Slaapproblemen. Het werd dus een combi van goede gesprekken en medicatie. Ik ging dankzij de mirtazapine echt goed slapen.. Na 6 weken voelde ik me stukken beter. De bijwerkingen waren in het begin dufheid en een honger gevoel. Ben 5 kilo aangekomen. Na 3 maanden gebruik gestopt maar doorgegaan met de gesprekken. Het gaat goed met me! Zo dankbaar...

jorisHP
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 dec 2012 17:54

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door jorisHP »

Wij zijn zeer tevreden over de antidepressiva die mijn vrouw slikt, even stoeien met de juiste dosering, maar het gaat nu uitstekend met haar.
Van alle klachten die in het programma worden genoemd, zien wij niets terug, mits er consequent wordt geslikt, als dat niet gebeurd, dan kunnen er
klachten ontstaan. We zijn er van overtuigd dat er een stofje niet aangemaakt wordt en dat door Seroxat dit op een correcte manier wordt aangevuld.
Ook natuurlijk wel eens geprobeerd i.o.m arts te stoppen maar dat leidde weer tot het rampzalige leven dat mijn vrouw voor het gebruik van de medicijnen had. De ervaringen van de mensen in de uitzending hadden voor een groot gedeelte betrekking op de beginperiode dat ze het medicijn gingen slikken, dit zou dus kunnen betekenen dat de depressie ze tot deze daden aanzette, m.a.w. dat het medicijn nog niet zijn werk kon doen.
Een dame vermeldde dat ze in de auto rare dingen ging doen, op het medicijn staat echter vermeld dat het invloed KAN hebben op de rijvaardigheid,
bij deze dame dus het geval, had niet in het verkeer gemogen. Stofje tekort aangemaakt onzin ? natuurlijk niet als je suikerziekte hebt zul je de rest van
je leven je lichaam moeten helpen met medicijnen, omdat je lichaam dat niet zelf kan, zo is het ook in de hersens, maar natuurlijk nier bij iedereen!
Stoppen? Als u zicht goed voelt met het medicijn, dan betekent dit dat u de juiste dosering slikt en dat het werkt dus dan NIET STOPPEN, want als u
dat doet ontstaat dezelfde ellende als voor dat u het medicijn ging slikken. Slikt u consequent en heeft u rare bijwerkingen, ga in overleg met
uw arts vraag of de dosering kan worden aangepast, of dat er een ander medicijn is. Als u wilt stoppen, bedenk dan waarom u begonnen bent om het te slikken. Nooit zelf stoppen altijd i.o.m. arts ! Overigens vind ik het buitengewoon gevaarlijk dat een consumentenprogamma als RADAR dit soort
onderwerpen bespreekt alsof de medicijnen zeer slecht zijn en iedereen er bijwerkingen van heeft, ik denk dat dit beter met een arts besproken kan worden dan door een handjevol (on ) deskundige tegenstanders van deze medicijnen

arleuf
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2016 21:06

Re: Antidepressiva

Ongelezen bericht door arleuf »

Ik mis in de uitzending een aandachtspunt. Zonder die pillen - had ik eerder bewezen - was het me niet gelukt de wilskracht te vinden therapie te starten en vol te houden. Ik heb me tegen medicatie lang verzet want ik vond dat ik het zelf moest kunnen. Bovendien vond ik het beangstigend dat de betere kant van mijn persoonlijkheid uit een flesje zou komen. Ik had er dus geen moeite mee dat de arts eiste dat ik maar een beperkte periode mocht slikken en dan alweer moest gaan afbouwen. Maar wat was ik blij dat die pillen er waren toen ik ze nodig had. Helaas waren er herhalingen nodig, met flinke tussenruimten. Maar ik weet nu dat ik geholpen kan worden. Ik pieker er echter niet over om nu ik een rouwperiode zit, om dit zware geschut te vragen. Daar is het niet voor en dan zijn de bijwerkingen ook niet meer in verhouding.
Dat je emotioneel afvlakt vind je niet zo erg wanneer het betekent dat je neigingen er een eind aan te maken ook afvlakken zodat je tenminste in leven blijft. Je weet best het verschil tussen destructieve gedachten die ontstaan door je psychisch ziek zijn, en die ontstaan door rouw als je je man verliest en het leven een tijd als zinloos ervaart. In dat laatste geval kan ik op mijn klompen aanvoelen zonder wetenschappelijk bewijs dat een pil dan niet zal helpen. Gek genoeg zou ik er dan voor het eerst een willen - maar ik weet ook wel dat de farmacie er nog niet in geslaagd is de pil te maken die ik op zo'n moment eigenlijk wil, namelijk een die voor me zorgt en mijn leven weer zin en inhoud geeft........

Gesloten