LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DAB+-radio's

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Har06 »

Wim2007 schreef:
16again schreef:Lag het aan mij, of was de hele test eigenlijk niet meer dan een test van "hoe klinkt het kleine luidsprekertje in het kleine kastje?"

DAB specifieke zaken (geluidskwaliteit tov FM, ontvangst binnenshuis etc) kwamen nauwelijks aan bod.
Inderdaad. In de test leek vooral de kwaliteit van de speaker doorslaggevend. Verder heb ik niet helemaal begrepen wat het belang van het open schroeven van de radio's was voor de test. Neem toch aan dat de meeste gebruikers van een DAB+ radio het apparaat niet zullen openen.
uiteraard is geluid belangrijk, ik schroef geen apparaten open, zoals eerder aangegeven : doe het goed of doe niets zonde van de dure uitzendtijd en het inhuren van zg deskundige

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Maar misschien zitten in al die radio's wel exact dezelfde chip en is enige verschil de antenne en versterker / luidspreker(s).

stofzuigertje

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Enkele hebben een oortelefoon plugje en ik zag iemand die de waardeloos uit te test komende Medion had en door gekoppeld op
oude Philips huiskamer versterker.

Daarvan was het geluid prima dus moeten we koptelefoon of Computer speaker setje aansluiten voor meer en beter geluid.
De Computer sets van 2.1 tot 7.1 zijn enkele erg goede tussen en ook gebruikt voordelig op marktplaats te vinden.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Zonder digitale uitgang (alleen op (veel) duurdere modellen) zal dan kwaliteit van DAC bepalend zijn en natuurlijk user interface.

Ik ga denk ik "mijn" Imperial DABMAN i200 gewoon gaan bestellen, voor op open zolder.

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door janbemel »

Ik heb zelf maar eens mijn pas aangeschafte DAB+-radio van Technisat onder de loep genomen. Hieronder mijn relaas.

Als je deze kleine radio ziet, vallen meteen zijn naar verhouding enorme display aan de voorkant en de luidspreker aan de achterkant op. De tijd, zendernaam, infoteksten en menu's worden met flinke letters en cijfers weergegeven. Handig voor slechtzienden. Het kleine apparaat van zo'n 10 bij 6 bij 2 centimeter is vederlicht. de voor- en achterkant zijn van zwartglimmende kunststof. Zeven bedieningsknoppen zitten bovenop de radio. De Aan/Uit-schuifschakelaar, de koptelefoon- en laderaanslutingen aan één zijkant. Bovenlangs ligt ook de ingeschoven telescoopantenne plat vastgeklikt. Je kunt hem rechtop klappen en uitschuiven. Dat moet wel voorzichtig gebeuren; het bovenste segmentje is zo dun dat het heel gemakkelijk buigt en snel zou kunnen verbuigen of afbreken. Voor het overige is het radiootje vrij degelijk.

De DAB+- en FM-ontvangst zijn volledig in orde. Op mijn locatie kan ik in totaal 87 Nederlandse en Duitse DAB+-zenders ontvangen. De FM-ontvanger biedt de zenders die ik zou verwachten.

Het grote display is niet al te helder. De helderheid is bovendien niet in te stellen. Maar met niet te veel omgevingslicht is het schermpje goed afleesbaar. Middels het MENU-toetsje kun je heel veel DAB-info tonen, meer dan ik bij duurdere DAB+-radio's heb gezien. Ook in de FM-modus krijgt je dik voldoende informatie te zien.

De bediening is wat wennen. Met name omdat de UP- en DOWN-toetsen 2 functies hebben. Tussen de functies moet je schakelen met het toetsje TUNING/VOLUME. De ene stand is dus om op zenders af te stammen, de andere om de geluidssterkte te regelen. Maar uiteindelijk went dit wel.

Het luidsprekertje aan de achterkant van de DigitRadio 2Go prodiceert een heel acceptabel geluidsvolume. De kwaliteit is heel verdienstelijk. Via de koptelefoonaansluting is het klankbeeld vergeleken met andere apparaten wat mat, maar zeker hard genoeg te zetten.

De ingebouwde accu vormt het grootste minpunt bij deze radio. Die is werkelijk veel te licht. Met het display altijd aan en de luidspreker op vol volume houdt de accu het maar net 2 uur uit. Dan is het alweer tijd voor de lader. Die wordt niet meegeleverd, wel een veel te kort micro-USB-kabeltje. Maar juist doordat je via een USB-aansluting de radio oplaadt, kun je daar iedere moderne smartphone-lader voor gebruiken.

Ondanks de veel te lichte accu ben ik dik tevreden met dit kleine radiootje. Je kunt er niet op één acculading een voetbalwedstrijd plus verlenging en strafschoppen mee luisteren onderweg. Maar om eventjes nieuwsuitzendingen te luisteren is het apparaatje prima.

Gesloten