LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
gerards16
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2016 09:19

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door gerards16 »

Ik heb bij Feenstra begin jaren '90 een boiler gehuurd. Vorige week is de boiler overleden en vroeg de monteur van Feenstra de boiler weg te halen. Ik denk dat ik de boiler ruimschoots betaald heb na zo'n 25 jaar en wil de automatische incasso stopzetten. De monteur vertelde me dat ik nog een afkoopsom zou moeten betalen als ik van de boiler af wilde. Er is nooit onderhoud gepleegd en pas laatst kwam ik erachter dat Feenstra al jaren elk kwartaal een huurbedrag automatisch incasseert.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door tijger1 »

@gerard

U huurt. Dan wordt het nooit eigendom. En u hebt toch een contract afgesloten? En pas "laatst" merkte u dat u betaalde? Winderlijk, nooit bankrekening nagekeken?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat als je de boiler huurt, deze ook gratis wordt gerepareerd of vervangen?

gerards16
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2016 09:19

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door gerards16 »

Ik wil van het contract af en de boiler laten weghalen, maar omdat de monteur zegt dat de boiler nu te moeilijk bereikbaar is geworden voor onderhoud (de badcel is 20 jaar geleden gerenoveerd en de boiler is nu buiten gebruik doordat de ww-voorziening nu via de cv-installatie loopt.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door tijger1 »

Lees uw contract eens na.

haikebella
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2016 12:08

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door haikebella »

Mijn contact loopt op 25 februari na 144 maanden af. Ik heb inmiddels 4 keer gebeld om er vanaf te komen. 1 x hoorn op haak gegooid, 1 keer beloofd om teruggebeld te worden en 1 x verkeerd adres doorgekregen (had erom gevraagd ivm sturen aangetekende brief). Laatste gesprek kreeg ik een hopelijk goed adres door. Al de keren kreeg ik te horen dat ik ook na aflopen van huurcontract er een afkoopsom wordt gevraagd. Dat is natuurlijk grote onzin en het staat nergens in de kleine lettertjes. Van afkoopsom is sprake bij tussentijdse opzegging (kan ik me ook zeker wat bij voorstellen), maar niet bij het aflopen van een contract. Ik heb een aangetekende brief op poten gestuurd met verwijzing naar hun kleine lettertjes (artikel 5 en artikel 6), waaruit blijkt dat van afkoop sprake is bij tussentijdse opzegging. Bij aflopen contract staat niets over een afkoopsom. Ik heb aangegeven dat de ketel afgekoppeld en afgevoerd moet worden na aflopen contract en dat ik daar een afspraak over wil maken. Daarbij aangegeven dat ketel door mijn nieuwe installateur na verloop huurcontract zal worden afgekoppeld als Feenstra hier niet op in gaat. Ben benieuwd.
Krijg een beetje de indruk dat actie bij beëindiging contract bewust heel traag gaat om mensen te binnen aan nog jaar Feenstra (stilzwijgende verlenging van het contract). Ik was niet van plan hier in te trappen. Vandaar wederom een aangetekende brief + mail met leesbevestiging gestuurd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door tijger1 »

Let op uw bankrekening. Blokkeer de incasso's.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door tijger1 »


haikebella
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2016 12:08

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door haikebella »

Dat had ik ook al bedacht, maar bedankt voor de tip. Je hebt waarschijnlijk toch een aantal mensen geholpen met die tip. Donderdag een mail gestuurd naar Feenstra (met leesbevestiging en uitroepteken) maar bij onderwerp klacht opgegeven. Werd dus niet geopend. Vanmiddag (zaterdag dus) de mail opnieuw verstuurd met onderwerp nieuwe ketel. Paar uur later zag ik dat de mail was gelezen. Had ze dus leuk gefopt. Men is dus heel selectief en ik ben in mijn idee gesterkt dat ze willen rekken om er nog een jaartje stilzwijgende verlenging uit te slepen. Als ze hem niet weg komen halen dan wordt hij na verlopen van contract weggehaald door installateur nieuwe ketel. Feenstra krijgt daarvoor dan uiteraard de rekening (of de ketel niet terug). Eens kijken hoe ze daar op reageren. Overigens ben ik van plan om morgen even een berichtje te sturen naar Vereniging Eigen Huis (daar adverteren ze veel in) en Consumentenbond. Ben lid van beide clubs.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door tijger1 »

Feenstra is een ramp.

bodypainter
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2016 21:50

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door bodypainter »

Wij hebben ook een wurgcontract bij Feenstra ruim 12 jaar. Maandelijks kost het 38,73 euro. Omdat toen het begon was het maar 29,91 euro per maand, gingen wij kijken hoe is deze verhoging in vergelijking met de index.

Volgens onze contact (voorwaarden huur en verhuur van cv-(combi)Toestellen, artikel 4.5 "Huurbedragen kunnen door Nuon periodiek worden aangepast.
Het bedrag zal worden aangepast aan de indexering op basis van de tabel "Regelingslonen Bouw-nijverheid en installatiebedrijven" van het CBS.
Volgens de CBS is de stijging van de lonen in deze periode 22,1%.
Graag willen wij weten hoe Feenstra aan de 29,91% huurstijging gekomen heeft.
Onze verzoek voor opheldering ligt al twee maanden en half onbeantwoord bij Feenstra. Elke keer en andere smoes waarom wij nog geen inhoudelijke reactie krijgen.

bodypainter
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2016 21:50

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door bodypainter »

Trouwens, zelf nu dat de 12 jarig contractsduur voorbij zijn, wil Feenstra een afkoopsom van 225 euro!

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door Moneyman »

En wat stond er in je contract?

bodypainter
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2016 21:50

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door bodypainter »

Betreft wat? huurverhoging of tijdsduur contract?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door Moneyman »

Afkoopsom :wink:

bodypainter
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2016 21:50

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door bodypainter »

Nou, dat is een hele rare iets: Feenstra meldt het volgende:
"Het contract wordt afgekocht, hiermee gaat het toestel in eigendom over. U betaalt in dit geval een vergoeding welke wordt bepaald op basis van de initiële investering, de restwaarde en administratiekosten, conform artikel 7 van de algemene voorwaarden. De afkoopwaarde bedraagt € 225,-."
Echter, Artikel 7, waaraan ze referreren en aan hun mail is als een bijlage toegevoegd, staat helemaal niet in mijn overeenkomst uit 2004.
Geen wonder dat ze nu met een reactie op mijn mails niet meer komen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door kweenie »

Als er in jouw contract niets stond over een laatste termijn om het eigendom over te nemen, dan lijkt het mij dat je die ook niet zou hoeven te betalen... Maar als je een 'huurketel' hebt en de huurtermijn is afgelopen, dan betekent dat óók niet automatisch dat de ketel van jou wordt. In principe blijft een huurketel na de huurtermijn namelijk van de verhuurder. En dan zouden ze in principe na de huurperiode de ketel kunnen gaan weghalen. (Tenzij er natuurlijk iets anders is afgesproken.) Dus dan zou je zonder ketel komen te zitten.

bodypainter
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2016 21:50

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door bodypainter »

Dat is ook zo. De ketel is van Feenstra en ze kunnen deze weghalen, maar niet met afkoopsom. Deze bepaling hebben ze pas later in hun voorwaarden gezet, dus het geldt niet voor mij. Echter, ik spreek er tegen een muur, want er komt geen gerichte reactie van hun kant.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, als ze de ketel weghalen, dan zul je geen afkoopsom hoeven te betalen, lijkt mij. Ik zou zeggen of het een, of het ander.

bodypainter
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2016 21:50

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door bodypainter »

Inderdaad. Het lijkt ook logisch, alleen niet van toepassing voor voor de logica van Feenstra.

Gesloten