LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door Radar »

Als je geen geld hebt om een cv-ketel te kopen dan lijkt huren een goede optie. Je betaalt een maandelijks bedrag voor je ketel inclusief het onderhoud.

Maar als je ervan af wilt, omdat je bijvoorbeeld gaat verhuizen, word je geconfronteerd met een heel hoge afkoopsom. Mag dat zomaar?

Zie ook: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... gcontract/

Maandag 11 januari 2016 in Radar, 20:30 uur, NPO 1

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door thecure »

Geen geld voor een ketel? zo'n ding kost pot jan drie maar 1500 euro incl. installatie. als je dat niet kan missen kun je beter een huis gaan huren.
Hoe moeten die mensen al hun andere onderhoud en reparaties betalen? (schilderwerk enz.)

stofzuigertje

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast de ketel betaal je bij Feenstra, de grootste van NL ook voor volledige service contract dus alle storingen, onderdelen en zelfs weekend niets betalen.

Het is een 12 jaren contract waarin naast de ketel dus ook nog het onderhoud betaald moet worden.

Als je de ketel + montage rekende + volledige duurste pakket voor onderhoud + schoonmaken dan valt het eigenlijk wel mee.
Als je bij een bank gaat lenen voor de ketel heb je geld tekort voor onderhoud....
Dus moet je iets meer lenen en die lening kost ook geld en heeft ook looptijd.

Dat zelf lenen goedkoper is, ook meer werk en Feenstra is wel makkelijk en daar betaal je voor.

Alleen tussentijds stoppen is duur, dat is contractbreuk en erg duur, beter de 12 jaren vol maken!

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door jonis »

stofzuigertje schreef:Naast de ketel betaal je bij Feenstra, de grootste van NL ook voor volledige service contract dus alle storingen, onderdelen en zelfs weekend niets betalen.

Het is een 12 jaren contract waarin naast de ketel dus ook nog het onderhoud betaald moet worden.

Als je de ketel + montage rekende + volledige duurste pakket voor onderhoud + schoonmaken dan valt het eigenlijk wel mee.
Als je bij een bank gaat lenen voor de ketel heb je geld tekort voor onderhoud....
Dus moet je iets meer lenen en die lening kost ook geld en heeft ook looptijd.

Dat zelf lenen goedkoper is, ook meer werk en Feenstra is wel makkelijk en daar betaal je voor.

Alleen tussentijds stoppen is duur, dat is contractbreuk en erg duur, beter de 12 jaren vol maken!

Bij mij is de ketel net stuk gegaan en heb ik een nieuwe laten plaatsen en zelf betaald. Ik heb even gekeken wat deze aan huurprijs kost bij Feenstra......maar de huursom all-in gooit in totaal 3000,- in 12 jaar bovenop de koopprijs die ik had betaald.......daar kan ik nog bijna 2 nieuwe ketels extra voor kopen en laten installeren in de komende 12 jaar :roll:

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door thecure »

Allemachtig, duur adres die Feenstra.
Ben zelf aan het kijken voor een nieuwe ketel, een Calenta 40C.
Deze heb je als je goed zoekt op internet al rond de 1100,-. Een kennis van mij is CV monteur en wil hem wel installeren voor 300, dus voor 1400 klaar.

Bij Feenstra voor een lieve 2049,- , of met all in service 1724 en 13 euro per maand (hoe lang zit je eraan vast?)
Huren is 35 euro per maand, maar kan zo niet vinden hoe lang je er dan aan vast zit.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door jonis »

thecure schreef:Allemachtig, duur adres die Feenstra.
Ben zelf aan het kijken voor een nieuwe ketel, een Calenta 40C.
Deze heb je als je goed zoekt op internet al rond de 1100,-. Een kennis van mij is CV monteur en wil hem wel installeren voor 300, dus voor 1400 klaar.

Bij Feenstra voor een lieve 2049,- , of met all in service 1724 en 13 euro per maand (hoe lang zit je eraan vast?)
Huren is 35 euro per maand, maar kan zo niet vinden hoe lang je er dan aan vast zit.
12 jaar..... :roll:
Huren: warm zonder zorgen

Als u kiest voor een huurketel bij Feenstra, heeft u er zelf geen omkijken meer naar. U verspreidt de aankoopkosten over een contractduur van 12 jaar en u kunt rekenen op onderhoud en hulp bij storingen.
Zoals stofzuiger al aangaf:
Als je de ketel + montage rekende + volledige duurste pakket voor onderhoud + schoonmaken dan valt het eigenlijk wel mee.
Ik vraag me af wat men dan voor calculater heeft.....voor de huurprijs krijg ik 3x een ketel gehangen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door Appie83 »

Ik vraag me af wat men dan voor calculater heeft.....voor de huurprijs krijg ik 3x een ketel gehangen.
De meeste mensen die een ketel kopen sluiten ook een onderhoudscontract af, dit kost ongeveer 12,- per maand dan hebt u wel een onderhoudscontract met vergoeding van de onderdelen en arbeidsloon. In 12 jaar betaalt u dan 1728,- plus de aanschaf en installatie van 1400,-.

Bij Warmgarant betaalt u na 12 jaar voor een willekeurige ketel inclusief onderhoudscontract 2765,-
huurt u dezelfde ketel dan betaalt u bij hetzelfde bedrijf 3744,-
Kopen is dan inderdaad voordeliger dan huren, maar je moet dan wel 1200,- hebben liggen voor een nieuwe ketel.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Simpel: in de wet staat dat een duurovereenkomst maximaal 12 maanden mag duren tenzij er een goede reden is om die langer te laten duren. Een dergelijke goede reden lijkt afwezig te zijn. Een abonnement met een 'gratis' telefoon voor de duur van 24 maanden kon niet door de beugel, dus waarom zou dit wel kunnen?

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 010:BK9662

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door Appie83 »

alfatrion schreef:Simpel: in de wet staat dat een duurovereenkomst maximaal 12 maanden mag duren tenzij er een goede reden is om die langer te laten duren. Een dergelijke goede reden lijkt afwezig te zijn. Een abonnement met een 'gratis' telefoon voor de duur van 24 maanden kon niet door de beugel, dus waarom zou dit wel kunnen?

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 010:BK9662
Omdat het om bovenstaande uitspraak ging om het geregeld afleveren van zaken. En bij het huren van een ketel gaat niet om het geregeld afleveren van zaken, maar om het gebruik van een zaak tegen een vergoeding Dus ik denk dat deze bepaling niet opgaat.
Snuffel schreef:Mocht dat toch gebeuren kun je in het verkoopcontract van de woning een clausule op laten nemen dat het huurcontract over gaat naar de nieuwe koper wil die koper dat niet gaat de koop gewoonweg niet door.
Makkelijker gezegd dan gedaan, ik denk dat de meeste mensen al blij zijn dat ze hun huis verkocht krijgen. Bovendien een dergelijke clausule drukt de waarde van het huis.

Maar hoezo een wurgcontract? Mits het bij het afsluiten voldoende duidelijk was dat je bij het verkopen van je huis een afkoopsom moet betalen is het toch een geldig contract.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door thecure »

Appie83 schreef:
Bij Warmgarant betaalt u na 12 jaar voor een willekeurige ketel inclusief onderhoudscontract 2765,-
huurt u dezelfde ketel dan betaalt u bij hetzelfde bedrijf 3744,-
Kopen is dan inderdaad voordeliger dan huren, maar je moet dan wel 1200,- hebben liggen voor een nieuwe ketel.
Zoals ik al zei, als je geen fatsoenlijke buffer hebt, wat doe je dan in een koophuis. er zal ook wel eens geschilderd moeten worden en er kan ook wel meer stuk gaan dan de ketel.
Het nibud heeft eens berekend dat je minimaal 10.000 euro buffer moet hebben om tegenvallers opmte vangen.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Appie83 schreef:En bij het huren van een ketel gaat niet om het geregeld afleveren van zaken, maar om het gebruik van een zaak tegen een vergoeding Dus ik denk dat deze bepaling niet opgaat.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door Appie83 »

thecure schreef:
Zoals ik al zei, als je geen fatsoenlijke buffer hebt, wat doe je dan in een koophuis. er zal ook wel eens geschilderd moeten worden en er kan ook wel meer stuk gaan dan de ketel.
Het nibud heeft eens berekend dat je minimaal 10.000 euro buffer moet hebben om tegenvallers opmte vangen.
Spaargeld op je rekening om tegenvallers op te vangen is altijd fijn. Hoe veel dat is hangt natuurlijk af of je een huis hebt gehuurd of gekocht, hoe groot, hoe oud en de staat van het huis. Maar door onvoorzienbare omstandigheden zoals het verliezen van een baan of een scheiding is spaargeld zo op, ook 10.000 euro.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door jonis »

snuffel1 schreef:Tja als de middelen net toereikend zijn om een woning te kopen schiet de cv installatie er meestal bij in dat is waar. Het merendeel van de huizenkopers kopen geen huis om die na 3 jaar weer te verkopen en gaan zeker geen langdurig huurcontract voor een cv ketel aan. Huren van iets dat vast in de woning is opgesteld brengt consequenties zoals een contract met zich mee en daar kom je zomaar niet van af. Ik blijf erbij dat als de woning om wat voor een reden dan ook verkocht wordt de nieuwe koper het lopende huurcontract moet over nemen want het zal niet om honderden euro's per maand gaan. Daarbij lijkt het me stug dat de koper van de woning afziet omdat er een gehuurde cv ketel is geplaatst.
Ik ga niet eens kijken als er een huurketel in zou zitten, dat soort info vind je al in de advertentie.....maw iemand die komt kijken weet dat er een huurketel in zit, misschien dat je de kopers mist die de advertentie al voldoende vinden om van de potentiële koop af te zien... :roll:

zgurkogel
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2013 09:06

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door zgurkogel »

In 2010 een huurketel laten installeren door Feenstra (via Nuon). Op dat moment was er geen geld voorhanden om een nieuwe ketel aan te schaffen, dus leek huren een optie.

Er is ons nooit verteld dat de huur jaarlijks omhoog zou gaan, wat mijns inziens het huurcontract ongeldig maakt. Dit hebben wij voorgelegd aan het plaatselijke juridisch loket, maar die deden het af met "je hebt ervoor getekend dus je zit er aan vast". Lijkt mij niet, maar ik heb geen juridische kennis...

Onlangs de afkoopsom opgevraagd en die is, 6 jaar na plaatsing van de nieuwe ketel, ruim 1.000 euro. Diefstal? U mag het zeggen. Ik ben benieuwd wat de aflevering van vanavond voor ons (en vele anderen) gaat opleveren.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door thecure »

zgurkogel schreef:In 2010 een huurketel laten installeren door Feenstra (via Nuon). Op dat moment was er geen geld voorhanden om een nieuwe ketel aan te schaffen, dus leek huren een optie.

Er is ons nooit verteld dat de huur jaarlijks omhoog zou gaan, wat mijns inziens het huurcontract ongeldig maakt. Dit hebben wij voorgelegd aan het plaatselijke juridisch loket, maar die deden het af met "je hebt ervoor getekend dus je zit er aan vast". Lijkt mij niet, maar ik heb geen juridische kennis...

Onlangs de afkoopsom opgevraagd en die is, 6 jaar na plaatsing van de nieuwe ketel, ruim 1.000 euro. Diefstal? U mag het zeggen. Ik ben benieuwd wat de aflevering van vanavond voor ons (en vele anderen) gaat opleveren.

diefstal? dat ligt eraan. wat heeft u de afgelopen 6 jaar per maand betaald aan huur?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door thecure »

Appie83 schreef:
thecure schreef:
Zoals ik al zei, als je geen fatsoenlijke buffer hebt, wat doe je dan in een koophuis. er zal ook wel eens geschilderd moeten worden en er kan ook wel meer stuk gaan dan de ketel.
Het nibud heeft eens berekend dat je minimaal 10.000 euro buffer moet hebben om tegenvallers opmte vangen.
Spaargeld op je rekening om tegenvallers op te vangen is altijd fijn. Hoe veel dat is hangt natuurlijk af of je een huis hebt gehuurd of gekocht, hoe groot, hoe oud en de staat van het huis. Maar door onvoorzienbare omstandigheden zoals het verliezen van een baan of een scheiding is spaargeld zo op, ook 10.000 euro.
Ja, natuurlijk kan spaargeld opraken :roll:
maar is dat een reden om maar helemaal niets te sparen voor tegenvallers en onderhoud aan de woning?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door tijger1 »

@zgurkogel

En staat dat dan niet vermeld in het contract, dat de huurprijs kan stijgen? Of hebt u dat contract getekend zonder te lezen?

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Wij hebben een jaar geleden een nieuwe Remeha Tzerra Plus HR ketel laten installeren.
We hadden bij diverse bedrijven offertes opgevraagd, ook bij Feenstra en Warmgarant, wat bleek deze waren meer dan twee keer zo duur als de andere kleinere bedrijven.
Toen wij daarover navraag deden was het antwoord, als u het niet kan betalen moet u maar een huurcontract nemen!
Dit soort bedrijven rekenen op argeloze en onwetende klanten om ze de zakken leeg te schudden!

Uiteindelijk is onze Remeha Tzerra volledig geïnstalleerd incl. nieuwe rookgasafvoer voor €1450,-
Wij zijn uiterst tevreden met de installatie en ook met de ketel die zeer zuinig is!

Peet70
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2016 21:06

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door Peet70 »

Mijn partner had 3 jaar geleden een huurcontract bij Energiewacht te Zwolle afgesloten voor het plaatsen van een nieuwe ketel en onderhoud voor 12 jaar. De ketel kostte ong. Euro 800,00 en de huurkosten per maand zijn Euro 35,00. Afgelopen augustus is er een monteur langs geweest voor het jaarlijkse onderhoud. Hij was 15 minuten binnen en hij heeft een onderdeel van Euro 5,00 vervangen. Nu heeft zij haar huis verkocht en de nieuwe bewoners willen de ketel en dus het contract niet overnemen. Daardoor is zij genoodzaakt het contract af te kopen en ook de ketel te verwijderen. Kosten afkoop Euro 1100,00!! Daar komen de kosten van het demonteren ook nog bij a Euro 150,00. Je kunt beter bij een bank een lening afsluiten, want bij dit soort bedrijven betaal je uiteindelijk 3 tot 4x zoveel voor een ketel. Er zijn erkende installateurs die voor Euro 50,00 per jaar je ketel onderhouden. Dan bespaar je een hoop.
Voor haar een wijze les: nooit meer een huurketel!

sepapousek
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2006 15:58

Re: Gehuurde cv-ketel met wurgcontract

Ongelezen bericht door sepapousek »

Vandaag is een nieuwe cv-ketel geplaatst door Feenstra. Het betreft een Intergas ketel, klasse CW4. Totaalprijs inclusief complete installatie en rookgasafvoer: €1674. Dus dat verhaal van die dure installatiekosten waag ik te betwijfelen....

Verder heb ik begrepen dan Feenstra inmiddels tot een enorm bedrijf is uitgegroeid waar het de investeerder meer gaat om winst dan om service.

Overigens hebben wij wel een onderhoudscontract afgesloten van ongeveer €12 per maand. Dat hadden wij ook bij onze vorige ketel en is zeer nuttig gebleken.

Gesloten