LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tree3 »

Mucha of was het iemand anders. Er moeten geen regels komen je moet zelf even met je buren gesprekje aanknopen. Maar als dat nu geen zin heeft? Ik vind dat er wel betere regels moeten gaan komen. Nu kloot iedereen maar wat aan. Op de link naar Geen Stijl zie je staan dat iemand een hottub heeft en stookt op geverft hout.

De uitzending met mr. Visser van SBS6 inzake houtkachel rookhinder zie je dat ze het hout mochten gaan controleren op de vochtigheid. Dit was niet in orde. Wat wil je ook als je hout zodanig opslaat dat het nat regent. Ik vind dit programma misleidend. Het lijkt er op dat als je naar de rechter gaat dan alles goed komt. Maar als de stoker geen toegang verschaft tot zijn houtopslag en zijn eigen kachel dan kun je weinig beginnen. In de uitzending van de Rijdende Rechter bleek dat de houtkachel zelf niet meer in orde was. Zij gebruiken de houtkachel als hoofdverwarming. Dit is echt erg dat je nooit meer frisse lucht hebt maar altijd in de rook moet gaan zitten. Ik zag voorbij komen dat iemand van oordeel is dat dit een dom programma is. Ik denk dat diegene die dat zegt vreselijk dom is.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic berichten door Moderatie verwijderd.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tree3 »

Heb de burgemeester van Goes GGD rapport gestuurd. Vervolgens kwam dit in het nieuws:

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/v ... -1.6113222

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door crazyme »

tree3 schreef:Heb de burgemeester van Goes GGD rapport gestuurd. Vervolgens kwam dit in het nieuws:

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/v ... -1.6113222
Al die houtrookpromotie op internet zorgt er voor dat het publiek zich zorgen gaat maken.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jul 2016 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic tekst verwijderd

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het is goed dat de burgemeester van Goes hierover geïnformeerd is!
Laatst gewijzigd door gezondheid op 05 jul 2016 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Je kunt het hebben over inhoudelijke argumenten zonder elkaar uit te gaan schelden o.i.d.

http://www.mo.be/nieuws/miljoenen-slach ... en-op-hout

mensen koken en verwarmen hun huis met open vuur of houtkachels. Dat is slecht voor het milieu, maar ook voor hun gezondheid. In het bijzonder in India en China is het.....

En volgens dit artikel zorgt houtvuur voor beroerte?

http://www.faqt.nl/recent/houtvuur-bezorgt-beroerte/

Laatst is er brand ontstaan door een vuurkorf op het balkon. Studenten klaagden over rookoverlast:

http://www.ad.nl/dossier-nieuws/brand-i ... ~a05b2dd0/

Als je op het balkon een vuurkorf aanzet gaat alle rook naar je bovenburen. Maar als je daar wat van zegt dan ben je een zeurpiet toch? Gelijk de ander veroordelen.....is Nederlands?

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Laten we hopen dat zo veel mogelijk mensen overstappen op houtstook. Scheelt enorm veel CO uitstoot;

Hout is een duurzame, hernieuwbare grondstof. Bomen leggen namelijk CO2 vast in hout. Bij verbranding van hout komt die hoeveelheid CO2 weer vrij maar per saldo neemt de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer niet toe. Bij de verbranding van aardgas, olie en steenkool gebeurt dit wel: dan wordt koolstof omgezet in CO2, welke wordt toegevoegd aan de atmosfeer. Hout is een duurzame grondstof, in de zin dat hout zichzelf vernieuwt. Fossiele brandstoffen doen dat niet.

Stadsverwarming Purmerend is al over gestapt op houtstook.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

In plaats van zinloze proefballonnen kan men beter investeren in Aardwarmte! Als er één land is waar dit makkelijk te realiseren is is het NL wel met onze blubberbodem. Realiseer wijkverwarmingen op die manier. Licht mensen eens goed voor. Zet in op vloer en wandverwarming waarbij de verliezen minimaal zijn. Aardwarmte kost stroom die weer duurzaam gewekt kan worden. Maar belangen van derden zijn nog steeds erg belangrijk. Gasprijs en olieprijs zijn gekoppeld. Steenkoolprijzen ook. Warrige netwerken waar het milieu niets mee opschiet en de burger ook niet. Het halen van de doelstellingen aangaande co2 reductie kunnen we deels zelf al, maar van hogerhand missen we nog steeds de intentie om stappen te zetten. Praten over? Dat is voorbij. Weloverwogen stappen en innovaties snel ontwikkelen. Overheid zet je pionnen uit en ga eens aan de slag.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Tuurlijk, we passen ff heel Nederland zijn energie infrastructuur aan (per huis, wijk of stad). Enig idee wat de kosten en de CO productie daarvan zijn ?

Purmerend heeft het begrepen, maak je bestaande infrastructuur duurzaam. Voor mensen die niet aangesloten zitten op stadsverwarming is de oplossing om zelf duurzaam te gaan stoken. Houtstook is dan de meest duurzame vorm (warmtepompen kosten stroom), gelukkig beseft de overheid dat ook en wordt er subsidie gegeven op pelletkachels.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Pelletkachels: Waar komen die korrels vandaan? Uit een ver land? Wordt de co2 daar ook mee berekend om het hier heen te gaan vervoeren?

Ik wil een houtkachel waarvan het teer af komt druipen. Ook wil ik graag zoveel mogelijk roetaanslag.

Op http://www.sbs6.nl/blogs/mr-frank-visse ... twee-vuren

Denkt u er verder aan dat u beter niet kunt stoken bij windstil of mistig weer, de rook blijft dan namelijk hangen en kan luchtvervuiling veroorzaken. Ga zorgvuldig om met open vuur als de natuur erg droog is. En stook niet iedere dag en zeker niet langer dan 4 uur op één dag. Zo blijft u vrienden met uw buren.


Dit advies moet dan wel geschrapt gaan worden als we over willen gaan op pelletkachels?

In Malta kom je in bepaalde dorpen waar de smog hangt waar iedereen stookt op hout. En je moet mensen die hinder hebben van houtrook afdoen met subjectieve klachten en verder moet je ze zeggen dat ze een zeurpiet zijn. De klachten moet je vooral niet serieus nemen zodat heel Nederland direct overschakelt naar houtstook. De aardbevingen in Groningen zijn ook niet leuk. In Brandpunt was een gedupeerde die een zeer kleine schade vergoeding krijgt bij de NAM.

En als het zomers buiten koud wordt moeten we buiten gaan zitten zodat we daar de boel kunnen verwarmen met een tuinkacheltje. En een hottub op gestookt hout. Er moeten meer ontbossingen plaats vinden zodat we heel Nederland kunnen voorzien van brandhout. Pechtold wil wel mee helpen met kappen.

De kachelpijp van een schuurtje hoeft niet zo hoog en kun je uit laten komen bij slaapkamerraam. Volgens Bureau Blauw is er weinig aan de hand met houtstook. Het is wel raar dat de overheid dan op onze kosten een Platform Houtrook gaat oprichten. Ik denk dat Mucha het ook wel met mij eens is.

Verder is hier de vraag of je mag stoken op geïmpregneerd hout:

http://www.hetechtenieuws.org/2013-02-22.php

En stoken op laminaat is ook lekker goedkoop?

Afbeelding

Longfonds heeft 390 gemeenten geïnformeerd over houtstook in verband met de VNG-houtrook motie:

https://rookoverlast.files.wordpress.co ... gfonds.pdf

Net als bij PowNed (Publieke Omroep voor 'weldenkend" Nederland) vind TPO de houtrookoverlast ook maar belachelijk?

http://nieuws.tpo.nl/2016/01/19/milieuf ... onderzoek/

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

BBq rook is slecht.
Roken is slecht.
Uitlaatgassen zijn slecht>
Houtrook komt minimaal voor, natuurlijk stook je geen geïmpregneerd hout!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Is sowieso hypocriet, de klagers verbruiken ook stroom. Alleen de luchtvervuiling is niet in hun achtertuin maar elders:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2614 ... es___.html

Ze kijken niet langer dan hun neus is, erg egoïstisch. Mensen die juist alternatieven vinden voor een duurzame vorm van energie opwekking (houtstook), zorgen ervoor dat de CO uitstoot verminderd, Groningen wat rechter blijft staan, en zijn dus socialer bezig dan de klagers die enkel aan zichzelf denken !

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het klopt dat houtstook als fijnstofbron weinig aandacht krijgt. Veel politieke partijen wijzen liever de auto aan als boosdoener, terwijl de hinder en uitstoot andersom groter is, maar daar durven ze hun vingers letterlijk niet aan te branden. Zie bijlage image1.JPGimage1

Remco Dijkstra

Woordvoerder Milieu en Klimaat
VVD Tweede Kamerfractie

Afbeelding

Mucha vergeet dat op uitlaat van de auto's filters zitten in tegenstelling tot de houtkachels dat ongefilterd de lucht ingeslingerd wordt.


Eindelijk: lange avonden lekker buiten. Warme dagen betekent ook dat we allemaal massaal de vuurkorf opstoken. Maar je wordt ziek van de lucht die je inademt. Voor niemand is het gezond: mensen met een longziekte merken het als eerste.
Hou jij rekening met je buren?

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Mucha, u heeft het overzicht gezien van totale fijnstof uitstoot plus dat van het RIVM. Het aandeel van houtrook is veel groter. We hebben het over houtkachels niet over auto's.

Astma/codp patiënten krijgen het eerder benauwd van houtrook dan van een auto. Ik ga maar midden in de nacht keiharde house muziek draaien en valide redenatie van Mucha is: De auto's maken ook allemaal herrie.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 jul 2016 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende teksten in herhaling van argument verwijderd

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

En dat is voor u een goede reden Mucha dat er vooral geen regels moeten komen bij rookoverlast? Iedereen mag wat aanrommelen en kloten? Plastic verbranden en papier et cetera? Wat mij betreft mogen auto's morgen verboden worden. Als je door redeneert is het niet nodig. Kerken zeggen dat je op ***** moet lijken. Dan moet je dus ook op ezels gaan rijden. Als ik dat zeg dan gaan alle deuren dicht. Verschil is wel dat als de buren vuurkorf aan hebben dat ik het ontzettend benauwd krijg en meerdere met mij. Van auto uitlaatgassen krijg ik het niet benauwd. Anders wordt ook dat iemand de auto in de tuin plaatst en de auto stationair laat lopen. Je hebt ook al houtgestookte zwembaden te koop. In Duitsland controleren ze dat je minstens goed stookt. Dat zou hier ook moeten vind ik. Bedrijven worden toch ook periodiek gecontroleert? Waarom particulieren dan niet? Daar heb je meer van dan bedrijven.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

Valt het niemand anders op dat het leuke emissiegrafiekje het vercvoer over water als grootste boosdoener van Fm2.5 aanwijst maar dit uitsplitst naar allerlei subcategorien? Dat ook benzine auto's niet in de grafiek zijn opgenomen maar alleen diesel? Leuk grafiekje, dat wel natuurlijk, als agit-prop dan.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Milieumaatregelen worden thans getroffen tegen o.a fijnstof. Oldtimers en vervuilende vrachtwagens mogen bepaalde steden niet meer in maar het gebruik van openhaarden die de lucht ernstig verontreinigen is gewoon toegestaan! Ik ben van mening dat open haarden zonder filter verboden moeten worden.

In Engeland mag in de stad alleen smokeless fuel gebruikt worden. Dit zijn kolen of hout die behandeld zijn zodat de uitstoot beperkt wordt. Waarom in Nederland niet?

Omdat er geen regels zijn dus als je een burenruzie hebt kun je een rokende vuurkorf in zetten. De vuurkorf kun je ook op het balkon in een flat zetten waarbij de pijp bij je bovenbuur uitkomt.

Destijds heb ik deze raadslid info verzonden en hij heeft wat geschreven in de Metro.

http://www.metronieuws.nl/lezerscolumn/ ... an-flats-0


Nu de VVD iets anders schrijft over houtrook wat kennelijk de houtstoker niet uitkomt hoor ik ze niet meer

Kijk maar op https://twitter.com/remcovvd/status/750416010252062720

de deregulering wordt verder voortgezet in Nederland, zijn zelfs wethouders die deregulering in hun pakket hebben zitten.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 jul 2016 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende teksten verwijderd

Gesloten