LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurders kunnen geen kant op

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door Radar »

Scheefwoners krijgen te maken met fikse huurverhogingen om de doorstroom naar de vrije sector huurwoningen te bevorderen. Maar ze kunnen nergens naar toe. Er is een groot tekort aan huurwoningen in de vrije sector. Hoe komt het dat er zoveel huurders in de kou worden gezet? Minister Blok reageert in de uitzending.

Maandag 19 oktober in Radar, 20.30, NPO1

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door 16again »

Vraag de minister dan gelijk even waarom:
-de huurverhoging al jaren veel hoger is dan de inflatie
-de huren sowieso omhoog moeten, als de huizenprijzen sinds 2008 gedaald zijn
-waarom wanbeleid van een grote corporatie (Vestia) via alle woningbouw verenigingen nu wordt afgewenteld op de huurders. De witteboorden criminelen van Vestia hebben gegokt, en met het verlies niet alleen de eigen bonus verspeeld , maar landelijk alle huurders met gebakken peren opgezadeld

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door ciske »

Dat was niet alleen Vestia , dat zijn er meer geweest. Ik vraag mij af wat ze onder extreem hoog bedoelen , hoeveel procent?
Plus dat je mensen niet kan dwingen om te verhuizen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door moederslink »

Radar schreef:Scheefwoners krijgen te maken met fikse huurverhogingen om de doorstroom naar de vrije sector huurwoningen te bevorderen. Maar ze kunnen nergens naar toe. Er is een groot tekort aan huurwoningen in de vrije sector Hoe komt het dat er zoveel huurders in de kou worden gezet? Minister Blok reageert in de uitzending.

Maandag 19 oktober in Radar, 20.30, NPO1
Er is, volgens mij , juist niet een groot tekort ad vrije sector woningen , maar juist aan sociale huurwoningen
De meesten onder ons die moeten huren , hebben het financieel echt niet zo breed en zijn afhankelijk vd huurtoeslag en de huren blijven maar buitenproportioneel stijgen en juist deze groep kan geen kant op!
Er is m.i. genoeg te huur in de vrije sector en via makelaars , maar diegenen die het kunnen betalen gaan niet verhuizen en blijven in hun , relatief goedkope, huurwoning zitten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door moederslink »

Zou kunnen vogels, maar daar is m.i. toch echt geen tekort aan. Zelf ben ik , bijna, dagelijks op internet ah speuren i.v.m een geplande verhuizing; er is echt veel te huur tussen de € 715 en € 900 en nog vele honderden euro.s meer zelfs.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door moederslink »

Precies en juist daarom ben ik van mening dat er een tekort aan sociale huurwoningen is ; ook aan de grotere instroom van singles ( door ook bv scheiding ) kan niet worden voldaan en ook blijven mensen met een royaler inkomen zitten waar ze zitten ---de vrije sector via makelaars heeft krankzinnig hoge eisen , goedkopere huurwoningen worden " scheefgewoond " , ergo: de markt stagneert en zit op slot en dit is al jaren zo en wachtlijsten groeien alleen maar. Ik vind het hier in Nederland i.t.t. onze buurlanden een wanbeleid en ik vrees dat minister Blok daar in zijn uppie niets aan kan doen of doet.

Topictitel van RADAR klopt op zich , maar dit telt voor alle sectoren en niet alleen de vrije sectormarkt.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door Har06 »

vogels schreef:
moederslink schreef:Precies en juist daarom ben ik van mening dat er een tekort aan sociale huurwoningen is ; ook aan de grotere instroom van singles ( door ook bv scheiding ) kan niet worden voldaan en ook blijven mensen met een royaler inkomen zitten waar ze zitten ---de vrije sector via makelaars heeft krankzinnig hoge eisen , goedkopere huurwoningen worden " scheefgewoond " , ergo: de markt stagneert en zit op slot en dit is al jaren zo en wachtlijsten groeien alleen maar. Ik vind het hier in Nederland i.t.t. onze buurlanden een wanbeleid en ik vrees dat minister Blok daar in zijn uppie niets aan kan doen of doet.

Topictitel van RADAR klopt op zich , maar dit telt voor alle sectoren en niet alleen de vrije sectormarkt.
Ken genoeg mensen die eigenlijk best willen verhuizen, maar die wonen al 30/40 jaar in dezelfde woning, dus die betalen een heel lage huur (rond de 350/400 p.m.) Ieder andere sociale huurwoning kost gauw zo'n 650 p.m. dus wat doen ze? Die blijven lekker zitten.

Als er regelmatig bij deze langzitters tussentijds een extra huurverhoging had plaatsgevonden de voorbije 30/40 jaar, was het verschil niet zo extreem geweest.

En 29.000 sociale huurwoningen zijn dit jaar naar asielzoekers met verblijfstatus gegaan. Jij moet 10 jaar wachten, zij 1 jaar want anders was/is er geen doorstroming in de azc's.

Dan zijn er nog de mensen die niet durven te verhuizen omdat ze bang zijn hun baan te verliezen.
verhuizen en baan ?
29000 woningen naar asielzoekers ? waar komt dit getal vandaan, de wet wordt op korte aangepast ligt bij de 1 ste kamer

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door 16again »

vogels schreef:Ken genoeg mensen die eigenlijk best willen verhuizen, maar die wonen al 30/40 jaar in dezelfde woning, dus die betalen een heel lage huur (rond de 350/400 p.m.) Ieder andere sociale huurwoning kost gauw zo'n 650 p.m. dus wat doen ze? Die blijven lekker zitten.

Als er regelmatig bij deze langzitters tussentijds een extra huurverhoging had plaatsgevonden de voorbije 30/40 jaar, was het verschil niet zo extreem geweest.
Die mensen hebben die 30-40 jaar toch gewoon jaarlijks een huurverhoging gehad.
Vanuit het oogpunt van die langzitters: Als die andere huren niet zo hoog waren, was er ook geen extreem verschil.

Als we historische inkomens en huurprijzen tegen elkaar afzetten, dan verwacht ik dat huurprijzen sneller zijn gestegen dan inkomens.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Daar komt nog eens bij dat (sociale) huurwoningen massaal in de verkoop worden gegooid. Radar kan in Hilversum zélf zo een reportage maken van alle sociale huurwoningen die daar te koop staan:

Allemaal woningen die een paar jaar geleden opnieuw in de verhuur gedaan zouden worden: https://www.benopzoek.nl/kopen/hilversum/

Nieuwbouw komt er niet voor in de plaats. Wat overblijft zijn een paar kruimels. Ook hierdoor komt de boel totaal op slot te zitten.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door 16again »

vogels schreef:Ja, die mensen hebben ook altijd een huurverhoging gehad. Maar pas als de woning leeg kwam mocht de huurprijs gelijk getrokken worden met omliggende woningen. Dus de 1 betaalde bijv. 300,- en de ander, waar veel wisselende huurders waren, 500,- voor dezelfde huurwoning.
Van die opmerking snap ik helemaal niets.
In een straat/wijk worden alle woningen naar mijn idee vrijwel gelijktijdig opgeleverd en verhuurd.
Wat valt er dan gelijk te trekken met omliggende woningen zodra iemand verhuist?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door ciske »

16again schreef: Wat valt er dan gelijk te trekken met omliggende woningen zodra iemand verhuist?

Naar de prijs die nu mag. Is in mijn wijk ook, zodra er 1 leegkomt is de huur fors hoger dan die van ons.

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Het begon verkeert te gaan toen men de term scheef wonen introduceerde. Als je die weer weg doet is er niets aan de hand. Het probleem is dat iedere instantie bezig is zo veel mogelijk geld binnen te harken. Als mensen ergens prettig wonen laat ze daar dan zitten. Verbied de verkoop van sociale woningen en bouw er bij. Vergeet ook niet dat er een bepaalde capaciteit is in dit land en op een bepaald moment houdt het gewoon op. Dan kun je enkel nog een status quo hanteren. Een andere oorzaak is dat ouderen langer thuis moeten blijven en doordat er vergrijzing plaatsvindt er dus veel minder woningen vrijkomen. Die doorstroom is gestagneerd. Dat was een grote fout. Maar goed, het is simpel weg altijd een centen spelletje of een status spelletje. Elke politicus wil strepen halen en dat gaat telkens ten koste van de burgers. Idd zijn de huren de laatste jaren gewoon gestegen terwijl salarissen waren bevroren. Daar zit ook erg veel scheefgroei. Over groei gesproken. Groei is niet eindeloos. Je bent een keer uitgegroeid.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door 16again »

vogels schreef:Hoe vaker een woning van huurder wisselt, hoe hoger de huur wordt.
Dat is al jaren gebruikelijk, en iedereen is dat normaal gaan vinden. Zo normaal dat jij dat beleid nu zelfs verdedigt.

Maar is het daarmee normaal??? Ik heb nog steeds geen goede reden op dit forum gelezen voor prijsverhoging zodra huurder wisselt. Of moest de voltallige top van de woningcorporatie een "marktconform" salaris en bijbehorend vervoermiddel geboden worden?

Feit is wel dat door de hogere huren grote groepen dit eigenlijk niet zelf meer kunnen opbrengen zonder de huurtoeslag.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:
vogels schreef:Hoe vaker een woning van huurder wisselt, hoe hoger de huur wordt.
Dat is al jaren gebruikelijk, en iedereen is dat normaal gaan vinden. Zo normaal dat jij dat beleid nu zelfs verdedigt.

Maar is het daarmee normaal??? Ik heb nog steeds geen goede reden op dit forum gelezen voor prijsverhoging zodra huurder wisselt. Of moest de voltallige top van de woningcorporatie een "marktconform" salaris en bijbehorend vervoermiddel geboden worden?

Feit is wel dat door de hogere huren grote groepen dit eigenlijk niet zelf meer kunnen opbrengen zonder de huurtoeslag.
sja die groepen gaan ervan uit dat ze huurtoeslag krijgen, alle gelijkwaardige woningen zouden dezelfde huurprijs moeten krijgen en alle mogelijke toeslagen kunnen wat mij betreft vervallen, verreken het simpel met de loonbelastingen

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door 16again »

Overigens is die huurtoeslag een belangrijke factor in het gebrek aan doorstroming naar de vrije sector. Daar vervalt namelijk de huurtoeslag.

Is de vrije sector niet gewoon te duur, met voor huurder ongunstige regels? Er geldt geen puntensysteem, geen maximale huur, geen maximale huurverhoging. Dat lijkt een ideaal speelveld voor huisjesmelkers...

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:Overigens is die huurtoeslag een belangrijke factor in het gebrek aan doorstroming naar de vrije sector. Daar vervalt namelijk de huurtoeslag.

Is de vrije sector niet gewoon te duur, met voor huurder ongunstige regels? Er geldt geen puntensysteem, geen maximale huur, geen maximale huurverhoging. Dat lijkt een ideaal speelveld voor huisjesmelkers...
onzin, je moet een huis huren overeenkomstig je inkomen cq uitkeringen, alle zorgtoeslagen afschaffen is de oplossing

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door 16again »

Har06 schreef:onzin, je moet een huis huren overeenkomstig je inkomen cq uitkeringen
Doordat huren forser gestegen zijn dan de inkomens, zijn huren juist onbetaalbaar zonder toeslag.
Har06 schreef:alle zorgtoeslagen afschaffen is de oplossing
Wat heeft de zorgtoeslag te maken met "huurders die geen kant op kunnen?"
Over onzin gesproken, de zorgtoeslag is voor ziektekosten.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:
Har06 schreef:onzin, je moet een huis huren overeenkomstig je inkomen cq uitkeringen
Doordat huren forser gestegen zijn dan de inkomens, zijn huren juist onbetaalbaar zonder toeslag.
Har06 schreef:alle zorgtoeslagen afschaffen is de oplossing
Wat heeft de zorgtoeslag te maken met "huurders die geen kant op kunnen?"
Over onzin gesproken, de zorgtoeslag is voor ziektekosten.
zoals eerder aangegeven, mensen moeten niet duurder gaan wonen dan hun inkomen toestaat en inderdaad de toeslagen zouden moeten verdwijnen

Samen303
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2015 11:43

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door Samen303 »

hallo radar,
wij wonen met zijn drietjes ( 42,39 en 16 jaar)in een klein appartement.wij zouden graag naar een eensgezinshuis willen ,maar....
wij hebben geen vast werk, wij werken wel beide,komen dus niet in aanmerking voor sociale woningbouw, maar kunnen ook niet particulier huren ivm onze arbeidscontracten ( een half jaar contract,ander 0 urencontract bij een uitzendbureau.Accepteren wij een huis vd woningbouw boven susidie grens ( daar Ijn er hier maar 2% vd huizen vd woningbouw)en 1 van ons twee raakt zijn baan kwijt zitten we muur vast en kunnen wij niet eens +€800,- kale huur meer betalen .Kopen zouden we graag willen,liefst mijn eigen huis wat al 3 jaar te koop staat uit mijn echt scheiding,( waar fikse rest schuld aan zit) waar mijn exman in verblijft ook geen optie, daar wij geen vast werk meer hebben.Zolang er voor mensen zoals wij geen doorstroming kan plaatsvinden, blijft dit zo.
Wij maken graag plaats ,maar hoe dan? Wij zien niet in hoe.
Wij hebben geen topsalarissen, krijgen net geen toeslagen .
De woningbouw in Oss erkent het probleem,krijgt hier veel vragen over ,maar zegt niets te kunnen betekenen voor mensen die in deze groep vallen.

John van de wakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2015 14:51

Re: Huurders kunnen geen kant op

Ongelezen bericht door John van de wakker »

Sinds meer dan 30 jaar woon ik op hetzelfde adres.
Inmiddels ben ik met pensioen.
Het kleine beetje dat ik extra heb kunnen sparen tijdens mijn pensioen opbouw, lever ik nu in aan de verhoging van de huur.
Een huur die overigens zal stijgen in de komende jaren, waardoor alle opgespaarde centjes van mijn pensioen als het ware oplossen als sneeuw voor de zon.
Wat heb ik als alternatief.... verhuizen naar een andere, kleinere, woning is geen optie, want ook daarvan is de huur niet op te brengen.
Een huis kopen dan... ? Op mijn 65 ste.. ?
Welke bank verstrekt hiervoor nu een krediet?
En daarbij oude bomen verplant je toch niet.
Maar m'n huur wordt onbetaalbaar en voor een huur toeslag kom ik, door m'n gespaarde pensioen niet in aanmerking!
Is het credo nu, spaar voor later (pensioen) om jezelf de das om te doen..?

Gesloten