LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rentemiddeling

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door michieldejong »

Hier staat de rekenwijze van Centraal Beheer voor het renteverlies dat zij leidden bij een omzetting:
https://www.centraalbeheer.nl/CB%20Down ... erlies.pdf
Ik neem aan dat deze berekening ook op jou van toepassing was.

Ik heb moeite om een situatie te bedenken waarbij een overgebleven rentevast periode van circa 20 jaar met de huidige rentestanden niet tot een enorm renteverlies leidt, wat dus gecompenseerd zal moeten worden in de nieuwe rentevast periode.
Kweenie geeft terecht aan dat het afhangt van het verschil tussen hoeveel jouw rente was en de huidige rente met een rentevaste periode gelijk aan de resterende looptijd van de rente. Maar gezien de duikvlucht van de rente in de laatste 8 jaar moet dit toch een groot verschil zijn.
Of is er misschien in jouw situatie iets anders aan de hand en is de renteverlies vergoeding niet van toepassing geweest?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Nee, niets bijzonders aan de hand hier. Middeling en een nieuwe rentevast periode, inclusief de daarin verwerkte boete, levert mij een aanzienlijke besparing op. Er is voor CB dus voor een deel compensatie middels de boeterente maar voor een deel dus ook geen compensatie.
Ik laat het hier verder bij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt er ook vanaf hoe lang de hypotheek al loopt. Als de hypotheek bijvoorbeeld pas vijf jaar loopt, dan hoeft het verschil niet extreem te zijn. Zeker als je weet dat CB tot een paar weken geleden niet bepaald concurrerende tarieven had. En al helemaal niet voor lange rentevaste periodes. Grote kans dat het berekende renteverlies dus in orde van grootte van tienden van een procent lag.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door jonis »

Ik heb in 2004 bij de Rabo de rentevastperiode opengebroken van nog 5,5 jaar te gaan v/d oorspronkelijk 10 jaar vast.
Rente was dus nog 5,5 jaar vast 4,9% en ging naar 1 jaar vast 3,2......de boete was 1,5% v/d hoofdsom.

MAW had ik het niet gedaan....had ik dus zelfs 0,2% in het komende jaar meer moeten betalen; ik heb toen dus de boete betaald.

asterix346
Berichten: 160
Lid geworden op: 22 jul 2012 11:41

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door asterix346 »

Klaas Jan schreef:@asterix346, en ik was nog zo duidelijk :wink: Zonder in details te treden want dat vind ik niet nodig: na de komende 10 jaar hou ik genoeg over om een mooie middenklasser aan te schaffen. De voorwaarden zijn wel nieuw, maar zijn niet ongunstiger/gunstiger dan de eerdere voorwaarden. Er zijn geen administratiekosten berekend. Dat is het.
Je kan toch wel uitleggen hoe de constructie in elkaar zit? Hoe worden welke rentes gemiddeld? Hoe wordt een eventuele boeterente berekend? Wat verandert er in de voorwaarden? Dat lijkt me voor iedereen leerzaam.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door angel1978 »

Klaas Jan schreef:Nee, niets bijzonders aan de hand hier. Middeling en een nieuwe rentevast periode, inclusief de daarin verwerkte boete, levert mij een aanzienlijke besparing op. Er is voor CB dus voor een deel compensatie middels de boeterente maar voor een deel dus ook geen compensatie.
Ik laat het hier verder bij.

Waarom die weerstand om het gewoon te vertellen?
Is het toch minder positief dan je wil laten blijken? Dat gevoel krijg ik hier namelijk een beetje bij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Klaas Jan schreef:@asterix346, en ik was nog zo duidelijk :wink: Zonder in details te treden want dat vind ik niet nodig: na de komende 10 jaar hou ik genoeg over om een mooie middenklasser aan te schaffen. De voorwaarden zijn wel nieuw, maar zijn niet ongunstiger/gunstiger dan de eerdere voorwaarden. Er zijn geen administratiekosten berekend. Dat is het.
Het verschil tussen de 30-jaars rente en de tienjaarsrente is na tien jaar in het algemeen sowieso genoeg om een mooie middenklasser te kopen. Vervelend is wel dat je dan na tien jaar ook het risico loopt dat je de jaren erna alsnog meer dan een middenklasser extra kwijt bent aan de lasten.

Je hebt waarschijnlijk bewust voor dertig jaar vast gekozen, vanwege de zekerheid die dat bood. En later heb je juist die zekerheid overboord gegooid, in ruil voor de 'middenklasser ' na tien jaar. Dat kan, als de prioriteiten veranderen. Maar als je prioriteiten niet zijn veranderd, wees je daar dan wel van bewust.

marsmello
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2010 09:34

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door marsmello »

Wie kan mij verder helpen?

Op 23 mei is de MNF bank (voormalig dochter onderneming van ABNAMRO) gefuseerd met ABNAMRO hypotheken B.V. (een brief hierover ontvangen)
Mijn aflossing voor de hypotheek word sinds die fusie op een ABNAMRO rekening gestort, maar bij de afdeling hypotheken van de ABNAMRO kunnen ze mijn gegevens niet inzien, omdat onze hypotheek schijnbaar nog steeds loopt bij de MNF bank! Ik wil graag gebruik maken van de optie rentemiddeling, die de ABNAMRO aanbied, maar dat is nu niet mogelijk omdat mijn hypotheek gegevens nog bij de MNF bank in beheer zijn. De MNFbank voert nog steeds zijn eigen administratie! Ik heb gebeld met de MNFbank, maar daar werd gezegd dat onze hypotheek ook nooit zichtbaar zou worden bij de ABNAMRO. Ik als consument hebt niets aan interne administratieve regels, die voor hun gunstig uit pakken. Ik, de consument, die heeft een brief gehad dat mijn hypotheek inmiddels loopt bij de ABNAMRO hypotheken BV, daar waar ik ook het geld naar toe moet storten, dus wil ik ook de gelegenheid krijgen om rentemiddeling in werking te stellen!
Wie weet welke weg ik hiervoor moet bewandelen om dit te kunnen bewerkstelligen?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kan je niet gewoon met MNF aan tafel dan?

Los daarvan: rentemiddeling is geen recht, dus je kunt moeilijk iets afdwingen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat rentemiddeling bij de AA-hypotheken is ingevoerd betekent nog niet dat dit bij ieder label van AA zou moeten kunnen. Je geeft zelf ook al aan dat je geen hypotheek van AA hebt, maar van MNF. Dat dit onderdeel is van Abn Amro Hypotheken BV maakt het nog niet een hypotheek van het label Abn Amro.

Gesloten