LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sterilisatie met Essure

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Sterilisatie met Essure

Ongelezen bericht door Radar »

De sterilisatie-techniek Essure zorgt voor veel klachten. Wisten vrouwen dit? En wat gaat de inspectie hieraan doen?

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... et-essure/

Maandag 7 maart in Radar, 20:30 uur op AVROTROS, NPO 1

francisca.de-heer
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2016 18:00
Contacteer:

Re: Sterilisatie met Essure

Ongelezen bericht door francisca.de-heer »

1,5 jaar geleden geholpen, ik dacht, lekker makkelijk, lekker snel, geen weken niets kunnen doen. Nou de ingreep was appeltje, eitje. ook geen last gehad. Maar na een paar dagen begon de pijn. Was normaal.
Na een paar weken nog steeds pijn, ging vanzelf over, bij sommige mensen duurt het iets langer dan bij anderen.
Na een paar maanden nog steeds pijn. Vooral in die periode van de maand.
Kramp is er niets bij, weeen, kom maar op. Ik kon gewoon niet meer recht staan van de pijn, die duurde dan gedurende de dag telkens maar een 20-30 sec, maar echt geen pretje. Ook met een volle blaas (smorgens) ik voel ze gewoon zitten, ze geven constant pijn.
Jaar geleden terug gegaan.. Tja enige optie is alles verwijderen... maar daar ben ik nog niet klaar voor.... Sindsdien leer ik er mee leven......

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Sterilisatie met Essure

Ongelezen bericht door GJvdZ »

OT: ik heb nooit zo begrepen waarom er bij vrouwen van die zware ingrepen gedaan moeten worden als je bedenkt dat het bij mannen een minuscule ingreep is. Een beetje vent laat zich steriliseren i.p.v. dat hij dat bij z'n vrouw laat doen.

PS: ik ben een man en gesteriliseerd.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sterilisatie met Essure

Ongelezen bericht door Moneyman »

GJvdZ schreef: Een beetje vent laat zich steriliseren i.p.v. dat hij dat bij z'n vrouw laat doen.

PS: ik ben een man en gesteriliseerd.
Dat laatste had ik al vermoed, gezien je voorgaande standpunt :D

Ellendeventer
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2016 20:08

Re: Sterilisatie met Essure

Ongelezen bericht door Ellendeventer »

Essure methode... Heel herkenbaar!!! In 2009 essure geplaatst en vanaf die tijd helse buikpijn... De hele medische molen doorgeweest maar geen oorzaak kunnen vinden... Zelfs zware medicatie gekregen... Gynaecoloog nam me ook niet serieus toen ik aangaf dat het door de essure methode zou kunnen komen. Toen naar een gynaecoloog in Zwolle geweest en die nam me wel serieus. Vorig jaar geopereerd, ze hebben uiteindelijk mijn eileiders moeten verwijderen. Een op t eerste gezicht een kleine ingreep die toch een zware operatie bleek te worden. Sindsdien van de pijn af!

pvanhooff
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2016 21:52

Re: Sterilisatie met Essure

Ongelezen bericht door pvanhooff »

ik ben in 1984 op 25 jarige leeftijd in het Andreas ziekenhuis in Amsterdam gesteriliseerd, poliklinisch, dmv het maken van een sneetje bij de baarmoedermond, er uit vissen van de eileiders, doorknippen dichtbranden hechten klaar, ook een ingreep van een kwartiertje maar zonder gekke dingen in je lijf... twee uur in de verkoeverkamer wegens na effecten van de 2 pillen valium en vervolgens thuis een dag of 5 buikpijn wegens lucht in de buikholte. Verder NOOIT klachten gehad. Waarom hebben al deze dames dit soort sterilisatie niet aangeboden gekregen?

cmvanderhaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2016 09:58

Re: Sterilisatie met Essure

Ongelezen bericht door cmvanderhaar »

Goedemorgen, Ik kan niet terug vinden of ik nog actie kan of mag of zou moeten ondernemen:

in 2015 ben ik gesteriliseerd via de (beruchte?) Essure methode*.
De sterilisatie zelf is volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Voor de controle na ca. 4 maanden is mijn eigen risico aangesproken. Mijn zorgverzekeraar stuurde mij hiervoor een rekening. Deze kosten had ik niet verwacht.
Ik heb hierover meerdere keren met zowel de zorgverzekeraar als met het ziekenhuis gebeld en gemaild.
Conclusie:
Het ziekenhuis gaf uiteindelijk aan niet anders te kunnen, ze moesten voor de nacontrole een nieuwe DBC openen.
De zorgverzekeraar gaf aan dat die nieuwe DBC-code niet onder de sterilisatie/vergoeding valt.

Ik heb ervoor gekozen de rekening te betalen, want het kostte mij teveel energie om er nog meer tijd in te steken.
Maar nu vraag ik me af met alle berichten: had ik toch iets kunnen ondernemen? Of moeten ondernemen? Moet ik dit melden?

* Gelukkig heb ik geen klachten over de Essure methode, althans: ik vermoed dat mijn klachten voornamelijk te relateren zijn aan herstelde hormoonhuishouding.

Suzanne K
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2015 20:07

Re: Sterilisatie met Essure

Ongelezen bericht door Suzanne K »

Beste cmvanderhaar. Het klopt dat de controle dan niet onder de sterilisatie valt. Dit omdat na 3 maanden de dbc code wordt afgesloten. Als je binnen de 3 maanden was geweest had het gewoon onder de controle gevallen. Wel erg vervelend dat het zo is gelopen.
Gelukkig heb je verder geen klachten van de essure. Maar hou het wel in de gaten. Ook na jaren kun je klachten krijgen. Waaronder ook hele vage. Bv erge vermoeidheid, ontstaan van eczeem, buikpijn, rugpijn, pijn in je liezen etc. Zelf heb ik de essure vorig jaar laten plaatsen en hoor ik over 1,5e week of mijn baarmoeder en eileiders incl de essure eruit mogen.

Suzanne K
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2015 20:07

Re: Sterilisatie met Essure

Ongelezen bericht door Suzanne K »

GJvdZ schreef:OT: ik heb nooit zo begrepen waarom er bij vrouwen van die zware ingrepen gedaan moeten worden als je bedenkt dat het bij mannen een minuscule ingreep is. Een beetje vent laat zich steriliseren i.p.v. dat hij dat bij z'n vrouw laat doen.

PS: ik ben een man en gesteriliseerd.
De essure is zonder narcose of verdoving en binnen ongeveer 10 minuten klaar. Je kunt gelijk naar huis. Helaas blijkt het dus veel bijwerkingen te geven waardoor veel vrouwen geopereerd moeten worden om ze weer te laten verwijderen. Want helaas kunnen ze niet op dezelfde manier verwijderd worden als dat ze zijn geplaatst.

Gesloten