LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koolmonoxidemelder

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door Radar »

Koolmonoxide is een relatief onbekende, gevaarlijke sluipmoordenaar. Jaarlijks sterven zo'n tien mensen door koolmonoxidevergiftiging. Het dodelijke gas kun je niet zien, horen of ruiken.

In veel huizen zijn oude geisers vervangen door cv-ketels. Je zou denken dat ongevallen met koolmonoxide dan afnemen, maar niets is minder waar.

Wat kun je doen om jezelf te beschermen? En hoe gebruiksvriendelijk zijn koolmonoxidemelders?

Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... demelders/

Maandag 31 augustus in Radar om 20:30 uur op NPO 1.

Heb jij thuis een koolmonoxidemelder? Laat het weten in een reactie!

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door ruud_a »

Nee, ik heb geen koolmonoxide meter.
Ik neem er ook geen een als het aan mij ligt.
Ik heb een gesloten CV ketel die lucht verbruikt van buiten en afvoert naar buiten.
Ik zie dus niet in wat ik met zo'n meter moet.
Bovendien kun je je overal zorgen over maken.
10 mensen in een jaar zijn er nu ook weer niet zoveel.
Er zijn zat zaken, waaraan meer dan 10 mensen per jaar overlijden.
Fietsen bijvoorbeeld.
Of oversteken.

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door toeslagen »

ruud_a schreef:Nee, ik heb geen koolmonoxide meter.
Ik neem er ook geen een als het aan mij ligt.
Ik heb een gesloten CV ketel die lucht verbruikt van buiten en afvoert naar buiten.
Ik zie dus niet in wat ik met zo'n meter moet.
Bovendien kun je je overal zorgen over maken.
10 mensen in een jaar zijn er nu ook weer niet zoveel.
Er zijn zat zaken, waaraan meer dan 10 mensen per jaar overlijden.
Fietsen bijvoorbeeld.
Of oversteken.
Geweldig, dat het jou niets uitmaakt, dat 10 mensen per jaar aan deze koolmonoxide overlijden.
Te hopen dat jou familie dit niet overkomt.

De rest van jouw verhaal, heeft niets met dit onderwerp te doen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door ruud_a »

toeslagen schreef:
ruud_a schreef:Nee, ik heb geen koolmonoxide meter.
Ik neem er ook geen een als het aan mij ligt.
Ik heb een gesloten CV ketel die lucht verbruikt van buiten en afvoert naar buiten.
Ik zie dus niet in wat ik met zo'n meter moet.
Bovendien kun je je overal zorgen over maken.
10 mensen in een jaar zijn er nu ook weer niet zoveel.
Er zijn zat zaken, waaraan meer dan 10 mensen per jaar overlijden.
Fietsen bijvoorbeeld.
Of oversteken.
Geweldig, dat het jou niets uitmaakt, dat 10 mensen per jaar aan deze koolmonoxide overlijden.
Te hopen dat jou familie dit niet overkomt.

De rest van jouw verhaal, heeft niets met dit onderwerp te doen.
Er overlijden jaarlijks miljoenen mensen op de wereld, die vaak onder de meest erbarmelijke omstandigheden om het leven komen.
Ik neem dat ter kennisgeving aan, want ik kan daar toch niets aan veranderen.
Die 10 doden zijn voor de achterblijvers een ramp, maar ik treur om mijn eigen doden, net zoals anderen om hun doden treuren.
Het gaat nu om CO melders, (en daarnaast een rookmelder en een sprinkler installatie) gewoon omdat het een keer in het nieuws is geweest, of omdat iemand er een goeie handel in zag door iedereen zo'n ding in huis op te laten hangen.
Maar waarom dan niet verplicht 20 cm dikke schuimrubberen stootbuffers aan de voorzijde en achterzijde van auto's als die doden zo belangrijk zijn?
Dat scheelt nog veel meer doden en nog heel erg veel meer gewonden.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door witte angora »

ruud_a schreef:.
Maar waarom dan niet verplicht 20 cm dikke schuimrubberen stootbuffers aan de voorzijde en achterzijde van auto's als die doden zo belangrijk zijn?
Dat scheelt nog veel meer doden en nog heel erg veel meer gewonden.
Waarom niet eens stoppen met die eeuwige oorlogen? Scheelt nog veel meer doden en gewonden, plus een ongelooflijke hoeveelheid geld die niet meer in wapens gestopt hoeft te worden. Is er ook geen vluchtelingenprobleem meer.

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door toeslagen »

ruud_a schreef:
toeslagen schreef:
ruud_a schreef:Nee, ik heb geen koolmonoxide meter.
Ik neem er ook geen een als het aan mij ligt.
Ik heb een gesloten CV ketel die lucht verbruikt van buiten en afvoert naar buiten.
Ik zie dus niet in wat ik met zo'n meter moet.
Bovendien kun je je overal zorgen over maken.
10 mensen in een jaar zijn er nu ook weer niet zoveel.
Er zijn zat zaken, waaraan meer dan 10 mensen per jaar overlijden.
Fietsen bijvoorbeeld.
Of oversteken.
Geweldig, dat het jou niets uitmaakt, dat 10 mensen per jaar aan deze koolmonoxide overlijden.
Te hopen dat jou familie dit niet overkomt.

De rest van jouw verhaal, heeft niets met dit onderwerp te doen.
Er overlijden jaarlijks miljoenen mensen op de wereld, die vaak onder de meest erbarmelijke omstandigheden om het leven komen.
Ik neem dat ter kennisgeving aan, want ik kan daar toch niets aan veranderen.
Die 10 doden zijn voor de achterblijvers een ramp, maar ik treur om mijn eigen doden, net zoals anderen om hun doden treuren.
Het gaat nu om CO melders, (en daarnaast een rookmelder en een sprinkler installatie) gewoon omdat het een keer in het nieuws is geweest, of omdat iemand er een goeie handel in zag door iedereen zo'n ding in huis op te laten hangen.
Maar waarom dan niet verplicht 20 cm dikke schuimrubberen stootbuffers aan de voorzijde en achterzijde van auto's als die doden zo belangrijk zijn?
Dat scheelt nog veel meer doden en nog heel erg veel meer gewonden.
Je gaat aan het point voorbij.
Het gaat miet om vele doden op de wereld, maar om het topic:
koolmonoixmelder.
Dat op de hele wereld vele mensen dood gaan, ben ik het mee je eens.
Maar dat je zo simpel over de doden praat ,slaat nergens op.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door ruud_a »

[quote="toeslagen"
Je gaat aan het point voorbij.
Het gaat miet om vele doden op de wereld, maar om het topic:
koolmonoixmelder.
Dat op de hele wereld vele mensen dood gaan, ben ik het mee je eens.
Maar dat je zo simpel over de doden praat ,slaat nergens op.[/quote]

Iedereen gaat een keer dood.
Ik ook.
Waarom daar zo moeilijk over doen?
Voor de doden maakt het trouwens niet zoveel uit hoe oud ze waren toen ze stierven, want die weten toch niets meer.
Alleen voor de achterblijvers is het lastig te verteren, als de doden nog jong waren.

Maar er is natuurlijk wel een verband tussen die doden en CO melders.
Als je vind dat er CO melders moeten worden geplaatst in woningen, moet je ook een verhaal hebben voor het niet plaatsen van 20 cm dik schuimrubber op auto's.
Anders zijn de redenen voor het plaatsen van die CO melders dubieus.
Dan gaat het niet om die 10 doden, omdat je op een andere manier veel meer doden en gewonden kunt voorkomen.
Dan gaat het om symboolpolitiek, of om iemands bijverdienste.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door 16again »

ruud_a schreef:Ik heb een gesloten CV ketel die lucht verbruikt van buiten en afvoert naar buiten.
Ik zie dus niet in wat ik met zo'n meter moet.
De geiser is inmiddels ingehaald door de CV als veroorzaker van CO ongevallen.
http://www.nu.nl/binnenland/3918923/mee ... etels.html

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door Moneyman »

ruud_a schreef:Maar er is natuurlijk wel een verband tussen die doden en CO melders.
Als je vind dat er CO melders moeten worden geplaatst in woningen, moet je ook een verhaal hebben voor het niet plaatsen van 20 cm dik schuimrubber op auto's.
Anders zijn de redenen voor het plaatsen van die CO melders dubieus.
Dan gaat het niet om die 10 doden, omdat je op een andere manier veel meer doden en gewonden kunt voorkomen.
Dan gaat het om symboolpolitiek, of om iemands bijverdienste.
Dit is wel heel simpel gedacht. Een factor die enorm meespeelt, is stomweg kosten versus baten. Als je met een melder van een paar tientjes potentieel meerdere levens kunt besparen, waarom zou je het dan niet doen? Schuimrubberen auto's zijn wat lastiger te realiseren.

En vergeet niet dat iedere cv kapot kan gaan, ook D sjouwen, en juist dan een risico vormt...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door bprosman »

De geiser is inmiddels ingehaald door de CV als veroorzaker van CO ongevallen
Niet te vergeten de caravan en recreatiewoning waar mensen vergeten dat ze voor de winter de afvoer hadden dichtgeplakt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door moederslink »

ruud_a schreef: Maar er is natuurlijk wel een verband tussen die doden en CO melders.
Als je vind dat er CO melders moeten worden geplaatst in woningen, moet je ook een verhaal hebben voor het niet plaatsen van 20 cm dik schuimrubber op auto's.
Anders zijn de redenen voor het plaatsen van die CO melders dubieus.
Dan gaat het niet om die 10 doden, omdat je op een andere manier veel meer doden en gewonden kunt voorkomen.
Dan gaat het om symboolpolitiek, of om iemands bijverdienste.
Ik zie het zo : CO melders voorkomen dat je gepakt wordt door een sluipmoordenaar ,de koolmonoxide , iets waar jij zelf nul komma nul invloed op hebt , tenzij je zo.n melder hebt geplaatst of een goede installatie hebt. Bijna iedere maand 1 dode hierdoor is relatief veel.
Als jij in je auto stapt en op de weg bent , ben je zelf wel verantwoordelijk en je hebt zelf de invloed , bv door je rijstijl.
Je hebt geen invloed op de rijstijl van iemand anders , maar hij/zij heeft zelf weer wel invloed op zijn/ haar eigen rijstijl.
Je kunt een meter schuimrubber op ieders bumper verplicht plaatsen , het verandert niets aan je eigen verantwoordelijkheid en aan die van idioten die op de weg jakkeren of bezopen zijn.
Een CO melder beschermt je tegen dat wat buiten jouw invloed ligt , koolmonoxide is onzichtbaar en niet te ruiken en ligt buiten je eigen verantwoordelijkheid. ( zeker als je in een jaren 50 -60 huurwoning woont :x )

trifoine
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2015 20:39

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door trifoine »

Een jaar geleden heb ik twee koolmonoxidemelders gekocht, een voor mijn woning en een voor die van mijn zuster. We wonen allebei in een huis wat met een houtkachel wordt verwarmd. Eind september ging de melder bij mijn zuster af, het geluid was zeer doordringend en van verre te horen. De oorzaak was een hoge koolmonoxide hoeveelheid in de kamer omdat de schoorsteen verstopt was geraakt. Zonder deze melder weet ik niet wat er gebeurt was. Mijn advies is dus plaats altijd een koolmonoxidemelder, een raampje openzetten is natuurlijk een lapmiddel want dat doe je niet altijd, een melder, mist een goede is een beter idee.

Gamersea
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2015 21:01

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door Gamersea »

ruud_a schreef:Nee, ik heb geen koolmonoxide meter.
Ik neem er ook geen een als het aan mij ligt.
Ik heb een gesloten CV ketel die lucht verbruikt van buiten en afvoert naar buiten.
Ik zie dus niet in wat ik met zo'n meter moet.
Bovendien kun je je overal zorgen over maken.
10 mensen in een jaar zijn er nu ook weer niet zoveel.
Er zijn zat zaken, waaraan meer dan 10 mensen per jaar overlijden.
Fietsen bijvoorbeeld.
Of oversteken.
Sorry maar dat vind ik echt een kul vergelijking. Werkelijk appels met peren vergelijken.
Het gevaar van koolmonoxide wordt echt zwaar onderschat. Niet alleen oude geisers maar ook nieuwe CV ketels kunnen koolmonoxide uitstoten, sterker nog, sommige elektrische apparatuur kan zelfs koolmonoxide veroorzaken.

Het is nou niet dat die melders voor de lol ontwikkeld zijn. Zo'n melder kost je 50 euro over 10 jaar tijd. Snap niet dat zo´n laag bedrag een drempel is voor een bescherming van je eigen leven (en e.v.t. dat van anderen).

Wat heel veel mensen ook niet weten is dat koolmonoxide ook via roosters, spouwen e.d. van de buren kunnen binnenkomen, dan kun je het zelf nog zo goed geregeld hebben.

Frunzie
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2015 20:51

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door Frunzie »

Koolmonoxide ( CO ) is soortelijk zwaarder dan lucht. Ik begrijp dan ook niet dat een brandweerman zegt dat de melder best wel op twee meter hoogte kan hangen.
Hoe eerder een CO lek wordt gevonden hoe beter, dus iets boven de vloer(en) is de beste plek m.i. En zal vele levens sparen.

Theo.H
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2015 12:52

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door Theo.H »

Vanwege een open(gas)haard heb ik sinds een klein jaar een CO-melder. Een Kidde, model 5DCO met een display waarop je kunt aflezen de laatste piekmeting. Bereik 11-999ppm. Vanwege de laatste uitzending van Tros Radar was ik nieuwsgierig of deze CO-melder wel goed zou werken.
Omdat in het manual beschreven staat dat deze melder al alarm (boven de 30ppm) kan geven in een garage met draaiende motor, leek me dat een prima idee om te weten of deze melder überhaupt registreert. Ik heb hem 7 minuten op ca 0,5 mtr van de uitlaat van de draaiende motor gehouden en daarna met de "Piek level Button" gekeken wat de gemeten waarde zou zijn. ( niet in een afgesloten garage, leek me te link)
Al zou de waarde niet boven de 300ppm zijn - waarop binnen 3 min alarm moet komen- in ieder geval zou er wel al WAT gemeten moeten zijn boven de onderwaarde van 11ppm.
Resultaat van meting "0".
Een en ander doet mijn vertrouwen dat ik een goede melder heb niet direct toenemen.
Op internet wel gezien dat je spuitbussen CO kan kopen, maar gezien de prijs ( ca €35 ) wel een erg dure manier om zo'n apparaat te testen.

surfingjohn
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2009 22:06

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door surfingjohn »

Wordt het nu eens niet eindelijk tijd dat iemand gaat publiceren welke koolmonoxide melder wel voldoet?
Desnoods een test uit het buitenland, nu is er in het nieuws dat ook nieuwe en onderhouden CV ketels ook gevaarlijk zijn!
Als consument weet ik dus niet meer welke melder ik moet aanschaffen, van de zotte er vallen doden en de overheid laat hierin behoorlijk wat steken vallen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door Har06 »

surfingjohn schreef:Wordt het nu eens niet eindelijk tijd dat iemand gaat publiceren welke koolmonoxide melder wel voldoet?
Desnoods een test uit het buitenland, nu is er in het nieuws dat ook nieuwe en onderhouden CV ketels ook gevaarlijk zijn!
Als consument weet ik dus niet meer welke melder ik moet aanschaffen, van de zotte er vallen doden en de overheid laat hierin behoorlijk wat steken vallen.
Heb jij je in deze materie verdiept??, oh alweer de overheid is de klos:(.

Laat de cv ketel fabrikanten in hun ketel een meldsysteem inbouwen om het gas te blokkeren, tres simplement , ik heb thuis rookgasmelders en een koolmonoxide melder bij de ketelruimte geplaatst en proefondervindelijk getest, hoe eenvoudig kan iets zijn

surfingjohn
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2009 22:06

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door surfingjohn »

Nee natuurlijk is NIET de overheid weer de klos, maar iemand moet de verantwoordelijkheid op zich nemen, het blijkt iedere keer weer als we het aan de branche overlaten dat het mis gaat, legio voorbeelden te vinden hiervan.
Wat mijn punt is dat enkele maanden geleden in de publiciteit kwam dat er slechte koolmonoxide melders verkocht werden, maar de verantwoordelijke instantie gaf de namen niet vrij!
Uiteindelijk duurde dit enkele maanden, als consument weet je het dan niet meer.
Mag ik van jou dan het merk en type ontvangen en hoe je dit uitgetest hebt?
Natuurlijk zou het mooi zijn als deze melders ingebouwd worden, maar denk je zelf dat iedere fabrikant nu vrijwillig in alle geplaatste ketels een koolmonoxide melder gaan inbouwen?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door Har06 »

surfingjohn schreef:Nee natuurlijk is NIET de overheid weer de klos, maar iemand moet de verantwoordelijkheid op zich nemen, het blijkt iedere keer weer als we het aan de branche overlaten dat het mis gaat, legio voorbeelden te vinden hiervan.
Wat mijn punt is dat enkele maanden geleden in de publiciteit kwam dat er slechte koolmonoxide melders verkocht werden, maar de verantwoordelijke instantie gaf de namen niet vrij!
Uiteindelijk duurde dit enkele maanden, als consument weet je het dan niet meer.
Mag ik van jou dan het merk en type ontvangen en hoe je dit uitgetest hebt?
Natuurlijk zou het mooi zijn als deze melders ingebouwd worden, maar denk je zelf dat iedere fabrikant nu vrijwillig in alle geplaatste ketels een koolmonoxide melder gaan inbouwen?
eenvoudig EU wetje

Ik stuur je wel een pm

surfingjohn
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2009 22:06

Re: Koolmonoxidemelder

Ongelezen bericht door surfingjohn »

Har06 schreef:
surfingjohn schreef:Nee natuurlijk is NIET de overheid weer de klos, maar iemand moet de verantwoordelijkheid op zich nemen, het blijkt iedere keer weer als we het aan de branche overlaten dat het mis gaat, legio voorbeelden te vinden hiervan.
Wat mijn punt is dat enkele maanden geleden in de publiciteit kwam dat er slechte koolmonoxide melders verkocht werden, maar de verantwoordelijke instantie gaf de namen niet vrij!
Uiteindelijk duurde dit enkele maanden, als consument weet je het dan niet meer.
Mag ik van jou dan het merk en type ontvangen en hoe je dit uitgetest hebt?
Natuurlijk zou het mooi zijn als deze melders ingebouwd worden, maar denk je zelf dat iedere fabrikant nu vrijwillig in alle geplaatste ketels een koolmonoxide melder gaan inbouwen?
eenvoudig EU wetje

Ik stuur je wel een pm
Thanx

Gesloten