LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door Radar »

In het tweede en laatste deel van Radar Extra onderzoekt Antoinette de betrouwbaarheid van ons bancaire systeem. Tijdens de crisis waren experts wereldwijd het erover eens dat banken niet langer 'too big to fail' mochten zijn. Toch hebben we in Nederland verhoudingsgewijs de grootste banken ter wereld.

Vier Nederlandse banken hebben maar liefst 90% van de markt in handen. Hoe (on)veilig is dat? En in hoeverre kunnen de banken zichzelf nu bedruipen?

Economen en crisisanalisten aan het woord
Volgens vele deskundigen moeten banken veel meer vermogen aanhouden om toekomstige klappen op te kunnen vangen. Welke stappen zijn op dit vlak gezet? Is de positie van de banken wezenlijk sterker geworden na de crisis van 2008? En als er weer een crisis komt: hoe overleven we die dan?

Over deze en andere vragen gaat Antoinette in gesprek met vooraanstaande economen als Arnoud Boot, Dirk Bezemer en Anat Admati, en met crisisanalisten Adair Turner en Joris Luyendijk.

Zie ook: http://www.radartv.nl/uitzending/volgen ... en-deel-2/

Maandag 28 december 2015 in Radar, 20:30 uur, NPO 1

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door harkja »

Ik hoop dat deel 3 ook wordt uitgezonden in 2016 want over de uitzendingen zullen er veel vragen overblijven. Had ik dit maar eerder geweten allemaal dan had ik betere beleggingen kunnen doen. Ben behoorlijk beetgenomen door mijn adviseurs.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door 16again »

Radar schreef:Volgens vele deskundigen moeten banken veel meer vermogen aanhouden om toekomstige klappen op te kunnen vangen. Welke stappen zijn op dit vlak gezet?
Volgens mij stappen de verkeerde kant op:
http://www.nrc.nl/next/2015/11/07/die-c ... er-1554329
Ook frappant dat door banken geschreven wet zonder stemming in kamer van kracht wordt. Hoezo democratie?

Isa(a)c le Maire
Berichten: 294
Lid geworden op: 06 sep 2014 11:21

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door Isa(a)c le Maire »

-
Laatst gewijzigd door Isa(a)c le Maire op 16 feb 2016 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

astrixjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2015 20:39

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door astrixjes »

het liefst hou ik al mijn geld in mijn matras....

DeHooge123123Boom
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2015 15:20

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door DeHooge123123Boom »

Als er zoveel mensen zijn, die weten hoe de financiële wereld ons in de tang heeft, kan er slechts een conclusie getrokken worden:
De mensen die aan deze "touwtjes" trekken hebben zoveel invloed en belang bij het handhaven van deze praktijk, dat het niet snel zal veranderen.

Een zeer bezorgde oma

Steov1947
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2015 21:50

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door Steov1947 »

Uit de uitzending van 28-12 jl van Radar Extra is mij gebleken dat zowel de banken als de politiek belang hebben bij het ongewijzigd laten van het financiele systeem ondanks dat vele gerenomeerde professoren en hoogleraren dit funest vinden.
Mijn vraag is: kan er referendum worden georganiseerd om de macht en onwil van banken en politiek te breken als het gaat om het wijzigen van het financiele systeem en zo ja, wie neemt hiertoe dan het initiatief?

Tbryel
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2015 11:38

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door Tbryel »

Beste iedereen,

Ik zou de uitzending van gisteren graag terug willen zien maar deze is niet beschikbaar.

Ik heb hierover ook melding gedaan bij npo: https://help.npo.nl/categorieen/uitzending-gemist--2

Heeft iemand hier misschien enig idee waarom de uitzending niet beschikbaar is?

Dankjewel alvast,

Tim

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Beschamend dat banken niet willen meewerken aan deze uitzendingen.
Als burger zou je hen daarvoor de rekening kunnen presenteren door over te stappen naar een andere bank. Maar wat dat betreft is het net politiek: afrekenen zit er niet in.

En we gaan in 2016 gewoon verder waar we mee bezig waren :oops: :oops: :oops:

GerritJanT
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2013 07:18

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door GerritJanT »

Ik vind het al jaren belachelijk dat het papier- en muntgeld via DNB gaat, en het elektronische via de commerciële banken. Waarom kan ik mijn geld niet elektronisch bij DNB stallen, net zo goed als deze de goudvoorraad bewaard?

Dan kunnen de banken hun eigen geld niet meer drukken.
Veel veiliger.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door Radar »

De uitzending is inmiddels gewoon weer beschikbaar! Hij is te bekijken via de volgende link: http://www.radartv.nl/uitzending/vorige ... en-deel-2/

sjoerdverheul
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2015 14:50

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door sjoerdverheul »

Ik vond dit een hele duidelijke leerzame uitzending over de banken.
Is het niet mogelijk om als Radar een burger initiatief op te starten voor een referendum om de overheid te dwingen een staatsbank op te richten met een garantiestelsel. Dit is denk ik de enige manier om de macht en de risico's van de huidige 4 grote banken te beperken.

A.T
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jun 2013 12:43

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door A.T »

Ach,,,,,, het is allemaal achterlijk werk, voor de sessie werd gezegd dat we allemaal meer geld moesten uitgeven om de economie draaiende te houden en vervolgens krijgen we minder geld, daar snap ik de logica niet van, vervolgens wordt er veel geld aan Griekenland (geleend) en overal word handen vol geld aan besteed, terwijl er geen geld zou zijn.
[Off-topic bijdrage verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 29 dec 2015 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic bijdrage verwijderd door Forummoderatie

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@sjoerdverheul

Door bv de SNS in handen van de overheid te houden. Zou een mooi begin zijn. Toevallig ook nog mijn bank.

En niet zoals de ABN-AMRO naar de beurs te gaan.
Bah, wat een akelige man die Zalm. Elke keer als ik hem op tv zie krijg ik een onpasselijk gevoel. Daarbij is Scrooge een kwajongen, denk ik dan, om maar even in de kerstsfeer te blijven.

Hugo D
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2015 21:26

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door Hugo D »

Nu blijkt dat banken zich niet vrijwillig willen veranderen en scherpere regelgeving weinig bijdraagt, zullen de klanten in actie moeten komen. Overstappen naar een andere bank is omslachtig en lost het probleem niet op. Een actie zou kunnen zijn om spaarders bij ABNAMRO en ING op te roepen hun spaargeld weg te halen en bij een andere instelling onder te brengen. Misschien dat banken dan gaan luisteren naar hun klanten.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door 16again »

Harm.calc schreef:akelige man die Zalm.
Zalm is de man die in 2006 scherpere regels tegen krediet reclame blokeerde:
https://www.fintool.nl/6247/zalm-geen-v ... clames.htm
....om in 2007 zelf te gaan werken voor DSB bank, moeder van alle agressieve krediet reclames!

Dit is maar een voorbeeld van de draaideur tussen politiek en bedrijfsleven. Je kan je oprecht afvragen wiens belangen de hoge heren in de "democratie" Den Haag nu echt vertegenwoordigen.

Adri K.
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2016 23:07

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door Adri K. »

Voor een genuanceerder beeld t.a.v. de kosten voor de steun van de overheid aan de banken. Bereken wat de kosten zouden zijn geweest indien de banken daadwerkelijk failliet gegaan waren. Neem dan de kosten mee aan WW-uitkeringen aan de werknemers van de banken èn voor de klanten van de banken die in de problemen waren gekomen. Dàt bedrag was vele malen groter. Om maar te zwijgen over de internationale betrekkingen en handel.
Daarnaast dragen de banken thans ook bij aan de inkomsten van de overheid.

Inhoudelijk over de verkoop van de aflosvrije hypotheek door de banken en de gretige aftrek door de consument: na jarenlange inflatie resteert er verhoudingsgewijs een minimaal bedrag aan aflosvrij deel van de hypotheek. Het samengestelde inflatie percentage na 20 à 30 jaar laat een fractie van het oorspronkelijke bedrag resteren. Daar valt niet tegenop te sparen met gemiddelde inkomens.

Het zelfde geldt hier als voor de beleggingen en de eerdere discussies daarover: Wijsheid achteraf is voor goegemeente realiseerbaar. Dit geldt ook voor een aantal economen.

Om dit bericht op zich ook weer te nuanceren, danwel te bekrachtigen: als 55 jarige ben ik door diezelfde bank(en) er helaas na 33 jaar maximale inzet wel op straat gezet... inderdaad met een tophypotheek.

Neemt niet weg dat de discussie m.i. volledig en dus van meerdere zijden belicht zou moeten worden door Radar en presentatrice.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lenen lenen, betalen betalen - deel 2

Ongelezen bericht door 16again »

Adri K. schreef:Voor een genuanceerder beeld t.a.v. de kosten voor de steun van de overheid aan de banken. Bereken wat de kosten zouden zijn geweest indien de banken daadwerkelijk failliet gegaan waren. Neem dan de kosten mee aan WW-uitkeringen aan de werknemers van de banken èn voor de klanten van de banken die in de problemen waren gekomen. Dàt bedrag was vele malen groter. Om maar te zwijgen over de internationale betrekkingen en handel.
Als de banken een dergelijke belangrijke rol in de maatschappij spelen, waarom is deze rol dan neergelegd bij cowboys, waar de winst voor aandeelhouders en bonus voor de top reden zijn om onverantwoorde risicos te nemen.....en pakt het verkeerd uit dan springt de belasting betaler bij.

Wat mij betreft vervullen banken een nuts functie , en is nationaliseren de aangewezen weg om de herhaling van dit soort ellende te voorkomen .

Gesloten