LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Banken ontzeggen klanten lagere rente

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door Radar »

De lage rente is een feest voor huizenbezitters, maar dan moet je wel van je rentevaste periode af kunnen. Veel mensen laten zich hiervan weerhouden door de hoge boete die ze dan moeten betalen. Er een manier om wél te kunnen profiteren van de lage rente en niet in één keer de boete te hoeven betalen: rentemiddeling.

Rentemiddeling kan voordelig uitpakken en zodoende een uitkomst bieden. Maar banken zijn er niet zo happig op. Maandag in Radar: wat is rentemiddeling precies en waarom bieden banken dit voordeel niet aan? > http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... ere-rente/

Maandag 7 december 2015 in Radar, 20:30 uur op NPO 1

janrebers
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2015 19:55

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door janrebers »

Ronduit walgelijk zoals Radar de ABN-AMRO de gelegenheid biedt om reclame te maken voor haar zogenaamde coulante houding. Onder valse voorwendselen heeft deze bank de mogelijkheid onthouden om te profiteren van de lage rentestand. Nu wordt via Radar dit gebracht als 'consumentenbelang'. Onbegrijpelijk. :oops:

HarryDilg
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2015 21:09

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door HarryDilg »

In de uitzending heeft de AbnAmro toegezegd dat zij rentemiddeling gaan aanbieden. Florius is onderdeel van het AbnAmro-concern. Geldt die beleidwijziging ook voor Florius?

Ik ben al een jaar bezig om Florius te zo ver te krijgen dat zij mij een offerte sturen waarin de nieuwe rente staat en het boetebedrag. Florius houdt vol, dat dit alleen kan via een hypotheekadviseur. Door de bijkomende kosten wordt mijn voordeel sterk verminderd. Kifid heeft uitgesproken in een niet-bindend advies, dat Florius de tussenkomst van een adviseur niet mag eisen, omdat rentewijziging een eenvoudige verandering is waarbij volgens het Kifid geen advies nodig is. Ook niet van een adviseur van Florius zelf. Florius houdt ondanks deze uitspraak vast aan hun eis en jaagt mij zo op onnodige kosten.
Laatst gewijzigd door HarryDilg op 08 dec 2015 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

locherh
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2015 21:20

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door locherh »

Wat ik heb gemist in de uitzending is een andere methode om van je hypotheek af te komen. Namelijk je huis verkopen. Als je toch graag je huis wilt behouden, kun je je eigen huis bijvoorbeeld verkopen aan je ouders en direct weer terug kopen. Als dit binnen 6 maanden plaatsvindt, betaal je maar één keer 2% overdrachtsbelasting. Uiteraard zitten er ook notariskosten aan vast en eventuele taxatiekosten. Maar zeker bij hypotheken met een nog lange looptijd een heel stuk goedkoper dan boeterente betalen of rente middeling.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door tenormin »

janrebers schreef:Ronduit walgelijk zoals Radar de ABN-AMRO de gelegenheid biedt om reclame te maken voor haar zogenaamde coulante houding. Onder valse voorwendselen heeft deze bank de mogelijkheid onthouden om te profiteren van de lage rentestand. Nu wordt via Radar dit gebracht als 'consumentenbelang'. Onbegrijpelijk. :oops:
+10!

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door 16again »

janrebers schreef:Onder valse voorwendselen heeft deze bank de mogelijkheid onthouden om te profiteren van de lage rentestand.
Noem je rentemiddeling "profiteren van de lage rentestand?"
Het bedrag aan hoge rente betaal je gewoon alsnog, uitgesmeerd over de nieuwe periode van 10 jaar.

Enige voordeel is dat je nu de nieuwe rente vast kan zetten ipv over drie jaar, misschien is de rente dan weer hoger.

SBaltaci
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 dec 2015 22:58

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door SBaltaci »

Radar probeert dingen goed te doen, maar vergeet volgens mij de goede dingen te doen! Waarom wordt de discussie gevoerd over de rentemiddeling om de 'boeterente af te lossen' en niet over de 'boete' zelf?

Is de 'boete' niet het juiste onderwerp om een discussie over te voeren? Je leent geld en je betaalt er rente over zolang je het geld niet terugbetaalt! Logisch! Wat niet logisch is, dat je rente moet betalen over het geld dat je terugbetaalt! De bank wil dit zien als verlies!
Neeeeeeen! Verlies op winst! Waarom zo'n onzinnige boete-truc om je arm te plukken? Dit is toch onzin! Je betaalt hun geld toch terug omdat je een ander bron hebt gevonden? Ik vind dit tegen de concurrentiegedachte tussen de banken! Ik vind dit puur graaicultuur, roofoverval! Als de bank wankelt, betalen we ons suf aan belastingen om de bank te redden, maar als individu door de bank 'gepakt wordt', is dit gebonden aan 'legale regels'! Waar is de consumentenbond, het overheid, de toezichtorganisaties e.d. om deze machtige roofpraktijken tegen te gaan? Waar zijn de eerlijke wetten en regels gebleven?

Zeg hier wat over, doe hier wat aan, Radar!

Jastelpo
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2015 23:33

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door Jastelpo »

Vanmorgen heb ik nog contact gehad met de klantenservice van Florius, onderdeel van ABN-AMRO. Men verzekerde mij dat Florius geen rentemiddeling gaat aanbieden. Dit in tegenstelling tot de suggestie die Florius al in september heeft gewekt. Ook toen vroeg ik of Florius rentemiddeling gaat aanbieden. Toen was het antwoord dat dat w.s. tegen het eind van het jaar zou gebeuren. Het antwoord dat ik gisteren kreeg van Florius stelde me deaarom teleur en vond ik bepaald niet klantvriendelijk temeer daar in september de suggestie was gewekt dat Florius het w.s. wel aan zou gaan bieden. Nog verrassender was de reactie van de functionaris van ABN-AMRO in Radar waarin hij heel stellig beweerde dat ABN-AMRO in 2016 rentemiddeling gaat aanbieden. Blijft nog over de vraag of Florius dat dan ook gaat doen wat m.i. wel logisch zou zijn.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door tijger1 »

De mensen kunnen niet rekenen. Ze schieten er niets mee op. Ook weet niemand meer wat een contract is. Men zou gek opkijken als de bank ineens komt met u hebt zo'n lage rente, maar die is nu hoog, dus we willen meer.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door Har06 »

heeft radar een of ander excel programma uitgewerkt voor de middeling interessant is ?

mediabeest
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2015 13:47

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door mediabeest »

Ook Hypotrust uit Rotterdam werkt niet mee aan het voor klanten op een zo budgetneutraal mogelijke manier verlagen van de hypotheekrente. Wij hebben nog twee jaar te gaan voor er voor ons een nieuwe rentevaste periode aanbreekt. Omdat de hypotheekrente nu historisch laag is en je als huisbezitter met veel dure ongemakken in de huizenmarkt te maken hebt leek het ons fijn wanneer we eerder van die lage rente zouden kunnen profiteren.

Dus een offerte aangevraagd bij Hypotrust, die was in zijn voorwaarden erg teleurstellend. Niet in de herziening van de rente, want die zou ons per maand vele honderden euro's schelen. Hypotrust wil dat je de boeterente apart en snel voldoet (binnen twee weken), een dure grap, in ons geval zou dat bij nog twee jaar wachten tot we onze nieuwe reguliere renteperiode kunnen vast laten zetten een dikke 11.000 euro kosten. Dat hebben we niet op de plank liggen helaas. In tegenstelling tot veel andere banken brengt Hypotrust de boeterente bij eerdere herziening van de rente niet onder in de nieuwe Hypotheek.

Ook doet Hypotrust niet aan rentemiddeling, dat is voor klanten ook een dure grap. Al met al een teleurstellend iets voor ons om te ontdekken. vandaar deze waarschuwing in dit forum, denk na voor je een Hypotheek afsluit bij Hypotrust, of wanneer je dat doet, neem een niet te lange rente vaste periode. Wij vinden het teleurstellend dat Hypotrust niet meer voor klanten doet.Het zou netjes zijn waneer Hypotrust iets voor haar klanten zou terug doen in een markt waarin huizenbezitters al met zoveel tegenvallers te maken hebben. Eigenlijk zitten wij gevangen aan Hypotrust omdat wij net zoals vele miljoenen Nederlanders ook te maken hebben met een waardedaling van ons huis. De Hypotheek oversluiten naar een andere bank is eigenlijk onmogelijk geworden in deze markt, of je moet vermogend zijn.

proemeltje
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2015 16:48

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door proemeltje »

hallo, ik denk er over om mijn hypotheekverstrekker (Obvion) te vragen rentemiddeling toe te passen op mijn aflossingsvrije hypotheek, die nog 3 jaar vast is op 5,9 %. Als het antwoord positief is, krijg ik dan niet te maken met de regel, dat er geen aflossingsvrije hypotheken meer mogen worden afgesloten? Want dan schiet er niets mee op, voor wat betreft mijn maandelijkse bedrag, wat ik moet betalen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door tijger1 »

Vijf jaar geleden was de hypotheekrente ook "historisch" laag. U hebt een contract, waarom zouden de geldgevers daar op toeleggen?

Over twee jaar is de rente misschien nog lager. En ik weet niet hoe lange renteperiode u had, maar u hebt toen gekozen voor zekerheid. En zekerheid kost geld.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door tijger1 »

proemeltje schreef:hallo, ik denk er over om mijn hypotheekverstrekker (Obvion) te vragen rentemiddeling toe te passen op mijn aflossingsvrije hypotheek, die nog 3 jaar vast is op 5,9 %. Als het antwoord positief is, krijg ik dan niet te maken met de regel, dat er geen aflossingsvrije hypotheken meer mogen worden afgesloten? Want dan schiet er niets mee op, voor wat betreft mijn maandelijkse bedrag, wat ik moet betalen.

Nee, daar zult u geen last van hebben.

msmolders
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2015 15:49

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door msmolders »

Met rentemiddeling schieten maar weinigen op. Zoals al eerder gezegd hierboven had Radar beter aandacht kunnen besteden aan het boete beleid van de banken bij oversluiten dan aan een methode om de boete uit te smeren over meerder jaren.

Misschien offtopic: maar die mevrouw met de ABN amro hypotheek heeft toch ook jaren onder een steen gezeten. Als je nu nog een hypotheek hebt met 7,3% hebt, dan heb je je toch echt iets laten aansmeren. Bovendien ook ronduit schandalig van de ABN om zo iets aan te bieden.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door Har06 »

msmolders schreef:Met rentemiddeling schieten maar weinigen op. Zoals al eerder gezegd hierboven had Radar beter aandacht kunnen besteden aan het boete beleid van de banken bij oversluiten dan aan een methode om de boete uit te smeren over meerder jaren.

Misschien offtopic: maar die mevrouw met de ABN amro hypotheek heeft toch ook jaren onder een steen gezeten. Als je nu nog een hypotheek hebt met 7,3% hebt, dan heb je je toch echt iets laten aansmeren. Bovendien ook ronduit schandalig van de ABN om zo iets aan te bieden.
Vreemd opmerkingen en zakelijk gezien volkomen onlogisch, moet de Bank de rent verlagen ondanks de overeenkomsten

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door Har06 »

msmolders schreef:Met rentemiddeling schieten maar weinigen op. Zoals al eerder gezegd hierboven had Radar beter aandacht kunnen besteden aan het boete beleid van de banken bij oversluiten dan aan een methode om de boete uit te smeren over meerder jaren.

Misschien offtopic: maar die mevrouw met de ABN amro hypotheek heeft toch ook jaren onder een steen gezeten. Als je nu nog een hypotheek hebt met 7,3% hebt, dan heb je je toch echt iets laten aansmeren. Bovendien ook ronduit schandalig van de ABN om zo iets aan te bieden.
Vreemd opmerkingen en zakelijk gezien volkomen onlogisch, moet de Bank de rent verlagen ondanks de overeenkomsten

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door kweenie »

Beetje suggestieve titel. Bij het aangaan van de hypotheek leg je precies vast hoe lang je zekerheid de rente hebt en onder welke voorwaarden en tegen welke kosten je die afspraak mag verbreken. Met de keuze voor een bepaalde hypotheek kun je als consument dus zelf kiezen voor een meer of minder flexibele hypotheek. Waarbij in het algemeen meer flexibiliteit ook een iets hogere rente kan betekenen.

Heb je een hypotheekvorm waarbij rentemiddeling niet mogelijk is, dan heb je jezelf dus die mogelijkheid ontnomen.

basverweij1976
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2015 08:57

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door basverweij1976 »

Zijn er mensen met een plafondrente hypotheek bij de SNS, die met succes rentemiddeling hebben gekregen? Of zijn er meer 'gevallen' waarbij SNS dit weigert en zo discrimineerd tussen haar eigen klanten?

Ik heb op zeer sterk advies in januari 2010 een hypotheek met plafondrente afgesproken. Deze rente is opgebouwd uit een variabel deel (op basis van de 1-maands euribor), welke nu zelfs negatief is (-0,2%) en 2 vaste delen van in totaal 4,3%.

SNS weigert voor deze constructie rentemiddeling aan te bieden. Geven toe dat er heel veel mensen zijn met deze constructie, dus dan kun je inderdaad makkelijk zeggen dat je rentemiddeling aanbiedt, terwijl je een enorm percentage klanten uitsluit.

De enige manier is het betalen van een boeterente, die op basis van de resterende looptijdd van 4 jaar ruim €11.000 bedraagt voor een hypotheekdeel van circa €142.000!!!!!

Graag advies...

vriendelijke groet
bas verweij

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Banken ontzeggen klanten lagere rente

Ongelezen bericht door kweenie »

De mogelijkheid van rentemiddeling zal inderdaad afhangen van de voorwaarden die je bij het afsluiten hebt gekozen. Het is daarbij dus goed mogelijk dat jij die mogelijkheid niet hebt en iemand anders, met een andere hypotheekvorm, wel. Kwestie van goed kijken en/of je laten adviseren op het moment dat je de hypotheek afsluit.

Gesloten