LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rentemiddeling

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door Har06 »

tijger1 schreef:U vergeet een aantal dingen. Voor hetzelfde geld krijgt de verkoper/koper niet meer zo'n hoge hypotheek. En al helemaal niet opdezelfde voorwaarden. En waar krijgt de eerste koper een hypotheek? En dat speelt helemaal als de boel onder water staat.
Boel onder water ?
Hypotheek is geen broodje kaas, de banken cs kijken wel uit met het verstrekken van onjuiste leningen.
Tijger was in staat zijn hypotheek binnen 30 jaar af te lossen, velen hebben die bevoorrechte positie niet, velen willen het niet eens en eten hun huis op:)

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door tijger1 »

Bevoorrechte positie ? Hoezo?

En vergeet niet dat nu de hypotheekrente "maar" 30 jaar aftrekbaar is.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door jonis »

tijger1 schreef:Bevoorrechte positie ? Hoezo?

En vergeet niet dat nu de hypotheekrente "maar" 30 jaar aftrekbaar is.

Hoezo? .....Je hebt je huis afbetaalt in 30 jaar, dus gekocht in de jaren 80 en dat betekent dat de huizenprijs inmiddels 3x over de kop zijn gegaan oftewel je bent ingestapt op 1/3 van het huidige prijzenniveau.....en dan nu een hoop praatjes hebben.... :roll:


Maar goed, het geneuzel omtrent de rentemiddeling vind ik zelf ook wel dubieus; mensen willen klakkeloos 15/30.000,- boete aftikken in maandelijkse termijnen.......in 2004 heb ik gewoon een 10 jaar rentevastperiode opengebroken met nog dik 5 jaar te gaan, de boete was slechts 1,5% van de hoofdsom, had ik die boete 1,5% + 3,2% rente (nieuwe rente 1 jaar vast) niet betaald dan had ik de toenmalige 10 jaar vast 4,9% verder moeten betalen.....dit itt wat men zegt: links of rechtsom moet je het betalen. Je kunt beter een juiste visie hebben dan aansluiten in kuddegedrag.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door tijger1 »

Mar "grappig" genoeg was in die tijd de rente wel vijf keer van wat het nu is. :-)

strikky
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2016 08:43

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door strikky »

Ik vergeet niets. Want ik heb er nog één: Als je minimum loon heb krijg je geen € 500.000. En zo weet ik er nog wel een paar.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door Har06 »

tijger1 schreef:Mar "grappig" genoeg was in die tijd de rente wel vijf keer van wat het nu is. :-)
Met gezonde benen klagen Tijger ??????????

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door tijger1 »

Har06 schreef:
tijger1 schreef:Mar "grappig" genoeg was in die tijd de rente wel vijf keer van wat het nu is. :-)
Met gezonde benen klagen Tijger ??????????
Wat bedoelt u hiermee?

Ik klaag helemaal niet en dat zouden de mensen met nu 5% hypotheekrente ook niet moeten doen,

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door Har06 »

tijger1 schreef:
Har06 schreef:
tijger1 schreef:Mar "grappig" genoeg was in die tijd de rente wel vijf keer van wat het nu is. :-)
Met gezonde benen klagen Tijger ??????????
Wat bedoelt u hiermee?

Ik klaag helemaal niet en dat zouden de mensen met nu 5% hypotheekrente ook niet moeten doen,
Nou nou, mensen wegzetten die minder goed geboerd hebben en niet in staat zijn binnen 30 jaar hun schuld af te lossen resp .hun pensioen in de stenen hebben zitten en een deel van hun huis aan het opeten zijn om rond te komen, elk rente voordeel is mee genomen. jij noemt 5 % een mazzeltje ? tegen de 2,7 % huidige aanbiedingen van de banken. Last post

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door tijger1 »

Lezen is niet uw sterkste kant, maar ik zet niemand weg en er is helemaal geen rentevoordeel, want de boete wordt gewoon uitgesmeerd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Tros Radar wijst op een mogelijkheid die voor een aantal hypotheekbezitters aantrekkelijk kan zijn. Dat is geen 'hype' maar een feitelijke weergave van fiscaal nieuws. Voor mij alleen maar voordelen. Een veel lagere rente en een flinke besparing voor de komende 10 jaar. De overheid blij, ik blij en het kan en mag van de hypotheekverstrekker en van de fiscus.
Alleen maar goed nieuws. En zo zullen er veel meer mensen zijn die hun voordeel kunnen halen.
Even wat goed nieuws te midden van de wat zuinige commentaren.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door jonis »

Klaas Jan schreef:Tros Radar wijst op een mogelijkheid die voor een aantal hypotheekbezitters aantrekkelijk kan zijn. Dat is geen 'hype' maar een feitelijke weergave van fiscaal nieuws. Voor mij alleen maar voordelen. Een veel lagere rente en een flinke besparing voor de komende 10 jaar. De overheid blij, ik blij en het kan en mag van de hypotheekverstrekker en van de fiscus.
Alleen maar goed nieuws. En zo zullen er veel meer mensen zijn die hun voordeel kunnen halen.
Even wat goed nieuws te midden van de wat zuinige commentaren.

Hoeveel resterende looptijd had je en hoe hoog was je boete:


Mijn boete in 2004 met nog dik 5 jaar looptijd was:
Maar goed, het geneuzel omtrent de rentemiddeling vind ik zelf ook wel dubieus; mensen willen klakkeloos 15/30.000,- boete aftikken in maandelijkse termijnen.......in 2004 heb ik gewoon een 10 jaar rentevastperiode opengebroken met nog dik 5 jaar te gaan, de boete was slechts 1,5% van de hoofdsom, had die boete 1,5% + 3,2% rente (nieuwe rente 1 jaar vast) niet betaald dan had ik de toenmalige 10 jaar vast 4,9% verder moeten betalen.....dit itt wat men zegt: links of rechtsom moet je het betalen. Je kunt beter een juiste visie hebben dan aansluiten in kuddegedrag.
Of jij dus daadwerkelijk bespaard met rentemiddeling zal nog eerst moeten blijken.....dan zul je dus ook nog moeten kijken naar de initiële looptijd en wat de nieuwe rente daarna mogelijk zou zijn geworden.
De bank zal echter heel graag meewerken aan dit soort huidige hoge boetebedragen en ook blij zijn, vreemd dat je dat niet ook even in je post vermeld. :roll:

pj1950brouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2016 13:44

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door pj1950brouwer »

In RADAR heeft een topman van ABNAMRO aangekondigd ook bij hen rentemiddeling mogelijk te maken.
Ik heb een hyptheek bij ABNAMRO. Maar het is nog niet mogelijk bij ABNAMRO. Wel is al op hun site een indicatieve berekening geplaatst.
Deze gaat als volgt:
Uw nieuwe rentepercentage berekenen we als volgt:
De rente voor een rentevaste periode van 10 jaar is bijvoorbeeld 2,20%. Dit percentage is de basis van de berekening van uw nieuwe rentepercentage na rentemiddeling.
Bij dit rentepercentage tellen we een boete-opslag op. Deze opslag is gebaseerd op het rentepercentage dat u in de laatste 2 jaar van uw huidige rentevaste periode nog had moeten betalen. Dit berekenen we in de volgende 2 stappen:
1. In uw huidige rentevaste periode zou u nog 2 jaar 6% rente betalen. Op dit moment zou u voor soortgelijke leningen met een rentevaste periode van 2 jaar 1,90% rente betalen.
2. Het renteverschil is 4,10% (6% - 1,90%) op jaarbasis . Voor de resterende 2 jaar van uw rentevaste periode is dit totaal 8,20% (2 jaar x 4,10%). Dit verschil moet u nog betalen. Verdeeld over uw nieuw gekozen rentevaste periode van 10 jaar, is dit een rente-opslag (boeteopslag) van 0,82% op jaarbasis (8,20% /10 jaar).
U betaalt een vaste rentemiddelingsopslag na rentemiddeling van 0,20%.
Uw rentepercentage voor de nieuwe rentevaste periode van 10 jaar is 3,22%.
(2,20% + 0,82% + 0,20% = 3,22%)
Mijn VRAAG: is het terecht dat ABNAMRO over de laatste resterende 2 jaar ook nog boeterente berekent?
Volgens mij is dat dubbelop!
Hartelijke groet,
Hans

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door tijger1 »

Zo heeft die man het van de Amro op tv wel uitgelegd.

Als ik u was zou ik nog maar lekker die twee jaar 6% betalen. Want u krijgt voor die twee jaar niet als basis 1,9%. Dus ze plukken aan alle kanten.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

jonis schreef:Of jij dus daadwerkelijk bespaard met rentemiddeling zal nog eerst moeten blijken.....
Hallo @jonis, er is niets 'wat eerst nog zal moeten blijken', het ís al gebleken dat rentemiddeling voor mij gunstig is. Ik heb een hypotheek met een langere looptijd. En centraal Beheer Achmea biedt mij een nieuwe rente aan na een verzoek om rentemiddeling wat mij in de komende tien jaar vele duizenden euro's bespaart. Geen mitsen en maren en addertjes onder het gras maar een keihard nieuw contract voor de komende tijd. Geen linksom en rechtsom of kuddegedrag maar een prima mogelijkheid om geld te besparen.
Hier laat ik het verder bij in deze discussie.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door jonis »

Klaas Jan schreef:
jonis schreef:Of jij dus daadwerkelijk bespaard met rentemiddeling zal nog eerst moeten blijken.....
Hallo @jonis, er is niets 'wat eerst nog zal moeten blijken', het ís al gebleken dat rentemiddeling voor mij gunstig is. Ik heb een hypotheek met een langere looptijd. En centraal Beheer Achmea biedt mij een nieuwe rente aan na een verzoek om rentemiddeling wat mij in de komende tien jaar vele duizenden euro's bespaart. Geen mitsen en maren en addertjes onder het gras maar een keihard nieuw contract voor de komende tijd. Geen linksom en rechtsom of kuddegedrag maar een prima mogelijkheid om geld te besparen.
Hier laat ik het verder bij in deze discussie.
Oh jawel hoor, moet je nog wel even geduld voor hebben:

....dan zul je dus ook nog moeten kijken naar de initiële looptijd en wat de nieuwe rente daarna mogelijk zou zijn geworden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Klaas Jan, hoe hoog je werkelijke voordeel is hangt af van hoe lang de rente nog vast stond en hoe hoog de rente nadien zou worden. Even een simpel voorbeeld. Stel dat je rente van 5% nog tien jaar vast stond en de huidige rente voor twintig jaar is 3%, dan zul je na middeling voor de komende twintig jaar misschien op 4% uitkomen. Dat scheelt je de komende tien jaar dus inderdaad duizenden euro's (4% ipv 5%). Maar de tien jaar erna ben je mogelijk juist weer duizenden euro's duurder uit dan als je niet had gemiddeld (4% ipv 3%).

Of je ook werkelijk voordeel hebt, hangt daarom vooral af van hoe de werkelijke rentestand wordt na afloop van de oude rentevaste periode. Als over tien jaar de rente veel hoger zou zijn dan nu, dan is het wel verstandig om nu de rente al vast te zetten. Andersom, als de rente dan juist lager is dan nu, was het achteraf vaak toch voordeliger geweest om niet te middelen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo jonis en kweenie, ik kom er over tien jaar op terug!
Hopelijk zijn we dan levend en gezond ;)
Goed weekend gewenst.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door jonis »

Klaas Jan schreef:Hallo jonis en kweenie, ik kom er over tien jaar op terug!
Hopelijk zijn we dan levend en gezond ;)
Goed weekend gewenst.
Nee niet over 10 jaar, dat kan al over 2 jaar....kijk maar eens naar het voorbeeld van pj1950brouwer 29 apr 2016 12:55

Die vind misschien een 10 jaar vast bod met rentemiddeling 3,22% aantrekkelijk, terwijl als de rente over 2 jaar ongewijzigd is en hij dat niet zou doen en zijn huidige rentevastperiode zou uitzitten zou hij gewoon over 2 jaar met dezelfde rentestanden 7 jaar vast voor 1,8% kunnen vastzetten.....dat is bijna de helft van wat hij nu aantrekkelijk vind.

Dus hij zou 10x3,2% =32% willen betalen en dat aantrekkelijk vinden
terwijl als de rente gelijk blijft het ook:
2x6 + 7x1,8 = 24,6% kan zijn ...en dat laatste jaar verzin je er maar wat bij.....dus wat denk je dat je bespaart?

Je loopt alleen risiko als de rente stijgt....maar dat is 1 van de 3 mogelijkheden....terwijl ik daarbij denk dat er in een tijd van aflossen er altijd een renteprikkel is voor de consument oftewel de tarieven zullen concurrerend blijven.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door Har06 »

[quote="tijger1"]Zo heeft die man het van de Amro op tv wel uitgelegd.

Als ik u was zou ik nog maar lekker die twee jaar 6% betalen. Want u krijgt voor die twee jaar niet als basis 1,9%. Dus ze plukken aan alle kanten.[/quote]


Tijger jij laat je niet plukken gezien een afbetaald huis, makkelijk praten ober de financiële troubles van derden, nogmaals: velen zijn niet in staat om af te lossen; velen hebben hun pensioen in de stenen zitten,waarvan de prijzen fors gedaald zijn, inderdaad klagen met gezonde benen:(

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Rentemiddeling

Ongelezen bericht door tijger1 »

Iedereen mag van mij net zoveel boete betalen als hij wil. Ineens of uitgesmeerd door rentemiddeling.

En zolang je in die stenen woont, is het helemaal niet van belang dat je pensioen daar in zit.

Gesloten