LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:Ik heb al jaren alleen een basisverzekering en deze vergoedt alle zorg die ik nodig heb, behalve de tandarts. Omdat een tandarts verzekering in de meeste gevallen niet rendabel is heeft het ook vaak geen nut om er een af te sluiten.
Dat hangt maar net van je gebit af
Enige wat ik zou kunnen bedenken wat nuttig zou kunnen zijn is fysiotherapie, maar dat zit niet meer in de basisverzekering omdat het te vaak als gratis massage werd gebruikt.
Beetje onzin. Veel mensen hebben fysio nodig vanwege een medische aandoening. Er zijn talloze andere zaken die niet vergoedt worden. Brillen, contact lenzen, etc...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Gelukkig zijn brillen en lenzen niet zo duur, als je de juiste neemt en er zorgvuldig mee omgaat. Ik vraag me ook af of die wel in het basispakket zouden moeten worden opgenomen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:Gelukkig zijn brillen en lenzen niet zo duur, als je de juiste neemt en er zorgvuldig mee omgaat. Ik vraag me ook af of die wel in het basispakket zouden moeten worden opgenomen.
Maar dan kan alleen niet volgehouden worden dat 99% van de zorg in het basispakket zit. Een ander gegeven voorbeeld was de fysiotherapie. En de pil is ook uitgehaald. Het basispakket wordt steeds verder uitgekleed tot dat het een verzekering is tegen acuut levensgevaar.

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door zorg »

Julie4444 schreef:Gelukkig zijn brillen en lenzen niet zo duur, als je de juiste neemt en er zorgvuldig mee omgaat. Ik vraag me ook af of die wel in het basispakket zouden moeten worden opgenomen.
Marly27, blijkbaar heb je goede ogen, want ga eens voor een goede bril en of contactlenzen, dan zie je wat de echte kosten zijn.

Dan praat ik niet over bepaalde aanbieders, maar over een echte opticien .

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Om heel eerlijk te zijn zie ik opticiens niet echt als onderdeel van de (medische) zorg, maar ik ben ook te jong om het oude systeem in de praktijk te herinneren, dus ik heb niet het idee dat ik daar een fatsoenlijk oordeel over kan hebben.
zorg schreef:
Julie4444 schreef:Gelukkig zijn brillen en lenzen niet zo duur, als je de juiste neemt en er zorgvuldig mee omgaat. Ik vraag me ook af of die wel in het basispakket zouden moeten worden opgenomen.
Marly27, blijkbaar heb je goede ogen, want ga eens voor een goede bril en of contactlenzen, dan zie je wat de echte kosten zijn.

Dan praat ik niet over bepaalde aanbieders, maar over een echte opticien .
Beste eleven,

Met een sterkte van -8 en -9 heb ik al jaren lenzen. Tot nu toe 1 lens moeten vervangen omdat ik die kwijt ben geraakt in een regenbui. Totaal kosten voor de lenzen zelf sinds 2006: € 450. Dat is € 45 per jaar + zo'n € 30 per jaar aan lenzenvloeistof (en ik gebruik het dure spul van de opticien i.p.v. het goedkope spul van de supermarkt/drogist).

Ik moet er wel bijzeggen dat mijn linkerlens, die dus nu 9,5 jaar dienstdoet wel aan het eind van zijn levensduur begint te raken en waarschijnlijk dit jaar vervangen zal moeten worden. Officieel is de levensduur van deze lenzen 2,5 jaar (volgens de fabrikant). De opticien was verbaasd dat die van mij zo netjes blijven, maar dit geldt ook voor de lenzen van mijn partner en schoonmoeder, die er even lang mee doen als ikzelf. Volgens de opticien ligt dit aan hoe je met de lenzen omgaat.

Mensen die ervoor kiezen om maandlenzen, of nog duurder, nachtlenzen, af te nemen mogen daar best zelf voor betalen. Dat is toch logisch? Waarom zou dat in het basispakket moeten? Was dat vroeger met het oude systeem zo?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je ouder wordt dan kunnen je ogen harder achteruit gaan dan als je jong bent. Tien jaar is dan te lang.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door witte angora »

Julie4444 schreef:Om heel eerlijk te zijn zie ik opticiens niet echt als onderdeel van de (medische) zorg, maar ik ben ook te jong om het oude systeem in de praktijk te herinneren, dus ik heb niet het idee dat ik daar een fatsoenlijk oordeel over kan hebben.

Mensen die ervoor kiezen om maandlenzen, of nog duurder, nachtlenzen, af te nemen mogen daar best zelf voor betalen. Dat is toch logisch? Waarom zou dat in het basispakket moeten? Was dat vroeger met het oude systeem zo?
Ik kan me er nog wel iets van herinneren. Je ging eerst naar een oogarts (een echte die een praktijk aan huis had), die mat alles op wat nu de opticien doet, en gaf een recept mee voor de brillenwinkel.

In mijn herinnering mocht je om de twee jaar van het ziekenfonds een nieuwe bril, maar precies weet ik het niet meer.

bubbel19
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2016 08:55

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door bubbel19 »

Controlle daar ontbreekt het aan!!!

Let wel: zolang zorgverzekeraars prijsafspraken maken met zorgaanbieders, OOK ALS AAN INKOOP EISEN NIET WORDT VOLDAAN, zal er weinig veranderen.
Verpleeghuis voldoet niet aan inkoop eisen: zorgverzekeraar betaald minder. Jij krijgt niet de zorg die je nodig hebt, met ernstige gevolgen!!!
Waarom betalen wij dan onze premie, en bij opname verpleeghuis vaak een hoge eigen bijdrage?
Waar blijft het geld wat de zorgverzekeraar overhoud? Wat wordt er gedaan met klachten bij structureel ontspoorde zorg? Je staat alleen.
De zorgverzekeraar laat mensen achter in grote nood, alleen om financieel belang.
Zolang we dit in Nederland acceptren zal het nooit goed komen met de zorg!

Wachtlijsten, te gek voor woorden in ziekenhuizen. 5 keer weg gesturud bij galstenen aanval. Week opname, pijn maanden bestrijden met morfine.
Resultaat: accute operatie ivm ontstekingen! problemen alvleesklier!
Tassen vol met medicatie die weg kunnen. Uiteindelijk kost zoiets meer dan gewoon zorg bieden die nodig is!
Maar ja, ziekenhuis zei: Het systeem laat het niet toe....ruim jaar vechten voor behandeling.: uiteindelijk Whipple operatie.
Moeten we dan nu dankje wel zeggen, en wat is ons zorgstelsel toch goed.

Nee, zolang geld hier zal regeren gaat het mis.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Geboren met ogen van -15 weet ik hoe het voelt, kosten voor brillen en lenzen. Nog nooit iets vergoed gekregen, altijd alles zelf betaald. En met zo'n sterkte (plus nog wat andere problemen) kan je niet naar de prijsvechters van deze tijd, maar moet je toch echt naar een échte opticien, met bijbehorende kosten. Nou kan ik het gelukkig betalen want dankzij die goede bril kan ik gewoon werken - dat had twee generaties geleden nog een probleem geweest.
Gek genoeg - maar gelukkig genoeg - zijn wél de 8 oogoperaties die ik de laatste jaren heb moeten ondergaan geheel vergoed. Ik heb nu 'inbouwlenzen' en na de eerste set moest de tweede er in omdat ik al vroeg staar kreeg. Ik ben heel, heel blij dat ik dat niet zelf heb hoeven ophoesten.
Goed of niet, duur of niet? Ik denk dat dat voor élke Nederlander anders ligt...
Dat er te veel dure managers zijn en te weinig handen aan het bed is evident. Dat er wel geld moet naar kunst 'aan de grenzen van Europa' en niet naar mensen die hun eigen bijdrage niet meer kunnen betalen, is schandalig!

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Har06 »

Miepje1 schreef:Geboren met ogen van -15 weet ik hoe het voelt, kosten voor brillen en lenzen. Nog nooit iets vergoed gekregen, altijd alles zelf betaald. En met zo'n sterkte (plus nog wat andere problemen) kan je niet naar de prijsvechters van deze tijd, maar moet je toch echt naar een échte opticien, met bijbehorende kosten. Nou kan ik het gelukkig betalen want dankzij die goede bril kan ik gewoon werken - dat had twee generaties geleden nog een probleem geweest.
Gek genoeg - maar gelukkig genoeg - zijn wél de 8 oogoperaties die ik de laatste jaren heb moeten ondergaan geheel vergoed. Ik heb nu 'inbouwlenzen' en na de eerste set moest de tweede er in omdat ik al vroeg staar kreeg. Ik ben heel, heel blij dat ik dat niet zelf heb hoeven ophoesten.
Goed of niet, duur of niet? Ik denk dat dat voor élke Nederlander anders ligt...
Dat er te veel dure managers zijn en te weinig handen aan het bed is evident. Dat er wel geld moet naar kunst 'aan de grenzen van Europa' en niet naar mensen die hun eigen bijdrage niet meer kunnen betalen, is schandalig!
Dure managers? waar haal je deze wijsheid vandaan.

Veel mensen die zg hun eigen bijdrage niet kunnen betalen zouden het geld ervoor kunnen sparen, geld aan de immigranten is wat mij betreft prima, dit heeft totaal niets met deze topic te maken

mh73

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door mh73 »

Har06 schreef:Veel mensen die zg hun eigen bijdrage niet kunnen betalen zouden het geld ervoor kunnen sparen, geld aan de immigranten is wat mij betreft prima, dit heeft totaal niets met deze topic te maken
Mijn dochter, 19 jaar, had vorig jaar een akkefietje. Een terugkerende cyste, die ze eerst op de eerste hulp behandeld hebben en later operatief (dagopname) verwijdert moest worden. Tja, eigen bijdrage betalen natuurlijk. Maar op die leeftijd kopen ze liever leuke prulletjes, gaan ze naar de film en nemen ze geen brood mee van huis maar halen ergens een broodje. Dus daar had ze even de middelen niet toe. Wij hebben het voor deze keer betaald maar wel gezegd dat ze hier een leer uit moest trekken en dat ze het de volgende keer zelf moet betalen, dus dat ze daarvoor wat geld in reserve moet hebben. Ik zal haar vanmiddag nog eens vragen, hoe het met dat spaarpotje zit. :wink:

Ik denk wel dat Har06 gelijk heeft, dat mensen dat geld liever aan leuke dingen besteden en dat dus ook doen en dat er dan voor zo'n rekening van eigen risico geen geld meer is.

thmulder
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2005 07:26

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door thmulder »

MichielFRL schreef:De veranderingen in de zorg hebben er in ieder geval voor gezorgd dat de zorg voor iedereen gelijk is geworden, particulier verzekerden hebben geen streepje meer voor.
Tevens zijn de wachttijden verkort en zijn de kosten binnen de perken gebleven (rekening houdende met inflatie en vergrijzing etc).
Volgens mij gelooft u alles wat er gezegd wordt , misschien is het handig de of uw boerenslimheid op alle onderwerpen in Nederland los te laten en inderdaad dan komt u vast ook tot de conclusie dat alles duurder is geworden , de particuliere verzekering min of meer maar met een andere naam voortgezet worden in de uitgebreide polissen en (de basis is nu voor iedereen) , maar dat was bij de fonds/particulier verzekerden ook al zo .
Dus er is niet zoveel veranderd anders dat het allemaal een stuk duurder is geworden en de inflatie is veel minder dan de prijzen zijn gestegen . Zelf ook een keer uitrekenen is een openbaring. Niet te hard schrikken want moet u ook weer gebruik maken van het ziekenhuis. :-)

thmulder
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2005 07:26

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door thmulder »

zorg schreef:
Moneyman schreef: Maar het kan zoveel efficiënter en goedkoper, er worden zoveel miljoenen over de balk gesmeten, daar wordt je ziek van... Als onze zorg beter georganiseerd zou zijn, zouden er zoal meer handjes aan het bed kunnen staan, voor hetzelfde geld...

Vraag het eens aan een willekeurige werknemer in de zorg, je schrikt je kapot.
Inderdaad, kijk maar hoe het in een verzorgingshuis met de zorg is, schrikbarende toestanden.
kijk eerst eens naar de kantoorpanden van de zorgverzekeraars het sponsoren van sport en andere activiteiten die niets met zorg te maken hebben ( waarom in godsnaam) de dure directiekamers en de commissarissen dan heb je alvast een grote kosten post die we met z'n allen "hebben gewild"omdat marktwerking concurrerend werkt . Me neus.

En als we eerlijk zijn kijk ook eens naar antoinette die heeft ook een exorbitant salaris , is dat nodig?

hejeja
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 feb 2008 14:54

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door hejeja »

Zomaar één probleem vergoedingen indienen nieuwe stijl. . De pedicurezorg voor o.a. diabetici valt sinds 2015 onder de marktwerking. De overheid/ziektekostenverzekeringen hebben hier echt steken laten vallen. Het is te ingewikkeld om het hier uit te leggen maar wat ik wel gezien heb is dat er in mijn regio geen goede samenwerking is tussen de diverse betrokken schakels. Gevolg is dat mensen met recht op vergoeding met de rekeningen blijven zitten. Het is goed om misbruik tegen te gaan maar dit is wel een heel bizarre maatregel. Goede voetzorg is belangrijk maar....ik vraag me af of het nu goedkoper is geworden! Natuurlijk, want de rekeningen belanden nu bij de zorgkostenaftrek van de inkomstenbelasting.

hulzebos
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2016 16:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door hulzebos »

Zorg verbeterd? Verslavingszorg echt niet: aantal jaren geleden kreeg de verslaafde die hulp zocht meteen hulp; het liefst dezelfde dag (een verslaafde die hulp zoekt moet ook meteen hulp hebben).
Als een verslaafde zich nu meld voor hulp wacht hij zo 7 tot 8 weken (ervaring). De knellende factor is niet de hulpverlener maar de betaler; de zorgverzekering.

thmulder
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2005 07:26

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door thmulder »

hejeja schreef:Zomaar één probleem vergoedingen indienen nieuwe stijl. . De pedicurezorg voor o.a. diabetici valt sinds 2015 onder de marktwerking. De overheid/ziektekostenverzekeringen hebben hier echt steken laten vallen. Het is te ingewikkeld om het hier uit te leggen maar wat ik wel gezien heb is dat er in mijn regio geen goede samenwerking is tussen de diverse betrokken schakels. Gevolg is dat mensen met recht op vergoeding met de rekeningen blijven zitten. Het is goed om misbruik tegen te gaan maar dit is wel een heel bizarre maatregel. Goede voetzorg is belangrijk maar....ik vraag me af of het nu goedkoper is geworden! Natuurlijk, want de rekeningen belanden nu bij de zorgkostenaftrek van de inkomstenbelasting.
IK had ook gewoon een verzekerd bedrag ineens moest ik een extra onderzoek laten doen (BIj Penders) zodat ik ingedeeld kon worden hoe vaak ik de pedicure nodig had.
Dus weer een duur onderzoek , maar daarna naar een nieuwe pedicuren en goh nu wordt er automatisch gedeclareerd.
En raad eens bij elkaar is het duurder geworden dan bij de oude pedicure
En wat nog het meest triest is dat de nieuwe pedicure slechts 25 euro vergoeding krijgt ( de oude betaalde ik zelf 27,50 en declareerde) en nu loopt alles via Penders die verdient er ook weer aan ik schat 5 euro , want ik zie het niet meer) wie is de dupe? de pedicure want die krijgt 2,50 minder
Hoera voor de administratie :(

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mh73 schreef:
Har06 schreef:Veel mensen die zg hun eigen bijdrage niet kunnen betalen zouden het geld ervoor kunnen sparen, geld aan de immigranten is wat mij betreft prima, dit heeft totaal niets met deze topic te maken
Mijn dochter, 19 jaar, had vorig jaar een akkefietje. Een terugkerende cyste, die ze eerst op de eerste hulp behandeld hebben en later operatief (dagopname) verwijdert moest worden. Tja, eigen bijdrage betalen natuurlijk. Maar op die leeftijd kopen ze liever leuke prulletjes, gaan ze naar de film en nemen ze geen brood mee van huis maar halen ergens een broodje. Dus daar had ze even de middelen niet toe. Wij hebben het voor deze keer betaald maar wel gezegd dat ze hier een leer uit moest trekken en dat ze het de volgende keer zelf moet betalen, dus dat ze daarvoor wat geld in reserve moet hebben. Ik zal haar vanmiddag nog eens vragen, hoe het met dat spaarpotje zit. :wink:

Ik denk wel dat Har06 gelijk heeft, dat mensen dat geld liever aan leuke dingen besteden en dat dus ook doen en dat er dan voor zo'n rekening van eigen risico geen geld meer is.
Mee eens. Ik constateer dit ook veel bij mensen die ik op de universiteit tegenkom. Anderen (veelal mensen met lage inkomens) nemen zonder over de consequenties na te denken een budget polis met max eigen risico zonder €875 in een potje te zetten. Resultaat is dat, als het echt misgaat, ze een schuld van €875 hebben en die niet kunnen betalen door eigen nalatigheid.

Aan de andere kant is het voor mensen die gezond zijn en verantwoordelijk met hun geld omgaan een goede manier om wat centen te besparen. Ik heb vorig jaar €250 korting gehad in ruil voor €500 eigen risico. Zelfs als het dit jaar misgaat maak ik geen verlies. Als ik dit minder dan €875 aan eigen risico aan zorgkosten maak, heb ik €500 verdiend aan korting.

Dat is wel een voordeel van dit nieuwe systeem. Als je geen gebruik maakt van de zorg betaal je er ook minder voor.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

J.Dubbeltje schreef:hierdoor moest ze meteen haar hele eigen risico betalen a €575.-
Wettelijk eigen risico is €375. Je hebt er dus voor gekozen om €200 meer eigen risico af te nemen terwijl jullie een laag inkomen hebben en senioren zijn? En dat 2 jaar op rij?

Alternatiefje
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2016 19:03

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Alternatiefje »

Bericht uit zorg en ziekenhuis van juni 2015. In 2014 daalde opnieuw het aantal patiënten dat het ziekenhuis bezocht. (2013:9,4%) Ondanks de daling nam de omzet toe.
Opvallend is dat de gemiddelde ligduur weer is toegenomen. Van 5,2 naar 5,4.

Het systeem dbc vraagt er om, 1-5 dagen ziekenhuis levert gemiddeld € 2.500 op, dit ligt aan de reden van opname. 6-28 dagen € 7.000. Mijn broer is vorig jaar 2 maal kort na elkaar opgenomen, beide opnames 6 dagen. De eerste opname is niet de juiste diagnose gesteld, maar leverde wel meer op, voor Parkinson wordt € 1.400 meer betaald dan voor een longontsteking. Als die diagnose er dan toch al is, waarom zou je dan de reden van de infectie zoeken. Infect zonder focus noemen ze dat en neem maar een pilletje extra tegen de Parkinson. Een week later bleek dit dus een aspiratiepneumonie, andere reden, nieuwe opname weer 6 dagen. Voor de eerste opname was dus al voor 28 dagen betaald, binnen die tijd was de tweede. Voor deze 6 dagen is opnieuw voor 6-28 dagen betaald.

Alternatiefje
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2016 19:03

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Alternatiefje »

Ik vergeet nog de kosten voor de ambulance, want na een week infect zonder focus en een sinemet extra tegen de Parkinson, moest die er aan te pas komen om hem aan het infuus naar het ziekenhuis te brengen.

Gesloten