LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
mh73

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat kun je vertellen op basis van de fysiotherapie?

Ik vind dat het nogal meevalt. Als je weinig inkomsten hebt, krijg je ook nog zorgtoeslag. Mijn oudste dochter is student en die is, na aftrek van de zorgtoeslag, voor vier tientjes per maand verzekerd met aanvullend pakket.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:Dat kun je vertellen op basis van de fysiotherapie?

Ik vind dat het nogal meevalt. Als je weinig inkomsten hebt, krijg je ook nog zorgtoeslag. Mijn oudste dochter is student en die is, na aftrek van de zorgtoeslag, voor vier tientjes per maand verzekerd met aanvullend pakket.

Vergelijk dat eens met het 'oude' systeem waarbij ouderen en studenten ( niet werkenden ) niet in aanmerking kwamen voor een ziekenfonds en heel veel geld kwijt waren aan een particuliere verzekering. Gelukkig was dat systeem veel goedkoper :roll:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Har06 »

angel1978 schreef:
mh73 schreef:Dat kun je vertellen op basis van de fysiotherapie?

Ik vind dat het nogal meevalt. Als je weinig inkomsten hebt, krijg je ook nog zorgtoeslag. Mijn oudste dochter is student en die is, na aftrek van de zorgtoeslag, voor vier tientjes per maand verzekerd met aanvullend pakket.

Vergelijk dat eens met het 'oude' systeem waarbij ouderen en studenten ( niet werkenden ) niet in aanmerking kwamen voor een ziekenfonds en heel veel geld kwijt waren aan een particuliere verzekering. Gelukkig was dat systeem veel goedkoper :roll:
Welk systeem was veel goedkoper ?? Jullie gaan van je eigen voordeel uit, zorgtoeslagen mogen afgeschaft worden, laat iedereen voor z,n eigen zorg sparen en betalen, dit laatste is geen SP slogan die ervan uitgaan dat zoals in het communisten tijdperk de overheid en de werkenden alles betalen !!!!!!!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Har06 schreef:
Miepje1 schreef:Geboren met ogen van -15 weet ik hoe het voelt, kosten voor brillen en lenzen. Nog nooit iets vergoed gekregen, altijd alles zelf betaald. En met zo'n sterkte (plus nog wat andere problemen) kan je niet naar de prijsvechters van deze tijd, maar moet je toch echt naar een échte opticien, met bijbehorende kosten. Nou kan ik het gelukkig betalen want dankzij die goede bril kan ik gewoon werken - dat had twee generaties geleden nog een probleem geweest.
Gek genoeg - maar gelukkig genoeg - zijn wél de 8 oogoperaties die ik de laatste jaren heb moeten ondergaan geheel vergoed. Ik heb nu 'inbouwlenzen' en na de eerste set moest de tweede er in omdat ik al vroeg staar kreeg. Ik ben heel, heel blij dat ik dat niet zelf heb hoeven ophoesten.
Goed of niet, duur of niet? Ik denk dat dat voor élke Nederlander anders ligt...
Dat er te veel dure managers zijn en te weinig handen aan het bed is evident. Dat er wel geld moet naar kunst 'aan de grenzen van Europa' en niet naar mensen die hun eigen bijdrage niet meer kunnen betalen, is schandalig!
Dure managers? waar haal je deze wijsheid vandaan.

Veel mensen die zg hun eigen bijdrage niet kunnen betalen zouden het geld ervoor kunnen sparen, geld aan de immigranten is wat mij betreft prima, dit heeft totaal niets met deze topic te maken
Volgens mij moet jij ook een brilletje. Ik ben niet de eerste die in het kader van dit onderwerp klaagt over een teveel aan dure managers, en een tekort aan handen aan het bed.
Ik geef juist een genuanceerd voorbeeld: zélf altijd brillen en lenzen moeten betalen (en nog) maar gelukkig wél de dure operaties vergoed gekregen (die er voor zorgen dat ik nog kan zien, en mijn brood verdienen).
En ik heb het ook niet over immigranten. Ik heb het over het éxtra geld dat naar andere landen gaat om 'kunst te bevorderen'. Verder is het onderhand wel bekend dat veel mensen in de knoop komen door de steeds hoger wordende eigen bijdragen.

WilDBarts
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2016 14:32

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door WilDBarts »

Als sociaal geneeskundige zie ik bijna dagelijks de schaduwzijde van het huidige systeem. Er is sprake van een grote mate van ongelijkheid aan het ontstaan. Vooral de sociaal zwakkeren hebben geen goede toegang meer tot adequate zorg. Het zelf bekostigen van psychologische hulp of fysiotherapie, is voor deze groep regelmatig een groot probleem. Ook het concentreren van zorg op bepaalde plekken is voor deze mensen vaak een probleem, want privé-klinieken zijn vaak goed bereikbaar, maar wie betaald de reiskosten? Gezinnen die in betalingsregelingen zitten, hebben vaak de goedkoopste polis, zodra zij ziek worden en vooral als ze psychologische hulp nodig hebben, geeft dat vaak grote problemen om die te kunnen krijgen. Ook de uitsluiting van bepaalde beelden als "Burn-out" en "surmenage" voor vergoeding, maakt dit nog gecompliceerder.
Het kiezen van een zorgpolis vergt inzicht, je moet op zijn minst goed kunnen lezen, maar hoe is het dan geregeld voor de laag- en ongeletterden in dit land? Vallen die nu nog verder uit de boot?
Het klinkt allemaal zo leuk, marktwerking, maar is dit een markt? De marktpartijen, dat zouden de patiënten moeten zijn en de zorgaanbieders, maar deze hebben in deze markt nauwelijks invloed. Het huidige systeem is meer een afschuiven van verantwoordelijkheden door de Centrale Overheid naar "Marktpartijen", Marktpartijen die zo veel mogen weten van een persoon, dat de persoonlijke levenssfeer behoorlijk onder druk zet. Als bevolking hebben we nog nauwelijks invloed op dit systeem, kiezen voor een andere polis zal worden gezegd, maar werkt dat in een systeem waar nauwelijks meer dan 9 grote spelers bezig zijn? Zorg moet weer terug onder overheidstoezicht, het is een dienst die voor elke Nederlander toegankelijk moet zijn. En als Nederlander wil ik de politieke invloed terug, door te kunnen kiezen op een partij die de zorg goed regelt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

john18 schreef:Of de markwerking heeft geleid tot een betere zorg ik zou het niet weten maar ben van mening dat het wel veel duurder is geworden..
Jouw mening is dat het duurder is?
Mijn partner en ik zijn minder gaan betalen in vergelijking met het oude systeem. Voor ons is het een feit dat het goedkoper is geworden.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door john18 »

Ja mijn mening is dat het duurder is. Ieder situatie is anders. Maar als ik kijk naar de middel maat inkomen waar ik in zat. Werd alleen maar duurder voor mij. Geen recht op zorg toeslag, steeds hogere maand premie, hogere eigen risico, en steeds minder dekking in basispakket. B.v. meer bijdrage in de tandarts kosten. Nu is er sinds feb. een nieuwe medicijn op de markt, maar weet nog niet of het onder mijn dekking valt of ik een eigenbijdrage heb. Ik heb sinds een tijd een actieve morbus Bechterew gekregen en voor mij kan de nieuwe medicijn levens veranderd zijn.

Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdragen door Moderatie verwijderd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door john18 »

WilDBarts schreef:Als sociaal geneeskundige zie ik bijna dagelijks de schaduwzijde van het huidige systeem. Er is sprake van een grote mate van ongelijkheid aan het ontstaan. Vooral de sociaal zwakkeren hebben geen goede toegang meer tot adequate zorg. Het zelf bekostigen van psychologische hulp of fysiotherapie, is voor deze groep regelmatig een groot probleem. Ook het concentreren van zorg op bepaalde plekken is voor deze mensen vaak een probleem, want privé-klinieken zijn vaak goed bereikbaar, maar wie betaald de reiskosten? Gezinnen die in betalingsregelingen zitten, hebben vaak de goedkoopste polis, zodra zij ziek worden en vooral als ze psychologische hulp nodig hebben, geeft dat vaak grote problemen om die te kunnen krijgen. Ook de uitsluiting van bepaalde beelden als "Burn-out" en "surmenage" voor vergoeding, maakt dit nog gecompliceerder.
Het kiezen van een zorgpolis vergt inzicht, je moet op zijn minst goed kunnen lezen, maar hoe is het dan geregeld voor de laag- en ongeletterden in dit land? Vallen die nu nog verder uit de boot?
Het klinkt allemaal zo leuk, marktwerking, maar is dit een markt? De marktpartijen, dat zouden de patiënten moeten zijn en de zorgaanbieders, maar deze hebben in deze markt nauwelijks invloed. Het huidige systeem is meer een afschuiven van verantwoordelijkheden door de Centrale Overheid naar "Marktpartijen", Marktpartijen die zo veel mogen weten van een persoon, dat de persoonlijke levenssfeer behoorlijk onder druk zet. Als bevolking hebben we nog nauwelijks invloed op dit systeem, kiezen voor een andere polis zal worden gezegd, maar werkt dat in een systeem waar nauwelijks meer dan 9 grote spelers bezig zijn? Zorg moet weer terug onder overheidstoezicht, het is een dienst die voor elke Nederlander toegankelijk moet zijn. En als Nederlander wil ik de politieke invloed terug, door te kunnen kiezen op een partij die de zorg goed regelt.

+1 Ben ik volkomen mee eens

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door angel1978 »

maar werkt dat in een systeem waar nauwelijks meer dan 9 grote spelers bezig zijn?
Ik vind 9 partijen een behoorlijk aantal partijen om uit te kiezen. Hoeveel providers zijn er om uit te kiezen? ( om een dwarsstraat te noemen ) en daar werkt de marktwerking ook niet? Zwakke partijen kunnen nog kiezen als het er nog meer worden?

Hoeveel keus hadden we in het oude systeem? 9 partijen om uit te kiezen?
Kon ik toen überhaupt kiezen?

J.Dubbeltje
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

WilDBarts ziet net als ik de realiteit van De MARKTECONOMIE in .
Alleen voor mensen die heel veel geld krijgen , die het ook verdienen krijgen het niet.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

[Offtopic bijdrage door Moderatie verwijderd]

Ondertussen hebben wij in Nederland 1 van de beste zorg in de wereld, voor veel minder geld dan bijv. Amerikanen betalen voor hun slechte kwaliteit zorg.

Ondertussen kunnen mensen wel "van mening zijn" dat het duurder is geworden, maar ik betaal gewoon minder hoor, en dat is een feit.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Har06 schreef:Welk systeem was veel goedkoper ?? Jullie gaan van je eigen voordeel uit, zorgtoeslagen mogen afgeschaft worden, laat iedereen voor z,n eigen zorg sparen en betalen, dit laatste is geen SP slogan die ervan uitgaan dat zoals in het communisten tijdperk de overheid en de werkenden alles betalen !!!!!!!
En als je de zorg niet kunt betalen, omdat je een laag of een laag middeninkomen hebt, moet je dan maar dood? Want een akelige ontwikkeling in onze samenleving met het recht van de sterkste.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Har06 »

misterzuinig schreef:
Har06 schreef:Welk systeem was veel goedkoper ?? Jullie gaan van je eigen voordeel uit, zorgtoeslagen mogen afgeschaft worden, laat iedereen voor z,n eigen zorg sparen en betalen, dit laatste is geen SP slogan die ervan uitgaan dat zoals in het communisten tijdperk de overheid en de werkenden alles betalen !!!!!!!
En als je de zorg niet kunt betalen, omdat je een laag of een laag middeninkomen hebt, moet je dan maar dood? Want een akelige ontwikkeling in onze samenleving met het recht van de sterkste.
Pardon, die insteek heb ik zeker niet heb gegeven en wens ik ook niet achter te staan,
Vlg mij kan iedereen de zorg betalen, tenslotte is deze wet oa door de PVDA opgetuigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

misterzuinig schreef:
Har06 schreef:Welk systeem was veel goedkoper ?? Jullie gaan van je eigen voordeel uit, zorgtoeslagen mogen afgeschaft worden, laat iedereen voor z,n eigen zorg sparen en betalen, dit laatste is geen SP slogan die ervan uitgaan dat zoals in het communisten tijdperk de overheid en de werkenden alles betalen !!!!!!!
En als je de zorg niet kunt betalen, omdat je een laag of een laag middeninkomen hebt, moet je dan maar dood? Want een akelige ontwikkeling in onze samenleving met het recht van de sterkste.
Ook mensen die niet verzekerd zijn krijgen zorg als dit nodig is. Echter krijgen mensen met uitkeringen ook gewoon zorgtoeslag, dus waarom zouden ze zomaar doodgaan?

Ik leef onder de bijstandsgrens en zou het als ik bijstand zou ontvangen ook gewoon kunnen betalen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:Ik vind dat het nogal meevalt. Als je weinig inkomsten hebt, krijg je ook nog zorgtoeslag. Mijn oudste dochter is student en die is, na aftrek van de zorgtoeslag, voor vier tientjes per maand verzekerd met aanvullend pakket.
Wat is dit voor rare redenatie? Die zorgtoeslag maakt het complete systeem niet goedkoper, de zorgtoeslag verplaatst alleen de rekening van iemand met laag inkomen naar een andere belastingbetaler.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Ondertussen hebben wij in Nederland 1 van de beste zorg in de wereld, voor veel minder geld dan bijv. Amerikanen betalen voor hun slechte kwaliteit zorg.
Heb je de uitzending wel bekeken? Amerika is duurste land qua zorg, ja dan betaalt elk land minder.
In Amerika is marktwerking het verst doorgevoerd, dat is wellicht de reden dat ze staan waar ze staan. En Nederland is hard op weg die kant op dankzij de "marktwerking."

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door john18 »

Har06 schreef:
misterzuinig schreef:
Har06 schreef:Welk systeem was veel goedkoper ?? Jullie gaan van je eigen voordeel uit, zorgtoeslagen mogen afgeschaft worden, laat iedereen voor z,n eigen zorg sparen en betalen, dit laatste is geen SP slogan die ervan uitgaan dat zoals in het communisten tijdperk de overheid en de werkenden alles betalen !!!!!!!
En als je de zorg niet kunt betalen, omdat je een laag of een laag middeninkomen hebt, moet je dan maar dood? Want een akelige ontwikkeling in onze samenleving met het recht van de sterkste.
Pardon, die insteek heb ik zeker niet heb gegeven en wens ik ook niet achter te staan,
Vlg mij kan iedereen de zorg betalen, tenslotte is deze wet oa door de PVDA opgetuigd.
Volgens mij is dat niet correct wat u zegt over dat iedereen de zorg kan betalen. Het gaat niet alleen over de premies. Als je een laag inkomen of bijstand uitkering hebt zou je wel of niet de premie kunnen betalen van een basis pakket. Wie betaalt b.v. de eigenbijdrage eigen risico de eventuele fysio en de eventuele psychologische hulp of beeld van Burn-out. Daarom ben ik van mening dat ze moeten gaan afwegen wat de plus punten van beide stelsels zijn en de min punten. en kijken of daar een tussen weg in is.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Het voornaamste probleem in de USA is het gebrek aan een fatsoenlijk systeem en het enorme verzet van de burgers tegen een systeem zoals het onze of in andere Europese landen.

Obama heeft geprobeerd in ieder geval te zorgen dat iedereen verzekerd was en dat er enige basisdekking zou komen, waar de politiek daar absoluut tegen is. En ja, onverzekerde mensen zijn daar de sjaak. Hier niet.
john18 schreef:Volgens mij is dat niet correct wat u zegt over dat iedereen de zorg kan betalen. Het gaat niet alleen over de premies. Als je een laag inkomen of bijstand uitkering hebt zou je wel of niet de premie kunnen betalen van een basis pakket. Wie betaalt b.v. de eigenbijdrage eigen risico de eventuele fysio en de eventuele psychologische hulp of beeld van Burn-out.
Bijstand is geen vetpot, maar wel voldoende om de zorgpremie en het wettelijke eigen risico te betalen, naast overige noodzakelijke kosten voor levensonderhoud.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door john18 »

En de rest? als je chronisch ziek bent en fysio moet betalen enz.
Ik vraag me af of moneyman even kan laten weten hoe vaak deurwaarder bij mensen komen die een achterstand hebben met ziekenfondspremie of rekeningen fysio en dat soort zaken?

Gesloten