LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

john18 schreef:
Julie4444 schreef: als ze gewoon een paar tientjes buiten de zorgtoeslag om per maand opzij zetten is het inclusief eigen risico voor de overgrote meerderheid gewoon betaalbaar.
Dit is inderdaad een probleem met veel mensen tegenwoordig. Ze leven nu en kijken niet verder. Veel mensen maken geen potje om tegenvallende kosten op te vangen. Dit zie ik regelmatig gebeuren. Gaat b.v. de vaatwasser kapot dan gaat men in het rood staan of lenen om het te laten maken of vervangen. I.p.v. Tijdelijk zelf afwassen en sparen ervoor.
Volledig mee eens, john18.
john18 schreef:Maar ik ben wel van mening dat de ziekte kosten steeds hoger worden. Elke jaar meer eigen risico.
Elke jaar wordt er minder vergoed{meer eigen bijdrage} of je moet je bij verzekeren.
Het eigen risico wordt inderdaad jaarlijks verhoogt, maar de toeslagen ook, dus dit zou voornamelijk nadelig moeten zijn voor mensen die geen toeslagen ontvangen.
Verder, zoals Angel1978 al heeft aangegeven is het logisch dat de totale zorgkosten stijgen, o.a. door de vergrijzing.

Wat betreft wat men vergoed: wat er in het basispakket zit moet vergoed worden. Wat er in het basispakket zit wordt door de politiek bepaald: soms gaan er dingen bij, soms wat dingen af. Het probleem ligt voornamelijk bij koppige verzekeraars die 1 merk willen vergoeden en duurdere medicijnen niet, ook al zouden ze dat eigenlijk wel moeten doen. Deze verzekeraars kun je het best vermijden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door moederslink »

Julie4444 schreef:
Julie4444 schreef:Wat mensen met lagen inkomens betreft: zij betalen verreweg het minst en als ze gewoon een paar tientjes buiten de zorgtoeslag om per maand opzij zetten is het inclusief eigen risico voor de overgrote meerderheid gewoon betaalbaar.
Om het volledige eigen risico te betalen moeten ze ongeveer €30 opzij zetten. Dat is met bijstand absoluut mogelijk. Dus maandelijks €45 van de uitkering spenderen aan zorg is onbetaalbaar?

Zoal Mh73 aangeeft: binnen die socio-economische groep wordt het meest gerookt en de gemiddelde roker geeft toch zeker dat of meer per maand uit aan het roken.

Als ze geld hebben om te roken hebben ze dus ook geld on het eigen risico te betalen, wat door veel mensen sws niet volledig gebruikt wordt..
mh73 schreef: ... die de meeste mensen niet kunnen betalen omdat ze te beroerd zijn om een paar tientjes per maand opzij te zetten óf omdat ze het besteden aan sigaretten, drank of de snackbar op de hoek.
Ik wil me toch weer wel heel even mengen in deze discussie :
ik vind het zo jammer dat er maar stomweg van wordt uitgegaan dat iedereen dit maar wél kan betalen.. :(
want uiteraard is er meer te betalen per maand dan alleen de zorg.
Vaak ook moeten ze "schuiven " met de rekeningen omdat er weer iets anders dringend moet betaald worden , of incassokosten en /of deurwaarderskosten.
Mensen zitten met aflossingen doordat er schulden zijn ( en ook dat is écht niet altijd eigen schuld dikke bult)
Afgezien van de velen die er zélf financiéél een potje van gemaakt hebben (of maken) er zijn echt 10 duizenden , zo niet een paar miljoen , die echt ver-schrik-ke-lijk krap zitten.
Ze zijn echt niet te beroerd om een paar tientjes te betalen , maar velen halen niet eens een laatste week vd maand om nog eten te kunnen kopen. ...laat staan een vijfje ( :cry: ) sparen...
Dat klinkt misschien ongelooflijk?? Ik zeg je dat dit voorkomt !
Zo ook vele ouderen die hun eigen risico of hun eigen bijdrage simpelweg niet kunnen betalen, de zorg dus gaan mijden , hun medicatie niet meer kunnen ophalen en echt niet allemaal : ........ roken//drinken of bij de snackbar hangen .... :roll:
Ook niet iedereen is een "meester in budgetbeheer "...of ze kunnen amper lezen/schrijven, laat staan rekenen en niet iedereen heeft familie/vrienden die hen kunnen helpen of wat te denken van schaamte / isolement ??
Mensen die amper nog buiten de deur komen , de wegen om hulp te krijgen niet weten...kortom de zwaksten uit ons aller samenleving , maar we zien het niet of willen het niet zien ......echt ......het is zeker niet zo zwart/wit...

metsela1
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2007 12:48

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door metsela1 »

Kassa is niet de eerste organisatie, die de problemen in de gezondheidszorg aankaart. Al jaren lees ik de kritische, goed gedocumenteerde en met humor geschreven artikelen in Ziekvanzorg. Zie http://www.ziekvanzorg.nl. Het is duidelijk dat er veel zaken goed gaan in de gezondheidszorg, maar er worden teveel onnodige handelingen verricht. Het ziektekostensysteem is volstrekt oncontroleerbaar geworden en dan hoef je niet zo lang te wachten tot er zaken misgaan. Het verbaast mij ook, dat U de schrijver en het brein van Ziekvanzorg niet aan het woord laat in Uw programma. Heeft Kassa een dubbele agenda? Wil Kassa met de eer strijken, dat ze de problemen in de gezondheidszorg aankaarten? Of past de mening van ziekvanzorg niet in het plaatje van Kassa? Het zou zorgvuldiger zijn geweest, als Kassa ook de critici van het gezondheidssysteem aan het woord zou laten en niet doet alsof Kassa dat nu ontdekt heeft.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt wel in de gaten op welk forum je zit? :wink:

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:Je hebt wel in de gaten op welk forum je zit? :wink:
gokje: geen zin om alles nog eens te typen en dus copy / paste vanaf een ander bekend forum...

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Har06 »

Moneyman schreef:Je hebt wel in de gaten op welk forum je zit? :wink:
vermoedelijk niet !!!!!!!! marktwerking in de zorg functioneert prima

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door john18 »

@moederslink

Ik snap wat u zegt en bedoeld. Ik ben van mening dat veel mensen niet eens weten waar ze wel of niet recht op hebben. Het is ook een hele geklus om
overal doorheen te prikken. Daardoor lopen mensen misschien wel het een of ander mis. Ik denk ook dat wat er verschillende duidelijk proberen te maken is, wij hebben een goede zorg in Nederland. Voor een basis pakket die wij betalen aan het ziekenfonds ben je veel meer kwijt in andere landen, voor de zelfde of mindere dekking. Ja het wordt duurder door personeel en vergrijzing enz. Maar het is ook zo dat de ziekenfondsen ziekenhuizen enz. zelf een hoop verdienen. Ja dat mag. Maar wij zien dat het allemaal een stuk goedkoper kan en dat er veel wordt verdiend door verschillende redenen. Wij kunnen niet beoordelen of het goedkoper kan of dat er veel over de kop van de burgers worden verdient. Dat moet de overheid doen. Wij zijn er bewust van dat de mogelijkheid zeer waarschijnlijk is. Ik ben dus van mening dat het wel goedkoper/efficiënter kan.

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door VCampen »

john18 schreef:Wij kunnen niet beoordelen of het goedkoper kan of dat er veel over de kop van de burgers worden verdient. Dat moet de overheid doen.
De overheid dat zijn wij, de burgers.
We betalen met z’n allen politici om te doen wat goed voor ons allemaal is.
Wat er nu aan de hand is dat politici in deze beslissingen nemen die goed voor de zorgverzekeraar is waar burgers geen inzicht in krijgen. Dat is wat hier in de basis fout is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door vroem »

Har06 schreef:
Moneyman schreef:Je hebt wel in de gaten op welk forum je zit? :wink:
vermoedelijk niet !!!!!!!! marktwerking in de zorg functioneert prima
marktwerking hoort niet in de zorg thuis. tenminste niet in een systeem waarvan met droge ogen beweert wordt dat de basis solidariteit is (dus iedereen min of meer gelijke basispremie, en meebetalen aan zaken waar je je eigenlijk wanneer je zelf zou willen kiezen je niet voor zou willen verzekeren ). Het is ongepast dat een systeem gebaseerd op solidariteit gerund wordt door particuliere bedrijven met winstoogmerk, die ook nog eens een half miljard premiegeld per jaar mogen besteden aan reclame activiteiten... Is de grootste onzin die er bestaat....

Ik hoor dat de overheid die constructie niet terug wil draaien omdat dat teveel zou gaan kosten aan schadeloosstelling van de verzekeraars. Daarbij missen zij dat diezelfde verzekeraars aan het begin ervan niet verplicht waren mee te doen. Dat het mis zou gaan was een mogelijke optie voor de toekomst. had men nee tegen mogen zeggen. hebben ze niet gedaan dus gevolgen zijn zoals ze dan zijn.

Ik schat dat er minstens 10 zo niet meer procent aan onzin in overhead kosten zit. Aan allerlei bedrijfjes en organisaties die een graantje meepikken. bv de partner van onze minister die zijn brood verdient met adviseren van ziekenhuizen over de beste declaratietrajecten (lees: met meeste inkomsten en minste risico door verzekeraars als fraudeur weggezet te worden terwijl je alleen maar een voor de hand liggende fout maakt door de gecompliceerde declaratiecodes).

mh73

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door mh73 »

moederslink schreef:Mensen die amper nog buiten de deur komen , de wegen om hulp te krijgen niet weten...kortom de zwaksten uit ons aller samenleving , maar we zien het niet of willen het niet zien ......echt ......het is zeker niet zo zwart/wit...
Er vallen mensen buiten de boot. Dat weet ik en dat is heel vervelend. Maar ik ben ervan overtuigd dat die groep kleiner is dan men doet voorkomen. Ik ken veel mensen het met weinig moeten doen, die wit wegtrekken als de wasmachine ermee ophoudt, maar wél elke vakantie met hun kinderen in het kinderspeelparadijs te vinden zijn, en bijna wekelijks bij mijn dochter aan de kassa (die werkt bij McDonalds) een McFlurry halen.

Plus dat we niet weten hoe de situatie zou zijn als het zorgstelsel niet was omgegooid. Wie weet betaalden we dan allemaal nog wel veel meer voor de zorg.
VCampen schreef:Wat er nu aan de hand is dat politici in deze beslissingen nemen die goed voor de zorgverzekeraar is waar burgers geen inzicht in krijgen. Dat is wat hier in de basis fout is.
Persoonlijk denk ik dat wanneer de burgers de beslissingen zouden moeten nemen, het helemaal een rommeltje zou worden. Juist daarom is er een regering, om daadwerkelijk tot het nemen van beslissingen te komen. Als ze overal de toestemming van het volk voor zouden moeten vragen, denk dat het allemaal dan nóg veel duurder zou worden.

Dat die beslissingen niet altijd de juiste zijn, tja. Maar ik ben allang blij dat ik niet op die stoel zit, en dat ik gewoon lekker mag bekritiseren. Want dat is veel makkelijker.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mh73 schreef:
moederslink schreef:Mensen die amper nog buiten de deur komen , de wegen om hulp te krijgen niet weten...kortom de zwaksten uit ons aller samenleving , maar we zien het niet of willen het niet zien ......echt ......het is zeker niet zo zwart/wit...
Er vallen mensen buiten de boot. Dat weet ik en dat is heel vervelend. Maar ik ben ervan overtuigd dat die groep kleiner is dan men doet voorkomen. Ik ken veel mensen het met weinig moeten doen, die wit wegtrekken als de wasmachine ermee ophoudt, maar wél elke vakantie met hun kinderen in het kinderspeelparadijs te vinden zijn, en bijna wekelijks bij mijn dochter aan de kassa (die werkt bij McDonalds) een McFlurry halen.

Plus dat we niet weten hoe de situatie zou zijn als het zorgstelsel niet was omgegooid. Wie weet betaalden we dan allemaal nog wel veel meer voor de zorg.
VCampen schreef:Wat er nu aan de hand is dat politici in deze beslissingen nemen die goed voor de zorgverzekeraar is waar burgers geen inzicht in krijgen. Dat is wat hier in de basis fout is.
Persoonlijk denk ik dat wanneer de burgers de beslissingen zouden moeten nemen, het helemaal een rommeltje zou worden. Juist daarom is er een regering, om daadwerkelijk tot het nemen van beslissingen te komen. Als ze overal de toestemming van het volk voor zouden moeten vragen, denk dat het allemaal dan nóg veel duurder zou worden.

Dat die beslissingen niet altijd de juiste zijn, tja. Maar ik ben allang blij dat ik niet op die stoel zit, en dat ik gewoon lekker mag bekritiseren. Want dat is veel makkelijker.
Akkoord. Het eerste zie je terug in de post van moederslink (niet gemeen bedoelt hoor moederslink, I still totally love you!), met de suggestie dat dit zelfs een paar miljoen mensen kunnen zijn die het te krap zouden hebben. Hoewel ik het sentiment en de emotionele redenering waardeer en begrijp, is het feitelijk gewoon niet juist.

Het tweede is ook duidelijk, want als er nu al mensen zijn die hun premie niet betalen, hoeveel mensen zouden er dan voor kiezen niet verzekerd te zijn? En dan wel eisen dat ze zorg krijgen natuurlijk, terwijl de daadwerkelijke kosten dan onbetaalbaar zijn. Bad idea!
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 26 mei 2016 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mh73 schreef:En waarom onze zorgkosten de pan uitrijzen: http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... band.dhtml
Dat snijdt trouwens hout. Van mij mogen ze die maagverkleiningen uit het basispakket gooien, want ze werken toch niet zonder een drastische permanente aanpassing van de lifestyle. Dat die meid ervoor heeft gekozen het dubbele te wegen van wat ik weeg (op dezelfde leeftijd) is toch echt haar keuze als ik dat artikel zo lees en ik vind het onterecht dat de samenleving voor dit soort keuzes moet opdraaien.

In Engeland kost obesitas de NHS jaarlijks dermate veel dat men erover denkt om een ander systeem te implementeren omdat de zorg daar onbetaalbaar dreigt te worden.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een maagverkleining betekent toch niets anders dan dat je minder kan eten? Althans, dat er minder in kan?

Juist ja.

Maar leeg is leeg, en of je nu 3 x per dag veel eet of 30 x per dag in kleine porties dezelfde hoeveelheid zal toch niet veel uitmaken denk ik.

Maar we dwalen nu een beetje af denk ik.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Een maagverkleining betekent toch niets anders dan dat je minder kan eten? Althans, dat er minder in kan?
Voor een tijdje ja, daarna rekt de nieuwe kleinere maag vanzelf weer uit en komen de kilo's weer terug.

Dat dergelijke dingen hier worden vergoed vind ik mwah, hoewel niets doen ook duur is voor de zorg, natuurlijk.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb de uitzending niet gezien en ik heb niet alle pagina's gelezen hier, en ik ben in de gelukkige positie dat ik tot nog toe maar heel incidenteel een arts heb bezocht. Toch wil ook ik even reageren.
Waar marktwerking zou moeten zorgen voor concurrentie en scherpere tarieven , merk ik eigenlijk alleen maar prijsstijgingen.
Begin jaren negentig was mijn premie ziekenfonds iets van 50 gulden meen ik me te herinneren. En nog niet zo lang geleden kreeg ik jaarlijks geld terug omdat ik bijna geen gebruik maakte van de zorg. Nu krijg ik niets meer terug, en mensen die wel echt zorg nodig hebben worden gestraft met een fors eigen risico bovenop de jaarlijks stijgende premie. En ik hoor alleen maar dat er steeds maar minder vergoed wordt.

De hogere kosten zullen inderdaad mede komen door vergrijzing, inflatie etc. Maar er wordt vooral heel veel geld besteed aan onzin. Topsalarissen, kapitale panden van zorgverzekeraars. Lobby van de farmaceutische industrie. Kosten voor reclame. Een ziekenhuisbed kost bijvoorbeeld standaard een paar honderd euro per dag, en dan wordt er nog geeneens behandeld. Laatst was hier nog een topic over dat een simpele besnijdenis iets van 1500 euro kostte. Waanzin ten top. En de mensen op de werkvloer die de daadwerkelijke zorg verlenen worden onderbetaald en bij bosjes wegbezuinigd.

De marktwerking is er niet. Ja, je hebt keuze uit een paar aanbieders met hun standaardpakketten , met wat kleine verschilletjes in kosten en vergoedingen, en dan houdt het op. Ze schrijven voornamelijk allemaal dezelfde medicijnen voor , en de kosten van behandelingen zijn allemaal vastgelegd.
Bij een echte marktwerking zou je al niet de verplichting nogen hebben om uberhaupt zo'n zorgverzekering te nemen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Radar »

Geruzie / off topic berichten verwijderd.

trossie
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 sep 2010 14:09

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door trossie »

de gewone man/vrouw in ieder geval niet!
ik ben al een aantal jaren ziek dus door verschillende operaties moest ik door die ellendige dbc codes in dit jaar nog even mijn eigen risico van 2015 betalen en dan komt 2016 nog er aan dus dubbel op dit jaar betalen fijn he dit stelsel
je bent ziek en je word ook nog financeel uitgekleed. oud en ziek worden in dit land een drama is dat

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

trossie schreef:de gewone man/vrouw in ieder geval niet!
ik ben al een aantal jaren ziek dus door verschillende operaties moest ik door die ellendige dbc codes in dit jaar nog even mijn eigen risico van 2015 betalen en dan komt 2016 nog er aan dus dubbel op dit jaar betalen fijn he dit stelsel
je bent ziek en je word ook nog financeel uitgekleed. oud en ziek worden in dit land een drama is dat
Zou jij liever niet verzekerd zijn en de werkelijke kosten van de zorg die je gebruikt betalen? Een operatie is meerdere duizenden euros, dus die opmerking dat je financieel uitgekleed wordt snijdt absoluut geen hout.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Tien jaar marktwerking in de zorg, wie wordt er beter van?

Ongelezen bericht door Har06 »

Julie4444 schreef:
trossie schreef:de gewone man/vrouw in ieder geval niet!
ik ben al een aantal jaren ziek dus door verschillende operaties moest ik door die ellendige dbc codes in dit jaar nog even mijn eigen risico van 2015 betalen en dan komt 2016 nog er aan dus dubbel op dit jaar betalen fijn he dit stelsel
je bent ziek en je word ook nog financeel uitgekleed. oud en ziek worden in dit land een drama is dat
Zou jij liever niet verzekerd zijn en de werkelijke kosten van de zorg die je gebruikt betalen? Een operatie is meerdere duizenden euros, dus die opmerking dat je financieel uitgekleed wordt snijdt absoluut geen hout.[/quote]


Er zijn voldoende mensen die niet verzekerd zijn, vlg de statistieken plm 5 %, zij hebben voldoende financiële armslag om in geval van noodzakelijkheid te betalen.
Natuurlijk zijn de kosten hoog en zijn er lui die financieel zich uitgekleed voelen.
Julie reageert veel op deze topic, heeft zij een Dr achtergrond ?

Gesloten